miksi yliopistoa hehkutetaan vaativampana kuin amkia?
Toinen on käytännönläheisempi ja toinen teoreettinen. Käytännönläheinen opiskelu voi olla toiselle vaativampaa kuin teoreettinen opiskelu ja päinvastoin.
Kommentit (43)
Olen saanut ketjusta sellaisen käsityksen, että AMK on vaativa(mpi) opiskelupaikka sen vuoksi, että siellä istutaan pitkää päivää. Onhan sekin tietysti kriteeri muiden joukossa...
Olen suorittanut AMK-tutkinnon ja ylempi yliopistotutkintoihin alkaa olla loppusuoralla. Molemmat opinnot nk. vaikeapääsyisiltä, mutta täysin ei aloilta. AMK-koulutukseen valittiin selvästi alle 10% hakijoista, yliopistokoulutukseen hiukan yli 10%.
AMK-opintojani en pidä vaativina, opintojeni eteen en paljon joutunut tekemään, opiskelu oli enemmänkin hengailua. Läsnäoloa, ryhmätöitä ja käytännön opetusta oli suht paljon, mutta lähinnä se tuntui lähinnä helpolta ja hauskalta puuhastelulta. En muista lukeneeni tenttiin koko AMK-koulutuksen aikana kuin kerran tai kaksi, kurssikirjat silmäilin hyvin kursorisesti läpi, en tehnyt muistiinpanoja ja tein opintojen ohessa vähintäänkin puolipäiväisesti töitä. Silti valmistuin erittäin hyvin arvosanoin minimiajassa.
Nykyistä yliopistotutkintoa suorittaessani tulikin aluksi yllätyksenä että asiat on ihan oikeasti opiskeltava ja tentteihin on luettava, jos haluaa päästä kurssit ja tentit läpi. Ainakaan omalla koulutusalallani, jossa myös pakollista opetusta on aika runsaasti, en minä eikä kukaan muukaan tunnu pärjääävän hengaamalla, ja säveltämällä tenttipaperiin jotain tenttikirjaotsikkoihin ja yleiseen päättelykykyyn perustuvaa hengentuotetta. Ihan hyvin olen ahkeruustasoani nostamalla pärjännyt, mutta töitä en ole opintojen ohessa ehtinyt tekemään samalla tavalla kuin AMK:ssa.
Tämä siis minun kokemukseni, voi tietysti riippua paljon opiskelualastakin.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:58"]
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:26"][quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:23"] Minä olen ollut molemmissa ja amkista jäi vaativampi kuva. Tehtiin pitkää päivää koulussa, usein 10h ja kotitehtävät päälle. Yliopistossa tuntuikin sitten helpolta, kun itse pystyi päättämään niin paljon, jopa opiskelutahtinsa. Kuitenkin myös yliopistosta osa saa paperit ulos 3-4 vuodessa! Väitän, että he opiskelevat samalla teholla kuin amk:ssa tehdään. Mutta toisaalta yliopiston luonne on erilainen, se kuuluisa akateeminen vapaus ja ajattelu, pohdintaa. Ehkä liiallinen tehokkuus söisi tätä puolta liikaa. Molemmat ovat omalla tavallaan vaativia mutta jos jompikumpi pitäisi valita, niin amk vaativampi. Ainakin olin paljon väsyneempi siellä opiskopiskellessani. Lääkis voi tietysti olla ihan eri asia kokonaan. [/quote] Mitkä olivatkaan tutkintosi? [/quote] Olen metsätalousinsinööri ja MMM
[/quote]
Teit siis AMK-aikasi perusopintoja, käytäntöä ja pitkää päivää väsähtämiseen saakka ja menit sitten yliopistoon ihmettelemään, miten ne saman alan perusopinnot tuntuivatkaan niin helpoilta?