Minkälaisissa työtehtävissä insinöörit käytännössä työskentelevät?
Juu kun nämä työnimikkeet kuten "Project Manager" ei oikein sano mitään, eikä yhtäkään kuulu tuttavapiiriin niin käsitys on vähän hämärä.
Saa laittaa mistä vain aloilta sekä AMK-että yliopistotason töistä, minne itse olisin (luultavasti) hakemassa on Aallon teknillinen fysiikka, ja jos en pääse sinne niin saman koulun sähköala.
Tuntuu vaan että minulla ei ole aavistustakaan mitä työ tulee (toivottavasti) pitämään sisällään! Olen selaillut kurssien sisältöjä netistä, mutta työt mihin koulutukset valmistaa on yksi iso kysymysmerkki minulle.
Kommentit (38)
Niitä tuötehtäviä on miljardi...
T.  Inssi
Kaveri on yliopistolla tuktijana. En minä oikein tiedä edes mitä tutkii, mutta jotain sähköjuttuja kai.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:49"]
Mulkkuina ne on, jos olet ihminen nin opiskele jotain inhimillistä.
[/quote]
Kaveri opiskeli erästä vähemmistökieltä, nyt on teknillisessä ja sanoo inhoavansa koko juttua koska ei osaa matikkaa, mutta pakko on kuulemma jostain töitä saada...
Kaveri on katsastusmies eli autoinsinööri.
-91 valmistunut koneinssi, vuosien varrella työtehtäviä/titteleitä ollut eri firmoissa:
Työmaapäällikkö, suunnittelija, projektipäällikkö, tuotannon suunnittelija, tuotantopäällikkö, toimitusjohtaja.
Lisäksi hoitanut kolmessa eri firmassa ATK-järjestelmävastaavan ja ATK-tuen tehtävät.
Suunnittelijan hommilla aika usein aloitetaan, eikä niistä paljon makseta varsinkaan insinööritoimistoissa.
Projektipäällikkö voi pitää sisällään oikeastaan mitä vain, pelkästä suunnittelusta oikeaan kokonaisuuksien kokonaisvastuulliseen hallintaan - Tätä nimikettä myös väärinkäytetään siten, että annetaan "pojalle" komea titteli, niin se on "ylempi toimihenkilö", eikä tarvitse maksaa ylitöistä.
Suomalainen AMK-inssi tunnetaan kansainvälisesti nimikkeellä B.Sc. eli Bachelor of Science.
http://en.wikipedia.org/wiki/Bachelor_of_Science
DI sen sijaan on M.Sc. = Master of Science.
Vierailija kirjoitti:
Insinöörejä on erilaisia. Suomessa voi olla insinööri myös ammattikorkea-tasolla mutta ulkomailla sellaista insinööriä ei ole olemassa.
Euroopassa on aika hiton monessa muussakin maassa tämä amk eli university of applied sciences josta tulee näitä samoja amk inssejä...
Vierailija kirjoitti:
Insinöörejä on erilaisia. Suomessa voi olla insinööri myös ammattikorkea-tasolla mutta ulkomailla sellaista insinööriä ei ole olemassa.
Mikäköhän koulutustaso esim. Saksan Hachhochschule sitten on?
Se riippuu siitä, minkälainen insinööri on kysymyksessä. Itse olen tietoliikenneinsinööri ja teen verkkoteknikkaa ja tietoturvaa (serverit, palomuurit, reitittimet).
Akat voi tehdä paperihommiakin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:17"]
Mutta antaako DI-tutkinto kuitenkin valmiudet työskennellä myös AMK-insinöörin koulutuksen vaativissa töissä? Vai onko olemassa töitä joihin vaaditaan AMK-insinöörin tutkinto ja DI ei sovi (jos on samasta alasta kyse) ? 
DI on liian koulutettu niihin tehtäviin, johon amk inssi riittää.
Yleisesti ottaen insinöörit suunnittelee ja työmiehet tekee.
tornikaista kirjoitti:
Se riippuu siitä, minkälainen insinööri on kysymyksessä. Itse olen tietoliikenneinsinööri ja teen verkkoteknikkaa ja tietoturvaa (serverit, palomuurit, reitittimet).
Akat voi tehdä paperihommiakin.
Outoa että IT puolella tehdään edelleen paperihommia 🙄
Haastavin tehtävä on löytää outlookin kalenterista sopiva sloti, näihin menee päiväkausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän koulutustaso esim. Saksan Hachhochschule sitten on?
Se on Fachhochschule, mutta olet oikeassa siinä, että se on suunnillen Suomen amk:ta vastaava koulutustaso.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:49"]
Mulkkuina ne on, jos olet ihminen nin opiskele jotain inhimillistä.
Miksi he olisivat mulkkuja? Mikä tekee insinööristä niin paskan?
Itse et kyllä kuulosta kauhean inhimilliseltä.
Lattiatason rividuunarin ( tehtaissa, raksoilla, ja yleisimmin kaikissa isommissa firmoissa) mielestä kaikki inssit ovat hyödyttömiä ja mitään osaamattomia mulkkuja, joista ei ole työpaikoilla muuta kuin haittaa.
Näitä juttuja sain kuunnella loputtomiin sähkärinä raksalla, paperitehtaassa, kiinteistöhuollossa ja myöhemmin inssinä. Se on todella katkeraa nillitystä, jota asentajakoneistajina työskentelevät lankomiehet ja naapuroston paperimiehet vuodesta toiseen jaksavat jatkuvasti pitää yllä.
Elektroniikkateollisuudessa sentään kokoonpanolinjoilta tuli pientä hyväksyntää, kun tiedostivat hyvin, että ilman suunnittelutyötämme ei olisi mitään kokoonpantavaa.
Tärkeää työtä. Tai riippuu mitä insinöörit suunnittelee. Jos suunnittelee tuotteet hajoamaan niin ei hyvä. Mutta onhan se kiva että on pyykkikone ja astianpesukone.
Kuulostaa kuitenkin tylsältä hommalta. Eikä ilmeisesti kovin hyvin vedäkään opiskelijoita. 
Eiköhän se siellä opinto-oppaassa lue vähintään yhtä hyvin kun tämän palstan vastauksissa suurin osa kai työllistyy tekniikan alan myyntiin, suunnitteluun tai tuotantoon liittyviin töihin.
Mutta hiukan ihmetyttää miksi olet aikeissa käyttää 4-6 vuotta elämästäsi varsin haastavaan koulutusputkeen jos et tiedä mihin se johtaa?
Katso palkkataulukoista minkä alan insinööreillä on kovimmat palkat ja pyri opiskelemaan näitä aloja. Sähkötekniikkaa en menisi rahan perässä opiskelemaan. Fysiikkaa jos jäisin tutkijaksi.
Mä oon tuotantoinsinöörinä isossa rakennusliikkeessä, projektiinsinööriksi ylenen varmaan jossain vaiheessa. Teen rakennustyömaalla paljonpaljon erilaista hommaa.
Olen siis amk-raksainssi koulutukseltani. Rakennusalalla ei periaatteessa ole vaatimuksena että pitäisi olla joko amk- tai dippainssi johonkin tehtävään. Käytännössä se kuitenkin vaikuttaa joissain tilanteissa (esim. Tutkija)