Minkälaisissa työtehtävissä insinöörit käytännössä työskentelevät?
Juu kun nämä työnimikkeet kuten "Project Manager" ei oikein sano mitään, eikä yhtäkään kuulu tuttavapiiriin niin käsitys on vähän hämärä.
Saa laittaa mistä vain aloilta sekä AMK-että yliopistotason töistä, minne itse olisin (luultavasti) hakemassa on Aallon teknillinen fysiikka, ja jos en pääse sinne niin saman koulun sähköala.
Tuntuu vaan että minulla ei ole aavistustakaan mitä työ tulee (toivottavasti) pitämään sisällään! Olen selaillut kurssien sisältöjä netistä, mutta työt mihin koulutukset valmistaa on yksi iso kysymysmerkki minulle.
Kommentit (38)
Kun opiskelin itse teknillisen fysiikan osastolla Otaonnelassa, meille kerrottiin että joskus oli tehty tutkimus, minkälaisia ammattinimikkeitä valmistuneilla oli. Ammattinimikkeiden kirjo oli valtavan laaja ja ainoa mitä oli kaksi kappaletta, oli lähetyssaarnaaja. Hyvin monenlaisiin hommiin tuolla opiskelevat päätyvät. Jos mietin omaa vuosikurssiani, niin muutama on päätynyt proffaksi ja yksi on Rovion operatiivinen johtaja. Jonkin verran fyysikkoja päätyy myös rahoitusalalle minulle tuntemattomista syistä. Tiedän parikin investointipankkiiria, jotka ovat fyysikoita ja kolmannen, joka työskentelee kaupankäyntiohjelmistojen parissa.
Yhdellä proffalla oli tapana sanoa, että ihan sama mitä te opiskelette, ette te kuitenkaan niitä hommia tee.
Project manager on lähinnä projektin vetäjä. Se joka vastaa että työ, resurssit ja aikataulut etenee suunnitellusti, raportoi asiakkaalle yms., istuu palavereissa ja tekee powerpointteja, kyselee ehkä tarjouksia...
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:49"]
Mulkkuina ne on, jos olet ihminen nin opiskele jotain inhimillistä.
[/quote]
Miksi he olisivat mulkkuja? Mikä tekee insinööristä niin paskan?
Itse et kyllä kuulosta kauhean inhimilliseltä.
Missähän muussa maassa insinöörejä valmistuu muualtakin kuin teknillisestä korkeakoulusta tai yliopistosta muuta kuin Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:23"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:17"]Insinöörejä on erilaisia. Suomessa voi olla insinööri myös ammattikorkea-tasolla mutta ulkomailla sellaista insinööriä ei ole olemassa. [/quote] bullshittiä
[/quote]
Ai, siis tän tason " insinöörejä" täällä palstalla hyörii:)
Ei ole täysin erikseen amk-inssin ja DI:n töitä. Samantapaisia töitä molemmat tekevät. Joihinkin paikkoihin haetaan jopa kumpaa vaan ja kokemus ja tausta ja tyyppi ratkaisee. Itse olen insinööri ja tiimissäni "perus"insinööri on DI:n esimies. DI on korkeampi tutkinto ja sillä etenee helpommin esimiestehtäviin tai ylimpään johtoportaaseen, mutta se riippuu paljon myös henkilöstä eikä pelkkä koulutus takaa mitään.
Insinöörin koulutuksella voi työskennellä myynnissä, tuotekehityksessä, tuotannon esimiehenä, laadussa, hankinnassa jne. Koulutus antaa aika paljon mahdollisuuksia. Suuntautumisvaihtoehtoja on paljon.
Itse olen toiminut useammanlaisissa asiantuntijatehtävissä. Niihin on kuulunut esim. toiminnan kehittämistä uusien toimintatapojen, laitteiden ja käytäntöjen hankintaa, käyttöönottoa ja ylläpitoa, laadunvarmistusta ja ongelmien ratkaisua. Hankintaprosessissa kilpailutetaan toimittajia, valitaan sopivin vaihtoehto, testataan mahdollisesti erilaisia vaihtoehtoja ja lopulta osoitetaan, että valittu laite/ohjelmisto/tms. toimii kuten sen pitääkin. Käytännössä työ voi olla esim sitä, että mietitään, miten vaikkapa joku tuotanto toimisi vielä paremmin kuin nyt, miten asioita kannattaisi tehdä toisin jne. Usein insinööri on ratkaisevassa asemassa ongelmanratkaisutilanteissa, eli kun on joku ongelma ja ei heti tiedetä, mistä se johtuu, tehtävä on selvittää ja ratkaista se. Usein työhön kuuluu myös esim. henkilökunnan kouluttamista tai ohjeiden laatimista ja muutosten suunnittelua.
Myyntityö on sitten vielä ihan oma juttunsa. Insinööri voi työskennellä esim. tuotepäällikkönä tai myynnin teknisenä tukena tms.
Projektipäällikkönä toimiminen tarkoittaa sitä, että vastaa jostain projektista, joka yleensä liittyy siihen omaan osaamisalaan ja voi olla vaikkapa talon rakennus tai isompi hankinta tai uuden tietojärjestelmän käyttöönotto tai joku iso muutos tuotannossa tms. Projektipäällikkö koordinoi muiden tekemisiä ja huolehtii, että kaikki asiat tulee tehdyksi ajallaan ja oikein ja niin, että projekti pysyy aikataulussaan.
Käytännössä DI:t ja Amk-inssit tekevät samaa työtä. DI:t saavat laskuttaa asiakasta työstään enemmän. Muutapa eroa niissä ei perustyössä ole. Eri firmoissa voi sitten olla eri tehtäviä. DI on ehkä vaikeampi saada töitä palkkavaatimustensa vuoksi. Pääsääntöisesti insinöörien palkat eivät ole kovin hyviä. Suunnittelusta ei makseta, rahat valuvat aina urakoitsijoiden taskuun, kun rakennusalasta puhutaan.
Suunnitteluhommia tekevät monet.
Monet voivat johtaa projekteja/firmaa joka sekin on tavallaan suunnittelua, toiminnan suunnittelua.
AMAK-inssit ovat vähän kuin nämä mamu koneinsinöörit joilta on vain paperit hukassa.
Läsivät päivät pitkät tietokoneen ääressä ja nostavat isoa palkkaa samalla, kun oikeat duunarit tekevät ne varsinaiset työt irtisanomisuhka jatkuvasti persuksissa.
Olen nainen ja tuotantotalouden DI. Työkokemusta 15 vuotta. Tällä hetkellä työskentelen suuren globaalin pörssiyhtiön IT-osastolla. Vastaan koko konsernin fina konseptista eli vastuualue kattaa ERP:in, raportointijärjestelmät, maksujärjestelmän, finaprosessien kehittämisen ja ylläpidon.
Kuulostaa aika hassulta, kun laittaa vastuualueeni kahteen lauseeseen. Todellisuudessa mikän tuntimäärä ei riitä viikossa, mutta yritän selvitä 40 h/vko työmäärällä. Vastuuale kattaa siis kaiken mahdollisen tilausten vastaanotosta toimitukseen.
Tänään olen selvittänyt esimerkiksi kolmikanta- ja nelikantaverotusta ja sen istumista ERP- ratkasuumme. Lisäksi olen tsekannut useamma tytäryhtiön tasetta, todennut, että se on yhdellä jos toiselle levällään ja käskenyt controllereita siivoamaan sitä kvartaali ykkösen raportointiin. Ja tulipa tuota hätyyteltyä Intiassa olevaa IT- yksikköämmekin, kun eivät saa lupauksista huolimatta toimitettua pyydettyä ERP- ratkaisua eräälle osa-alueelle. Lisäksi totesin, että incotermsit ovat päin kuusta muutamien yksiköiden osalta ja yritän saada potkittua paikallisiin vauhtia, että saavat ne kuntoon ja lisäksi ymmärtävät ne.
Kuulostaako mielenkiintoiselta ? :D
Mun mies on AMK-automaatioinsinööri. On ollut monenlaisissa hommissa mutta lähinnä IT-alalla, sekä tehnyt myös mainoksia ja nettisivuja (itseoppinut kuvankäsittelijä ja suunnittelija). Nyt toimii IT-alan konsulttina ja järjestää yritysfuusioihin liittyviä järjestelmien yhteensovittamisia. Jos olen oikein ymmärtänyt. Ei siis toimi ihan koulutustaan vastaavassa työssä enää.
Insinöörejä on erilaisia. Suomessa voi olla insinööri myös ammattikorkea-tasolla mutta ulkomailla sellaista insinööriä ei ole olemassa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:17"]
Insinöörejä on erilaisia. Suomessa voi olla insinööri myös ammattikorkea-tasolla mutta ulkomailla sellaista insinööriä ei ole olemassa.
[/quote]
Mutta antaako DI-tutkinto kuitenkin valmiudet työskennellä myös AMK-insinöörin koulutuksen vaativissa töissä? Vai onko olemassa töitä joihin vaaditaan AMK-insinöörin tutkinto ja DI ei sovi (jos on samasta alasta kyse) ?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:17"]Insinöörejä on erilaisia. Suomessa voi olla insinööri myös ammattikorkea-tasolla mutta ulkomailla sellaista insinööriä ei ole olemassa. 
[/quote]
bullshittiä
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 21:17"]
[/quote]
Mutta antaako DI-tutkinto kuitenkin valmiudet työskennellä myös AMK-insinöörin koulutuksen vaativissa töissä? Vai onko olemassa töitä joihin vaaditaan AMK-insinöörin tutkinto ja DI ei sovi (jos on samasta alasta kyse) ?
[/quote]
Aika paljonkin samoja hommia tekevät. Itse insinööri ja minun pomo ei palkkaisi DI:tä näin "helppoihin" hommiin, mutta kyllä varmasti työttömälle DI:lle mun suunnittelutehtävät kelpaisi, ainakin vastavalmistuneelle, jos tarvetta olisi. Usein ilmoituksissa on vaatimuksissa insinööri tai diplomi-insinööri.
Itse teen suunnittelutöitä. En halua alaa kertoa, mutta piirtelen koneella suunitelmia, joita asentajat toteuttavat.
No meillä on Project Managereita laivansuunnittelutehtävissä niin sähkö- kuin vaikka putkipuolella. Ja sekä DI että amk-inssejä.
Suunnitteluhommia. Riippuu ihan pääaineestasi. Aallon teknillisen fysiikan tyypit kai menee aika paljolti tutkijoiksi...
Mulkkuina ne on, jos olet ihminen nin opiskele jotain inhimillistä.
http://kunkoululoppuu.fi/videot/teknologiateollisuus/