Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen asunut omakotitalossa vauvasta 18-vuotiaaksi. Nyt kysymys kuuluu

Vierailija
19.12.2021 |

Tuntuuko omakotitalossa asuminen siltä, että jatkuvasti pitää vääntää jostain?

Kummallinen kysymys?

Olen aina tiennyt olevani omakotitaloihminen. Siihen totuin ja se vain sopii minulle. Tiedän, että haluan omakotitaloon heti kun se on mahdollista.

Mutta haluan ehdottomasti asua VAPAASTI. Tuntea olevani vapaa. Olen jo lopettanut laskuostot, koska pääni ei kestä sitä loputonta vääntöä laskuttajien kanssa.

Taloyhtiössä en tunne olevani vapaa. Osakkaana vapaampi kuin vuokralaisena, toki, mutta en silti tunne olevani vapaa. Janoan vapautta yli kaiken.

TIEDÄN, että tällaiselle ihmiselle kiinteä asunto ei ole ihanteellinen. Autossa asuminen olisi vapauden kannalta täydellinen, mutta ei kovin järkevä ratkaisu kuitenkaan. Voisin ihan hyvin asua tilavassa autossa vähän aikaa, mutta ei se ole mielestäni ihan normaali elämäntapa pysyvänä ratkaisuna.

Siksi aion asua asunnoissa ihan jatkossakin.

Mutta tuntuuko omakotitalossa, että aina pitää vääntää milloin mistäkin? Vesilaskut, kiinteistöverot, jätejutut.

Onko omakotitalo oikea ratkaisu ihmiselle, joka janoaa vapautta eikä tahdo olla tekemisissä laskuttajien kanssa ja vääntää milloin mistäkin laskusta ja maksusta.

Kommentit (112)

Vierailija
1/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa

Vierailija
2/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KERTOKAA

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus voi toki tulla yllätyksiä. Mm veljeni sai yllätyslaskun kun alueella uusittiin viemärit, kaikki lähinaapurit saivat. Kyllä se vaan piti maksaa jokaisen, tuloista riippumatta. Omakotitalossa on tottakai laskuja, tottakai, miksi joku kuvittelisi että ei olisi? Pitää itse huolehtia enemmän asioista, jotka yhtiömuodossa kuuluvat vastikkeeseen mutta pitäähän sähköstä pääsääntöisesti huolehtia muissakin asumismuodoissa itse. Toisille sopii erilainen asumismuoto kuin toisille, mielestäni on outoa miettiä muiden asumisratkaisuja.

Vierailija
4/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen loputonta vääntöä laskuttajien kanssa? Jos kokee kaiken tekemisen, asioiden korjaamisen, huoltamisen ja mahdollisesti muiden kanssa sopimisen väännöksi, niin ei ehkä kannata.

Vierailija
5/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko vanhempasi kuolleet, kun et voi kysyä heiltä? Etkö lapsena ja nuorena huomannut pitikö kotona vääntää kokoajan joistan asioista?

Vierailija
6/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niistä laskuista pitää vääntää? Miksei voi vain maksaa?

Vierailija
7/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteleeko joku ihan vakavissaan, että ALAIKÄINEN on tietoinen omakotitalon laskuista :DDD

Ei näköjään mennyt keskustelun pointti edes jakeluun, huoh.

Vierailija
8/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen vääntöä?

Saat laskun ja maksat sen.

Omakotitalossa pitää tilata ja maksaa vakuutukset, jätemaksut, nuohoukset, puut, öljyt ja vastaavat palvelut. Sen lisäksi tulee sähkölaskut, vesilaskut, tiemaksiöut, kiinteistöverot. Tämän lisäksi mahdollinen laina ja kaikki remontit.

Vierailija
9/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat asua huol ettomasti, muuta vuokralle tai asoon. Tai onhan nykyään huoneistohotelleja ja muita. Pääset vaihtamaan kämppää silloin kun haluat. Omakotitalosta on ehdottomasti eniten huolta ja vaivaa.

Vierailija
10/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööööö no jos laskusta on erimielisyyttä tai se on vaikka kokonaan aiheeton?????

Huoh.

KYSE EI OLE NYT MISTÄÄN LASKUISTA, JOITA ON JOKAISESSA ASUNNOSSA.

KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.

Vierailija
11/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vääntämisestä puhut? Olen asunut yli 30 vuotta omakotitalossa eikä minun ole vielä tarvinnut vääntää yhdestäkään laskusta. Kun lasku tulee, maksan sen eräpäivään mennessä, ja asia on sillä selvä.

Vierailija
12/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä loputonta vääntöä sinulla on laskuttajien kanssa?

Vierailija
13/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen vääntöä?

Saat laskun ja maksat sen.

Omakotitalossa pitää tilata ja maksaa vakuutukset, jätemaksut, nuohoukset, puut, öljyt ja vastaavat palvelut. Sen lisäksi tulee sähkölaskut, vesilaskut, tiemaksiöut, kiinteistöverot. Tämän lisäksi mahdollinen laina ja kaikki remontit.

Joo, olen aikuinen ihminen ja tiedän kyllä mitä maksuja omakotitalossa on. En ole MAKSANUT niitä maksuja, sen takia kysyn että onko niiden kanssa jotain vääntöä. Tuleeko jotain ihan tuulesta temmattuja veromaksuja sun muuta ja sitten pitää jatkuvasti vaatia oikaisemaan milloin mitäkin laskuja.

Vierailija
14/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

KYSE ON SIITÄ, ETTÄ TULEEKO USEIN ONGELMIA ESIMERKIKSI KIINTEISTÖVERON KANSSA. VAI ONKO SE VAIN RUTIINILASKU, JOSTA HARVEMMIN TARVITSEE SOITELLA PERÄÄN JA VAATIA OIKAISEMAAN. EN JAKSA TÄLLAISTA JATKUVAA VÄÄNTÖÄ LASKUISTA.

Kyllä verot ovat ihan rutiinia, mutta kuulostaa siltä että ap:lle ne voivat olla hyvinkin vaikeita :)

Vierailija
15/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmani vapauden puutteesta ei ratkea sillä, että ostan omakotitalon ja seuraavaksi tappelen säännöllisesti kiinteistöverosta ja siitä, että saanko tehdä omalla tontillani asian x vai en. Saanko tehdä omalle talolleni asian x vai en. Olen tietoinen, että edes omakotitalon pihalta ei saa esimerkiksi kaataa puita oman mielensä mukaisesti, niin hullulta kuin se kuulostaakin. Kaikkea tällaista v....n kontrollointia yritän välttää. Haluan elää vapaasti.

Vierailija
16/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralla asuja on kyllä vapaampi kuin taloyhtiön osakas. Sopimuksen voi irtisanoa milloin huvittaa eikä tarvi huolehtia saako omiaan myynnissä takaisin ja miten pitkään myynti kestää. Vapaus on syy miksi itse asun vuokralla.

Vierailija
17/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin omakotitalon laskuissa on mitään oikaistavaa. Ehkä kerran viidessä vuodessa tulee jotain sellaista, joka vaatii soittamisen laskuttajalle.

25 vuotta omakotitalossa asunut

Vierailija
18/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huoh.

Kiinteistövero on rutiinilasku. Jos kunnassa korotetaan kiinteistöveroa, se on poliitinen päätös joka koskee kaikkia kiinteistöjä. Siitä on turha vääntää, samat ehdot kaikilla. Kiinteistövero määräytyy tontin koon ja rakennuksen iän mukaan, kumpikaan ei vaihtele vuosittain :D

Vierailija
19/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että vuokralle asuminen kerrostalossa tuntuisi vapaammalta. Silloin maksat vain vuokran ja tietyt laskut, ja muuten olet vapaa. Omistusasujana maksat yhtiövastikkeen ja laskut, jonka lisäksi otat osaa rakennuksen remppojen ym miettimiseen. Vuokralla ollessasi voit vaihtaa maisemaa suht helposti. Ja kai niitä omakotitalojakin voi vuokrata.

Laskujen maksulta et voi mitenkään välttyä. Mutta en ymmärrä miksi se on sinusta vääntöä.

Vierailija
20/112 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän nimenomaan RATKAISTA sen ongelman, että en tunne olevani tarpeeksi vapaa. Sen takia haluan omakotitalon. Mutta onko se todellisuudessa ratkaisu ongelmaan, SITÄ YRITÄN SELVITTÄÄ.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi neljä