Pika-apua hautajaisiin liittyen?
Tää perjantai-ilta on nyt vähän väärä ajankohta varmaan kysellä tämmöstä, mutta tartteisin apua. Olen yllättäen menossa hautajaisiin, enkä ole siis valmistautunut.
Mulla on vaatteet katottuna, mutta en ole muusta ihan perillä (ei ole tullut käytyä kuin viimeksi teininä hautajaisissa). Kukkavihkoa en voi saada näin äkkiä, eikä sitä varmaan tarvitsekaan viedä, jos vainaja ei ole ollut ihan läheinen, vai? Muunlaisia kukkia kuin kukkavihkoja ei varmaan yleensä hautajaisiin viedä? Entäs adressi? Jos ostan adressin, vien sen suoraan vainajan omaisille, kun ei ole aikaa lähettää. Onko ok? Vähän noloa, kun en oikeastaan tiedä, kuka on lähin omainen. Annanko adressin vasta muistotilaisuudessa? Vai antaisinko sen ennen hautajaisia eräälle vainajan sukulaiselle, jonka tunnen ja joka voisi antaa sen sitten lähimmälle sukulaiselle?
Kommentit (5)
Mä oon jotenkin käsittänyt, että adressi pitäisi antaa läheisille ennen hautajaisia, mutta onko sitten ihan ok vaan tuoda se sinne muistotilaisuuteen? :) Teen sitten varmaan niin.
ap
Siis eihän adressia anneta, jos itse on paikan päällä. Adrrssit ovat suruvalitteluja ihmisiltä, jotka eovät ole paikalla.
Et tarvitse adressia, kun menet paikalle. Osta kukiksi yksi ruusu. Arkun äärellä, kun kukka lasketaan, ei tarvitse sanoa mitään muistovärssyä. Voi vain olla hetken ja hiljentyä.
Laita adressi muistotilaisuudessa adressipinoon. Adressit luetaan kahvien jälkeen.