Iäkkäät vanhemmat vielä rokottamatta, Helsinki avaa 3. rokotteen ajanvarauksen 18-59-vuotiaille.
Nyt kuulemma kolmosannosta suositellaan jo 3-4 kk kuluttua toisesta annoksesta.
Mutta miksi rokotustahti on näin epätasainen eri maakunnissa? Omat 60+ ja riskiryhmään kuuluvat vanhempani joutuvat vielä odottamaan. Eivät edes aikaa ole saaneet varattua. Samalla kun muualla Suomessa aletaan rokottaa jo nuoria.
Kommentit (103)
Ylinlakari kirjoitti:
Ensin laskettiin tartuntoja .....sitten kun ne lakkasivat siirryttiin hoitopaikkojen vahtaamiseen kun ne eivät lisääntyneet , siirrettiin katse tehohoitopaiIkkoihin , kun nekin pysähtyi 50 niin yllätys yllätys , taas aloitettiin seuraamaan tartuntoja ( omicron )...............maalia on siirretty niin monta kertaa että kenttäkin on jo eri maassa..
Vuoden 2020 joulukuun ( ilman rokotteita )
Tartuntakäyrä on aivan samanlainen ja nousukulma vastaava kuin nyt ( tehorokotetun aikana ) muttatartuntoja 4-10 kertaa enemmän.Löytyy covid-19 tilastosta.[/quote
Follarit ovat oppineet pandemian aikana pari uutta sivistynyttä ilmaisua: maalitolppien siirtely ja vuotava rokote. Ei huono.....
Vierailija kirjoitti:
Eikö riskiryhmäläisten kolmospiikit pitäisi asettaa etusijalle nuorten ei-riskiryhmään kuuluvien ykkös- tai kakkospiikkeihin nähden? Nuo ekaa rokotetta nyt hakevathan ovat itse valinneet viivytellä. Eikä heidän kohdalla kyse ole hengenvaarallisesta taudista.
Montako vuotta meidän muiden pitää odotella että nää iäkkäät viitsii käydä sen oman piikkinsä muiden kiireidensä keskellä hakemassa?
Vierailija kirjoitti:
Ylinlakari kirjoitti:
Ensin laskettiin tartuntoja .....sitten kun ne lakkasivat siirryttiin hoitopaikkojen vahtaamiseen kun ne eivät lisääntyneet , siirrettiin katse tehohoitopaiIkkoihin , kun nekin pysähtyi 50 niin yllätys yllätys , taas aloitettiin seuraamaan tartuntoja ( omicron )...............maalia on siirretty niin monta kertaa että kenttäkin on jo eri maassa..
Vuoden 2020 joulukuun ( ilman rokotteita )
Tartuntakäyrä on aivan samanlainen ja nousukulma vastaava kuin nyt ( tehorokotetun aikana ) muttatartuntoja 4-10 kertaa enemmän.Löytyy covid-19 tilastosta.
Follarit ovat oppineet pandemian aikana pari uutta sivistynyttä ilmaisua: maalitolppien siirtely ja vuotava rokote. Ei huono.....
Lähinnä siitä että nuo tekee itse tuota tolppien siirtelyä jatkuvasti ja saavat siihen liittyviä kommentteja tietty.
Vierailija kirjoitti:
Ai ne kuitenkin uskaltaa yhä rokotella noita elämän ehtoopuolen ikäryhmiä? Itse kun olen kuullut kys. piikin olevan vähän kuin eutanasia useille heistä.
Jostain siis olet tämän kuullut? Mistä, kiinnostaisi tietää.
Mikähän tässä on se todellinen ongelma? Koko sukuni on levittäytynyt pääkaupunkiseudulle ja lähikuntiin. Suvussa paljon astmaa ja ykköstyypin diabetesta. Vanhukset eli yli 70-vuotiaat ovat saaneet jo kaikki rokotuksen ( Kirkkonummi, Espoo, Helsinki). Riskiryhmäläisistä osa on saanut piikin, osalla aika valmiina tammikuussa (Vantaa, Espoo, Nurmijärvi). Ollaanko vain onnekkaita vai missä se vika oikein on?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yli 60 vuotiaat on kohta 3. rokotettu, rokotus aloitettiin heistä ja riskiryhmistä jo lokakuussa.
Kummallista että vanhemapsi eivät muka ole aikaa saaneet.
Jos pitää puhelimessa tilata, niin auta muu kuin odottaa siellä puhelimessa-
Itsekin odotin sinnikkäästi, kuulutus sanoi välissä,olet jonossa 29. ja siitä pikkuhiljaa jono eteni-
Ja lopulta ajan sain.
Ja yleensä sitä aikaa kannattaa soitella iltapäivän puolella, silloin on vähemmän ruuhkaa.
Sillä iäkkääet nousevat varhain ylös, ja alkavat kaikki soitella heti klo. 8. kun ajanvaraus aukeaa.
Mistä tietosi on peräisin? Se väliaika kolmanteen on ollut puoli vuotta, rokotus otetaan ajanvarauksella, aikaa ei etuajassa saa... tästä muuten oli hesarissa ihan hiljan juttu että joku kolmatta hakemassa ollut käännytettiin ovelta pois koska se väliaika ei ollut täyttynyt.
Tuohon ikäperusteiseen ryhmään kuuluvana en kolmosta normaalilla väliajalla saisi ennen kuin tammi-helmikuun vaihteessa, nyt odottelen että terkkari kertoo avanneensa uuden suosituksen mukaisesti aikaistetun ajanvarauskirjan...
Miksi pitää valehdella kommenteissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eivät ole saaneet yhtäkään rokotetta vai odottavat kolmatta?
Odottavat kolmatta. Mutta koska toisesta rokotteesta on pian puoli vuotta kulunut, ovat käytännössä jo ilman rokotesuojaa. Etenkin kun omicron leviää.
Olen 72 v ja Hus-alueella ja 6 kk vaadittiin kolmanteen rokotukseen, kun pääsi vielä pari viikkoa sitten tilaamaan ilman hirveää ruuhkaa. Päivääkään eivät joustaneet.joulun jälkeen on aika.
Mä olen 60 ja ei ollut mitään vaikeuksia saada aikaa, tasan 6 kk edellisestä, saan piikin tammikuun alussa. Mieheni saa ensi viikolla, riskiryhmää. Vantaa
Helsingissä on aikoja vaikka kuinka
Sen kun vaan varaa
Meillä 45-55. V on edellisistä piikistä myös 5-6 kk
Ja on meilläkin vanhat vanhemmat ja lähipiiriä riskiryhmissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki yli 60 vuotiaat on kohta 3. rokotettu, rokotus aloitettiin heistä ja riskiryhmistä jo lokakuussa.
Kummallista että vanhemapsi eivät muka ole aikaa saaneet.
Jos pitää puhelimessa tilata, niin auta muu kuin odottaa siellä puhelimessa-
Itsekin odotin sinnikkäästi, kuulutus sanoi välissä,olet jonossa 29. ja siitä pikkuhiljaa jono eteni-
Ja lopulta ajan sain.
Ja yleensä sitä aikaa kannattaa soitella iltapäivän puolella, silloin on vähemmän ruuhkaa.
Sillä iäkkääet nousevat varhain ylös, ja alkavat kaikki soitella heti klo. 8. kun ajanvaraus aukeaa.
Äitini joka on yli 80v saa sen vasta ensi vuoden puolella. Hänelle tuli yksinäinen Joulu. Puhelimella on vaikea päästä läpi ja hänellä ei ole pankkitunnuksia. Ehkä pankkitinnukselliset saa sen nopeasti. Luultavasti kunnassa on joku Joulu tauko, koska rokotusajan sai vasta 1,5 kk päähän. Ja toisesta rokotuksesta tulee nyt 7kk.
Ei kai siihen mitään pankkitunnuksia vaadita missään, ainakaan omalla paikkakunnalla ei tällaista vaadita. Rokotusajan voi tilata netistä toisen ihmisen puolestakin. Tosin ei ainakaan täällä Pirkanmaalla niitä aikoja ole ennen tammikuun puoliväliä, mutta voithan omalta koneeltasi katsoa, jos saisit aikaistettua äitisi rokotetta tällä tavalla.
Oma iäkäs äitini ainakin sai Helsingissä 3. rokotteen jo marraskuussa. Niistä ajan varaamisista kannattaa pitää huoli ja mennä vuorollaan rokotukseen. On aika outoa että jotkut ovat vitkutelleet 1. ja 2. rokotteiden kanssa jopa näin pitkään, ehkä heillä sitten on mahdollisuus olla eristyksissä kotonaan? Minulla kuitenkin joulun jälkeen alkaa taas työt normisti ja julkisella kuljetaan, eli kyllä se 3. rokote olisi tarpeen vähän nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä on niin hidas kunta, että ei ikääntyneitä riskiryhmiään kykene rokottamaan? Nyt kunnan nimi esiin. Siitähän se tahti riippuu paljonko niitä vanhuksia on ja montako hoitajaa on piikittämässä. Helsingissä on piikitetty jo satoja tuhansia ihmisiä, kyllä se homma etenee, kun halutaan sen etenevän. t: maanantaina kolmannelle piikille aikaa tilaava helsinkiläinen
Jyväskylässä ainakin vaadittiin ihan viime päiviin asti 6 kk toisesta rokotteesta jos et kuulu siihen pahimpaan riskiryhmään. Nyt tuo aika on 5,5 kuukautta. Ennen sitä ei pysty edes varaamaan aikaa.
Näin se on käytännössä pääkaupunkiseudullakin. Ajanvaraus aukeaa kun kakkosrokotuksesta on kulunut 5 kuukautta, mutta ajan saa aikaisintaan kuukauden päähän. 6 kuukautta tulee siis täyteen myös iäkkäille ja muille riskiryhmille. Nyt ajanvaraus vielä avataan kaikille, joten ajan saaminen on entistä vaikeampaa.
Ikävintä tämä on 65-69 vuotiaille, joilla on vain kaksi nykyisiin variantteihin täysin tehotonta Astra-rokotusta. He tarvitsisivat pikaisesti kaksi kierrosta todellista rokotetta.
80-vuotias syöpää sairastava mummoni (syövän ennuste erinomainen, mutta syövän takia vastustuskyky heikko) saa kolmannen rokotetteen helmikuussa Keski-Suomessa. Ei ole reilua. 80-vuotias terve pappani saa helmikuun lopussa.
Vierailija kirjoitti:
Oma iäkäs äitini ainakin sai Helsingissä 3. rokotteen jo marraskuussa. Niistä ajan varaamisista kannattaa pitää huoli ja mennä vuorollaan rokotukseen. On aika outoa että jotkut ovat vitkutelleet 1. ja 2. rokotteiden kanssa jopa näin pitkään, ehkä heillä sitten on mahdollisuus olla eristyksissä kotonaan? Minulla kuitenkin joulun jälkeen alkaa taas työt normisti ja julkisella kuljetaan, eli kyllä se 3. rokote olisi tarpeen vähän nopeammin.
Minä 67v ainakin olen varannut Vantaalla rokotukseni niin aikaisin kuin olen ne onnistunut saamaan. Nyt on kaksi Astraa otettuma ja kolmas tulee vasta tammikuun puolivälissä. Silloin pahin omicron-aalto lienee jo ohi.
Minulle varatut rokotteet saa antaa toiselle. Kieltäydyn kohteliaasti rokotteista.
Tunnustan olevani alle viisikymppinen riskiryhmäläinen, joka onnistui varaamaan ajan Espoossa 3. rokotukseen heti kun rokotusväliä lyhennettiin 5,5 kuukauteen. No sain ajan vain 8 päivää aikaisemmaksi kuin alunperin varaamani aika, kun muutin ajanvarausta, mutta nyt olen äärettömän tyytyväinen kun sain rokotuksen juuri oikeaan aikaan. Nyt minulla on taas immuniteetti jouluruuhkissa.
Jotain vikaa tuossa systeemissä on, koska ensimmäisen rokotuksen sain vajaan miljoonan ensimmäiseksi rokotetun joukossa mutta kolmannen jo reilun puolen miljoonan rokotetun kohdalla. Kiilasin puolivahingossa 400 000 rokotettavan ohitse. Onko kolmansia rokotuksia varten varattu aikoja laiskasti vai missä voi olla vika? Vai onko rokottamista yksinkertaisesti ajettu alas kesän jälkeen? Vaikka on tiedetty odottaa tilanteen jälleen pahenevan talven aikana ja kolmansien rokotusten olevan tarpeen.
Vierailija kirjoitti:
Se että ajanvaraus aukeaa, ei tarkoita että rokotteen saa nopeasti. Olen itse 59 -vuotias opettaja Helsingistä ja tuskin ehdin saada aikaa rokotukseen niin, että saisin sitä edes 6 kk välillä tammikuun puolivälissä. Veikkaan, että avaavat ajanvarauksen kuitenkin, koska kyselyt tukkivat ja vievät aikaa ihan turhaan. Minun ymmärtääkseni ajan voi maanantaina varata vasta 55-59 -vuotiaat.
Ajanvaraus aukeaa 18-59- vuotiaille. Ihan älytöntä tosin. Siellä sitten 200 000 ihmistä tukkii linjat samaan aikaan. No onpahan annettu mahdollisuus varata aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että ajanvaraus aukeaa, ei tarkoita että rokotteen saa nopeasti. Olen itse 59 -vuotias opettaja Helsingistä ja tuskin ehdin saada aikaa rokotukseen niin, että saisin sitä edes 6 kk välillä tammikuun puolivälissä. Veikkaan, että avaavat ajanvarauksen kuitenkin, koska kyselyt tukkivat ja vievät aikaa ihan turhaan. Minun ymmärtääkseni ajan voi maanantaina varata vasta 55-59 -vuotiaat.
Ajanvaraus aukeaa 18-59- vuotiaille. Ihan älytöntä tosin. Siellä sitten 200 000 ihmistä tukkii linjat samaan aikaan. No onpahan annettu mahdollisuus varata aika.
Ajan voi varata netissä. Minusta on järkevää rokottaa myös nuorempia. Eläkeikäisillä ei ole tarpeita kulkea ihmisten joukossa, mutta nuoremmat haluaisivat jo hiihtolomareissuilleen.
Mitään hätäjarruahan ei edes ole. Kyse on ihan tavallisesta jarrusta eli rajoitetaan massatapahtumien väkimäärää jne, jota vain kutsutaan hätäjarruksi jostain käsittämättömästä syystä. Tuomas Aivelon twiitistä parin päivän sisällä tuon helpoiten käydä lukemassa. Viittaa siinä siis STM virkamies Pasi Pohjolan haastatteluun, jossa tämä on kuvannut mitä hätäjarrulla tarkoitetaan. Tällaiselle tavalliselle kansalaisellehan se kuulostaa suunnilleen lockdownilta, mutta ei ole sinne päinkään. Keinovalikoima siis suppea ja sitäkään ei haluta käyttää.