Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ei jalankulkijana kannata luottaa etukävelyoikeuksiinsa

Vierailija
18.12.2021 |

Ennen valottoman risteyksen suojatielle astumista pysähdyin katsomaan tuleeko takavasemmalta "ylitseni" kääntyviä autoja, katsoivat sen hetken pysähtymiseni merkiksi ajaa menemään ja siitähän päästeli sitten koko letka nokkani edestä. Viimeisen hieman jäljessä tulevan auton katsoin ajavan suoraan, mutta vilkussa oli ilmeisesti jotain vikaa ja hyvä etten kävellyt alle kun hän päättikin seurata muita. Kyllä tämä meidän autoilukulttuuri se vaan on omaa luokkaansa.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin äsken autolla kaupassa ja meinasin saada kahdesti sydänkohtauksen ilman minkäänlaista heijastinta kulkevien, tummiin vaatteisiin pukeutuneiden jalankulkijoiden takia! Ette oikeasti näy kuin vasta metrin päästä, kun on pimeää ja märkää. Yksi pyöräilijäkin meinasi suhata alle ilman valoja ja heijastimia. Ei varmaan paljoa lohduta "etukävelyoikeus" siinä vaiheessa, kun jää auton alle.

KÄYTTÄKÄÄ HEIJASTIMIA!!!

Vierailija
22/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

landelta junan tuomana olen huomannut että helsingissä autoilija väistää, lahes kumpikaan ei väistä ja siitä pohjoisempana jalankulkija väistää.

No, olen kävellyt näissä kaikissa, ja mua väistetään aina.

Kikka on siinä, että ottaa sen oikeuden joka jalankulkijalle kuuluu: autoilijan on annettava esteetön kulku. Ei tämä niin vaikeaa ole, vaatii vaan vähän pokkaa. 

lahessa oli siinä puistokadun ja vesijärvenkadun kohdalla tunnettu risteys missä jalankävelijät jäivät pokkana auton alle. nyt kahden metrin syvyydessä mullan alla he tietävät oikeuden olleen heidän puolella. 

Näin on, tarkkana pitää olla. Ei kannata jäädä alle. Lahdessa (ei Lahessa) mua on aina väistetty nätisti.

sama

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa etä Manskulla Helsingissä on muutama suojatie ja autot vaan pohottaa menemään niitten läpi kuin maailmanomistajat. Tungen aian jalkaani sinne väliin että olisin menossa yli ja nautin kun auto menee paniikkiin ja pysähtyy rajusti. Nautin kun se koko jono seisoo. Ehkä niin oppivat että suojatietä kulkevan yli ei saa ajaa ja heillä on etukävelyoikeus

Vierailija
24/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa etä Manskulla Helsingissä on muutama suojatie ja autot vaan pohottaa menemään niitten läpi kuin maailmanomistajat. Tungen aian jalkaani sinne väliin että olisin menossa yli ja nautin kun auto menee paniikkiin ja pysähtyy rajusti. Nautin kun se koko jono seisoo. Ehkä niin oppivat että suojatietä kulkevan yli ei saa ajaa ja heillä on etukävelyoikeus

Siis missä ei ole valo-ohausta

Vierailija
25/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kauheimpia ovat lastenratasikäisten lasten äidit. 

Ipana tuupataan surutta vaikka rekan alle.

siksi niillä onkin lempi nimi "hyökkäysvaunut"

Vierailija
26/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että silloin kun olen koiran kanssa kävelyllä, niin melkein kaikki autot pysähtyvät suojatien eteen. Suurin osa autoilijoista ilmeisesti tykkää koirista. 🐕

Vierailija
27/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysähdyn tietenkin aina. Pari kertaa on aamun pimeydessä kävellyt heijastittomia tielle. Ehtiihän sitä jarruttaa. Tekis mieli huutaa perään, että kokomustiin pukeutuminen talvella ilman heijastinta on vaarallista.

Vierailija
28/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin äsken autolla kaupassa ja meinasin saada kahdesti sydänkohtauksen ilman minkäänlaista heijastinta kulkevien, tummiin vaatteisiin pukeutuneiden jalankulkijoiden takia! Ette oikeasti näy kuin vasta metrin päästä, kun on pimeää ja märkää. Yksi pyöräilijäkin meinasi suhata alle ilman valoja ja heijastimia. Ei varmaan paljoa lohduta "etukävelyoikeus" siinä vaiheessa, kun jää auton alle.

KÄYTTÄKÄÄ HEIJASTIMIA!!!

Aja hitaammin. Auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osalla.

Vierailija
29/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki yliajot käsiteltäisiin lähtökohtaisesti tappoina, alkaisi liikennekulttuuri muuttua.

Vierailija
30/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus on melkein varpaiden yli ajanut auto suojatiellä. Olen ajatellut että jos ei näytä pysähtyvän niin kävelen niin lähelle että voin potkaista autoa jos se ei pysähdy antamaan tietä ja sitten alan huutaa että autoilija osui minuun.

Vierailija
31/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on melkein varpaiden yli ajanut auto suojatiellä. Olen ajatellut että jos ei näytä pysähtyvän niin kävelen niin lähelle että voin potkaista autoa jos se ei pysähdy antamaan tietä ja sitten alan huutaa että autoilija osui minuun.

Autoilija on näissä aina lähtökohtaisesti väärässä.

Hän saattaa saada rikkeestään jopa merkinnän jonnekin, millä ei ole mitään väliä.

Vierailija
32/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävelen aina sinne sekaan. Tietty en auton alle kävele, mutta näytän autoilijoille, että aion pitää oikeuksistani kiinni. Ei ole vielä päälle ajettu.

Asenne on sama kuin öykkäriä vastaan: näytä että sulle ei ryppyillä.

Eihän näin tietenkään pitäisi olla, mutta minkäs teet.

Minä arvostan henkeäni ilmeisesti liikaa, kun en todellakaan luota siihen ettei päälleni ajettaisi.

Joo, en minäkään luota. Totta kai otan huomioon, että autoilija ei väistä. Mutta silti voin kävellä täyttä vauhtia kohti suojatietä katsomatta autoilijoihin päin, ja näyttää ruumiinkielelläni, että minä menen nyt ja te väistätte, niinkuin laki määrä. 

Ja he pysähtyvät, ja minä kävelen. Ei niin vaikeaa lopulta.

Näinhän se valitettavasti toimii. Raskasta, kun pitää aina henkisesti valmistautua suojatien ylitykseen.

Vierailija
33/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran auton alle jo jääneenä väistän jalankulkijana. Siinä kisassa, kun en voita.

Vierailija
34/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran auton alle jo jääneenä väistän jalankulkijana. Siinä kisassa, kun en voita.

Ei oikeasti ole näin vaikeaa. Menet täysillä kohti suojatietä, et näytä että katsot ympärillesi. Jos ja kun autoilija hidastaa, jatkat suojatien yli, tarkkailet koko ajan aikooko tappaa sinut vai odottaako että menet yli. Katsot myös toiseen suuntaan tulijoita: aikovatko tappaa vai noudattavatko lakia. Jos noudattavat, menet yli.

Eihän tämä oikeasti niin kovin vaikeaa ole?

Vierailija
35/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on etukävelyoikeus? Tieliikennelain mukaan jokaisen tienkäyttäjän tulee ottaa huomioon liikenteen sujuvuus, myös jalankulkijan.

Liikenteessä on lähinnä velvollisuuksia. Tuossa ja useinautoilijat eivät niitä noudata.

Vierailija
36/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että silloin kun olen koiran kanssa kävelyllä, niin melkein kaikki autot pysähtyvät suojatien eteen. Suurin osa autoilijoista ilmeisesti tykkää koirista. 🐕

Itse taas olen huomannut kun olen liikenteessä 20 vuotiaan pitkähiuksinen ja säärisen kummityttöni kanssa, autoilijat pysähtyy. Pikkuisen tässä täti tuntee katkeruutta.

Vierailija
37/37 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa. Täällä taas jokainen väistää, vaikka pysähtyisin odottamaan, että auto menee ensin. Näin syksyllä pysähdyn joka kerta suojatielle mennessä ja varmistan, että auto on hidastamassa ja nähnyt minut. Tosi harvoin auto vain puksuttaa menemään päästämättä jalankulkijaa ensin, mutta jos ei jonon ensimmäinen ei päästä jalankulkijaa menemään, niin silloin tosiaan kukaan letkasta ei päästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi