"Työn kuukausipalkka oli alle 900 euroa. Paikkaan oli 246 hakijaa."
Kopio ylen jutusta, alla olevasta linkistä löytyy, uskon täysin. Tämän tyylisiä työttömiä minä enemmän tunnen, kuin näitä ainoastaan keskustelupalstalla vastaantulleista elämäntapatyöttömiä. Kyllä heitäkin on, mutta en usko läheskään aina palstoilla kirjoittelevien olevan aitoja, varsinkin kun tuistakaan ei ole mitään todellista käsitystä, vaan väitetään että saa kaikenalaista, mitä tosielämässä työttömät ei saa. Suurin osa työttömistä, joita olen kohdannut, on jossain vaiheessa päässyt töihin, lähtenyt kouluun tai perustanut yrityksen samaan tapaan kuin tämä jutun Kimmo. Lukekaa juttu loppuun asti, tai ainakin edes puoliväliin. Aika moni työttömiä haukkuvista jaksaa lukea vain otsikon näistä jutuista, koska jutun sisältö normaalista henkilöstä, työhaluisesta työttömästä ei sovi mantraan. Itse olen tuntenut työttömiä siksi, koska olin työtön itsekin ja olen ollut mukana työllistämisprojekteissa takavuosina. Nykyään olen aktiivi eräässä yhdistyksessä, jossa tapaan myös työttömiä ja aikuisia alanvaihtajia.
Kommentit (73)
Ukko39 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan tosissaan luule, että KAIKKI työttömät ovat samanlaista massaa? Kai se kritiikki kohdistuu pääosin kuitenkin niihin, joilla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä mitään. Niitäkin on. Sitäkään ei käy kieltäminen.
Ja sitten on Kimmo ja muita joilla on mielenkiintoa ja työkykyä, mutta ei töitä. Siitähän Ylen jutussa on kyse. Nyt ei puhuttu elämäntapatyöttömistä vaan siitä miksi rummutetaan työvoimapulasta, kun halukkaita, pystyviä ja osaavia tekijöitä olisi (jotka voisi myös kouluttaa uudestaan jos on tarve).
Suomessa on puutetta huippukoulutetuista asiantuntijoista, ja aika harvasta ihmisestä on loppujen lopuksi sellaiseksi vaikka kävisikin vaaditut koulut. Valitettavasti nykyään on yhä vähemmän tarvetta sellaisille keskiverto työntekijöille kuten Kimmo, joka periaatteessa voisi tehdä monenlaista mutta jolla ei ole täsmäkoulutusta oikein mihinkään.
Ei vaan pula on erikoiskoulutetuista osaajista. Kuitenkin julkisuudessa annetaan ymmärtää, että pulaa on kaikista, vaikka ei ole. isoissa kaupungeissa todellakin voi olla pula siivoojasta, joka tekee töitä 5-7 ja 21-23 tai kotihoitajista, mutta näissä usein vaaditaan omaa autoa ja kellä on varaa muuttaa tuollaisiin, kun asumiseen ei tahdo keskipalkkakaan riittää, parkkipaikat maksaa maltaita ja lisäksi pitää uskaltaa ja osata ajaa liikenteessä, mihin ei ole tottunut. Itsekin olen ajatellut, että jos jään työttömäksi, auto on se, mikä ensimmäisenä lähtee, jos säästöt alkavat loppua.
Ymmärrän jos puhutaan jostain kairon tai mumbain liikenteestä..
Mutta jos suomalaisessa kaupungissa ei osaa, eikä uskalla ajaa niin sellaiselta pitäis ottaa kortti pois...
Minä en uskalla - enää -ajaa tässä kaupungissa, missä asun, koska liikenne on täysin villiä nykyään. Erään firman kuskit ovat aika iso tekijä siinä, ja heistä iso osa on kotoisin jostain Afrikasta. Saatetaan kääntyä eteen täysin arvaamatta parkista, tehdä u-käännöksiä nenän edesssä jne. Maantiellä ei ole ongelmaa, osaan ennakoida vaikka sielläkin on hulluja jatkuvasti, mutta jotenkin osaan niitä lukea paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kai kukaan tosissaan luule, että KAIKKI työttömät ovat samanlaista massaa? Kai se kritiikki kohdistuu pääosin kuitenkin niihin, joilla ei ole mitään mielenkiintoa tehdä mitään. Niitäkin on. Sitäkään ei käy kieltäminen.
Ja sitten on Kimmo ja muita joilla on mielenkiintoa ja työkykyä, mutta ei töitä. Siitähän Ylen jutussa on kyse. Nyt ei puhuttu elämäntapatyöttömistä vaan siitä miksi rummutetaan työvoimapulasta, kun halukkaita, pystyviä ja osaavia tekijöitä olisi (jotka voisi myös kouluttaa uudestaan jos on tarve).
Suomessa on puutetta huippukoulutetuista asiantuntijoista, ja aika harvasta ihmisestä on loppujen lopuksi sellaiseksi vaikka kävisikin vaaditut koulut. Valitettavasti nykyään on yhä vähemmän tarvetta sellaisille keskiverto työntekijöille kuten Kimmo, joka periaatteessa voisi tehdä monenlaista mutta jolla ei ole täsmäkoulutusta oikein mihinkään.
Ei vaan pula on erikoiskoulutetuista osaajista. Kuitenkin julkisuudessa annetaan ymmärtää, että pulaa on kaikista, vaikka ei ole. isoissa kaupungeissa todellakin voi olla pula siivoojasta, joka tekee töitä 5-7 ja 21-23 tai kotihoitajista, mutta näissä usein vaaditaan omaa autoa ja kellä on varaa muuttaa tuollaisiin, kun asumiseen ei tahdo keskipalkkakaan riittää, parkkipaikat maksaa maltaita ja lisäksi pitää uskaltaa ja osata ajaa liikenteessä, mihin ei ole tottunut. Itsekin olen ajatellut, että jos jään työttömäksi, auto on se, mikä ensimmäisenä lähtee, jos säästöt alkavat loppua.
Suomessa on 600 000 työtöntä, luulisi jo löytyvän omastatakaa ihan mihin vaan vaikka sitten raketti-insinöörejäkin eli ns. erityisosaajia. Jännä ettei firmoissa enää ole etenemistä, eli että otetaan simppelimpään hommaan ja ihmisellä on ura jossa kehittyy, vaikka sitten erityisosaajaksi aka raketti-insinööriksi.
'
Jossain lehtijutussa taannoin valitettiin, että "joudutaan ottamaan vastavamistuneita". Anteeksi, mitä? Työkokemus pitää hakea muista firmoista ja sitten vasta saa tulla töihin? Mutta kun ei kokemusta saa, jos kukaan ei ota vastavalmistuneita! Itse kouluttamalla ne osaajat ennenkin saatiin ja pitkäaikaiset. Kohta on tilanne, että kukaan ei osaa mitään, kun osaajat on eläkkeellä ja muita ei kukaan enää neuvo tai osaa neuvoa. Mutta ei hätää, otetaan edullisia "koneinsinöörejä" ulkomailta. Suomalaisen työn laatu on jo romahtanut takavuosista ja tapahtuu jatkossa vielä pahemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten hain iltasiivojaksi koululle. Pääsin jopa työhaastatteluun. Kysyin, kuinka paljon ollut hakijoita työtehtävään. Vastaus oli 150.
Ja Suomessa kukaan ei halua tehdä siivosutyötä :D
Samoja kokemuksia täällä. Ravintola-alalla on muka huutava työvoimapula, mutta en ole päässyt edes yhteen ainoaan työhaastatteluun kymmenistä hakemuksista huolimatta. Olen hakenut töihin mm. pikaruokapaikkoihin, lounasravintoloihin, yökerhoihin ja baareihin, sekä muutamaan ruokaravintolaan, mutta ilmeisesti näin 53-vuotiaana se hakemus menee suoraan roskiin.
Hetkinen, hetkinen, kaivetaanpa täältä näitä työnhakijamääriä eräisiin työpaikkoihin, joita olen tässä viime kuukausina hakenut: 61, 48, 33, 14, 127, 88, 57, 21, 165, 68 jne.
Ylen propaganda yrittää levittää kuvaa, että työttömät olisivat epäonnisia reppanoita. Tältäkään haastateltavalta ei kysytty, miksei hän muuta Helsinkiin, jos haluaa töitä. Ei olisi töitä monella muullakaan, jos Joensuun syrjäkylillä piileskelisivät.
Vierailija kirjoitti:
Ylen propaganda yrittää levittää kuvaa, että työttömät olisivat epäonnisia reppanoita. Tältäkään haastateltavalta ei kysytty, miksei hän muuta Helsinkiin, jos haluaa töitä. Ei olisi töitä monella muullakaan, jos Joensuun syrjäkylillä piileskelisivät.
No, esimerkiksi tuolla 900 €:n kuukausiliksalla ei elä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Vuokra voi olla sopa isompi kuin palkka, niin että muuta siinä sitten Helsinkiin!
Vierailija kirjoitti:
Jutussa ei taidettu sanoa miten suurelta alueelta Kimmo hakee töitä. Joka tapauksessa hän on naimisissa, joten vaimon työpaikka varmasti rajoittaa työnhakualuetta.
Mua ärsyttää se, että haettu työpaikka jää ns. roikkumaan. Pääsen jopa työhaastattelu vaiheeseen, mutta ikinä ei tule edes ilmoitusta, "Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun tjsp." Sitten tyhmänä odottaa monta viikkoa.
Itse olen joskus yrittänyt töihin rekryfirmojen kautta ja ollut yrittämässä moneen samaan aikaan. Kerran nappasin työpaikan ja sitten ilmoitin toiseen, että en hae enäää töitä. Ajattelin, että en halunnut jäädä roikkumaan sinne ja olla siellä työnhakijana.
... mutta jos homman nimi on tämä, niin en minäkään jatkossa ilmota yhtään kenellekkän, että minulla on jo työpaikka, en ha e enää töitä. S######na!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tahansa on pulaa huippukoulutetuista asiantuntijoista, joita, kuten itsekin sanoit, on harvassa. Lisäksi Suomi ei varsinaisesti loista kilpailussa näistä ihmeyksilöistä eli pystyy houkuttelemaan korkeintaan muutamia.
Kun näitä ei varmuudella saada ainakaan tarpeeksi, onko järkevää istua kädet takamuksen alla ja voivotella suureen ääneen kuten nyt tehdään? Vai kannattaisiko kenties hyödyntää sitä saatavilla olevaa työvoimaa, kuten työttömiä ja vastavalmistuneita, joista monesta saisi varsin kelvollisen työntekijän pienellä vaivalla?
Miksi pitää olla kaiken maailman rekryfirmat ym. systeemit? Miksei firma voi palkata ihan tuosta noin vaan, jos/kun tarvetta sille on? Minkä takia pitää olla niin monimutkaista? Milloin tästä touhusta on tullut tällaista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi tuolla 900 €:n kuukausiliksalla ei elä ainakaan pääkaupunkiseudulla. Vuokra voi olla sopa isompi kuin palkka, niin että muuta siinä sitten Helsinkiin!
Mielestäni olisi aika noloa muuttaa Helsinkiin johonkin matalapalkkatyöhön ja hakea siihen päälle vielä jotain asumistukea. Hyi helvetti, jo pelkkä ajatus oksettaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi aika noloa muuttaa Helsinkiin johonkin matalapalkkatyöhön ja hakea siihen päälle vielä jotain asumistukea. Hyi helvetti, jo pelkkä ajatus oksettaa!
Mutta sellaisia ihmisiä on siellä jo paljon - ja lisää tulee koko ajan. Eikä J. Vartiainenkaan vastusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uudenkaupungin autotehdas? 11 €/h. Saloon akkutehtaalle tarvitaan 500 työntekijää ASAP. 11 €/h. Eurajoelle valmistuu tehdas, Haminaan...Satoja työpaikkoja täytettävinä jossain korvessa 11 euron tuntipalkalla. Ei asuntoja, ei kulkuyhteyksiä. Jätä nykyinen elämäsi ja perheesi taaksesi ja muuta keskelle-ei-mitään. Saat ainakin töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosi sitten hain iltasiivojaksi koululle. Pääsin jopa työhaastatteluun. Kysyin, kuinka paljon ollut hakijoita työtehtävään. Vastaus oli 150.
Samoja kokemuksia täällä. Ravintola-alalla on muka huutava työvoimapula, mutta en ole päässyt edes yhteen ainoaan työhaastatteluun kymmenistä hakemuksista huolimatta. Olen hakenut töihin mm. pikaruokapaikkoihin, lounasravintoloihin, yökerhoihin ja baareihin, sekä muutamaan ruokaravintolaan, mutta ilmeisesti näin 53-vuotiaana se hakemus menee suoraan roskiin.
Mulle sanoi yksi rekrytoija messuilla kun kysyin miksi ne kehuu siinä että rekryää filippiineiltä, vastasi että tulisitko 5 eurolla tunti töihin? Naureskelin että en. Siinäpä suomen yritysten suomeen aiheuttaman työttömyyden syy pähkinänkuoressa.
Vierailija kirjoitti:
Velaton talo. Pahimmillaan jää kahden asunnon loukkoon ja Joensuussa on kyllä jo työpaikkoja, mutta niihin valitaan vain muita. Jos luit ajatuksen kanssa jutun, hän on palaamassa yrittäjäksi. Vai jätitkö tahallasi ko. kohdan kokonaan huomiotta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle sanoi yksi rekrytoija messuilla kun kysyin miksi ne kehuu siinä että rekryää filippiineiltä, vastasi että tulisitko 5 eurolla tunti töihin? Naureskelin että en. Siinäpä suomen yritysten suomeen aiheuttaman työttömyyden syy pähkinänkuoressa.
Eihän nämä muualta tulleetkaan tyydy osaansa, sen jälkeen kun alkavat oppia kieltä ja maan lakeja. Tosin siinä vaiheessa heille ei löydykään enää töitä, vaan haetaan uusia hölmöjä tilalle. Kyllä näistä kaltoinkohdelduista ulkomaalaisista on juttujakin ollut, mutta näistä halutaan vaieta.
Sitä työttömyyttä ei ole aloilla, joihin ei tarvitse koulutusta. Niistä koulutetuista erikoisosaajista on pulaa, ei kouluttamattomista.
Työttömien työhönpääsyn esteenä on nykyään byrokratia. Ennen vanhaan töihin pääsi kun vaan meni kysymään onko töitä, nykyään välissä on kuntouttava työtoiminta ja työkokeilut ja tukitoimet. Kuntouttavaan työtoimintaan joutuu myös ihan tavallisia työttömiä ihmisiä, riittää että olet ollut vuoden työttömänä. Itse kun olin kuntouttavassa, siellä oli töissä mm. ihmisiä jotka olivat menettäneet työnsä koronalle, eikä muuta työtä ollut.
Työttömyysteollisuus tarvitsee raaka-aineensa. Siksi siitä on ainainen pula ja lisää tuodaan maailmanääristä työttömyysteollisuuden tarpeisiin.