Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi Vitalis näitä supistuksia! Vasta rv 30+2....

Vierailija
30.03.2015 |

Harjoitussupistuksia on nyt ollut n. viiden tai kuuden viikon ajan. Ei kivuliaita, mutta hyvin voimakkaita ja päivittäin.
Eilen alkoi päivällä supistelemaan taas, jatkuivt säännöllisinä parin tunnin ajan. Vähän jo alkoi tuntumaan selässäkin..
Panadoli kuitenkin auttoi, vaikka supistuksia tuli vielä illan mittaan.
Tänään kivuttomi supistuksia on tullut ja mennyt, nyt alkaat tuntumaan jo suht ilkeitä ja kiristäviltä.
Ei mitään akuuttia vielä, otan kohta Panadolin ja menen nukkumaan, mutta vähän kyllä jo ehkä pelottaa että meinaako tämä nyt että poika syntyisikin turhan aikaisin....

Esikoinen syntyi rv38+6, synnytyksen kesto 5h ja toinen rv 40+3, synnytyksen kesto 6,5h, joten tämäkin tulee sitte tod.näk suht vauhdilla sittten kun tulee.
Saisi kyllä ainakin 6vkoa vielä pysyä vaikka olo onkin jo aika tukala =D

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittele synnärille päin, jos yhtään tuntuu siltä, että saattaisi syntyä. Mieluummin turha tarkistuskäynti kuin ennenaikainen synnytys, jonka olisi voinut ehkäpä estää.

Vierailija
2/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrätkö, että näillä viikoilla (tai alle viikolla 35-38) syntynyt vauva on aivan liian aikainen? Sen ikäisillä saattaa olla suuria ongelmia keuhkojen kehittymättömyyden kanssa ja erilaisia keskosuudesta johtua ongelmia. Et todellakaan halua, että lapsesi syntyy näillä viikoilla. Huhheijaa. Sinuna olisin todellakin jo soittanut synnärille, ajat sitten! Pitäisi saada edes kortisonia vauvan keuhkoja kypsyttämään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:51"]

Ymmärrätkö, että näillä viikoilla (tai alle viikolla 35-38) syntynyt vauva on aivan liian aikainen? Sen ikäisillä saattaa olla suuria ongelmia keuhkojen kehittymättömyyden kanssa ja erilaisia keskosuudesta johtua ongelmia. Et todellakaan halua, että lapsesi syntyy näillä viikoilla. Huhheijaa. Sinuna olisin todellakin jo soittanut synnärille, ajat sitten! Pitäisi saada edes kortisonia vauvan keuhkoja kypsyttämään. 

[/quote] Juu, ymmärän. 36 on kuitenkin jo hyvin paljon enemän kuin 30. Sen takia sanoin että pysyisi edes kuusi vkoa vielä. Luulin että aloituksesta ymmärtäisi että en halua että syntyy liian aikaisin.
Olen aikaisemmin soittanut synnärille, vastaus silloin oli että tulee sitten kun ei pärjää enää kotona ja Panadol ei auta.
Kiitos että olet huolissani vauvastani. Jos nyt Panadoli ei auta lähden kyllä käymään synnärillä, sinne ei ole meiltä kuin 10min. matka.

Vierailija
4/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 01:55"]

[/quote] Juu, ymmärän. 36 on kuitenkin jo hyvin paljon enemän kuin 30. Sen takia sanoin että pysyisi edes kuusi vkoa vielä. Luulin että aloituksesta ymmärtäisi että en halua että syntyy liian aikaisin.
Olen aikaisemmin soittanut synnärille, vastaus silloin oli että tulee sitten kun ei pärjää enää kotona ja Panadol ei auta.
Kiitos että olet huolissani vauvastani. Jos nyt Panadoli ei auta lähden kyllä käymään synnärillä, sinne ei ole meiltä kuin 10min. matka.

[/quote]

No menet herkällä sykkeellä sinne, etkä jää kotiin odottelemaan. Voivat tarkastaa, onko paikat avautuneet ja antaa tarvittaessa supistuksia estävää lääkitystä. Voi olla että joudut vuodelepoon. 

Vierailija
5/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Panadol nyt kuitenkin taas auttoi, joten menen tästä nukkumaan ja huomenna soitan neuvolaan.

Vierailija
6/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä maha ole laskeutunut, eikä ole limatulppaa näkynyt, joten ei pitäisi mitään kovin akuuttia hätää olla....

Vierailija
7/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Ihme pätemistä taas... Oudon vihamielinen sävy viestissä.

Vierailija
8/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yö meni ilman supistuksia, jätkä vain riehui niin paljon ettei nukkumisesta tullt juuri mitään...
Ja särkyä onmuutenkin, liitoskivut vaivaavat aika pahana, joten kivuttomankin supistuksen aikana voi kuvitella että sattuu kun selkää jomottaa enemmän tai vähemmän koko ajan.
Kolmen vartin päästä alkaa neuvolan soittotunti, on muutenkin asiaa sine joten voisin kysyä mielipidettä sieltä näihin supistuksiin.

Vierailija
9/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pitää mennä synnärille. Supistuksiin voi olla hoidettava syy, esimerkiksi oireeton tulehdus. Ennenaikaisen synnytyksen ja lapsen vammautumisen/kuoleman mahdollisuus on olemassa, jos et tee mitään. 

Vierailija
10/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:16"]

Eikä maha ole laskeutunut, eikä ole limatulppaa näkynyt, joten ei pitäisi mitään kovin akuuttia hätää olla....

[/quote]

Blaah, ei noista voi mitään päätellä. Kipeät supistukset voivat hyvinkin avata kohdunsuuta, ilman että tiedät siitä mitään. 

Vierailija
11/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:21"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:16"]

[/quote]

Blaah, ei noista voi mitään päätellä. Kipeät supistukset voivat hyvinkin avata kohdunsuuta, ilman että tiedät siitä mitään. 

[/quote] Nojoo, kynnys lähteä mihinkään on vain aika korkealla, kun kävin neuvolalääkärissäkin tuossa kolme viikkoa sitten (saikkua liitoskipujen takia) ja sanoin silloin supistuksista eikä hän tutkinut millään tavalla, sanoi vain tyyliin "joojoo, sellaista se tahtoo olla", ja synnärille kun soitin niin ohjeistus ontosiaan että sitten näytille kun Panadol ei auta eikä kotona pärjää.

Vierailija
12/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 11:21"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 02:16"]

[/quote]

[/quote]

Ja kivuttomat myös.. kävisin kyllä tarkistuttamassa paikat. Kuten joku sanoikin jo, niin voi olla joku tulehdus, esim. pissatulehdus tai streptokokkia. Voi toki olla ihan harmityomia harjoitussuppareita, niitähän voi tulla helpommin jos on aiempia raskauksia takana.

Vierailija
13/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on rv 27 meneillään ja juuri viime viikolla soitin neuvolaan, kun kivuttomia supistuksia alkoi tulla todella paljon ja liikkuminen töissä alkoi olla tukalaa (toimistotyö, mutta koko ajan supisteli ja liikkeelle lähtiessä myös ihan alavatsaan alkoi sattumaan ja kävely oli vaikeaa). Supistukset ei laantuneet yönkään aikana ja koko ajan muuttuivat "napakoimmiksi". Välillä oli menkkamaista jomotustakin havaittavissa.

Sain heti lääkäriajan. Kaikki oli muuten ok, mutta otti varuilta hiivanäytteen ja virtsanäytteet piti toimittaa. Toinen virtsanäyte oli mennyt jatkotutkimuksiin ja tässä juuri tuloksia odottelen. Ota nyt ihmeessä yhteyttä lääkäriin! Voi olla jokin tulehdus ym mikä supistukset aiheuttaa. Minä sain 2 vk sairaslomaa ja heti parin päivän kotona olon aikana olo on helpottunut jo huomattavasti. Minä välttelen lääkärissä käyntia yleensä viimeiseen asti, mutta tämän pienokaisen hyvinvointia en halua millään tavalla vaarantaa. Itsekin saa mielenrauhan, kun käy tarkistuttamassa tilanteen.

Vierailija
14/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitin nyt neuvolaan, terkkari soittaa jos saa minulle tälle viikolle lääkäriajan jostain toisesta neuvolasta, omaan on kahden viikon jonot.

Äippäpoli/synnäri haluaa että sinne mennään lähetteellä jos ei ole akuutti tilanne. Terveyskeskus ohjaa aina soittamaan neuvolaan.

Vierailija
15/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oon kärsiny supisteluista jo viikoilta 24 lähtien. Mulla on kyllä käsketty herkästi lähtee synnärille tarkistaa tilanne jos pitkään säännöllisiä suppareita. Just sen takii et voidaan antaa kortisonia kypsyttämään keuhkoja jos sit päättääkin tulla.

Itse en kyl ottais vaan lääkettä ja olis kotona koska sillon sulla on kivuliaita suppareita, jos lääkettä tarviit ja kivuliaat supistukset avaa paikkoja. Nyt et oo kyllä oikeen selittäny neuvolassa tai muualla jollei passita sua kiireesti lääkärikäynnille. Päivystys voi laittaa myös sen lähetteen ultratutkimuksiin jossa näkyy selvästi mikä tilanne. Näin myös mulla.

Vierailija
16/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 12:32"]Itse oon kärsiny supisteluista jo viikoilta 24 lähtien. Mulla on kyllä käsketty herkästi lähtee synnärille tarkistaa tilanne jos pitkään säännöllisiä suppareita. Just sen takii et voidaan antaa kortisonia kypsyttämään keuhkoja jos sit päättääkin tulla.

Itse en kyl ottais vaan lääkettä ja olis kotona koska sillon sulla on kivuliaita suppareita, jos lääkettä tarviit ja kivuliaat supistukset avaa paikkoja. Nyt et oo kyllä oikeen selittäny neuvolassa tai muualla jollei passita sua kiireesti lääkärikäynnille. Päivystys voi laittaa myös sen lähetteen ultratutkimuksiin jossa näkyy selvästi mikä tilanne. Näin myös mulla.
[/quote] Olen kyllä selittänyt ihan niin kuin asia on, ja kuten monta kertaa olen sanonut ohje on että jos Panadoli auttaa niin sinne ei ole asiaa.
Toista kun odotin epäilin rv 37 että tihuttaa lapsivettä ja soitin synnärille, sanoivat että epätodennäköistä ett olisi lapsivettä, ei tartte tulla. Kävin kuitenikin tarkistuttamassa mikä oli homman nimi ja oli ihan huojentunut olo kun testillä sai selvitettyä että ei tosiaan ollut lapsivettä.
Esikoisen kanssa meni vedet 38+4, minut otettiin osastolle ja käynnistettiin 38+6 kun tulehdusarvot olivat jo nousseet ja aloitettiin sit antibiootit.
Sori et kaikki tulee pötkönä, kirjoitan kännykällä.

Vierailija
17/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:37"]

[/quote]

Joo, joku taas purkaa omaa paskaa oloaan..

Aplle, mulla auttoi runsas veden juonti aikaisin alkaneisiin supistuksiin, eivät kyllä olleet kovin voimakkaita.

Vierailija
18/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 10:37"]

[/quote]

Joo, joku taas purkaa omaa paskaa oloaan..

Aplle, mulla auttoi runsas veden juonti aikaisin alkaneisiin supistuksiin, eivät kyllä olleet kovin voimakkaita.

Vierailija
19/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, nyt terkkari soitti takaisin.
Minä siis olen hänelle tnään selittänyt että kun niitä harjoitussupistuksia nyt on tullut jo muutaman viikon aikana, niin nyt parina päivänä niitä on tullut parin, kolmen tunnin aikana säännöllisinä, ja hyvin voimakkaina, n.90sek kestävinä vaikka eivät ole olleet akuutin kipeitä. Eilen kuitenkin supistellut illalla niin että tehnyt kipeää, Panadoli kuitenkin auttanut.
Jos/kun een jotain, supistelee hyvin herkästi, esim jos nostan jommankumman lapsista syliin. Sanoin olevani huolissani, että onkohan kohdunsuulla tapahtunut muutoksia kun niin pitään on supistellut.

Vastaus nyt oli että hän yriti saada läkäriajan, mutta mihinkään ei nyt pääse. Hän laittoit minut keskiviikolle ylimääräiseksi oman neuvolan lääkärille, hän keto lääkärille mikä tilanne on ja jos lääkäri on sitä mieltä että ei tarvitse tulla näytille, niin soittaa sitten taas minulle etten mene turhaan sinne istumaan.

Vierailija
20/38 |
30.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 12:32"]Itse oon kärsiny supisteluista jo viikoilta 24 lähtien. Mulla on kyllä käsketty herkästi lähtee synnärille tarkistaa tilanne jos pitkään säännöllisiä suppareita. Just sen takii et voidaan antaa kortisonia kypsyttämään keuhkoja jos sit päättääkin tulla. Itse en kyl ottais vaan lääkettä ja olis kotona koska sillon sulla on kivuliaita suppareita, jos lääkettä tarviit ja kivuliaat supistukset avaa paikkoja. Nyt et oo kyllä oikeen selittäny neuvolassa tai muualla jollei passita sua kiireesti lääkärikäynnille. Päivystys voi laittaa myös sen lähetteen ultratutkimuksiin jossa näkyy selvästi mikä tilanne. Näin myös mulla. [/quote] Olen kyllä selittänyt ihan niin kuin asia on, ja kuten monta kertaa olen sanonut ohje on että jos Panadoli auttaa niin sinne ei ole asiaa. Toista kun odotin epäilin rv 37 että tihuttaa lapsivettä ja soitin synnärille, sanoivat että epätodennäköistä ett olisi lapsivettä, ei tartte tulla. Kävin kuitenikin tarkistuttamassa mikä oli homman nimi ja oli ihan huojentunut olo kun testillä sai selvitettyä että ei tosiaan ollut lapsivettä. Esikoisen kanssa meni vedet 38+4, minut otettiin osastolle ja käynnistettiin 38+6 kun tulehdusarvot olivat jo nousseet ja aloitettiin sit antibiootit. Sori et kaikki tulee pötkönä, kirjoitan kännykällä.

[/quote] Nin, tähän viel olin kirjoittamassa kun terkkari soitti että täälläpäin eivät kyllä vissiin halua että sinne menee liian vähäisilä vaivoilla valittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän seitsemän