miksi yliopistoa hehkutetaan vaativampana kuin amkia?
Toinen on käytännönläheisempi ja toinen teoreettinen. Käytännönläheinen opiskelu voi olla toiselle vaativampaa kuin teoreettinen opiskelu ja päinvastoin.
Kommentit (43)
Yliopisto vaatii oikeasti järkeä. Ehkä noi amklaiset vois myös käyttäytyä valmistuttuaan fiksummin, ni maine paranis. Meidän kunnassa on johtavassa asemassa sosiaalipuolella yks amk-tutkinnon suorittanut, hirvee liksa, eikä osaa ees Suomen lakia omalta alaltaan. Ei anna kauheen fiksua kuvaa.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:11"]Yliopisto vaatii oikeasti järkeä. Ehkä noi amklaiset vois myös käyttäytyä valmistuttuaan fiksummin, ni maine paranis. Meidän kunnassa on johtavassa asemassa sosiaalipuolella yks amk-tutkinnon suorittanut, hirvee liksa, eikä osaa ees Suomen lakia omalta alaltaan. Ei anna kauheen fiksua kuvaa.
[/quote]
Eiköhän se, onko joku järkevä, ole ihmisestä kiinni, eikä koulutuksesta.
No mulla on tutkinto molemmista ja eipä niissä juuri eroa ole, hieman painotetaan vaan eri asioita.
Jo opiskelijamateriaali on pääsääntöisesti yhtä pöljää kummassakin. Oon törmännyt niin amk:ssa kuin yliopistollakin opiskelijoihin, joilla on pöyristyttävän huonot yleistiedot. Pärjäsivät kuitenkin oman alan opinnoissaan hyvin.
Minä olen ollut molemmissa ja amkista jäi vaativampi kuva. Tehtiin pitkää päivää koulussa, usein 10h ja kotitehtävät päälle. Yliopistossa tuntuikin sitten helpolta, kun itse pystyi päättämään niin paljon, jopa opiskelutahtinsa. Kuitenkin myös yliopistosta osa saa paperit ulos 3-4 vuodessa! Väitän, että he opiskelevat samalla teholla kuin amk:ssa tehdään.
Mutta toisaalta yliopiston luonne on erilainen, se kuuluisa akateeminen vapaus ja ajattelu, pohdintaa. Ehkä liiallinen tehokkuus söisi tätä puolta liikaa.
Molemmat ovat omalla tavallaan vaativia mutta jos jompikumpi pitäisi valita, niin amk vaativampi. Ainakin olin paljon väsyneempi siellä opiskopiskellessani.
Lääkis voi tietysti olla ihan eri asia kokonaan.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:23"]
Minä olen ollut molemmissa ja amkista jäi vaativampi kuva. Tehtiin pitkää päivää koulussa, usein 10h ja kotitehtävät päälle. Yliopistossa tuntuikin sitten helpolta, kun itse pystyi päättämään niin paljon, jopa opiskelutahtinsa. Kuitenkin myös yliopistosta osa saa paperit ulos 3-4 vuodessa! Väitän, että he opiskelevat samalla teholla kuin amk:ssa tehdään. Mutta toisaalta yliopiston luonne on erilainen, se kuuluisa akateeminen vapaus ja ajattelu, pohdintaa. Ehkä liiallinen tehokkuus söisi tätä puolta liikaa. Molemmat ovat omalla tavallaan vaativia mutta jos jompikumpi pitäisi valita, niin amk vaativampi. Ainakin olin paljon väsyneempi siellä opiskopiskellessani. Lääkis voi tietysti olla ihan eri asia kokonaan.
[/quote]
Mitkä olivatkaan tutkintosi?
Sen takia että koulut on perseestä (paitsi elmämkolu) En mene enää kiduttamaan itseäni kouluun kunhan pääsen amiksesta vittuun.
Ei noi miehen kokeet yliopistossa kyllä kovin vaikeilta vaikuta. Rasti ruutuun ja esseekokeet voit kirjottaa kotona. Tunneille ei jaksa vaivautua kun kokeet ovat muutenkin olleet niin helpot. Nyt vasta eka vuosi menossa, että josko se siitä vielä vähän vaikeutuisi. Taustalla miehellä on metallialan amiskoulutus monen vuoden takaa, joten siitä ei yliopisto-opintoihin luulisi olevan mitään hyötyä? AMK:n suorittaneena vaikuttaa ihan läpältä koko yliopisto, vaikka tuli ne inssin paperit ainakin minulle aika helpolla. Toki vaati matikkaa, fysiikkaa, kemiaa, ammattiaineita, englantia ja ruotsia. Miehen tutkintoon ei kai vaadita "ammattiaineiden" lisäksi kuin englanti ja ruotsi. Joskus voisi mennä itsekin kokeilemaan miltä se yliopisto tuntuu niin osaisi paremmin vastata kumpi vaatii opiskelijalta vähemmän.
Sen verran vain tähän keskusteluun. Että noinhan se kuuluukin olla että yliopisto on korkeampi koulutus ja amk ns. Alempi korkeakoulu.
Joskus tuntuu vaan että katkerimpia ovat sellaiset yliopiston käyneet, jotka jäävät amk tasolle sopiviin työtehtäviin. Silloin on minusta turhaa valittaa siitä että on paremmin koulutettu jne. Hakeutukaa sitten sellaiseen työhön. Vai onko ongelmana se että normaalissa työelämässä ei tarvita yliopiston teoriapainotteista osaamista niin paljon.
"Lääkis voi tietysti olla ihan eri asia kokonaan." - Opiskelupaikkana ja nimenomaaan yliopisto-opiskelupaikkama lääkis on yksi koulumaisimmista. Vaikeiinta lienee sisään pääsy ja tämän jälkeen opinnot suoritetaan hyvinkin valmiin mallin ja rakenteen mukaan, eikä perustutkinto vaiheessa ole tapana teoretisoida tai sovellella omia "juttuja." Itse luulisin, että esimerkiksi teoreettinen fysiikka on huomattavasti vaikeampaa. - Toki lääkisläisten stressiä opinnoista lisännee tai vähentänee se, että elämme lääkäriuskovaisessa maassa. - lääkäreillä hirmuinen valta toki myös usein vastuu. - - Toisaalta vastuun kanssa on vähän ikävä kilpailla. Suuri vastuu on myös täyttä ruuhka bussia surkeassa kelissä, ilta hämärässä ajavalla kuljettajalla, jonka peruspalkka taitaa olla -arvaan en tiedä- ehkä kolmannes lääkärin peruspalkasta.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:41"]Älä ammari vikise!
T. Maisteri
[/quote]
Ei täällä kukaan kitise :)
No koska se on? Idiootti :D Amk on alempi korkeakoulu, yliopiston kandi on myös alempi korkeakoulututkinto, maisteri puolestaan ylempi korkeakoulututkinto. Ja usein yliopistoon mennessä luetaan itsensä maisteriksi tai et saa töitä ja tutkintosi on kesken. Tietysti on myös aloja, joihin pelkkä kandi riittää, esim. lastentarhanopettaja.
Musta taas yliopisto on amk:ta paljon vaativampi. Yliopistossa pitää käyttää enemmän aivojaan ja miettiä itse asioita(esim. esseet), kun taas amk:ssa opetettiin miten ja mitä pitää ajatella, ei siis kannustettu omatoimiseen asioiden pohtimiseen. AMK:ssa ei oltu myöskään niin kiinnostuttu esim. oikeinkirjoituksesta tai tehtävien kirjoitusasusta, siellä ei siis viilattu pilkkua yliopiston tapaan. Jotenkin amk:sta jäi vähän kotikutoinen olo ja oikeasti opin asiat vasta työelämässä.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:35"]Sen verran vain tähän keskusteluun. Että noinhan se kuuluukin olla että yliopisto on korkeampi koulutus ja amk ns. Alempi korkeakoulu.
Joskus tuntuu vaan että katkerimpia ovat sellaiset yliopiston käyneet, jotka jäävät amk tasolle sopiviin työtehtäviin. Silloin on minusta turhaa valittaa siitä että on paremmin koulutettu jne. Hakeutukaa sitten sellaiseen työhön. Vai onko ongelmana se että normaalissa työelämässä ei tarvita yliopiston teoriapainotteista osaamista niin paljon.
[/quote]
Ei amk ole alempi. Se on kanditasonen. Ihan höpöä selität.
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 17:47"]Musta taas yliopisto on amk:ta paljon vaativampi. Yliopistossa pitää käyttää enemmän aivojaan ja miettiä itse asioita(esim. esseet), kun taas amk:ssa opetettiin miten ja mitä pitää ajatella, ei siis kannustettu omatoimiseen asioiden pohtimiseen. AMK:ssa ei oltu myöskään niin kiinnostuttu esim. oikeinkirjoituksesta tai tehtävien kirjoitusasusta, siellä ei siis viilattu pilkkua yliopiston tapaan. Jotenkin amk:sta jäi vähän kotikutoinen olo ja oikeasti opin asiat vasta työelämässä.
[/quote]
Kyllä me ainakin joudutaan kaiken maailman raportteja ja viestintäsuunnitelmia aivan itse luoda. Opettaja vahti takana, että meilit ja projektiin liittyvät somepostaukset ovat kunnollista suomea. Kaikissa töissä kieli vaikuttaa arvosanaan.
Vastine tähän yksittäiseen sivallukseen " Vai onko ongelmana se että normaalissa työelämässä ei tarvita yliopiston teoriapainotteista osaamista niin paljon." - Niin hieman on ongelma. Vai onko sinulla tai jollain muulla jäänyt huomaamatta, että Suomessa on tapahtunut ns. korkeakoulutuksen inflatointi eli arvon alentaminen. Kun kaikkien halutaan olevan ns. korkeakoulutettuja niin taso väksinkin laskee ja jos ei muuta niin on vähän tylsää kisata samoista paikoista kuin joista olisi voinut hakea tai joissa olisi voinut oikein hyvin toimia ilman useamman vuoden opiskeluja. Ja, eikä ainakaan kannata erehtyä kuvittelemaan,.että olisi oikeutettu saamaan parempaa -vanhanaikaisesti sanottuna- koulutustaan vastaavaa palkkaa.
En ole amk:ta käynyt, mutta onhan tämä yliopisto aika vaativa.
Nytkin olen kirjoittanut vaativaa teoreettistä seminaarityötä pitkään täysiä päivä ja tällä viikolla koko lauantain ja nytkin useamman tunnin tänään. Ei siis yhtään vapaapäivää yli viikkoon. Maaliskuussa tein yhtä paperia kerran lauantaiaamusta sunnuntaiaamuun yön yli. Samanlaista työtahtia pitävät opsikelukaveritkin. Ei pysty oikein löysäilemään, jos haluaa pysyä aikataulussa. Eivätkä aiheet ole helppoja.
Olen myös opiskellut sekä Suomessa että USA:ssa, joten yliopistosta kokemusta on laajemminkin. Sielläkin älyllisesti vähemmän vaativilla kursseilla sai kyllä lukea roimasti tekstiä ja tehdä esseitä ja osallistua kokeisiin saadakseen kurssit läpi.
Usein ne, joista asiat ovat helppoja eivätkä vaadi mitään tekemistä, ovat ne jotka eivät tajua että itse putoavat pois systeemistä aika pian ilman suorituksia ja tutkintoja. Jostain "kumman" syystä... mikähän meni pieleen... hmmm.?
[quote author="Vierailija" time="29.03.2015 klo 18:04"]
En ole amk:ta käynyt, mutta onhan tämä yliopisto aika vaativa.
Nytkin olen kirjoittanut vaativaa teoreettistä seminaarityötä pitkään täysiä päivä ja tällä viikolla koko lauantain ja nytkin useamman tunnin tänään. Ei siis yhtään vapaapäivää yli viikkoon. Maaliskuussa tein yhtä paperia kerran lauantaiaamusta sunnuntaiaamuun yön yli. Samanlaista työtahtia pitävät opsikelukaveritkin. Ei pysty oikein löysäilemään, jos haluaa pysyä aikataulussa. Eivätkä aiheet ole helppoja.
Olen myös opiskellut sekä Suomessa että USA:ssa, joten yliopistosta kokemusta on laajemminkin. Sielläkin älyllisesti vähemmän vaativilla kursseilla sai kyllä lukea roimasti tekstiä ja tehdä esseitä ja osallistua kokeisiin saadakseen kurssit läpi.
Usein ne, joista asiat ovat helppoja eivätkä vaadi mitään tekemistä, ovat ne jotka eivät tajua että itse putoavat pois systeemistä aika pian ilman suorituksia ja tutkintoja. Jostain "kumman" syystä... mikähän meni pieleen... hmmm.?
[/quote]
Riippuu ihan kuule alasta ja omasta lahjakkuudesta tuo viimeinen. Toisille asiat vaan on helpompia kuin toisille.
Onhan se noinkin. Toisaalta taas on helpompi kouluttaa tuhat ihmistä konttoristeiksi, fysioterapeuteiksi ja opistoinsinööreiksi kuin samat tuhat ihmistä ekonomeiksi, lääkäreiksi ja dippainsseiksi.