Iäkkäät vanhemmat vielä rokottamatta, Helsinki avaa 3. rokotteen ajanvarauksen 18-59-vuotiaille.
Nyt kuulemma kolmosannosta suositellaan jo 3-4 kk kuluttua toisesta annoksesta.
Mutta miksi rokotustahti on näin epätasainen eri maakunnissa? Omat 60+ ja riskiryhmään kuuluvat vanhempani joutuvat vielä odottamaan. Eivät edes aikaa ole saaneet varattua. Samalla kun muualla Suomessa aletaan rokottaa jo nuoria.
Kommentit (103)
Britanniassa meinaavat kahden viikon aikana tarjota 3. rokotteen kaikille yli 18-vuotiaille. Suomessa vatuloidaan ja mietitään, tartteiskohan jotain tehdä. Kuusikymppiset eläkeläiset ihmettelevät, kun ei aikaa saa varattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jyväskylässä johtajalääkäri kommentoi ylimielisesti, että ei paniikkia ja mihin muka tarvitsisimme jotain puolustusvoimien apua.
Ja nyt sitten rokotukset sakkaa ja laahaa muuta maata jäljessä.Meinaat siis että varusmiehet rokottamaan?
Kyllähän puolustusvoimista lääkintäkoulutustaustaista porukkaa löytyy. Armeija on otettu avuksi mm. Englannissa, Tanskassa ja Norjassa tavoitteena saada boosterirokotukset etenemään vauhdilla, jotta omikronin tuhot jäisivät mahdollisimman vähäisiksi.
Ammattiarmeijan henkilökunnan määrä on toisenlainen kuin kutsuntoihin perustuvan. En haluaisi varusmiestä rokottajaksi, jos ei sitten siviilipuolen ammatti tue sitä.
Käytä älliäs
Vuonna 2020 oli 550 kpl koronan aikaista kuolemaa ( ilman rokotetta )
Nyt on liki 1000 kpl koronan aikaista kuolemaa 2021 ( rokotteen aikana )
Jokuhan tämänkin voitoksi esittää.
Ap tässä. Kyllä vanhemmat ovat itse aktiivisia, ovat aikaa yrittäneet varata 3. rokotukseen, mutta eivät saa kun ei ole puoli vuotta kulunut. THL:n suositus ollut tosiaan 5 kk ja nyt 3-4 kk.
Vierailija kirjoitti:
Ap, ovatko vanhempasi itse olleet aktiivisia? Itse 55 v. seurasin ajanvarausten aukeamista ja varasin ajan. Minut on rokotettu jo kahteen kertaan, viimeisin elokuussa.
Olen eri, mutta kerron, että minun kotikunnassani sähköinen ajanvaraus on mukamas auki. Mutta oikeasti ei ole: netin kautta ei voi varata, vaan pitää soittaa. Takaisinsoitto tulee päivien päästä. Mutta se on ainoa tapa varata rokotusaika. Ja sen saa aikaisintaan tammikuun lopulle. Ihmeellistä, miten sekavasti ja huonosti näitä rokotuksia hoidetaan.
Salaliittoteoriaa levittäville rokotevastaisille kertoisin, että jos takana olisi todella jokin salajuoni, niin kyllähän Suomi olisi täynnä rokotuspisteitä, joihin marssittaisiin noin vain se rokote hakemaan. Todellisuus on kuitenkin niin raivostuttavan sekoilevaa ja vitkastelevaa, että teidän puheiltanne on pudonnut pohja jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Britanniassa meinaavat kahden viikon aikana tarjota 3. rokotteen kaikille yli 18-vuotiaille. Suomessa vatuloidaan ja mietitään, tartteiskohan jotain tehdä. Kuusikymppiset eläkeläiset ihmettelevät, kun ei aikaa saa varattua.
Kuusikymppiset ei oo eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö riskiryhmäläisten kolmospiikit pitäisi asettaa etusijalle nuorten ei-riskiryhmään kuuluvien ykkös- tai kakkospiikkeihin nähden? Nuo ekaa rokotetta nyt hakevathan ovat itse valinneet viivytellä. Eikä heidän kohdalla kyse ole hengenvaarallisesta taudista.
Vähentää tartuntoja niin paljon, että ehdottomasti kannattaa tehdä näin.
Se on lopulta niiden roskiryhmäläistenkin etu. Tää on laskettavissa oleva asia.Toki toivon myös, että riskiryhmäläiset ja iäkkäät saisivat kolmosensa pian.
Jatkuvasti näkee levitettävän sitä disinformaatiota, että ”rokote ei estä tarttumista”. Eihän mikään rokote estä sitä 100%, mutta valtaosan tartunnoista kyllä.
Rokotteen tehon suhteen tuota propagandaa on paljon enemmän. Rokotteet vuotivat jo ennen omikronia ja uutiset maailmalta osoittavat että eipä rokotus juuri suojaa tartunnalta. Jo aiempien varianttien kohdalla perusterve on sairastanut koronan 99 prosenttisesti lievenä. Omikroni on vielä laimeampi.
Ei kannta kaikkea lietsontaa pureksimatta nieleskellä.
Kirjoitin rokotteen ehkäisytehosta enkä arvioinut millään lailla eri virusmuunnosten aiheuttaman sairauden vakavuutta.
Ja lähestyn asiaa puhtaasti matematiikan ja tilastotieteen näkökulmasta. (Biomatematiikka yliopistolla suuntautumisena.)
Näyttö on täysin kiistatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö riskiryhmäläisten kolmospiikit pitäisi asettaa etusijalle nuorten ei-riskiryhmään kuuluvien ykkös- tai kakkospiikkeihin nähden? Nuo ekaa rokotetta nyt hakevathan ovat itse valinneet viivytellä. Eikä heidän kohdalla kyse ole hengenvaarallisesta taudista.
Vähentää tartuntoja niin paljon, että ehdottomasti kannattaa tehdä näin.
Se on lopulta niiden roskiryhmäläistenkin etu. Tää on laskettavissa oleva asia.Toki toivon myös, että riskiryhmäläiset ja iäkkäät saisivat kolmosensa pian.
Jatkuvasti näkee levitettävän sitä disinformaatiota, että ”rokote ei estä tarttumista”. Eihän mikään rokote estä sitä 100%, mutta valtaosan tartunnoista kyllä.
Rokotteen tehon suhteen tuota propagandaa on paljon enemmän. Rokotteet vuotivat jo ennen omikronia ja uutiset maailmalta osoittavat että eipä rokotus juuri suojaa tartunnalta. Jo aiempien varianttien kohdalla perusterve on sairastanut koronan 99 prosenttisesti lievenä. Omikroni on vielä laimeampi.
Ei kannta kaikkea lietsontaa pureksimatta nieleskellä.
Imperial Collegen asiantuntijoiden mukaan ei ole mitään todisteita sen tueksi, että omikron olisi deltaa lievempi
Imperial College study finds Omicron could be just as severe as Delta
The Omicron coronavirus variant could be just as severe as the Delta strain, according to early findings from researchers at Imperial College London, in a study which also highlighted the elevated risk of reinfection posed by the new variant and the need for booster shots to combat it.
“The study finds no evidence of Omicron having lower severity than Delta, judged by either the proportion of people testing positive who report symptoms, or by the proportion of cases seeking hospital care after infection,” said the research team, led by Professor Neil Ferguson, an infectious disease modeller and government science adviser. https://www.ft.com/content/48931667-cbb5-481d-acef-b2263bb74f80#post-9e…
Jos kerran koronan aikaiset kuolemat lisääntyvät rokotusten tällä prosentilla ja omicron leviää "räjähdysmäisesti " on paljon turvallisempi pysyä omakotitalon sisällä kuin juosta testeissä , joukkorokotuspisteissä ymymym , se maksetaan liiton rahoja on ihan se ja sama jos pysyy kotona täysin turvassa , tilillä olevat sadat tuhannet hupenee todella hitaasti kotona +300 m2.
Taloushanuri kirjoitti:
Käytä älliäs
Nyt on liki 1000 kpl koronan aikaista kuolemaa 2021 ( rokotteen aikana )Jokuhan tämänkin voitoksi esittää.
Nyt on tartuntoja enemmän kuin koskaan. Se alkuperäinen virus oli aika kesy näihin nykyisiin variantteihin verrattuna. Ja eikö nyt kaikille jo pitäisi olla selvää, että rokotteilla ei ole tarkoitus torjua vain kuolemia vaan myös sairaaloiden kuormittumista? Mutta menkääpä nyt rokotejankkaajat muuhun ketjuun. Tässä puhutaan nyt niistä jotka haluaisivat rokotteen saada, mutta systeemi ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä. Kyllä vanhemmat ovat itse aktiivisia, ovat aikaa yrittäneet varata 3. rokotukseen, mutta eivät saa kun ei ole puoli vuotta kulunut. THL:n suositus ollut tosiaan 5 kk ja nyt 3-4 kk.
11% on saanut kolme rokotetta. Mikä se ap:n ongelma on? Olen itse sote -alalla työskentelevää riskiryhmää Helsingistä. Kolmatta rokotetta pääsen varaamaan maanantaina, aikaisemmin ei ole ollut mahdollista. Kerrotko miksi juuri sinun kuusikymppiset vanhemmat olisi pitänyt kiriä jo, kun koko maasta vain 11% on vasta saanut kolmannen rokotteen?
Taloushanuri kirjoitti:
Käytä älliäs
Nyt on liki 1000 kpl koronan aikaista kuolemaa 2021 ( rokotteen aikana )Jokuhan tämänkin voitoksi esittää.
Ja mitä johtopäätöksiä tuosta vedät? Mitä muuttujia olet huomioinut?
Omat vanhempani ovat jo lähes 90-vuotiaita. Heillä ei vielä ole kolmospiikkiä, sillä ajanvarauksesta heidän kaupungissaan ei ole edes saanut vielä aikoja.
Taloushanuri kirjoitti:
Käytä älliäs
Päättäjillämme oli ihan toisenlaista intoa koronan leviämisen estämiseen viime vuonna, esim. kevään 2020 sulkutoimet pelastivat meitä paljolta. Tänä vuonna variantit ovat myös vaihtuneet herkemmin tarttuviin ja vaikeampaa taudinkuvaa aiheuttaviin.
Itse en 3 piikkiä ota päivääkään ennen kuin on 6kk mennyt tokasta. Onpa ainakin passi voimassa... Kun taas tyrkytetään piikkiä numero 4. Influenssaankin riittää 1 piikki vuodessa, koronaan 3-4. Eli täysin susi rokote.
Ensin laskettiin tartuntoja .....sitten kun ne lakkasivat siirryttiin hoitopaikkojen vahtaamiseen kun ne eivät lisääntyneet , siirrettiin katse tehohoitopaiIkkoihin , kun nekin pysähtyi 50 niin yllätys yllätys , taas aloitettiin seuraamaan tartuntoja ( omicron )...............maalia on siirretty niin monta kertaa että kenttäkin on jo eri maassa..
Vuoden 2020 joulukuun ( ilman rokotteita )
Tartuntakäyrä on aivan samanlainen ja nousukulma vastaava kuin nyt ( tehorokotetun aikana ) muttatartuntoja 4-10 kertaa enemmän.
Löytyy covid-19 tilastosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
11% on saanut kolme rokotetta. Mikä se ap:n ongelma on? Olen itse sote -alalla työskentelevää riskiryhmää Helsingistä. Kolmatta rokotetta pääsen varaamaan maanantaina, aikaisemmin ei ole ollut mahdollista. Kerrotko miksi juuri sinun kuusikymppiset vanhemmat olisi pitänyt kiriä jo, kun koko maasta vain 11% on vasta saanut kolmannen rokotteen?
Onhan Helsingissä päässyt varaamaan jo joulukuun alkupuolelta mutta ajan saa vasta siihen kunnes on kulunut 5-6 kuukautta siitä 2. rokotuksesta, ensin oli 6 kk mutta nyt on 5 kk. Tosin vapaita aikojakaan ei ole kuin tammikuun puolestavälistä. Itse satuin saamaan tuurilla vuodenvaihteeseen netin kautta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en 3 piikkiä ota päivääkään ennen kuin on 6kk mennyt tokasta. Onpa ainakin passi voimassa... Kun taas tyrkytetään piikkiä numero 4. Influenssaankin riittää 1 piikki vuodessa, koronaan 3-4. Eli täysin susi rokote.
Influenssakausi kestääkin vain muutaman kuukauden
Mä luulen, että rokotteiden todellista lukumäärää on piiloteltu. Annettu ulospäin ruusuisempi kuva kuin mikä on todellisuus. Siksi 3 rokotuksia ja ajanvarauksia on ollut pakko monin paikoin jarruttaa, kun ei ole riittävästi rokotteita. Annettiin Viroon lainaksi puoli miljoonaa annosta syksyllä vähän ennen kuin omikron ilmaantui.
Nyt kun pitäisi saada x-määrä populaa rokotetua, meillä ei olekaan kaikille halukkaille rokotteita.
THL on tapansa mukaan vetkutellut. Kyllä kolmansien rokotteiden antamisen tarve oli tiedossa jo loppukesästä maailmalta tulleiden tietojen mukaan, mutta Suomessa annetaan kerta kerran perästä tilanteen muuttua todella pahaksi ennen kuin aletaan toimia. Mitään ennakoivaa ei kyetä tekemään. Pätee myös itärajan turvallisuuden varmistamiseen.