Millä korvata siirappi joululaatikoihin?
Onko kellään kokemusta?
Asun ulkomailla enkä löydä suomalaisiin joululaatikoihin käytettävää siirappia täältä. Onko kukaan tehnyt joululaatikoita onnistuneesti jollain muulla ratkaisulla?
Kommentit (49)
Tehkää nyt edes kinkunpaistoketju, niin päästään vääntämään jostain oleellisesta.
Vierailija kirjoitti:
Imellettyyn perunalaatikkoon nimenomaan ei kuulu siirappi, koska se makeus saadaan juurikin imeltämällä. Jos imellytys ei onnistu, niin sitten vasta turvaudutaan siirappiin.
Jaahas. Riippuu millä perinteellä teette. Jo oma mummuni teki aikanaan imelletyn perunalaatikon ja käytti siirappia. Niin moni tekee laatikon muutenkin väärin. Se kun oikeasti tehdään taikinaksi (kokonaan valmiiksi) ja imelletään yön yli huoneenlämmössä.
Nykyään ihmiset pyörtyis jos sanottas, että kaada sinne maidot ym sekaan vaan ja pidä yön yli hellalla/pöydällä.
Aamulla se sitten laitetaan uuniin vasta kun maku on tarkistettu ja mausteet lisätty jos tarvitsee.
Tämä resepti siis jo 6. sukupolvea käytössä.
Löytyykö AP sieltä ihan fariinisokeria tai ruskeaa sokeria? En lähtisi hunajaa laittamaan, koska se kukkainen maku ei oikein siirapin kanssa yksiin mene. Missäpäin asutte? Sillä kysyn kun olen itse asunut Espanjassa ja siellä oppi myös korvaamaan joitain tuotteita ja sipisien dippi piti aina valmistaa itse. :)
Vierailija kirjoitti:
Kuka laittaa siirappia joululaatikoihin?
Jos tää on joku "näin tehdään itse", niin minkä ihmeen takia?
On paljon helpompi ostaa sitä kaupasta valmiina, enkä ymmärrä minkä takia siihen päälle laitetaan siirappia.
Luuletko että täällä ulkomailla saa valmiina kaupasta suomalaisia jouluruokia?
Itse imellän myös lanttulaatikon. Tulee hyvää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imellettyyn perunalaatikkoon nimenomaan ei kuulu siirappi, koska se makeus saadaan juurikin imeltämällä. Jos imellytys ei onnistu, niin sitten vasta turvaudutaan siirappiin.
Jaahas. Riippuu millä perinteellä teette. Jo oma mummuni teki aikanaan imelletyn perunalaatikon ja käytti siirappia. Niin moni tekee laatikon muutenkin väärin. Se kun oikeasti tehdään taikinaksi (kokonaan valmiiksi) ja imelletään yön yli huoneenlämmössä.
Nykyään ihmiset pyörtyis jos sanottas, että kaada sinne maidot ym sekaan vaan ja pidä yön yli hellalla/pöydällä.
Aamulla se sitten laitetaan uuniin vasta kun maku on tarkistettu ja mausteet lisätty jos tarvitsee.
Löytyykö AP sieltä ihan fariinisokeria tai ruskeaa sokeria? En lähtisi hunajaa laittamaan, koska se kukkainen maku ei oikein siirapin kanssa yksiin mene. Missäpäin asutte? Sillä kysyn kun olen itse asunut Espanjassa ja siellä oppi myös korvaamaan joitain tuotteita ja sipisien dippi piti aina valmistaa itse. :)
Tuot suoraan esiin tuota perinteistä valmistusta ja sitä että on tahallista tuo laatikon hapattaminen. Ajattelin että se happaneminen on vahinkoa ja seurausta esim. siitä että kesällä on lämmintä.
Tuo että laitetaan maitoa jo imellysvaiheessa tai siis hapatusvaiheessa, tarkoittaa juuri että tuotetta yritetään hapattaa.
Tuon happamuuden takia on jäänyt tuo, ettei saisi täyttää laatikoita paiston ajaksi täyteen. Hapan tuote kun pyrkii kuohahtamaan yli reunojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuot suoraan esiin tuota perinteistä valmistusta ja sitä että on tahallista tuo laatikon hapattaminen. Ajattelin että se happaneminen on vahinkoa ja seurausta esim. siitä että kesällä on lämmintä.
Tuo että laitetaan maitoa jo imellysvaiheessa tai siis hapatusvaiheessa, tarkoittaa juuri että tuotetta yritetään hapattaa.
Tuon happamuuden takia on jäänyt tuo, ettei saisi täyttää laatikoita paiston ajaksi täyteen. Hapan tuote kun pyrkii kuohahtamaan yli reunojen.
Usein valitetaan että imellettyyn perunalaatikkoon tuli pistävä maku. Alhaisessa lämpötilassa imeltäminen saa usein aikaan happamoitumisen. Happamoitumisvaaran takia imelletty perunalaatikko pitäisi imeltää yli 63 asteessa. Muutamaa harvinaista poikkeusta lukuunottamatta maitohappobakteerit kuolee, kun lämpötila on 63 astetta tai yli.
Olen asunut USA:ssa yli 30-vuotta. Edelleen teen nuo tyypilliset jouluruuat kuten laatikot joka joulu. Kaikki lapseni ja ystävänikin rakastavat tätä ateriaa.
Aluksi laitoin noihin laatikoihin tavallista siirappia Yhtenä jouluna en löytänyt sitä ja korvasin sen vaahterasiirapilla.
Wow! Oli tosi hyvää. Siitä lähtien olen aina käyttänyt vaahterasiirappia noihin laatikoihin (porkkana-ja lanttulaatikko). Laitan yhtä paljon kuin ohjeessa on tavallista siirappia. Maistelemalla selviää määrä myös.
Suosittelen lämpimästi! Vaahterasokeri on myös paljon terveellisempää kuin tavallinen sokeri.
Kuka laittaa siirappia joululaatikoihin?
Jos tää on joku "näin tehdään itse", niin minkä ihmeen takia?
On paljon helpompi ostaa sitä kaupasta valmiina, enkä ymmärrä minkä takia siihen päälle laitetaan siirappia.