Vihaan työtäni. Olen lastenhoitaja
Ei voi mitään, töihin on lähdettävä. En jaksa sitä huutoa, itkua ja kiljumista päiväkodissa. En jaksa pukea kuravaatteita. En jaksa kuunnella lastenlauluja. En jaksa sitä, että vaatteeni ovat päivän päätteeksi kuolassa, räässä ja kyyneleissä. En jaksa vaihtaa kakkavaippoja. En jaksa selostaa joka ikisen lapsen päivän joka ikistä hetkeä kaikille vanhemmille - en edes muista puoliakaan päivän tapahtumista, koska lapsia on niin paljon.
Olen täysin väärällä alalla. En saa muita töitä.
Kommentit (52)
Rupea tekemään oikeaa työtä lasten kanssa. Opeta joku taito. Kun näet että rupeaa onnistumaan niin saat tyydytystä siitä. Opeta lapsille itte pukemaan ne kurahousut ja pyyhkimään nenäänså. Oma 3v osaa pukea itte kaikki vaatteet paisti hanskat. Kyllä ne oppii jos niille opettaa ja silloin pääsee itse helpommalla.
Ei ole mikään ihme, että vihaat. Minäkin vihaisin. Inhoan hoivaamista, avuttomien paimentamista, eritteitä, mökää ja epä-älyllistä jollotusta. Itse asiassa jo päiväkodin ohi käveleminen nostaa verenpainettani. Se metakka on jotakin aivan kaameaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:15"]
Rupea tekemään oikeaa työtä lasten kanssa. Opeta joku taito. Kun näet että rupeaa onnistumaan niin saat tyydytystä siitä. Opeta lapsille itte pukemaan ne kurahousut ja pyyhkimään nenäänså. Oma 3v osaa pukea itte kaikki vaatteet paisti hanskat. Kyllä ne oppii jos niille opettaa ja silloin pääsee itse helpommalla.
[/quote]
Ryhmässä on 12 lasta iältään 9kk - 2v 10kk. Eipä niille mitään juuri opeteta, perushoitoa vain kaikki päivät.
Isompien lasten kanssa varmaan saisi jotain riemua jostain, mutta nämä pienet vain ikävöivät vanhempiaan, leikkivät, syövät, kakkaavat ja istuvat hiekkalaatikossa.
ap
Trolli sinä olet ammatiltasi ja nautit työstäsi!
Ehkä aikuisten parissa tehtävä työ olisi enemmän sulle? Minäkään en jaksaisi työskennellä lasten kanssa. Omissa on ihan tarpeeksi. Jos olet lähihoitaja, olisiko mahdollista käydä joku uudestaan suuntaava täydennyskoulutus ja mennä esim vanhustyöhön? Sielläkin riittää töitä. Tosin se on osittain samaa eritteiden putsaamista kuin vauvojen kanssa, mutta kuitenkin vähän erilaista.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:15"]
[/quote]
Ryhmässä on 12 lasta iältään 9kk - 2v 10kk. Eipä niille mitään juuri opeteta, perushoitoa vain kaikki päivät.
Isompien lasten kanssa varmaan saisi jotain riemua jostain, mutta nämä pienet vain ikävöivät vanhempiaan, leikkivät, syövät, kakkaavat ja istuvat hiekkalaatikossa.
ap
[/quote]
Voitko pyytää siirtoa isompien ryhmään?
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:21"]
Trolli sinä olet ammatiltasi ja nautit työstäsi!
[/quote]
Esimerkiksi
http://www.vauva.fi/keskustelu/4430295/ketju/yrittajat_huomio_huijari_taas_liikenteessa
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:20"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:15"]
[/quote]
ap
[/quote]
Voisitko pyytää siirtoa isompien ryhmään? kannattaa sitä kokeilla! Selitä, että kaipaat vaihtelua ja koet, että isompien lasten kanssa oleminen olisi sinulle mieluisampaa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:11"]
Burn out?
[/quote]
Mahdollisesti. Olen yrittänyt syksystä asti asennoitua jotenkin positiivisesti tähän työhön, koska muutakaan ei ole. Ei vain onnistu ja kuppi menee nurin niin pienestä. Lapsiin en tietenkään huonoa oloani pura, mutta joka ilta menee valmistautuessa seuraavaan päivään. En saa rentouduttua viikonloppuisinkaan.
Lapsissa ei ole mitään vikaa, he ovat lapsia. En vain jaksa sitä, että niitä on niin monta ja kaikki päivät ovat samanlaisia. Haluaisin istua rauhassa vaikkapa jossain toimistossa, aikuisten kesken. En jaksa sitä, että jatkuvasti olen kaikenlaisten eritteiden peitossa. Olen sellainen tuulipukuinen nainen, vaikka haluaisin pukeutua kauniisti.
ap
Tiedän tunteesi, ja meitä on paljon samassa tilanteessa.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:25"]
[/quote]
Olenkin aina ihmetellyt, miksi päiväkotitädit ovat niin usein naama norsunvitulla.
En itsekään viihdy pienten puolella, mutta työstä isompien lasten kanssa nautin. Tosin ei sekään ruusuilla tanssimista ole.
Sinuna juttelisin esimiehen kanssa ja kysyisin olisiko vaihto isompien ryhmään mahdollista. Turha sitä on itseään näännyttää työssä jossa ei vain yksinkertaisesti viihdy.
En pääse isompien ryhmään, koska LTO:t eivät suostu tänne pienten puolelle. En todellakaan sovellu tälle alalle. Kuvittelin, että olisin sellainen Maija Poppanen - Sound of Musicin Maria -tyyppinen iloinen, lapsirakas nainen. En ole. Olen sitä omille lapsilleni, kummilapsilleni, sukulaisten ja ystävien lapsille. Näille muille olen vain nenänniistäjä ja syli. Lasten vanhemmille 'täti', jonka nimi joskus muistetaan.
ap
Outoa, miten huono itsetuntemus joillakin ihmisillä on.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:30"]
En pääse isompien ryhmään, koska LTO:t eivät suostu tänne pienten puolelle. En todellakaan sovellu tälle alalle. Kuvittelin, että olisin sellainen Maija Poppanen - Sound of Musicin Maria -tyyppinen iloinen, lapsirakas nainen. En ole. Olen sitä omille lapsilleni, kummilapsilleni, sukulaisten ja ystävien lapsille. Näille muille olen vain nenänniistäjä ja syli. Lasten vanhemmille 'täti', jonka nimi joskus muistetaan.
ap
[/quote]
Sitten toiseen päiväkotiin. Vai oletko edes kysynyt esimieheltä? Burnoutilta vaikuttaa, koska et edes suostu ottamaan muutosehdotuksia vastaan tai tekemään asialle jotain.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:25"]
[/quote]
Olenkin aina ihmetellyt, miksi päiväkotitädit ovat niin usein naama norsunvitulla.
[/quote]Minä olen myös ihmetellyt miks mun naapuris pienten lasten äidit ovat pihalla paskaa syöneen näköisinä joka pv.Ja sentään omiaan saavat hoitaa!Ei sit mikään ihme et sama fiilis tulee kun pitää sietää toisten lapsia
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:37"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:28"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:25"] Tiedän tunteesi, ja meitä on paljon samassa tilanteessa. [/quote] Olenkin aina ihmetellyt, miksi päiväkotitädit ovat niin usein naama norsunvitulla. [/quote]Minä olen myös ihmetellyt miks mun naapuris pienten lasten äidit ovat pihalla paskaa syöneen näköisinä joka pv.Ja sentään omiaan saavat hoitaa!Ei sit mikään ihme et sama fiilis tulee kun pitää sietää toisten lapsia
[/quote]
Ehkä johtuu siitä, että joutuvat asumaan naapurissasi ja sietämään sinua naapurina.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 08:30"]
ap
[/quote]
Sitten toiseen päiväkotiin. Vai oletko edes kysynyt esimieheltä? Burnoutilta vaikuttaa, koska et edes suostu ottamaan muutosehdotuksia vastaan tai tekemään asialle jotain.
[/quote]
Olen hakenut 1,5 vuotta muita töitä ja hakenut tietenkin muihin päiväkoteihin. En ole päässyt. Kunnassa on pienet piirit ja hoitajien sijoittumisista päätetään pienen pöydän ympärillä. Olen myös jutellut tästä asiasta päiväkodin johtajan kanssa, mutta hänen mielestään pitäisi ennemminkin vain muuttaa työoloja kuin vaihtaa päiväkotia. Tavallaan olen samaa mieltä, koska ei se vaipanvaihto toisessa päiväkodissa ole yhtään sen parempaa kuin mitä se on nyt.
Isompien ryhmiin laitetaan kaikki kynnelle kykenevät LTO:t, joista on huutava pula. Pienempien ryhmiin voidaan ottaa jopa kouluttautumattomia, sivareita ja kaikkia muita, kunhan lakisääteiset hoitaja-asiat täyttyvät. Nenää voi pyyhkiä kuka vain, mutta varhaiskasvatukseen tarvitaan koulutus.
ap
Burn out?