Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Työn kuukausipalkka oli alle 900 euroa. Paikkaan oli 246 hakijaa."

Vierailija
19.12.2021 |

Kopio ylen jutusta, alla olevasta linkistä löytyy, uskon täysin. Tämän tyylisiä työttömiä minä enemmän tunnen, kuin näitä ainoastaan keskustelupalstalla vastaantulleista elämäntapatyöttömiä. Kyllä heitäkin on, mutta en usko läheskään aina palstoilla kirjoittelevien olevan aitoja, varsinkin kun tuistakaan ei ole mitään todellista käsitystä, vaan väitetään että saa kaikenalaista, mitä tosielämässä työttömät ei saa. Suurin osa työttömistä, joita olen kohdannut, on jossain vaiheessa päässyt töihin, lähtenyt kouluun tai perustanut yrityksen samaan tapaan kuin tämä jutun Kimmo. Lukekaa juttu loppuun asti, tai ainakin edes puoliväliin. Aika moni työttömiä haukkuvista jaksaa lukea vain otsikon näistä jutuista, koska jutun sisältö normaalista henkilöstä, työhaluisesta työttömästä ei sovi mantraan. Itse olen tuntenut työttömiä siksi, koska olin työtön itsekin ja olen ollut mukana työllistämisprojekteissa takavuosina. Nykyään olen aktiivi eräässä yhdistyksessä, jossa tapaan myös työttömiä ja aikuisia alanvaihtajia.

https://yle.fi/uutiset/3-12229186

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosin en ole lähellekään 50-vee, en edes lähellekään 40, mutta en usko, että KAIKILLE se ikä on ongelma. Jos ei tule koskaan vastauksia hakemuksiin, on kirjoitustaidossa petrattavaa.

Vastaamattomuus on nykyään ihan todella yleistä, vaikka olisi millainen ruuneperi tahansa hakemuksen tehnyt. Eikä vastaamattomuutta edes voi puolustella sillä, että hakemus olisi huono. Ei sillä ole merkitystä. Hakemus on hakemus, ja siihen kuuluu vastata.

Minulle on aina vastattu kun haen sillä kriteerillä että vaikuttaa siltä että ovat oikeasti hakemassa jotain. Vaikken töitä koskaan saakkaan eikä pyydetä haastatteluun, saan aina vastauksen jossa korulausein pidetään löysässä hirressä että laitamme tietosi talteen jatkopaikkojen varalta diipadaapa. MInusta se ettei vastata on sen merkki ettei ole edes jaksettu copypeistaa vastausta sille parille sadalle hakijalle. Se vie aikaa about tunnin copypeistaten sadoille. Villi veikkaus ettei se hakemus mene kenellekään, se menee suoraan poistettaviin, kukaan ei niitä edes lue. Yritykset mainostaa hakevansa työntekijöitä koska hakee lainaa ja yritystukea, ne yritykset valehtelee laina- ja yritystukihakemuksissa laajentavansa ja olevansa kovan luokan työllistäjä.  Siksi on se työpaikka ilmoitus.

Vierailija
62/73 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan saivat sitten sen kaikkein parhaimman hakijan että siinä mielessä hyvä juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaajapula ja työttömyys samaan aikaan on Glitch in the Matrix.

Selvä todiste siitä, että elämme keinotodellisuudessa.

Työvoimapula ei koske kaikkia aloja, sen sijaan esim. IT-puolella on puutetta sopivista osaajista. Ns. helppohin kokopäivätöihin sitä vastoin riittää hakijoita varmasti pilvin pimein, jos ei ole sen spesifimpiä koulutus- tai kokemusvaatimuksia. Myös osa-aikatöihin voi olla yllättävän hankalaa löytää tekijöitä, mikä on toki ymmärrettävää silloin, jos hakijan päätavoite on löytää kokopäivätyö. Kuitenkin varsinkin kaupan alalla ja sen tukitoiminnoissa on aika paljon porukkaa, joilla voi olla useampi työnantaja, ja näistä "silpuista" he kokoavat mieleisensä paketin. 

Vierailija
64/73 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan tosissaan luule, että KAIKKI työttömät ovat samanlaista massaa? Kai se kritiikki kohdistuu pääosin kuitenkin niihin, joilla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä mitään. Niitäkin on. Sitäkään ei käy kieltäminen.

Ja sitten on Kimmo ja muita joilla on mielenkiintoa ja työkykyä, mutta ei töitä. Siitähän Ylen jutussa on kyse. Nyt ei puhuttu elämäntapatyöttömistä vaan siitä miksi rummutetaan työvoimapulasta, kun halukkaita, pystyviä ja osaavia tekijöitä olisi (jotka voisi myös kouluttaa uudestaan jos on tarve).

Suomessa on puutetta huippukoulutetuista asiantuntijoista, ja aika harvasta ihmisestä on loppujen lopuksi sellaiseksi vaikka kävisikin vaaditut koulut. Valitettavasti nykyään on yhä vähemmän tarvetta sellaisille keskiverto työntekijöille kuten Kimmo, joka periaatteessa voisi tehdä monenlaista mutta jolla ei ole täsmäkoulutusta oikein mihinkään.

Ei vaan pula on erikoiskoulutetuista osaajista. Kuitenkin julkisuudessa annetaan ymmärtää, että pulaa on kaikista, vaikka ei ole. isoissa kaupungeissa todellakin voi olla pula siivoojasta, joka tekee töitä 5-7 ja 21-23 tai kotihoitajista, mutta näissä usein vaaditaan omaa autoa ja kellä on varaa muuttaa tuollaisiin, kun asumiseen ei tahdo keskipalkkakaan riittää, parkkipaikat maksaa maltaita ja lisäksi pitää uskaltaa ja osata ajaa liikenteessä, mihin ei ole tottunut. Itsekin olen ajatellut, että jos jään työttömäksi, auto on se, mikä ensimmäisenä lähtee, jos säästöt alkavat loppua.  

Suomessa on 600 000 työtöntä, luulisi jo löytyvän omastatakaa ihan mihin vaan vaikka sitten raketti-insinöörejäkin eli ns. erityisosaajia. Jännä ettei firmoissa enää ole etenemistä, eli että otetaan simppelimpään hommaan ja ihmisellä on ura jossa kehittyy, vaikka sitten erityisosaajaksi aka raketti-insinööriksi.

'

Jossain lehtijutussa taannoin valitettiin, että "joudutaan ottamaan vastavamistuneita". Anteeksi, mitä? Työkokemus pitää hakea muista firmoista ja sitten vasta saa tulla töihin? Mutta kun ei kokemusta saa, jos kukaan ei ota vastavalmistuneita! Itse kouluttamalla ne osaajat ennenkin saatiin ja pitkäaikaiset. Kohta on tilanne, että kukaan ei osaa mitään, kun osaajat on eläkkeellä ja muita ei kukaan enää neuvo tai osaa neuvoa. Mutta ei hätää, otetaan edullisia "koneinsinöörejä" ulkomailta. Suomalaisen työn laatu on jo romahtanut takavuosista ja tapahtuu jatkossa vielä pahemmin. 

Aivan kuin ne edulliset ulkomaiset sitten osaisivat. Lähipiirissä on henkilö, joka työskentelee halpojen ulkomailla olevien "asiantuntijoiden" kanssa, eikä voi muuta kuin todeta, että se osaaminen on aika heikkoa, mutta kun halvalla otetaan, niin ei kunnollista saa. Siellä halpamaissakin asiantuntevampi maksaa myös enemmän.

Vierailija
65/73 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli töihin uusi tuote tuotantoon ja palkattiin 12 uutta työntekijää. Kaksi heistä on hieman yli viisikymppisiä. Nämä molemmat kaksi ovat uusista tulokkaista keskimääräistä parempia. Eivät räplää turhaan puhelinta ja tekevät oikeasti töitä. Lisäksi heillä on selkeä kiinnostus työtä ja työpaikkaa kohtaan, kun taas moni nuorempi suhtautuu hommaan paljon enemmän puolivaloilla ja ajattelevat tämän pestin vain olevan osa-askel kohti sitä todellista myöhemmän iän työpaikkaa. Pomon kanssakin keskustelin aiheesta, että miksi hemmetissä firmat usein palkkaavat motivoituneiden viisikymppisen sijasta jotain reilu parikymppisiä tyyppejä, jotka eivät kuitenkaan toimenkuvaan sitoudu kuin väliaikaisesti ja silloin asennekin voi olla puolivillainen.

Vierailija
66/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan tosissaan luule, että KAIKKI työttömät ovat samanlaista massaa? Kai se kritiikki kohdistuu pääosin kuitenkin niihin, joilla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä mitään. Niitäkin on. Sitäkään ei käy kieltäminen.

Valtonen ja Vartiainen ainakin tuntuvat pitävän kaikkia työttömiä yhtenä massana.

Vierailija
67/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten on Kimmo ja muita joilla on mielenkiintoa ja työkykyä, mutta ei töitä. Siitähän Ylen jutussa on kyse. Nyt ei puhuttu elämäntapatyöttömistä vaan siitä miksi rummutetaan työvoimapulasta, kun halukkaita, pystyviä ja osaavia tekijöitä olisi (jotka voisi myös kouluttaa uudestaan jos on tarve).

Suomessa on puutetta huippukoulutetuista asiantuntijoista, ja aika harvasta ihmisestä on loppujen lopuksi sellaiseksi vaikka kävisikin vaaditut koulut. Valitettavasti nykyään on yhä vähemmän tarvetta sellaisille keskiverto työntekijöille kuten Kimmo, joka periaatteessa voisi tehdä monenlaista mutta jolla ei ole täsmäkoulutusta oikein mihinkään.

Ei vaan pula on erikoiskoulutetuista osaajista. Kuitenkin julkisuudessa annetaan ymmärtää, että pulaa on kaikista, vaikka ei ole. isoissa kaupungeissa todellakin voi olla pula siivoojasta, joka tekee töitä 5-7 ja 21-23 tai kotihoitajista, mutta näissä usein vaaditaan omaa autoa ja kellä on varaa muuttaa tuollaisiin, kun asumiseen ei tahdo keskipalkkakaan riittää, parkkipaikat maksaa maltaita ja lisäksi pitää uskaltaa ja osata ajaa liikenteessä, mihin ei ole tottunut. Itsekin olen ajatellut, että jos jään työttömäksi, auto on se, mikä ensimmäisenä lähtee, jos säästöt alkavat loppua.  

Ymmärrän jos puhutaan jostain kairon tai mumbain liikenteestä..

Mutta jos suomalaisessa kaupungissa ei osaa, eikä uskalla ajaa niin sellaiselta pitäis ottaa kortti pois...

Minä en uskalla - enää -ajaa tässä kaupungissa, missä asun, koska liikenne on täysin villiä nykyään. Erään firman kuskit ovat aika iso tekijä siinä, ja heistä iso osa on kotoisin jostain Afrikasta. Saatetaan kääntyä eteen täysin arvaamatta parkista, tehdä u-käännöksiä nenän edesssä jne. Maantiellä ei ole ongelmaa, osaan ennakoida vaikka sielläkin on hulluja jatkuvasti, mutta jotenkin osaan niitä lukea paremmin.

Turussa vai? Ei täällä pääkaupunkiseudulla mitään tollasta ole tullut vastaan.

Vierailija
68/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi vuonna alkaa myös osa-aikatyöntekijöillä työnhaku esim. kaupan alalla, jos he hakevat soviteltua päivärahaa. Työkkäri on palkannut lisää virkailijoita.

Tähän asti he ovat saaneet olla rauhassa.

Vierailija
69/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli töihin uusi tuote tuotantoon ja palkattiin 12 uutta työntekijää. Kaksi heistä on hieman yli viisikymppisiä. Nämä molemmat kaksi ovat uusista tulokkaista keskimääräistä parempia. Eivät räplää turhaan puhelinta ja tekevät oikeasti töitä. Lisäksi heillä on selkeä kiinnostus työtä ja työpaikkaa kohtaan, kun taas moni nuorempi suhtautuu hommaan paljon enemmän puolivaloilla ja ajattelevat tämän pestin vain olevan osa-askel kohti sitä todellista myöhemmän iän työpaikkaa. Pomon kanssakin keskustelin aiheesta, että miksi hemmetissä firmat usein palkkaavat motivoituneiden viisikymppisen sijasta jotain reilu parikymppisiä tyyppejä, jotka eivät kuitenkaan toimenkuvaan sitoudu kuin väliaikaisesti ja silloin asennekin voi olla puolivillainen.

Vanhemmilla voi tulla pitkiä sairaslomia, ainakin minun tutuilla ollut, yleensä ainakin 2 - 3 kuukautta kerralla. Mutta kiva, että työnantaja palkkasi heidät vanhemmalla iällä.

Vierailija
70/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos suomalaisessa kaupungissa ei osaa, eikä uskalla ajaa niin sellaiselta pitäis ottaa kortti pois...

Minä en uskalla - enää -ajaa tässä kaupungissa, missä asun, koska liikenne on täysin villiä nykyään. Erään firman kuskit ovat aika iso tekijä siinä, ja heistä iso osa on kotoisin jostain Afrikasta. Saatetaan kääntyä eteen täysin arvaamatta parkista, tehdä u-käännöksiä nenän edesssä jne. Maantiellä ei ole ongelmaa, osaan ennakoida vaikka sielläkin on hulluja jatkuvasti, mutta jotenkin osaan niitä lukea paremmin.

Onko tuo sarkasmia? Minä olen täällä Helsingin seuduilla tottunut siihen, että jos auto tekee pähkähullun U-käännöksen tai seilaa puoliksi tiellä ja puoliksi jalkakäytävällä, kuskin paikalla on lähes joka kerta mustan Afrikan edustaja ja muilla kerroilla aavikkomaista tullut. Virolaiset ja venäläiset taas tunnistaa päättömästä kaahailemisesta. Suomalaiset ovat hyvin siistejä kuskeja näihin verrattuna.

t. Neljänkymmenen vuoden ajokokemuksella.

Vierailija
71/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tosiaan ole pääjaupunkiseudulla kohdannut päättömiä uukkareita sen enempää kuin muutakaan omituista ajotyyliä mustilta kuljettajilta. Ennemminkin he ajavat varovaisemmin, koska ei ole varaa uusiin autoihin. Suomalaisen olen kyllä nähnyt tekevän ihan järjettömän uukkarin oikeanpuoleiselta kaistalta vasenta kaistaa ajaneen eteen, vähän ryttyä kärsi jienot autot, mutta eipä häirinnyt uukkarin tekijää, joka vaan kaasutti pois.

Virolaisiata olen samaa mieltä, niitä ei kukaan kaipaa.

Vierailija
72/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko tuo sarkasmia? Minä olen täällä Helsingin seuduilla tottunut siihen, että jos auto tekee pähkähullun U-käännöksen tai seilaa puoliksi tiellä ja puoliksi jalkakäytävällä, kuskin paikalla on lähes joka kerta mustan Afrikan edustaja ja muilla kerroilla aavikkomaista tullut. Virolaiset ja venäläiset taas tunnistaa päättömästä kaahailemisesta. Suomalaiset ovat hyvin siistejä kuskeja näihin verrattuna.

t. Neljänkymmenen vuoden ajokokemuksella.

Suomalauset ei ole sen siistimpiä kuin muutkaan, päin vastoin.

Vierailija
73/73 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä väliä sillä on, jos työpaikat ei kuitenkaan riitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän