Mitä ajattelet jos sinulle annetaan joululahjaksi jokin aineeton lahja?
Esimerkiksi vuohi tai possu Afrikkaan tai koulunkäyntimahdollisuus lapselle jossain kehittyvässä maassa.
Kommentit (69)
Ajattelisin, että lahja ei ole minulle oikeastaan. Jokainen saa lahjoittaa mitä haluaa, mutta ei se lahja kuitenkaan minulle ole. Ja en ole kyllä mitään lahjoja vaillakaan.
Miten se lahja olisi minulle?
Enhän minä saisi mitään, jos minun nimissäni annettaisiin vaikka vuohi afrikkaan.
Antakoon vaikka sata vuohta tai kaivoa, mutta jos ne ei minulle tule, ei lahja ole minulle.
Esim. vuohi Afrikkaan tai koulunkäyntimahdollisuus kehitysmaan lapselle on lahjanantajan typerää oman egon kiilloitusta, ei mikään lahja lahjansaajalle. Hyväntekeväisyyttä voi halutessaan tehdä, mutta älä tee siitä numeroa ja väitä sitä lahjaksi kaverille/perheenjäsenelle/sukulaiselle.
Aineettomia lahjoja on muitakin, ei tarvi antaa krääsää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kokisi sitä lahjana minulle. Se tuntuisi siltä, että lahjan antaja haluaa parantaa maailmaa, eikä niinkään se, että muistaisi minua lahjalla. Lahjan antaja haluaa saada itselleen hyvän mielen. Hän haluaa näyttää muille, kuinka hän on kuin Laupias Samarialainen. Lahjan antaja julistaa, oi katsokaa, kuinka hyvä ihminen minä olen. Loppujen lopuksi, eräänlaista narsistista oman itsen kohottamista.
Mä en ymmärrä tätä ajattelutapaa. Tottakai lahjan antajallekin on hyvä tulla hyvä mieli. En todellakaan "halua näyttää muille, kuinka laupiassamarialainen olen" vaan ihan aidosti ja pyyteettömästi yritän tehdä hyvää.
Vastasin tuohon aiemmin jo, että toki pitää tuntea lahjan saaja niin, että hänkin arvostaa, eikä ole tuollainen kiukkupeppu niinkuin sinä.
Eikös myös lahjansaajalla olisi hyvä saada hyvämieli lahjasta.
Et halua näyttää muille olevasi laupiassamarialainen, mutta kuitenkin teet niin. Jos haluat aidosti pyynteettömästi tehdä hyvää, pidät ystävien/sukulaisten lahjat ja hyväntekeväisyyslahjoitukset erillään
Ihmettelisin, miksi ihmeessä? Nuo on enempi lahjoja itselle, ei muille. Se on hyväntekeväisyyttä muille. Lisäksi tuo suunta viittaa enempi siihen, että kyllä se taitaa mennä korruptioon ja järjestöjen palkkoihin.
Tykkäisin kyllä esim. siivouslahjakortista. Tai jostain muusta, mikä tukee suomalaisten pienyritystoimintaa ja toisi töitä kansalaisille. Tosin mieluummin joku ”ei tavara”, vaan esim. kampaamokäynti, kosmentologi tai tosiaan viikkosiivous.
Vierailija kirjoitti:
Olisi Ok, paljon mieluummin vuohi Afrikkaan kuin turhaa tavaraa kotiin.
Älkää ikinä antako vuohia lahjaksi!
10 REASONS TO SAY NO TO FARMED ANIMALS AS “GIFTS”
Esim. lahjanantaja ostaa vuohen Afriikkaan. Ihmettelin, eikö lahjanantaja tiedä, etten asu Afrikassa. Miten on onnistunut lähettämään lahjan niin pahasti väärään paikkaan.
En tykkäisi. En osallistu hyväntekeväisyyteen. Ne rahat kun ei mene perille. Jokainen saa yrittää auttaa, mutta ei pidä minua sotkea asiaan.
Mä en halua edes ajatuksen tasolla osallistua Afrikan väestöräjähdyksen tukemiseen. Tykkäisin todella pahaa, jos joku antaisi minulle "lahjan" pönkittääkseen omaa humaaniuuttan.
Nätti kortti jossa kirjoitettuna hyvää joulua riittää.
Kiva lahja muuten, mutta vähävaraisena tuntuisi hieman karulta, jos en itse saisi mitään tavaraa tai rahaa edes jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi Ok, paljon mieluummin vuohi Afrikkaan kuin turhaa tavaraa kotiin.
Älkää ikinä antako vuohia lahjaksi!
10 REASONS TO SAY NO TO FARMED ANIMALS AS “GIFTS”
Ei sinne oikeasti mitään vuohta lähetetä, vaan vuohen hintaa vastaava rahasumma.
Riippuu, mikä se aineeton lahja olisi. Aineettomia lahjoja on muitakin kuin nuo tekopyhät kehitysavut. Esim. liput konserttiin tai vaikka lätkämatsiin kelpaisi oikein hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki suomalaiset ovat vähäosaisia, kiitos kireän verotuksen.
Et ole tainnut oikeaa vähäosaista nähdäkään.
Yllättävän moni haluaa tuke avustusjärjestöjen pomoporrasta maksamalla heidän palkkansa. Avuntarvitsijathan eivät tuota kautta annettuja rahoja tule ikinä näkemään.
Arvostaisin ja ottaisin hyväntekeväisyyslahjan paljon mieluummin kuin jotain turhaa roinaa.
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän moni haluaa tuke avustusjärjestöjen pomoporrasta maksamalla heidän palkkansa. Avuntarvitsijathan eivät tuota kautta annettuja rahoja tule ikinä näkemään.
Kyllä näillä rahoilla oikeasti ostetaan vuohia ym. köyhille perheille. Mutta ei niitä tietenkään Suomesta sinne rahdata, vaan ostetaan paikan päältä.
Ihan sama minulle. Ehdottomasti en halua mitään väkisellä keksittyä turhaa tavaraa. En ole perehtynyt näihin vuohiin ym. joten en osaa sanoa menevätkö oikeasti apua tarvitseville. Jos menevät, ja niistä on hyötyä huono-osaisille, niin hyvä juttu. Olen vain hieman skeptinen kaikkien avustusjärjestöjen suhteen, epäilen että suurin osa rahasta menee aivan vääriin taskuihin, kuten johtajille, sotilasjuntille ym, ja vain murto-osa niille jotka apua tarvitsevat.
Tuo on vähän sama kuin antaisi tyhjän kirjekuoren ja sanoisi, että laitoin sinun lahjarahasi SPR:n tai vastaavan johtohenkilön tilille.
Minusta ja minulle olisi mainio lahja. Tykkäisin kovasti sen hetken, kun asiaa miettisin, eikä tulisi harmitusta tarpeettomasta roinasta. Tämä olisi minulle myös parempi lahja kuin se, etten saisi mitään. Tästä tulisi hyvä mieli. Joten tosi jees. Monikin hyväntekeväisyyskohde kävisi, mieluiten kyllä metsiensuojelulahjoitus.