Pitääkö kutsunnat laajentaa pakollisiksi myös naisille?
"Lauantaikäräjät-raati ottaa kantaa keskustan ulko- ja turvallisuuspoliittiseen linjaukseen, jonka mukaan kutsunnat muuttuisivat pakollisiksi myös naisille".
Muutoksella halutaan torjua syrjäytymistä. Miehillä kutsunnat olisivat edelleen väylä ase- tai siviilipalvelukseen. Naisia pyrittäisiin lisäämään vapaaehtoisesti armeijassa.
Kommentit (68)
Tossa "lottakoulutuksessa" olisi oikeasti ideaa ja lähtisin kyllä mielelläni mukaan jos se olisi mahdollisuus! Olen tosin jo siinä iässä, että jos se pakolliseksi tulisikin esim. parin vuoden sisään niin tuskin saisin kutsua :D
Ja mun mielestä naisille voisi lähettää kyllä kutsuntakutsuja nyttenkin, vaikka osallistuminen ei olekkaan pakollista. Laskisi kynnystä lähteä mukaan vapaaehtoisena.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:05"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:59"]
Mun mielestäni kyllä. Tai vähintään jonkinlainen Lotta-koulutus (eli perussairaanhoitoa, ruoanlaittoa, kodinhoitoa yms.).
[/quote]
Seksismiä. Sama koulutus molemmille sukupuolille.
[/quote]
Miten olis kaks koulutusvaihtoehtoa josta kumpikin sukupuoli sais valita itse? Itseäni miehenä olis kiinnostanu enemmän tollanen lotta-koulutus.
Minä lähtisin kehittämään tuota Lotta-koulutusta. Jokainen saisi valita kumman valitsee, intin vai Lotan. Lotta-koulutuksessa voisi olla ainakin ensiapukoulutusta, isojen joukkojen muonitusta, vaatehuoltoa/-ompelua, erätaitoja, kotieläinten hoitoa, kasvinviljelyä ym. Kaikki opettelisivat tietyt perusasiat tärkeimmistä ja sit saisi valita oman linjan, niin kuin intissä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 07:59"]
Mun mielestäni kyllä. Tai vähintään jonkinlainen Lotta-koulutus (eli perussairaanhoitoa, ruoanlaittoa, kodinhoitoa yms.).
[/quote]
Seksismiä. Sama koulutus molemmille sukupuolille.
[/quote]
Ihan kiva ajatus, mutta se ei vaan ole kovin realistista, että sodan tullessa kaikki ryntäisivät rintamalle.
No mun mielestä kutsunnat vois olla koko ikäluokalle kerrallaan (miehet + naiset). Ikäluokan kenttäkelpoisimmat 50% (sis. miehiä ja naisia, tod näk. enimmäkseen miehiä) laitettaisiin asepalvelukseen. Sitten noin 25% voitaisiin laittaa 4 - 5 kuukauden koulutukseen, jossa olisi mm. ensiapua, vammojen sidontaa, leikkaussalin hoitajana toimimista, ilmavalvontaa, vartiointikoulutusta, ja lyhyehkö asekoulutus, jossa opitaan ampumaan rynkyllä ja pistoolilla.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:19"]No mun mielestä kutsunnat vois olla koko ikäluokalle kerrallaan (miehet + naiset). Ikäluokan kenttäkelpoisimmat 50% (sis. miehiä ja naisia, tod näk. enimmäkseen miehiä) laitettaisiin asepalvelukseen. Sitten noin 25% voitaisiin laittaa 4 - 5 kuukauden koulutukseen, jossa olisi mm. ensiapua, vammojen sidontaa, leikkaussalin hoitajana toimimista, ilmavalvontaa, vartiointikoulutusta, ja lyhyehkö asekoulutus, jossa opitaan ampumaan rynkyllä ja pistoolilla.
[/quote]
Entäs jos ei halua kantaa asetta syystä taikka toisesta? Tää sun vaihtoehtos ei huomioi sitä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:05"]
Ihan sama, mulla on polvi niin paskana etten pysty edes juoksemaan kunnolla, ei ne mua armeijaan huolisi vaikka alle 25-vuotias olenkin.
[/quote]
Intissä on monta polvivammaista. Polvituki paikalleen niin hyvin pystyt tekemään samoja asioita kuin muutkin. Ei pidä olla tuollainen kitisijä.
[quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="28.03.2015 klo 08:59"]
Eikös täälläkin palstalla naiste aina huutele siitä tasa-arvosta päät punaisina niin miksi se tasa-arvo ei sit kelpaakkaan tässä tapauksessa?
[/quote]
Nimenomaan, "naiset pärjää kaikessa siinä missä miehetkin" mut naiset ei sit kuitenkaan armeijassa pärjäis vai?
[/quote]
Ohan toi nyt ihan fakta että keskiverto nainen ei pärjää kaikessa fyysisessä siinä missä keskiverto mies. Miehet on fyysisesti vahvempia luonnostaan. Tää ei kuitenkaan tarkota etteikö naisten tartteis arneijaa käydä. Naisille vois ihan hyvin olla esim kevyemmät kantamukset. Ei sukupuolia kuulu laittaa joka-asiassa samalle viivalle kun tiedetään että se ei ole realistista. Miehissä ja naisissa on muutakin eroa kuin virtsaputken pituus.