Kutsuttu vieras tuo lisää vieraita, olenko nipo
Minulla on ystäväpiirissä pari ihmistä, jotka eivät tyydy juhlissa tai tapaamisissa siihen tiettyyn porukkaan joka on kutsuttu, vaan ryhtyvät kutsumaan omia kavereitaan lisäksi mukaan.
Jos olemme vaikka harrastuksesta tulleiden ystävien Marin, Maijan ja Minnan kanssa sopineet istuvamme iltaa ja lähtevämme kaupungille, niin tapaamispäivänä Maijalta tulee viesti, "kutsuin nyt Niinan ja Noorankin, ette ole ikinä tavanneet, mutta ovat siis työn kautta tuttuja..."
Kaiken huippu oli viikonloppuna, kun olin kutsunut meille saunomaan ja syömään kolme ystävääni. Niin eiköhän yksi rupea aamusta pommittamaan viesteillä, että "onhan ok, kun pyysin Riitankin mukaan..." Tunnen Riitan etäisesti, enkä erityisesti pidä hänestä, muut porukasta eivät tätä Riittaa ole tavanneet ikinä.
Sanokaa nyt, olenko kauhea nipo, kun mua tällainen yllätysvierailujoiden kutsuminen ketuttaa! Haluaisin viettää iltaa juuri sen tietyn porukan kanssa, jotka ovat just harrastuksesta tuttuja, omia naapureita tms. Jonkun ulkopuolisen tuntemattoman tai puolitutun tuominen yhtäkkiä mukaan vaikuttaa heti ilmapiiriin. Mitä mieltä olette?
Kommentit (98)
On toi mun mielestä vähän ajattelematonta, en itse todellakaan kutsuisi omia kavereitani mukaan, jos olisin menossa syömään ja saunaan jonkun toisen ystäväni luo.
Etkö voi sanoa, että ylimääräiset yllätysvieraat haittaa? Että ei sovi? Ainahan voi keksiä jonkun valkoisen valheen, että ruokaa varattu nyt vain tietylle määrälle tai tilat käy saunassa ahtaaksi tms.
Suvaitsevaisuutta vaaditaan aina muilta mutta ei koskaan itseltä. Naiset ei tule toimeen toisten tuntattomien naisten kanssa
Kaupungille voi mun mielestä pyytää jonkun ylimääräisen, JOS kysyy siitä muilta myös että sopiiko. Toisen ihmisen kotiin ei kutsuta vieraita, vaan emäntä/isäntä itse kutsuu ketä haluaa.
Kyllä mua ärsyttäisi myös tollaset ylimääräiset ihmiset. Vähitellen kun näitä omia kavereita oppii tuntemaan, niin jatkossa osaa sitten sanoa, että ei muita. Toiset eivät vain tajua, että yksi ihminen muuttaa sitä ryhmän dynamiikkaa ihan älyttömästi, eikä aina kivaan suuntaan. Jos itse haluaa ottaa rennosti, eikä jännittää "kun se mua ärsyttävä tyyppi tulee." Todella ajattelematonta tuollainen.
Ja... jospa oletkin tehnyt juuri tietyn määrän jälkiruokia pikkukippoihin valmiiksi, niin kuka jää ilman?
Itseäni ärsyttäisi myös. Omissa kaveripiireissä tuollaista ei juuri tapahdu.
Älä kutsu tuota riitankutsujaa enää koskaan mihinkään.
Jos hän kutsuu sinut kotiinsa, pyydä mukaan pari Jehovan todistajaa ja mormonisaarnaajaa.
:D nojoo, mut on tossa hyvääkin. Ei oo liian yksinäistä, jos jollakin niistä yllätysvieraista ei montaa kaveria ole. :)
Todellakaan et ole nipo, harmistuisin itsekin. Ylimääräisten ihmisten kutsujat voivat järjestää tapaamisia ja illanistujaisia millä porukalla haluavat, mutta ei suunnitelmia muuteta lennosta yhden ihmisen päätöksellä.
Mun yksi kaveri tapaa ottaa puolisonsa mukaan, vaikka ollaan sovittu kahdestaan tekevämme jotain. Sekin välillä ärsyttää, vaikka puoliso ihan ok tyyppi onkin.
Ei ole ikinä omalle kohdalle sattunut noin typerästi käyttäytyviä ihmisiä. Et ole nipo. Sinuna sanoisin vaan suoraan että et ole kutsunut kyseisiä ylimääräisiä ihmisiä paikalle joten he eivät ole tervetulleita. Tai sitten et kutsu kyseistä ihmistä enää mihinkään.
Jos tavataan kahvilassa/ravintolassa ja jokainen maksaa omat kulunsa mukaan voi pyytää muita, toki ilmoitetaan ennakolta muulle seurueelle. Jos on erityistilaisuus, syntymäpäivä tms, ei tuoda mukana muita.
Kenenkään kotiin ei koskaan viedä ketään. Eikä kysytä saako tuoda. Emäntä tai isäntä on kutsunut ne, jotka haluaa.
Ystävälle voi äkkinäisessä tilanteessa olla vaikea sanoa ei. Valitettavasti ei tällä kertaa, voisi olla tylyä kieltoa pehmeämpi muotoilu. Ja syitä ei tarvitse selittää !
Vierailija kirjoitti:
Älä kutsu tuota riitankutsujaa enää koskaan mihinkään.
Jos hän kutsuu sinut kotiinsa, pyydä mukaan pari Jehovan todistajaa ja mormonisaarnaajaa.
Jehovat ja mormonit katsotaan julmaksi ja epätavalliseksi rangaistukseksi.
Vierailija kirjoitti:
Suvaitsevaisuutta vaaditaan aina muilta mutta ei koskaan itseltä. Naiset ei tule toimeen toisten tuntattomien naisten kanssa
Baarit on julkisia tiloja, mutta kenenkään kotiin ei mennä kutsumatta.
Ystäväsi osaa verkostoitumisen taidon, kovaa valuuttaa ainakin työelämää ajatellen.
Ymmärrän pointtis, mutta mua ei ole koskaan häirinnyt.
Mullakin on pari kaveria, jotka toisinaan tuovat omia kavereita, sisaruksiaan tms. mukanaan. Uusiin ihmisiin on aina kiva tutustua. Ei kyllä joka kerta, että saadaan olla omallakin porukalla. Ja joskus suunnitellaankin ihan varta vasten, että mulle on tulossa ikivanha serkku lapsuudenmaisemista kylään, että istuttaisko porukalla iltaa.
Näin olen saanut muutamia uusia ystäviä, jotka käyvät munkin luona kylässä.
Itse suosittelisin sulle, että avaa se suus ajoissa. Sanot, että ensi kerralla sitten istutaan vaan omalla porukalla, joohan?
On niitä toisinkin päin.
Vähän ujo ja arka läheiseni kutsuttiin polttareihin, joissa hän juuri ja juuri tunsi morsiamen ja sen kutsujan, ei niitä muita ihmisiä. Tarvittiin osallistumaan kuluihin, eikä kehdannut kieltäytyä.
Menet vaan niiden kahden muun kanssa. Jos kuokkavieraiden airut kuulee teidän illanistujaisista sanot että onhan sullakin aina sekalaisia porukoita. Etkä tarvi sellaista rajattomuutta.
Huom. Kun asiat ei menekään kuten hän tahtoo, hänestä saattaa paljastua uusia ikäviä puolia. Apropoo, narsistit on sairaalloisen kiinnostuneita muiden kodeista, se kun on yksityinen.
"Mun yksi kaveri tapaa ottaa puolisonsa mukaan, vaikka ollaan sovittu kahdestaan tekevämme jotain. Sekin välillä ärsyttää, vaikka puoliso ihan ok tyyppi onkin."
Minä tutustuin hetken aikaa yhteen tyyppiin, mutta kävi ilmi, että hän on tällainen miekkosensa mukaan raahaava henkilö. Minä halusin tutustua tähän naikkoseen, EN hänen miekkoseensa. En todellakaan pidä siitä, että tyypin x mukana tulee tyyppi y, jonka kanssa en alun perinkään ole koskaan halunnut tutustua.
Ja öööö jos joku yrittäisi raahata MINUN kotiini ulkopuolisia, sanoisin ihan suoraan, että ei, minun kotiini ei tule muut kuin kutsutut. Jo kutsutun kutsu peruuntuisi samalla eikä uusia kutsuja tulisi.
Mitä hittoa? Jättäisin koko tyypin kutsumatta yhtään mihinkään