Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kutsuttu vieras tuo lisää vieraita, olenko nipo

Vierailija
19.12.2021 |

Minulla on ystäväpiirissä pari ihmistä, jotka eivät tyydy juhlissa tai tapaamisissa siihen tiettyyn porukkaan joka on kutsuttu, vaan ryhtyvät kutsumaan omia kavereitaan lisäksi mukaan.
Jos olemme vaikka harrastuksesta tulleiden ystävien Marin, Maijan ja Minnan kanssa sopineet istuvamme iltaa ja lähtevämme kaupungille, niin tapaamispäivänä Maijalta tulee viesti, "kutsuin nyt Niinan ja Noorankin, ette ole ikinä tavanneet, mutta ovat siis työn kautta tuttuja..."
Kaiken huippu oli viikonloppuna, kun olin kutsunut meille saunomaan ja syömään kolme ystävääni. Niin eiköhän yksi rupea aamusta pommittamaan viesteillä, että "onhan ok, kun pyysin Riitankin mukaan..." Tunnen Riitan etäisesti, enkä erityisesti pidä hänestä, muut porukasta eivät tätä Riittaa ole tavanneet ikinä.
Sanokaa nyt, olenko kauhea nipo, kun mua tällainen yllätysvierailujoiden kutsuminen ketuttaa! Haluaisin viettää iltaa juuri sen tietyn porukan kanssa, jotka ovat just harrastuksesta tuttuja, omia naapureita tms. Jonkun ulkopuolisen tuntemattoman tai puolitutun tuominen yhtäkkiä mukaan vaikuttaa heti ilmapiiriin. Mitä mieltä olette?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen todennut, että ei ole OK, mutta viettäkää kiva ilta keskenänne. Muutaman kerran kutsuttu vieras on tuonut mukanaan jonkun tutun ja olen ihan tyynesti todennut, että voi harmi, en tajunnut kuokkavieraiden tulevan, joten sulle ei ole varattu pöydässä paikkaa.

Koska yhtä typerä kuin kutsujana toimiva on  se vieras, joka lähtee itselleen tuntemattomille saamatta varsinaista kutsua.

Vierailija
42/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteinen baari-ilta ei haittaa yhtään, mutta onhan se epäkohteliasta kutsua vieraita toisen kotiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän haittaa kun kutsuin Riitan mukaan?"

"No olisin kyllä mielellään ollut vaan tällä kutsutulla porukalla. Sovitaanko että lysyt ensi kerralla ensin minulta, jos aiot kutsua meille lisää vieraita?"

Ole hyvä.

Vierailija
44/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska yhtä typerä kuin kutsujana toimiva on  se vieras, joka lähtee itselleen tuntemattomille saamatta varsinaista kutsua.

Tämä. voin kun noudatettaisiin tätä kohteliaisuussääntöä.

Entinen kaverini kutsui sekä itseään, että kavereitaan(myös minua siis) toisille kylään. Saattoi soittaa että oletko kotona, jos tulen sanunaan, otan lajat mukaan. Sitten kun vastasin että olen kotona, tervetuloa vain, niin kaveri sanoi että mulla on tässä pekka vieressä, käy varmaan että hänkin tulee mukaan.

Vierailija
45/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Eihän haittaa kun kutsuin Riitan mukaan?"

"No olisin kyllä mielellään ollut vaan tällä kutsutulla porukalla. Sovitaanko että lysyt ensi kerralla ensin minulta, jos aiot kutsua meille lisää vieraita?"

Ole hyvä.

Ei kukaan tälläista neuvoa ole pyytänyt, joten ole hyvä vaan itsellesi. Jos osaisit lukea ja ymmärtäisit lukemasi, niin tietäisit, että ap kysyi mielipidettä siihen onko hän nipo tuossa asiassa.

Vierailija
46/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä juuri ja juuri voisin ymmärtää, jos kutsuu niitä "muita" vaikka kaupungille johonkin lyhyeen kahvihetkeen poikkeuksellisesti, mutta että SUN KOTIIN kysymättä sulta etukäteen? Se menee jo yli hilseen. 

Vierailija
47/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ärsyttäisi myös tollaset ylimääräiset ihmiset. Vähitellen kun näitä omia kavereita oppii tuntemaan, niin jatkossa osaa sitten sanoa, että ei muita. Toiset eivät vain tajua, että yksi ihminen muuttaa sitä ryhmän dynamiikkaa ihan älyttömästi, eikä aina kivaan suuntaan. Jos itse haluaa ottaa rennosti, eikä jännittää "kun se mua ärsyttävä tyyppi tulee." Todella ajattelematonta tuollainen.

Ja... jospa oletkin tehnyt juuri tietyn määrän jälkiruokia pikkukippoihin valmiiksi, niin kuka jää ilman? 

Olen samaa mieltä, ettei tällainen toiminta ole aina ok mutta jostain syystä tämä nauratti minua aivan älyttömästi. Että jos sieltä olisikin tulossa maailman paras tyyppi, joka muuttaakin sitä ryhmädynamiikkaa parempaan ja on ihan huippu kaikin puolin. Mutta ei... ei sitä kannata nyt pyytää kun on nuo jälkiruuat tehty pikku kippoihin ja niitä on juuri tietty määrä niin sitten joku jää ilman. Siitä emme selviä... Parempi ettei se nyt tule tänne ollenkaan.. 

Vierailija
48/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä kutsu tuota riitankutsujaa enää koskaan mihinkään.

Jos hän kutsuu sinut kotiinsa, pyydä mukaan pari Jehovan todistajaa ja mormonisaarnaajaa.

Siitähän ne pidot paranee kun Jehovan todistajat ja mormonisaarnaaja koettavat kilpaa käännyttää toisiaan.

Vierailija
49/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen todennut, että ei ole OK, mutta viettäkää kiva ilta keskenänne. Muutaman kerran kutsuttu vieras on tuonut mukanaan jonkun tutun ja olen ihan tyynesti todennut, että voi harmi, en tajunnut kuokkavieraiden tulevan, joten sulle ei ole varattu pöydässä paikkaa.

Miten tällaisen vieraan pitää varmistaa kutsu? Usein se on kyllä se kutsuja, joka kaikin puolin vakuuttelee että totta kai on ok ja ilman muuta voit tulla mukaan. Miten vieras voi varmistaa että tämä on totta? Kurja tilanne kyllä hänellekin, jos ensin on annettu ymmärtää että on tervetullut mukaan, sitten joutuu nolostumaan kun ei olekaan ja talonväki vielä hänelle vieraalle ihmiselle kostaa oman tuttavansa törttöilyn.

Vierailija
50/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavimmin ne toiset (ukko mukaan lukien) on pitänyt kädestä pitäen vetää vieraaseen paikkaan, että tuu ny, eiku tuuthan. Sen kyllä sitten näkee naamasta.

Vierailija
51/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tällaisen vieraan pitää varmistaa kutsu? Usein se on kyllä se kutsuja, joka kaikin puolin vakuuttelee että totta kai on ok ja ilman muuta voit tulla mukaan. Miten vieras voi varmistaa että tämä on totta? Kurja tilanne kyllä hänellekin, jos ensin on annettu ymmärtää että on tervetullut mukaan, sitten joutuu nolostumaan kun ei olekaan ja talonväki vielä hänelle vieraalle ihmiselle kostaa oman tuttavansa törttöilyn.

Kyllä ainakin minua on monen monta kertaa yritetty suostutella jonkun toisen pirskeisiin ja AINA olen sanonut, etten tule, koska en ole saanut henk. koht. kutsua. Ei kukaan voi kutsua toisen puolesta toisen kotiin.

Vierailija
52/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinäkö menet esim. illanistujaisiin, vaikka et ole saanut kutsua itse järjestäjältä? Ihan sama, jos joku pöhkö inttää, että "tule nyt, se on ihan ok" toisen puolesta. Ihan yhtä junttimaista on kutsua porukkaa toisten juhliin ja mennä toisten juhliin, vaikka ei ole virallista kutsua saanut.

Vierailija
53/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa ihmiseltä joka ei osaa sanoa ei jos joku kaveri pyytää tekemään jotain ja hänellä on jo jotain sovittunq. Eli tässä tapauksessa on jo sopinut sinun kanssa että tulee teille mutta ei jostain syystä saa sanottua Riitalle että minulla on jo menoa, nähdään toisella kertaa. Mutta siis ei tietenkään ole ok kutsua mukaan varsinkaan toisen kotiin.

Vierailija
54/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulttuurierot. Olen kasvanut yhteisöllisessä seurakuntaympäristössä. Illanviettoihin olivat aina kaikki (myös seurakunnan ulkopuoliset) lämpimästi tervetulleita.

Myöhemmin selvisi, ettei tämä ole suomalaisten yleinen tapa. Tuntuu kylmältä. Ei ihme, että on paljon yksinäisiä, kun on niin suljetut seurapiirit.

Vierailija
55/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sinäkö menet esim. illanistujaisiin, vaikka et ole saanut kutsua itse järjestäjältä? Ihan sama, jos joku pöhkö inttää, että "tule nyt, se on ihan ok" toisen puolesta. Ihan yhtä junttimaista on kutsua porukkaa toisten juhliin ja mennä toisten juhliin, vaikka ei ole virallista kutsua saanut.

Ei ole ollut tällaista tilannetta, mutta jos minun luokseni joku toisi kutsumattoman vieraan, niin ainakin se on täysin varmaa että tälle vieraalle en alkaisi kiukuttelemaan ja asiaa kostamaan. Sen verran minulla on käytöstapoja. Myöhemmin sitten sopisin oman tuttavani kanssa, että ei tuo kutsumattomia vieraita kysymättä.

Vierailija
56/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut kuokkavieras ja vieläpä hautajaisissa. Anopin sukulainen kuoli ja hän sekä mieheni sai kutsun hautajaisiin. Mies meni hakemaan äitinsä ja minä keksin, että menen samalla kyydillä kaupungille ostoksille. Anoppi alkoi maanitella minua mukaan ja sanoi, että tottakai sinäkin tulet sinne. Kilttinä yritin moneen kertaan kiellellä, mutta niin vain minä sitten lopulta istuin kirkossa ja muistotilaisuudessa. Että minua hävetti. Lapset pitää kasvattaa pitämään puoliaan, että heidän ylitse ei kävellä.

Vierailija
57/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa ole mitään kostoa. Jokainen aikuinen tietää, että kutsun esittää se, joka ne juhlat/tapaamisen järjestää, ei joku sinne kutsuttu. Vieraan tehtävänä on jo "ohikutsu" saatuaan todeta, että varmasti kivaa, mutta en tunne tuota sinut kutsunutta, joten kiitos ei, en lähde mukaan.

Oikeastaanhan tuossa on joku täysin vieras tulossa kutsujan kotiin/juhliin, jolloin hänelle voikin sanoa, että kiitos kun kävit, heippa.

Vierailija
58/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ollut tällaista tilannetta, mutta jos minun luokseni joku toisi kutsumattoman vieraan, niin ainakin se on täysin varmaa että tälle vieraalle en alkaisi kiukuttelemaan ja asiaa kostamaan. Sen verran minulla on käytöstapoja. Myöhemmin sitten sopisin oman tuttavani kanssa, että ei tuo kutsumattomia vieraita kysymättä.

Miten niin kiukuttelemaan? Jos ovikelloasi soitetaan, niin kotiisiko saa tulla kuka tahansa, koska sinulla on bileet? Ei tuollainen lisäkutsuttu ole yhtään sen arvokkaampi kuin uskonnollisen herätysliikkeen väki, joka kiertää ovelta ovelle. Enkä minä ole mitään velkaa kutsumattomalle vieraalle, ilman muuta ilmoitan, että tänne ei ole tulemista. Yritäpä sinä ravintolaan kutsuvieraiden joukossa ilman kutsua, samalla tavalla siellä ovelta käännytetään, jos ei ole kutsua.

Vierailija
59/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytöstapoihin kuuluu käännyttää ei-toivotut vieraat jo ovelta. Ainoa, joka tuossa tekee väärin on se, joka laittaa saamansa kutsun kiertämään ja hänen kuuluukin hävetä tekoaan.

Vierailija
60/98 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mua ärsyttäisi myös tollaset ylimääräiset ihmiset. Vähitellen kun näitä omia kavereita oppii tuntemaan, niin jatkossa osaa sitten sanoa, että ei muita. Toiset eivät vain tajua, että yksi ihminen muuttaa sitä ryhmän dynamiikkaa ihan älyttömästi, eikä aina kivaan suuntaan. Jos itse haluaa ottaa rennosti, eikä jännittää "kun se mua ärsyttävä tyyppi tulee." Todella ajattelematonta tuollainen.

Ja... jospa oletkin tehnyt juuri tietyn määrän jälkiruokia pikkukippoihin valmiiksi, niin kuka jää ilman? 

Olen samaa mieltä, ettei tällainen toiminta ole aina ok mutta jostain syystä tämä nauratti minua aivan älyttömästi. Että jos sieltä olisikin tulossa maailman paras tyyppi, joka muuttaakin sitä ryhmädynamiikkaa parempaan ja on ihan huippu kaikin puolin. Mutta ei... ei sitä kannata nyt pyytää kun on nuo jälkiruuat tehty pikku kippoihin ja niitä on juuri tietty määrä niin sitten joku jää ilman. Siitä emme selviä... Parempi ettei se nyt tule tänne ollenkaan.. 

Hei Riitta, et sä nyt niin hyvä tyyppi oo, luulet vaan.