Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain vakituisen työn mutta minulla on ihan jäätävä vauvakuume

Vierailija
28.03.2015 |

Mitä ihmettä sitä tekisi? Täytyykö vauvahaaveet sysätä nurkkaan? Onko törkeää ilmoittaa pian työt aloitettuaan olevansa raskaana? Toisaalta eihän se raskautuminen ja vauvan saaminen aina niin varmaa ole... Kuinka toimisit asemassani?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muu motiivi lasta suunnitteleville naisilla on hakea vakituista työtä kuin loisia työnantajan rahoilla? Kelasta saa rahaa äitiysloman ajalta vaikka olisi ollut 20 vuotta työttömänä ennen raskautta. Ei se ehkä ole yhtä suuri, mutta ettepähän ainakaan varasta työnantajalta.

Vierailija
22/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:53"]

Miten vanha oot? Kyllä lapset menee duunin edelle. Ite olin viisi vuotta vakityössä ennen äitiyslomaa, mutta silti em. mieltä olen. Sinä aikana meillä muuten vaihtui nuori naissihteeri kolmesti. Yksikään ei jäänyt äitiyslomalle, vaan esim. yks lähti Thaikkuihin surffaamaan. Eli lapset ei ole todellakaan ainoa työnantajien "riesa", vaikka niistä aina puhutaan.

Thaikun surfaajasta ei tule samanlaisia kuluja työnantajalle kuin sikiämiskoneesta.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:01"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:53"]

Miten vanha oot? Kyllä lapset menee duunin edelle. Ite olin viisi vuotta vakityössä ennen äitiyslomaa, mutta silti em. mieltä olen. Sinä aikana meillä muuten vaihtui nuori naissihteeri kolmesti. Yksikään ei jäänyt äitiyslomalle, vaan esim. yks lähti Thaikkuihin surffaamaan. Eli lapset ei ole todellakaan ainoa työnantajien "riesa", vaikka niistä aina puhutaan.

[/quote]

Tuskin se Thaikkuihin surffaamaan lähtenyt nuori naissihteeri mikään riesa työnantajalle on, hyvä että hankkii nuorena elämänkokemusta, jolla pystyy tekemään tulevaisuudessa työtään ja kasvattamaan lapsiaan. Varmaan sanoutunut irti työsuhteestaan, joten työnantajalle sitä myöten selvä ettei tule takaisin eikä remppaa edestakaisin hoitovapailla ja omilla ja lasten sairaslomilla. Eikä olisi lapsia tekevä nainenkaan, jos ei olisi niin tietoinen omista oikeuksistaan vaan ajattelisi hieman paitsi työnantajaa myös lastaan. Ei tosiaan kannata ihan heti eikä edes vuoden, parin kuluttuakaan työllistymisestään jäädä äitiyslomalle, pilaat kaikkien naisten maineen työelämässä. Lapsen syntymän jälkeen kannattaa tosiaan varautua siihen, että olet seuraavat kolme vuotta kotona. Niin pieni kuin yksivuotias ei jaksa täysiä päiväkotipäiviä, sairastamiskierrekin uhkaa. Aikaisintaan kolmevuotias on valmis päivähoitoon, silloinkin mieluummin osa-aikaiseen. Mikään tutkimus ei osoita että alle kolmevuotiaan on parempi olla päivähoidossa kuin kotona.
[/quote]

Minusta semmoinen surffielämä oli siisti ratkaisu, mutta onhan se nyt kyllä pieni riesa tuönantajalle kouluttaa about yksi sihteeri vuodessa, kun kaikki katosivat jonnekin (muualle kuin äitiyslomille, eli hyvät tyypit eivät koskaan tulleet takaisin). Ei edes mikään superhelppo duuni, vaan johdon sihteeri, eli perehdytys kesti.

Vierailija
24/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:53"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:22"]Pilaat kaikkien naisten työnsaanti- ja urakehitysmahdollisuuksia raskautumalla heti kun olet saanut työpaikan. Vähintään 3-5 mieluummin kymmenen vuotta töitä ennen äitiyslomaa. Onhan sun saatava taloutesikin kuntoon ennen lapsia, viidessä vuodessa saa kerättyä jo aika ison rahasto- tai osakesalkun. Tarvitset sen tuottoja ihan varmasti vauvavapaasi aikana. Törkeän vastuuttomalta vaikutat, veikkaan että olet kaksikymmpinen jos sitäkään. Kukaan aikuinen ei ajattele noin. Ymmärrät sen sitten jälkikäteen kun muutaman vuoden pihtaa sitä lastasi, teet työtä, ostat ehkä asunnon ja saat jonkinlaiset talletukset aikaiseksi. Palkkasikin nousee, nuorella palkka on niin pieni että äitiyspäivärahat jäävät aivan olemattomiksi. Muutenkin nuoret vanhemmat aiheuttavat hirvittävän paljon kustannuksia yhteiskunnalle. [/quote] Ymmärrät sen jälkikäteen kun ikää on 40+ ja kuppaiset munasolusi eivät enää ole muuta kuin jätettä. Siinähän sitten käytät ne osakesäästösi lapsettomuushoitoihin.

[/quote]

Ikää on 40+. esikoisen tein kolmissakymmenissä, oltuani työssä 5 opintojen välikesää + 8 vuotta, toisen tein heti perään ja olin kahdeksan vuotta kotona, tein osa-aikaisesti etätyötä siitä ajasta n. 5 vuotta. Kolmannen pyöräytin sitten 43-vuotiaana, nyt taas osa-aikaisesti etätyössä ja hoitovapaalla toista vuotta, varmaan siihen asti kun kuopus aloittaa koulun. Työnantajallekin sopii tämä järjestely, meillä pystyy tekemään työtä sen verran kuin haluaa, palkka on sitten sen mukaan.
[/quote]
Kaikki eivät ole yhtä onnekkaita kuin sinä ja saa lapsia + 40.

Vierailija
25/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain ensimmäisen vakityön 24-vuotiaana. Sitä ennen olin viisi vuotta tehnyt pätkätöitä. Ja sitä ennen kesäduunit. Ostettiin talo puolen vuoden päästä vakinaistumisestani. Sitten vaihdoinkin työtä yllättäen reilu puoli vuotta talon ostosta, toiseen vakiduuniin siis. Onneksi en raskautunut siinä vaiheessa kun ekan vakiduunin sain, olisi muuten jäänyt saamatta tämä unelmaduuni. Lastakin kyllä suunniteltiin talon oston aikoihin, mutta päätettiin mennä naimisiin ensin. Nyt olen 32v, lapseni ovat 5v ja 1v 10kk. Kuukausi sitten palasin takaisin töihin vajaan kahden vuoden kotona olon jälkeen. Edelleen olen töissä unelmapaikassani.

Vierailija
26/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faktahan tuo on, että noilla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.
Jätät ehkäisyn pois, kun siltä tuntuu.

Vierailija
27/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia ei ole varaa palkata naisia, kun suoraan sanottuna pieni yritykseni ei sitä kestäisi näitä yllättäviä äitiyslomia. Harmittaa koska mielelläni palkkaisin, mutta tämä yhteiskunta on sen tehnyt aivan mahdottomaksi. :( (itsekin nainen)

Vierailija
28/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi voi, nuoria naisia ja yritykseni ja blaa. Aina tätä samaa moskaa.
Meillä jää ainakin lapsen isä kotiin vauvan kanssa, ihme mustavalkoista ajattelua että nainen jää.
On myös todella ihmeellinen ajattelu että nainen, mutta ei mies, on jotenkin velkaa työnantajalle sen että ei suunnittele perheen perustamista. Itse ainakin koen että olen sen verran ammattitaitoinen ja osaava että jos työnantajaani muutama kuukauden äitiysloma haittaa niin eipä ole minun murheeni, menköön vaikka työnantaja ennemmin vaihtoon kuin että elämääni yksinomaan töiden ympärille perustaisin, tai antasin työnantajan sanella miten yksityiselämääni elän.

Vierailija
29/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:22"]Pilaat kaikkien naisten työnsaanti- ja urakehitysmahdollisuuksia raskautumalla heti kun olet saanut työpaikan. Vähintään 3-5 mieluummin kymmenen vuotta töitä ennen äitiyslomaa. Onhan sun saatava taloutesikin kuntoon ennen lapsia, viidessä vuodessa saa kerättyä jo aika ison rahasto- tai osakesalkun. Tarvitset sen tuottoja ihan varmasti vauvavapaasi aikana. Törkeän vastuuttomalta vaikutat, veikkaan että olet kaksikymmpinen jos sitäkään. Kukaan aikuinen ei ajattele noin. Ymmärrät sen sitten jälkikäteen kun muutaman vuoden pihtaa sitä lastasi, teet työtä, ostat ehkä asunnon ja saat jonkinlaiset talletukset aikaiseksi. Palkkasikin nousee, nuorella palkka on niin pieni että äitiyspäivärahat jäävät aivan olemattomiksi. Muutenkin nuoret vanhemmat aiheuttavat hirvittävän paljon kustannuksia yhteiskunnalle.
[/quote]
Suomessa on lasten tekemisessä vain yksi vika ja se on se että vain äidin työnantaja joutuu maksamaan asiasta. Esim Ruotsissa raskaudesta ja lapsista aiheutuneet kulut maksaa valtio verovaroista eli kumpikin työnantaja ns maksaa.
Eipä kuule tästä asiasta vaalipuheissa. Suomeen pitää järjestää myös em kaltainen systeemi. Siilin naisten asema työelämässä hiukan tasa-arvoistuu. Ai mutta eihän se käy. Mitä ihmettä miehen työnantajalle tai valtiolle kuuluu kun nainen lisääntyy?

Vierailija
30/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain vuosi sitten kenkää vakityöstä, jossa olin ollut vuosia. En viimeisinä aikoina viihtynyt paikassa kovinkaan hyvin, mutta tunsin velvollisuudekseni pysyä siellä työpaikan vaihtamisen sijaan, koska yritimme lasta ja ajattelin juuri noin kuin jotkut tässäkin ketjussa että on epäreilua uudelle työnantajalle että tulisin heti raskaaksi. No lasta ei kuulunut eikä näkynyt, sen sijaan potkut tuli ja työnhakuun oli lähdettävä. Muutaman kuukauden etsin uutta duunia kunnes tärppäsi, ja aloitin uudessa paikassa viime syksynä.

Koko tämän ajan, yhteensä melkein kolme vuotta, yritimme lasta. Nyt olen raskaana. En tiedä miten työnantaja suhtautuu, koska en ole vielä kertonut, mutta en oikeastaan edes välitä. Tätä asiaa en voinut hallita, lapsi ei tosiaankaan tullut silloin kun sen "tilasimme", vaan se tuli kun halusi tulla. Eivät työnantajatkaan aina kovin lojaaleja työntekijöille ole, miksi siis me laittaisimme työn yksityiselämän edelle näinkin tärkeässä asiassa? Olen jo yli 30, joten aikaa ei muutenkaan ole kovin paljon. Ja aion kyllä palata töihin aiemmin kuin kolmen vuoden päästä, myös mieheni aikoo jäädä hoitamaan lasta. 

Vierailija
31/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:36"]

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 14:22"]Pilaat kaikkien naisten työnsaanti- ja urakehitysmahdollisuuksia raskautumalla heti kun olet saanut työpaikan. Vähintään 3-5 mieluummin kymmenen vuotta töitä ennen äitiyslomaa. Onhan sun saatava taloutesikin kuntoon ennen lapsia, viidessä vuodessa saa kerättyä jo aika ison rahasto- tai osakesalkun. Tarvitset sen tuottoja ihan varmasti vauvavapaasi aikana. Törkeän vastuuttomalta vaikutat, veikkaan että olet kaksikymmpinen jos sitäkään. Kukaan aikuinen ei ajattele noin. Ymmärrät sen sitten jälkikäteen kun muutaman vuoden pihtaa sitä lastasi, teet työtä, ostat ehkä asunnon ja saat jonkinlaiset talletukset aikaiseksi. Palkkasikin nousee, nuorella palkka on niin pieni että äitiyspäivärahat jäävät aivan olemattomiksi. Muutenkin nuoret vanhemmat aiheuttavat hirvittävän paljon kustannuksia yhteiskunnalle. [/quote] Ymmärrät sen jälkikäteen kun ikää on 40+ ja kuppaiset munasolusi eivät enää ole muuta kuin jätettä. Siinähän sitten käytät ne osakesäästösi lapsettomuushoitoihin.

[/quote]

Kuka tyhmä ihminen ajattelee, että porsia voi vain joko 2- tai 4-kymppisenä?? :DD

Vierailija
32/50 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
33/50 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mussutti, että nuori äiti tulee yhteiskunnalle kalliiksi. Mun valtion maksamat minimiäitiyspäivärahat oli n. 280e/kk miinus verot. Jos nyt jäisin työstäni äitiyslomalle, valtio maksais mulle n. 3000e/kk. (Ja työnantaja ekalta 3kk:lta palkan ja kelarahan erotuksen + lomarahat, ei se sille nyt ihan mahdotonta ole!!)

Että olen kyllä nuorena äitinä ollut yhteiskunnalle lähes ilmainen.

Vierailija
34/50 |
29.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, mutta meidän firmaan etsittiin äitiysloman sijaista. (Nainen oli jäänyt jo ennen puolta väliä pois töistä ennenaikaisten supistusten vuoksi). Paikan sai eräs nainen ja ei mennyt kauaa kun selvisi että oli pitemmällä raskaana kuin tämä jonka sijaisuuden sai :D Kuten jo mainittu suomalaiset arvostavat rehellisyyttä, itse en kehtaisi toimia noin.

Vierailija
35/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 15:10"]Mikä muu motiivi lasta suunnitteleville naisilla on hakea vakituista työtä kuin loisia työnantajan rahoilla? Kelasta saa rahaa äitiysloman ajalta vaikka olisi ollut 20 vuotta työttömänä ennen raskautta. Ei se ehkä ole yhtä suuri, mutta ettepähän ainakaan varasta työnantajalta.
[/quote] Sana loisia kuulostaa niin pyhävulvamieheltä, joka pitää naista kotiorjana ja ihmettee miksi nainen ei enää halua.

Vierailija
36/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi pientä lasta (2v ja 10kk). Sain juuri vakipaikan jossa aloitan maanantaina. Haastattelussa kysyttiin aionko vielä tehdä lapsia ja sanoin haluavani vielä yhden lapsen tähän samaan syssyyn. Johtaja sanoi arvostavansa rehellisyyttä ja palkkasi minut tietäen vauvahaaveistani.

Vierailija
37/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanha oot????? Mikäli alle 30 vee niin tee työtä, vauvan ehdit saada jos Jumala suo.

Vierailija
38/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 21:27"]Mulla on kaksi pientä lasta (2v ja 10kk). Sain juuri vakipaikan jossa aloitan maanantaina. Haastattelussa kysyttiin aionko vielä tehdä lapsia ja sanoin haluavani vielä yhden lapsen tähän samaan syssyyn. Johtaja sanoi arvostavansa rehellisyyttä ja palkkasi minut tietäen vauvahaaveistani.
[/quote] Mulla kävi 22 vuotiaana vastaavalla tavalla. Hain valtsikkaan, olin raskaana ja etsin töitä ennen äitiyslomaa. Minut palkkasi raskaanaoleva nainen! Kiitos naisten solidaarisuus:)))

Vierailija
39/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ihanko tosissaan joku asettaa työnantajan lastenhankinnan edelle? Kuinka moni mies miettii että kehtaako hankkia lapsia jos just on saanu vakipaikan? Ei yksikään, vaikka yhtä hyvin voi olla sen 2,5v kotona. Lapset on luonnollinen osa elämää, KUKAAN ei lisäänny työnantajan kiusaksi.

Vierailija
40/50 |
28.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä, jonka mielestä vakipaikan saanut nainen ei saisi hankkia lapsia:

Kerropa, mitä antaisit työnantajana vastineeksi niille naisille, jotka eivät jää äitiyslomalle työskennellessään sinulle? Kai heille joku bonus kuuluu, kun ovat mielestäsi parempia työntekijöitä kuin ne naiset, jotka kehtaavatkin toteuttaa haaveensa perheestä, vaikka sinä työnantajana kärsit siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä