Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elitkö 80-luvulla? Oliko asuinkaupungissasi katuväkivaltaa?

Vierailija
18.12.2021 |

Muistatko? Meillä oli, enemmän kuin nykyään.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluväkivaltaa oli 80-luvun Helsingissä paljon. Kaduilla ei niinkään.

Vierailija
62/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porissa Yö-yhtyeen Olli Lindholm ja Jussi Hakulainen meinais saada turpiin joka ilta. Olli ainakin sanoi yhdessä haastattelussa niin. Vasta muutto Tampereelle "fiksujen luo" muutti asian.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäntsälän diinaripojat lainasivat kirjastosta musiikin historiasta kertovaa kirjaa vain lukeakseen uudelleen ja uudelleen sen kohdan, jossa Lontoon teddypojat pieksevät punkkareita. Ja mikä ihmeen syy porukoilla oli tapella keskenään?

https://www.ess.fi/paakirjoitus-mielipide/4126035

Vierailija
64/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli tietysti. Ja jos mennään muutama vuosikymmen vielä kauemmas, niin ryöstömurhat olivat arkipäivää. Vinkuminen jostain myyttisistä roadmaneista nykypäivän hattarakaduilla on aikamoista oman historian pesua. Nuorisolla on aina ollut jengejä. Nyt vain harmittaa kun on tullut syrjittyä ja sillä on seurauksensa. Nyyhkytinyyh. 

Vierailija
65/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ”pojat oli poikia”, mutta tänä päivänä eri värisiä poikia. Se persua harmittaa vietävästi.

Vierailija
66/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu yksi pelle sai nakkarijonossa pataan, haki auton ja ajoi sillä jonoon ihmisten päälle. Sai nimen Nakki sittemmin Nacci !

Vierailija
67/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun katutappeluista on tunnin mittainen ohjelma

Vierailija
68/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni hakattiin henkihieveriin kun 60-luvulla Paskikset metsästivät Upolaisia. Hän ei edes kuulunut jengiin. Aikamoista jeesustelua tämä nykyjengeistä hysterointi. Historia unohtunut.

Vierailija
69/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Kouluväkivaltaa oli 80-luvun Helsingissä paljon. Kaduilla ei niinkään.

Kyllä suomenruotsalaisia miehiä ja poikia hakattiin aina kun oli mahdollisuus.

Vierailija
70/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kun oma enoni otti mukaan juhlimaan lähtiessään sekä kettingin että myös kondomeita. Varautui iltaa ja yötä varten. Aiemmin jo valitteli kun etenkin takit repeilivät jengitappeluissa.

Vierailija
71/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen jossa joku sen ajan öyhöttäjä kohtasi Turun Kårenin tienoilla joukon, joka opetti häntä kovalla kädellä. Eikä kukaan ohikulkija ollut kovinkaan kiinnostunut. 

Vierailija
72/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elin jo 70-luvun lopulla, vanhempani lähtivät siirtolaisiksi Göteborgiin. Nykyään asuinalue missä siellä asuin, on yksi Pohjoismaiden vaarallisimmista. Suomi oli ja on minulle kuin lintukoto edelleen.

Vierailija
73/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaankaan ollut. Eikä tullut mieleenkään että olisi voinut olla.

Tietysti pitää katsoa mihin menee ja milloin, ja meneekö yksin. Hulluja ja juoppoja on ollut aina. Mut nyt on joka paikassa vaarallista koko ajan. 

Vierailija
74/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tulin vuonna 1987 varusmiehenä eka kerran junalla Hämeenlinnasta Helsinkiin, keskellä rautatieaseman hallia jotkut punkkarit hyppäsi kimppuun. Vietiin tupakit, rahat ja paluulippu. Armeijan vaatteetkin tais mennä vähän rikki. 

Vain siksi että olin "kapitalisti-nato" .. 

Vierailija
75/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valehtele.

Vierailija
76/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

M info sivulla on Tampereen kartta ja siellä on 80- ja 90-luvun tapauksia, joita kauhistelin. Muutama lähellä. Mutta lapsille oli rauhallista pääasiassa ja puistoissa uskalsi käydä.

Vierailija
77/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija wrote:

Oli. Eräs uhoaja sai kasariluvulla katutappelussa turpaansa, kävi kotoa hakemassa kirveen, tuli takaisin keskustaan kostamaan ja sai vielä enemmän turpaan. Ei auttanut kirves.

Yleensä näissä jutuissa kannattaisi jäädä metsän siimekseen harjoittelemaan kirveen käyttöä ja harjoitella sen pyörittelyä nuntsien lailla. Vasta kahden kuukauden päästä tulla takaisin kostamaan nöyryytys.

Vierailija
78/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekemisen ja harrastusten puute sai nuoret kokoontumaan kadunkulmiin ja torin laitoihin niin maalla kuin kaupungissakin.

Pieksämäkeläisen Jupen jengi oli etuoikeutetussa asemassa, heillä oli auto alla ja mahdollisuus vaihtaa maisemaa.

Jos kotikyliltä ei löytynyt tyttöjä auton takapenkille, pojat suuntasivat lähipaikkakunnile. Naapurinkylän tyttöjen jahtaaminen johti joskus tappeluihinkin.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2010/03/12/koviksia-juntteja-ja-traktorip…

Vierailija
79/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän tämän nyt muotoilisin... Mä oon viiskymppinen mies Stadista ja veikkaan, että koko kaupungista ei löydy alle 60-v. joka ei olisi joutunut tappeluun, kiusatuksi, kiusaaja etc... 

Naisilla toki valitettavasti eri tavalla: huutelu, häirintä ja varmaan ihan seksuaalinen väkivalta - en tiedä, tekikö naiset edes mitään ilmoituksia. Oksettaa koko kuvio, mutta näin me miehet toimimme ( en toki minä ) - vaikea myöntää.

Käsittääkseni mun teiniaika oli helppoa. Oli vaan hevarit ja hopparit ja romanit-   punkit  ja diinarit oli jo  out - me kuunneltiin Stonea, Metallicaa, Public enemyä ja acid housea - vanhat punkit oli Lepalla ihan kuutamolla, kun tultiin maalipurkkien kanssa skeittilaudoilla.

70 luvun loppu oli ihan virallisestikin aika hurjaa aikaa. Faijani sanoi minulle, että hänen nuoruudessaan ei käyty kimpassa päälle ja potkittu, mun nuoruudessa tehtiin niin, mutta kerron samat läpät eteenpäin. 

Se mikä tässä ehkä mietityttää on rekisteröinti. Näitä aikoja ei voi verrata keskenään. Nykyisillä säännöillä yläasteen limudisko jouduttaisiin keskeyttäytämään. Kaikista lasteensuojeluilmoitus ja työntekijät saikulle, kun olimme aika humalassa ja tappelimme ulkona ja ahdistelimme tyttöjä ( en minä - olen fem. äidin kasvattama: nämä asiat minulle taottiin päähän jo varhain ).  

Vierailija
80/91 |
18.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin pienessä kaupungissa, ja siellä oli silloin vielä oma poliisiasema, joten ei ollut kauheasti katuväkivaltaa, vähän tietysti, aina oli jossain baarin tai ravintolan edessä jotain humalaisia, ja tottakai joskus myös nuoriso nujakoi keskenään. Koska kyseessä oli pieni kaupunki, kaikki tunsivat, varsinkin poliisit, ne jotka aiheutti ongelmia, niin pitivät silmällä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi