Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja raskaus

Vierailija
22.04.2015 |

Olen raskaana 11+2 ja tänään todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta ja määrättiin thyroxin lääkitys jonka aloitan huomenna. Nyt pelottaa mite raskauden käy kun kuulemma suuri riski saada keskenmeno tämän takia tai vauvasta tulee todennäköisemmin vammainen. Niinpä haluaisin nyt kuulla onko muita joilla raskauden aikana kilpirauhasen vajaatoiminta? Miten raskaus sujui ja tuliko terve lapsi?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauteni sujuneet hyvin,lapset syntyneet terveinä. Vajaatoiminta todettiin minulla 14 vuotiaana. Raskausaikoina useimmin verikokeissa, lääkitystä säädelty.
Onnea odotukseesi.

Ps
Millaiset ne arvosi olivat?

Vierailija
2/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin sujui hyvin, todettiin myös raskausaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuraskaudessa tsh laskee ja t4v nousee. Mitkä ovat lähtöarvosi?
Olen ymmärtänyt, että lapselle voi tulla esim.oppimisvaikeuksia jos äiti on kovin vajaalla. Olettaisin että raskaus olisi mennyt jo kesken jos olisi mennyt.

Vierailija
4/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla myös vajaatoiminta. Todettiin 17-vuotiaana, ja neljä tervettä lasta olen sen jälkeen saanut.

Arvojasi tarkkaillaan koko raskauden läpi, ja onkin hyvä että se sinulta löytyi viimeistään tuossa vaiheessa . Pääset myös sairaalan äitipoliseurantaan, jossa vauvan vointia kaikkinensa tarkkaillaan usein ultraten ja verikokein. Eiköhän kaikki ole hyvin, ja luulisin noilla viiikoillasi keskenmenon jo tulleen jos se olisi ollut tullakseen. Voi ollasekin , että raskautesi on koko vajiksen puhkaissutkin.

Vierailija
5/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullutkaan tuota, että vajaatoiminta vaikuttaisi suoraan vammaisuuteen. Ymmärtääkseni hoitamattomana voi tulla ongelmia lapselle. Eli hyvä kun sait lääkkeet.

Vierailija
6/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä arvoja :/ Neuvolasta soitettiin ja sanottiin vain, että nyt pitäisi aloittaa lääkitys. Itse en älynnyt edes arvoja kysellä...

Minulla on ennen raskautta ollut arvot hieman koholla muttei kuitenkaan koettu tarpeelliseksi alottaa lääkitystä.

AP

Vierailija
7/7 |
22.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.04.2015 klo 17:19"]

Minulla myös vajaatoiminta. Todettiin 17-vuotiaana, ja neljä tervettä lasta olen sen jälkeen saanut.

Arvojasi tarkkaillaan koko raskauden läpi, ja onkin hyvä että se sinulta löytyi viimeistään tuossa vaiheessa . Pääset myös sairaalan äitipoliseurantaan, jossa vauvan vointia kaikkinensa tarkkaillaan usein ultraten ja verikokein. Eiköhän kaikki ole hyvin, ja luulisin noilla viiikoillasi keskenmenon jo tulleen jos se olisi ollut tullakseen. Voi ollasekin , että raskautesi on koko vajiksen puhkaissutkin.

[/quote]

Mulla vajaatoiminta enkä ole ikinä sen takia päässyt/joutunut polille erityistarkkailuun. Kahdessa ekassa raskaudessa vain mitattiin arvot pariin kertaan, lääkitystä ei nostettu. Kolmannessa nostettiin heti (oli kuulemma muuttunut niin että raskausaikana syödään isompaa annosta) ja mitattiin arvot pariin kertaan.

Ihan terveitä nuo lapset on ja raskaudet menneet hyvin. Jäin vain miettimään, ettei ainakaan ns. tasapainossa olevaa vajista meilläpäin erityisesti tarkkailla tai hoideta. Se vähäinenkin tarkkailu hoituu neuvolassa. Vai pääseekö polille silloin jos vajaatoiminta todetaan raskauden aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi yhdeksän