Mitä ajattelet jos sinulle annetaan joululahjaksi jokin aineeton lahja?
Esimerkiksi vuohi tai possu Afrikkaan tai koulunkäyntimahdollisuus lapselle jossain kehittyvässä maassa.
Kommentit (69)
Minusta se olisi ihana lahja mutta toisaalta toivoisin siihenkin "henkilökohtaisuutta". Eikö siinä kuitenkin ole tarkoitus että myös saajalle tulee hyvä mieli, silloin kokisin tärkeäksi sen että kohde on joku mitä saajakin tahtoisi auttaa. Minulla se olisi esim Suomen mielenterveys yhdistysten tukeminen, syöpäsäätiö tai Suomen vähävaraiset lapset. Myös sil pomisen uhreille ulkomaille voisin tukeni mielelläni antaa.
Koska jos antaisi esim jollekin kissojen vihaajalle lippusen että hei olet tukenut Suomen kissakriisiä tällä lahjoituksella niin eikö se olisi vähän outoa :D Itse olisin esim tuosta Afrikkaan lahjoittamisesta vähän silleen että jaah no niin kai sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse ajattelisin, että lahjan antaja haluaa kiillottaa omaa egoaan näyttämällä kuinka tekee nyt tässä hyväntekeväisyyttä. Jos haluaa ostaa kaivoja tai vuohia sen voi toki tehdä. Sanoo sitten vaikka että Ei ostettu lahjoja tänä vuonna.
Itse haluan antaa lahjoja ihmisille henkilökohtaisesti, vaikka se olisi vain kaverin lempisuklaapatukka. Ei ole siis kyse, että pitäisi ostaa krääsää jollekin, jolla on kaikkea, tai käyttää kauheasti rahaa.
Mutta tämä on vain mun mielipide, en siis yleistä kaikkiin.Taidat olla aika itsekeskeinen ihminen, joka ei näe suuria kokonaisuuksia? Se vuohi tai porsas voi pitää ihmisen pois Välimereltä hukkumasta.
No niinhän minä kirjoitin, että voihan niitä ostaa mutta ei sitä tarvitse minun lahjaksi yrittää jotenkin vääntää.
Luetunymmärtäminen?
Minä pidän myös aineettomista lahjoista itselleni. Yhtenä vuotena sain viikkosiivouksen. Nyt toivoisin keväällä ikkunanpesua. Lastenhoito olisi mukava apu. Itse Lahjoitan sisareni perheelle viikonlopun ruuat, jotka yhteistuumin tilataan netistä ja kuljetetaan kotiovelle.
Jos joku haluaa ostaa kaivon, osta. Miksi minut sotketaan siihen ?
Ei antaja tunne minua yhtään. Ottaisin itselleni lahjaksi vaikka uimaliput.
Lahjoitan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, omissa nimissäni. En tarvitse siihen toista
Aineeton lahja käy oikein hyvin - samoin aineellinen. Mun mielestä perusoletus on että lahjoja annetaan vain niille, jotka tuntee tarpeeksi hyvin tietääkseen mitä toinen toivoo tai tykkää siitä lahjasta. Ja jokaista lahjaa mietitään henkilökohtaisesti, muuten sama olla hankkimatta mitään.
Itselleni vuohi, possu tai vaikka aasi on oikein mainio lahja, kunhan elelee vaikka siellä Afrikassa. Aineellisena olisi ikävä pitää parvekkeella pakkasessa, kun muut paikat on jo täynnä kaikkea lahjaksi saatua krääsää.
Ilmoittaisin "lahjan" antajalle, että voi jatkossa jättää minut pois lahjalistaltaan. En halua, että nimissäni annetaan euroakaan Afrikkaan.
Voisin lahjoittaa afrikkalaiselle nuorukaiselle MP3-soittimen tai Spotify-tilin discoläpsyttelymusiikin kuuntelemista varten, ettei tarvitsisi tulla tänne Suomeen asti sitä kuuntelemaan.
Minusta olisi paras, että hän ilmoittaisi hyvissä ajoin syksyllä, että tänä vuonna en osta joululahjoja kenellekään vaan lahjoitan joululahjarahat hyväntekeväisyyteen. Hyväntekeväisyyskohteeni on xxxxx.
Tämä olisi minulle enemmän kuin ok, minulla on kaikkea enkä tarvitse mitään.
Mutta tuo, että ostetaan vuohia Afrikkaan toiselle lahjaksi. Siinä henkilö antaa rahaa hyväntekeväisyyteen mikä on hieno asia, mutta miten minä liityn asiaan? Eri asia olisi, jos saisin mahdollisuuden seurata tai jonkun raportin miten vuohi/kaivo/koulutus muutti jonkun tai yhteisön elämää, niin siinä olisi sisältöä.
Mä arvostaisin. Itsekin joskus noita antanut, materialahjoja en oo oikein ikinä harrastanut.
En ymmärrä, miksi minun pitäisi saada joululahjaksi tieto siitä, mihin tarkoitukseen sinä olet lahjoittanut omia rahojasi.
Lahjoittamista kannatan, mutten sitä, että sillä tällä tavoin (piilo)leijutaan sukulaisille/ystäville. Aikuisena ihmisenä minulla on kaikkea kyllä, joten tavaraa en tarvitse, mutta aineettomana lahjana arvostaisin sinun aikaasi minulle (vaikka retki kansallispuistoon yhdessä, molemmat omin eväin) en jotain korttia, jossa lukee, että sinä olet lahjoittanut vuohen verran rahaa Afrikkaan.
En kokisi sitä lahjana minulle. Se tuntuisi siltä, että lahjan antaja haluaa parantaa maailmaa, eikä niinkään se, että muistaisi minua lahjalla. Lahjan antaja haluaa saada itselleen hyvän mielen. Hän haluaa näyttää muille, kuinka hän on kuin Laupias Samarialainen. Lahjan antaja julistaa, oi katsokaa, kuinka hyvä ihminen minä olen. Loppujen lopuksi, eräänlaista narsistista oman itsen kohottamista.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se olisi ihana lahja mutta toisaalta toivoisin siihenkin "henkilökohtaisuutta". Eikö siinä kuitenkin ole tarkoitus että myös saajalle tulee hyvä mieli, silloin kokisin tärkeäksi sen että kohde on joku mitä saajakin tahtoisi auttaa. Minulla se olisi esim Suomen mielenterveys yhdistysten tukeminen, syöpäsäätiö tai Suomen vähävaraiset lapset. Myös sil pomisen uhreille ulkomaille voisin tukeni mielelläni antaa.
Koska jos antaisi esim jollekin kissojen vihaajalle lippusen että hei olet tukenut Suomen kissakriisiä tällä lahjoituksella niin eikö se olisi vähän outoa :D Itse olisin esim tuosta Afrikkaan lahjoittamisesta vähän silleen että jaah no niin kai sitten.
Tämä. Kunhan lahjan saajan tuntee tarpeeksi hyvin niin aineeton lahja voi olla hyvä. Olen ostanut näitä äidilleni. Hän ei tarvitse krääsää, mutta on vahva naisten oikeuksien kannattaja niin enemmän häntä lämmittää joku Naisten Pankin lahja (ammatti naiselle, koulutus tytölle) kuin siemenpussi tai vuohi. Sen lisäksi olen kyllä ostanut suklaata tai jotain pientä tarpeellista.
No vähän kyllä ihmettelisin. En saa lahjoja keltään, joten vähän outo olisi tuollainen ilmoitus. Ei se minua ilahduttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku haluaa ostaa kaivon, osta. Miksi minut sotketaan siihen ?
Ei antaja tunne minua yhtään. Ottaisin itselleni lahjaksi vaikka uimaliput.
Lahjoitan säännöllisesti hyväntekeväisyyteen, omissa nimissäni. En tarvitse siihen toista
Juuri näin. Itse olen lahjoittanut säännöllisesti jo useita vuosia Suomen Kansanterveysyhdistykselle. Haluan auttaa suomalaisia lapsia ja sairaita. Ei vaan yhtään liikuta kehitysmaiden asukkaat. Niin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
En kokisi sitä lahjana minulle. Se tuntuisi siltä, että lahjan antaja haluaa parantaa maailmaa, eikä niinkään se, että muistaisi minua lahjalla. Lahjan antaja haluaa saada itselleen hyvän mielen. Hän haluaa näyttää muille, kuinka hän on kuin Laupias Samarialainen. Lahjan antaja julistaa, oi katsokaa, kuinka hyvä ihminen minä olen. Loppujen lopuksi, eräänlaista narsistista oman itsen kohottamista.
Mä en ymmärrä tätä ajattelutapaa. Tottakai lahjan antajallekin on hyvä tulla hyvä mieli. En todellakaan "halua näyttää muille, kuinka laupiassamarialainen olen" vaan ihan aidosti ja pyyteettömästi yritän tehdä hyvää.
Vastasin tuohon aiemmin jo, että toki pitää tuntea lahjan saaja niin, että hänkin arvostaa, eikä ole tuollainen kiukkupeppu niinkuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tätä ajattelutapaa. Tottakai lahjan antajallekin on hyvä tulla hyvä mieli. En todellakaan "halua näyttää muille, kuinka laupiassamarialainen olen" vaan ihan aidosti ja pyyteettömästi yritän tehdä hyvää.
Vastasin tuohon aiemmin jo, että toki pitää tuntea lahjan saaja niin, että hänkin arvostaa, eikä ole tuollainen kiukkupeppu niinkuin sinä.
Jos joku on kiukkupeppu, hän on.
Minä toivon lahjaksi hajvettä. Sen sijaan joku saa vuohen. Miksi minä olisin siitä iloinen ?
Olisiko kiva, jos ilmoittaisin et saakaan lahjaa, kun annoin sen naapurille, tsi söin itse ostamat suklaat ? Hyvää joulua
Minä olen kyllä ollut todennäköisesti melko lapsellinen, mutta en tykännyt kun sain joskus sen kuuluisan vuohen. Etenkin kun sitten aikojen päästä lahjan antaja sanoi, ettei sitä vuohtakaan mennyt minnekään kylään, vaan rahat vain katosivat hänen tililtään. Ei tullut koskaan sitä korttia tms. mitä piti tulla. Sain siis vain aattona sanallisen tiedon, että nimissäni on annettu vuohi kehitysmaahan, sorry, että kortti/todistus (tai mikä siitä nyt pitikään olla) ei ehtinyt jouluksi. Oikeasti olin pettynyt.
En ymmärrä kuinka minä liityn mitenkään siihen että henkilö X lahjoittaa järjestö Y:lle rahaa. En myöskään ymmärrä miksi mun nimi tuohon yhteyteen tulisi liittää (Hei! Lahjoitin nimissäsi vuohen paikkaan....).
Hyväntekeväisyys hyväntekeväisyytenä, lahjat lahjoina.
Taidat olla aika itsekeskeinen ihminen, joka ei näe suuria kokonaisuuksia? Se vuohi tai porsas voi pitää ihmisen pois Välimereltä hukkumasta.