Miten jaksatte kotiarjessa?
Heips,
Haluaisin tiedustella miten te äidit jaksatte vauva-arjen ja kotityöt? Uuvutteko koskaan? Itselläni on 7 kk ikäinen poika, joka on mielestäni todella helppo ja tyytyväinen. Olen kuitenkin välillä lopen uupunut. Mieheni tekee pitkää työpävää (lähtee aamulla 8 aikaan ja tulee kotiin 18.30-19.00) Mies hoitaa yleensä kaupassa käynnin, mutta kaikki muut kodin ariaskareet jäävät minun hommikseni. Koitan parhaani mukaan olla reipas ja puuhasteleva äiti pojalleni. Ei kuitenkaan mitään yliampuvaa :D Muskarissa käydään kerta viikkoon ja muuten touhuillaan omia juttuja ja välillä kyläillään. Ennen vauvaa urheilin todella paljon (kävin ryhmäliikuntatunneilla, ratsastamassa ja juoksemassa) nykyisin koitan jumpata kotona 3 krt viikossa vauvan ollessa päikkäreillä ja juoksemassa käyn viikonloppuisin. Välillä olen TODELLA uupunut, sillä vauvan hoito, kodinhoito ja ruuanlaitto ovat oikeastaan kokonaan minun harteillani. Mies auttaa kotiaskareissa jonkinverran viikonloppuisin, mutta ei kylläkään oma-alotteisesti. Kaipaisin vinkkejä miten itse jaksatte arjessa ja jaatteko joitain kotitöitä miestenne kanssa? :)
Kommentit (7)
Hyvin jaksaa kahdenkin lapsen kanssa ihan noi perusasiat :) Muistelen kyllä että imetysaikana olin väsynyt tein mitä tahansa, imetätkö sinä? Saatko tarpeeksi ravinteita jne?
Mitä jos kävisit siellä kaupassa, näkisit muitakin maisemia välillä. Mies voi sitten vaihtarina hoitaa vaikka vessan pesun.
Itse olin 2v kotona, sitten vaihdettiin vuoroa miehen kanssa. Sopivasti kotona oleilua ja muita maisemia, kyläilyä yms niin mikä siinä oli ollessa. Välillä oli ihan kiva jättää ipana miehelle illalla ja mennä vaikka sinne kauppaan tai pilkkomaan polttopuuta.
En imetä. Kovasti olisin halunnut, mutta poika syntyi 2 kk ennenaikaisesti niin maito ei oikein koskaan kunnolla noussut. Täytyisi varmaan koittaa syödä enemmän jotain D-vitamiinia jos väsymys sillä vaikka helpottaisi :) Tosin välillä on varmaan vaikeaa erottaa fyysinen ja henkinen väsymys toisistaan. Tarkoitan sitä että varmaan teksi omalle pääkopallekin hyvää poistua arkena välillä kotoa pois ilman vauvaa.
Mulla 1,3v tyttö ja kahdestaan ollaan. Olen alusta asti ottanut tavaksi, etten tee koskaan mitään kun lapsi nukkuu.
Olen ollut väsynyt oikeastaan vasta nyt koko lapsen olemassaolon aikana ja olenkin nyt tehnyt niin, että ulkoilemme n 3-4h joka päivä ja ainakin kaksi iltaa viikossa vain huilaan ja makaan sohvalla, lapsi siinä leikkii ja kömpii.
Teen ruoat kun ptt (perhetyöntekijä) käy kerran viikossa, ison ruoan ja muuten siivoilen lennosta.
Ei haittaa vaikka sotkua tulee yhtenä päivänä, huilaa tänään ja tee huomenna - jos jaksat :)
Saatteko muuten vauvanhoito apua esim. isovanhemmilta? Asumme miehen kotipaikkakunnalla, joten oma läheinen tukiverkko on kaukana. Miehen välit vanhempiinsa eivät ole kovin "läheiset"joten heidän näkeminen on yleensä hyvin muodollista :D
Ota monivitamiinia ja dvitamiinia. Jokin nestemäinen rautavalmiste tupla-annoksella kuuriluonteisesti voisi tuoda apua. Ferrosan on hyvää, Life myymälästä. Huomaa eron!
Itse syön multivita raskaus ja imetys vaikken ole kumpaakaan!
Jo on ongelmat kermaperse!
T: neljän yh