Voi ny helvetti ton päiväkodin kanssa
3,5-vuotias viedään kerran päikkyyn rattailla kun ollaan myöhässä, niin heti joku täti tulee määkimään, että lapsen pitäisi kävellä. Ärsyttää, yleensä kuitenkin kävellään tai lapsi pyöräilee (ilman apupyöriä), niin ihan kuin tässä olisi joku ongelma. Huoh. Jotkut menee päivittäin autolla, sanotaanko siitä? Tuskin.
Kiitos ja anteeksi.
Kommentit (65)
Ymmärrän jo sen kun meillä ehdotettiin kävelyä, kun eräs perhe toi aina kaksi lastaan päiväkotiin niin, että 6-vuotias käveli ja 4-vuotias kulki rattailla. Päivittäin siis.
Toi on just tota, tädit kuvittelee olevansa jotain maailman napoja ja koittavat päteä joka asiassa.
Sellasta se on välillä. Meillä taas juuri 5 vuotta täyttäneeltä puuttuu R. Ei kuulemma varmaan nyt ihan sentään puheterapiaan tarvi mennä. Lapsi puhuu muuten hyvin ja sujuvasti. Osaa jo lukeakin. Mutta kun R puuttuu. Aargh.
En kuuntelisi. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:28"]
3,5-vuotias viedään kerran päikkyyn rattailla kun ollaan myöhässä, niin heti joku täti tulee määkimään, että lapsen pitäisi kävellä. Ärsyttää, yleensä kuitenkin kävellään tai lapsi pyöräilee (ilman apupyöriä), niin ihan kuin tässä olisi joku ongelma. Huoh. Jotkut menee päivittäin autolla, sanotaanko siitä? Tuskin.
Kiitos ja anteeksi.
[/quote]
Et voi olla tosissas? Mitä niillä on asian kanssa tekemistä? Rupee kritisoimaan takas, et oo sinäkään tainnut kävellä jne. Hulluille pitää olla kovaa kovaa vasten
Mitähän nuo tädit sanoisi meidän naapurille, joka vie lapsensa päiväkotiin (matkaa alle kilometri) joka aamu autolla ja hakee autolla? Ja itse menee vielä takaisin kotiinsa istumaan päiväksi.
Hemmetin nipoa siellä.
Meidän päiväkodissa tuli kerran sijaiselta sanomista lapseni talvikengistä. Sanasta sanaan palaute kuului näin: onhan nuo teidän tytön kengät varmasti hienot ja kalliit, mutta niitä on vaikea saada lahkeen alle itse. Meni sitten merkin kurkkimaan vai miksi tuo kallius piti mainita? Samaa mieltä olin kyllä kenkien varresta, että kun on niin löysä niin voi olla hankala laittaa lahjetta päälle. "Onneksi" tytön talvihaalari hajosi metsäretkellä, niin varahaalarin lahkeet menee heittämällä... huoh.
Onks sun lapsi sit pullukka?
Koska en muuten ymmärrä :D
Päiväkodeissa on porukkaa laidasta laitaan niinkuin kaikilla työpaikoilla. Elämänkouludiplomaatteja, koulutettuja lähihoitajia ja ilman, pedofilejä ja mitä vaan
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:38"]
Onks sun lapsi sit pullukka? Koska en muuten ymmärrä :D
[/quote]No ei edes ole, kun hoikka :D
ap
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:38"]
Mitähän nuo tädit sanoisi meidän naapurille, joka vie lapsensa päiväkotiin (matkaa alle kilometri) joka aamu autolla ja hakee autolla? Ja itse menee vielä takaisin kotiinsa istumaan päiväksi.
Hemmetin nipoa siellä.
Meidän päiväkodissa tuli kerran sijaiselta sanomista lapseni talvikengistä. Sanasta sanaan palaute kuului näin: onhan nuo teidän tytön kengät varmasti hienot ja kalliit, mutta niitä on vaikea saada lahkeen alle itse. Meni sitten merkin kurkkimaan vai miksi tuo kallius piti mainita? Samaa mieltä olin kyllä kenkien varresta, että kun on niin löysä niin voi olla hankala laittaa lahjetta päälle. "Onneksi" tytön talvihaalari hajosi metsäretkellä, niin varahaalarin lahkeet menee heittämällä... huoh.
[/quote]No just.. ja aika monet lapset tarvitsee apua lahkeiden kanssa. Mutta joo tuo on huomattu, että kaikki pienikin mihin tarvitsee hoitajien apua, on extraa ja pitäisi varmaan anteeksi pyydellä.
ap
No huoh! Monella tuon ikäisellä kestää kävelemisessäkin vaikka kuinka, oma jää viiden metrin välein vääntämään jotain kiveä tai lumipalloa maasta. Rattailla on paljon nopeampi mennä, ja välillä pitää ajatella aikuista ja aikuisen aikataulua. Aamuisin tarhaan ja töihin mennessä on usein tällainen tilanne. Ei sekään ole kivaa, että aina menetetään hermot matkalla, hoputetaan, hoetaan ja kiirehditään.
Nim. vien 3-vuotiaani tarhaan rattailla lähes aina, kun ei voi pyöräillä tai pulkkailla :D
Mitä sitten sanoit?
Kuulutko näihin, jotka alistuneena punastelee ja hämmentyy ja itkua tuhertavat, kun joku sanoo "pahasti".
Sitten riekut raivoa täynnä AV-palstalla. Ei heru sympatiaa, sori!
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:54"]
Mitä sitten sanoit?
Kuulutko näihin, jotka alistuneena punastelee ja hämmentyy ja itkua tuhertavat, kun joku sanoo "pahasti".
[/quote]
Ja hoitaja runkkaa vessassa lopputyydytyksen
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:54"]
Mitä sitten sanoit?
[/quote]Sanoin että oli kiire, ja sen takia tultiin rattailla, kun on nopeampaa kuin käveleminen. Täti sanoi, että "Niin no mutta silti" No en alkanut siinä vääntämään, mutta tosiaan jälkeenpäin aloin miettiä, että mitä "silti"?! Pitäisi silti myöhästyä töistä, vai natsittaa lasta juoksemaan koko matka? Niinkuin mitä?
ap
On se lapsellekin mukavampi, jos saa itse lahkeen kengän päälle :) toki tosta olisi voinut sanoa nätimmin, esim että kun seuraavia kenkiä/haalaria ostatte niin kannattaa testata. Itse olisin luultavasti jättänyt mainitsematta, ellei lapsen kaikki vaatteet ole epäkäytännöllisiä ja lapselle hankalia.
Mitä tulee tohon ap:n keissiin, niin siitäkin olisi voinut joo nätimmin huomauttaa. Toisaalta ap olisi voinut myös itse vastata miksi tuli tänään rattailla herneen nenään vetämisen sijaan. Harvoin kyllä edes tiedän millä lapset tuodaan päiväkotiin.
pk:n työntekijöillä on velvollisuus sanoa asioista, jos ne eivät mene lapsen edun mukaisesti. On oikeasti niin uusavuttomia vanhempia, jotka eivät tajua että se 3,5v voi jo kävellä itse. Joskus nyt sattuu niin, että asioista sanoo myös vanhemmille, joilla mitään ongelmaa ei oikeasti ole. Olkaa iloisia että lapsistanne välitetään! :)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:03"]
Kysyitkö millä se itte tuli? :D
[/quote]No en :D Asiallista linjaa koitan pitää.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:01"]
On se lapsellekin mukavampi, jos saa itse lahkeen kengän päälle :) toki tosta olisi voinut sanoa nätimmin, esim että kun seuraavia kenkiä/haalaria ostatte niin kannattaa testata. Itse olisin luultavasti jättänyt mainitsematta, ellei lapsen kaikki vaatteet ole epäkäytännöllisiä ja lapselle hankalia. Mitä tulee tohon ap:n keissiin, niin siitäkin olisi voinut joo nätimmin huomauttaa. Toisaalta ap olisi voinut myös itse vastata miksi tuli tänään rattailla herneen nenään vetämisen sijaan. Harvoin kyllä edes tiedän millä lapset tuodaan päiväkotiin. pk:n työntekijöillä on velvollisuus sanoa asioista, jos ne eivät mene lapsen edun mukaisesti. On oikeasti niin uusavuttomia vanhempia, jotka eivät tajua että se 3,5v voi jo kävellä itse. Joskus nyt sattuu niin, että asioista sanoo myös vanhemmille, joilla mitään ongelmaa ei oikeasti ole. Olkaa iloisia että lapsistanne välitetään! :)
[/quote]
Minähän olinkin samaa mieltä tädin kanssa, mutta en todella ymmärrä mitä merkitystä on mainita että hän on olettanut kenkien olleen kalliit? Ja nyt on pakko nillittää, että helpommin niiden päälle lahkeet meni kuin periksiantamattomien Kuomien :D
Mutta ei tästä sen enempää.
Meillä on sattunut muuta sellainen hoitaja lasten kanssa, että en ole tiennyt mitä ajatella. Esikoisella esim. on silmälasit, ja lokerikossa on laseja varten pieni suihkepullo ja liina, jos ne pahasti tahriintuu päivän aikana. Yleensä muistamme kyllä lasit putsata, mutta kun ne ei ole omassa päässä niin joskus kiireessä jää katsomatta, onko ne likaiset vai ei. Lasit istuu lapsen päähän hyvin, ja lapsi osaa jo luonnostaan niitä varoa esim. leikeissä. Ja SILTI erään hoitajan pitää aina ottaa ne puheeksi, aivan kuin kyse olisi proteesista tai pahasta vammasta joka haittaisi joka päiväistä elämää. Ja hoitaja on lapsen kuullen voivotellut, että kun noin pienellä pitää olla silmälasit, voi, voi voi.
Siitä sanoin jo asiallisen tiukasti takaisin. Mutta siis onhan näitä...
Päiväkodin tädit on juost tuollaisia, että jos kerran näkevät että lapsi on rattaissa, niin olettavat että se on siinä aina ja joka matkalla. Tietenkään kotona ei ulkoilla eikä kävellä mihinkään, aina vaan istutaan rattaissa.
Onpa nipoa.