Millä korvata siirappi joululaatikoihin?
Onko kellään kokemusta?
Asun ulkomailla enkä löydä suomalaisiin joululaatikoihin käytettävää siirappia täältä. Onko kukaan tehnyt joululaatikoita onnistuneesti jollain muulla ratkaisulla?
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos imellettyyn perunalaatikkoon joutuu lisäämään siirappia, on imellytys epäonnistunut.
Aika hassua, että tätä alapeukutetaan. Ettekö todella ole koskaan tehneet imellettyä perunalaatikkoa? Asiahan on juuri noin, kuten kirjoittaja sanoi. Siirappi on vain hätävara epäonnistuneelle imellytykselle.
tuossa ohje oikeaan imellettyyn perunalaatikkoon: https://kotiliesi.fi/resepti/imelletty-perunalaatikko/
Missä ap puhui perunalaatikosta?
Luuletteko te, ettei ole muita laatikoita?
Siksi alapeukut!
On makuasia, kuinka paljon sitä siirappia tai korvaavaa makeutinta laitetaan. Itse laitan aina vähemmän siirappia kuin ohjeessa sanotaan. Joskus unohdin lanttulaatikosta siirapin kokonaan, ja sekin oli ihan hyvää, vaikka ei maistunutkaan samalle kuin yleensä. Itse asiassa moni, joka ei tykkää lanttulaatikosta, kehui sitä.
En laittaisi hunajaa, paahdettua sokeri tai vaahterasiirappi on minusta olleet parhaat ehdotukset. Vaahterasiirappi kuulostaa oikeastaan siltä että ostan sitä itsekin tänä vuonna kun muutoin tavallinen siirappi jää aina käyttämättä kun tuo on sen ainoa käyttötarkoitus. Jos vaahterasiirappia ei olisi niin sulattaisin jotain neutraalia ruskeaa sokeria voin kanssa pannulla ja laittaisin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ehdotatte hunajaa tai vaahterasiirappia - minkä verran laitatte sitä? Tasan saman verran kuin sitä siirappia, vai pitäisikö määrä olla eri?
Ap
Maistamalla selviää paljonko on sopivasti.
Kiitos kaikille vinkeistä! Myös tuohon perunalaatikon imellytykseen liittyen.
Kaikki lisäneuvot ovat edelleen tervetulleita.
Ap
Ihan tavallinen sokeri käy, mikäli ei ole imeltynyt tarpeeksi. Imeltyminen voi olla kiinni myös perunalajikkeesta.
Määrä selviää maistamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imellettyyn perunalaatikkoon nimenomaan ei kuulu siirappi, koska se makeus saadaan juurikin imeltämällä. Jos imellytys ei onnistu, niin sitten vasta turvaudutaan siirappiin.
Kiitos vinkistä. Entäs porkkanalaatikko?
Ap
Kotiruoka-kirjan mukaan voi laittaa 1 tl sokeria. Teen itse niin. Jostain syystä en tykkää siirapista porkkanalaatikossa
Mä teen aina lanttulaatikon ilman siirappia, kun musta se on parempaa niin. Siirappia käytän ainoastaan raparperipaistokseen.
Mihin laatikkoon tarvitaan siirappia? Itse en laatikoita toki tee, mutta en muista koskaan nähneeni vaimon niitä mihinkään laittavan.
Hunajalla. Laatikoista tulee pehmeämpiä.
Where do you live? Do you have maple syrup? If so, try that.
Vierailija kirjoitti:
Where do you live? Do you have maple syrup? If so, try that.
3rd rock from the Sun.
Vierailija kirjoitti:
Mihin laatikkoon tarvitaan siirappia? Itse en laatikoita toki tee, mutta en muista koskaan nähneeni vaimon niitä mihinkään laittavan.
Porkkanalaatikkoon, mutta erityisesti lanttulaatikkoon. Lanttulaatikon ihanuus tulee siirapin ja muskottipähkinän sopivasta suhteesta.
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Tekisit kuule sinäkin jotain jouluruokia joskus.
En laita siirappia tai mitään makeutusta. Juurekset ovat makeita itsessään.
No on kyllä ihme hommaa porkkanalaatikkoon siirappia laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Porkkanalaatikkoon, mutta erityisesti lanttulaatikkoon. Lanttulaatikon ihanuus tulee siirapin ja muskottipähkinän sopivasta suhteesta.
Lanttulaatikko on perinneruoka. Jotenkin tuntuu, ettei tuo muskottipähkinä ainakaan ole kuulunut alkuperäiseen reseptiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just joo. Tekisit kuule sinäkin jotain jouluruokia joskus.
Sen naisten hommaa, ei miesten. Etkö tiennyt?
Aika hassua, että tätä alapeukutetaan. Ettekö todella ole koskaan tehneet imellettyä perunalaatikkoa? Asiahan on juuri noin, kuten kirjoittaja sanoi. Siirappi on vain hätävara epäonnistuneelle imellytykselle.
tuossa ohje oikeaan imellettyyn perunalaatikkoon: https://kotiliesi.fi/resepti/imelletty-perunalaatikko/