Voisko valtakunnallisesti tehdä sellaisen käytännön virpojia ajatellen,
että jokainen virpojat tervetulleeksi toivottava merkkaa ovenpielensä yhdellä koristellulla pajunoksalla.
Jos ei tätä pajunoksaa ole, ei sinne ole asiaa myöskään virpojilla.
Omani lähtevät virpomaan taas sunnuntaina, ovat tohkeissaan kuin mitkä ja yhdessä huomenna askarrellaan virpomisoksat. On niin surku kun ei tiedä, tykätäänkö virpojista vai eikö niitä haluta nähdäkään.
Tässä olisi se ratkaisu. Pieninkin noita näkee, mihin naapuriin voi ilolla mennä virpomaan.
Miltä kuulostaisi?
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:57"]
Tykkään virpojista, mutta kun niitä on kymmeniä. En halua varautua niin monen ovikellon soittoihin ja palkitsemiseen. Ehdotankin, että käyvät vain tutuillaan.
[/quote]
Sen jälkeen kun muutin pois kotoa, ei ole yksikään virpoja ovillani käynyt :( Ja nyt siis olen perheellinen. Hgissä kerrostalossa se on tämmöistä, jos alaovi on lukossa. Ihan TYLSÄÄ, olisi kiva nähdä pikku trulleja. Ehkä nyt voisi sopia naapurin lasten kanssa, että menisivät meidän lapsen kanssa virpomaan toisilleen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:47"]
[quote author="ExoPol" time="27.03.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:31"] [quote author="ExoPol" time="27.03.2015 klo 22:24"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:15"] Ällöttää tällaiset kollektiiviset merkkausjutut virpojiin. Ällöttävää, että kaikenlainen yksilöllisyys lytätään ettei kukaan vaan lentäisi ruodusta.Oksettaa holhous ja tasapäistäminen. [/quote] Joo, itsekin toki tykkäisin että pienet virpojat saisivat mennä ovelle kuin ovelle. Näin ei kuitenkaan ole, käytännönvertailussa av:n mielipide ja lasten vuosia koputellut ovet, jotka eivät aina aukene. Minusta tämä olisi hirveän helppo ratkaisu; ne jotka pääsiäisnoidista tykkäävät, joilla on varaa heidät palkita varmastikin tykkäävät myös askarrella, laittavat sen yhden oksan siihen ovenpieleen tai tienvarteen. [/quote] Mä en kyllä antaisi tämän palstan mielipiteille paljon arvoa! Ja mä inhoan askartelua, mutta otan kyllä trulleja vastaan - tosin vasta viikon päästä. [/quote] Meillä virpojat lähtevät virpomaan tulevana sunnuntaina, se on palmusunnuntai, eli se virpomispäivä. [/quote] Ja mm. Etelä-Pohjanmaalla virvotaan seuraavana lauantaina, se on lankalauantai eli se virpomispäivä.
[/quote]
Jos ei edes tiedä, miksi virvotaan ja minä päivänä, niin pitääkö sitä edes tehdä? Lankalauantai on trullien päivä, ei virpojien. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Vai pystytkö kertomaan, mitä virpomisvitsat symboloivat lauantaina?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:49"]
Tämä on varmaankin jollain lailla paikkakunta- tai läänikohtaista, koska itse en ymmärrä sitä että vieraita käydään virpomassa. Omassa lapsuudessani virvottiin vain isovanhemmat ja ehkä kummit. Olen tosin varautunut siihen että virpojia tulee enkä heitä käännytä, mutta silti minun on vaikea ymmärtää miksi pitää kiertää tuntemattomien ovilla.
[/quote]
Se lienee sivistyskohtaista. Toiset arvostavat perinteitä, toiset päästävät lapset kerjäämään.
Voisi valtakunnallisesti myös tehdä sellaisen säännön, että kenenkään ovikelloja ei rimputella ennen puoltapäivää.
Erittäin toimiva idea! Meiltä lähtee virpojia, ja samalla siitä kontista liikenee yksi oksa oman ovenpieleen osoittamaan vieraat virpojat tervetulleiksi!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:01"]
[quote author="ExoPol" time="27.03.2015 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:31"] [quote author="ExoPol" time="27.03.2015 klo 22:24"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:15"] Ällöttää tällaiset kollektiiviset merkkausjutut virpojiin. Ällöttävää, että kaikenlainen yksilöllisyys lytätään ettei kukaan vaan lentäisi ruodusta.Oksettaa holhous ja tasapäistäminen. [/quote] Joo, itsekin toki tykkäisin että pienet virpojat saisivat mennä ovelle kuin ovelle. Näin ei kuitenkaan ole, käytännönvertailussa av:n mielipide ja lasten vuosia koputellut ovet, jotka eivät aina aukene. Minusta tämä olisi hirveän helppo ratkaisu; ne jotka pääsiäisnoidista tykkäävät, joilla on varaa heidät palkita varmastikin tykkäävät myös askarrella, laittavat sen yhden oksan siihen ovenpieleen tai tienvarteen. [/quote] Mä en kyllä antaisi tämän palstan mielipiteille paljon arvoa! Ja mä inhoan askartelua, mutta otan kyllä trulleja vastaan - tosin vasta viikon päästä. [/quote] Meillä virpojat lähtevät virpomaan tulevana sunnuntaina, se on palmusunnuntai, eli se virpomispäivä. [/quote] Ja mm. Etelä-Pohjanmaalla virvotaan seuraavana lauantaina, se on lankalauantai eli se virpomispäivä.
[/quote]
Jos ei edes tiedä, miksi virvotaan ja minä päivänä, niin pitääkö sitä edes tehdä? Lankalauantai on trullien päivä, ei virpojien. Ne ovat kaksi täysin eri asiaa. Vai pystytkö kertomaan, mitä virpomisvitsat symboloivat lauantaina?
[/quote]
Kaksi perinnettä yhdistynyt toisiinsa. Virpojat ovat noitia, noidat ovat virpojia. Tälleen ne on aika monet muutkin juhlat syntyneet. Jopa joulu. Pakanallinen ja kristillinen traditio kietoutuvat toisiinsa tai pikemminkin niin, että entisille kansanuskon juhlille piti antaa kristillinen sisältö. Esim. keskikesän juhla juhannus väännettiin Johannes Kastajan "syntymäpäiväksi".
Ei ollenkaan huono idea.
Itse laitan tänä vuonna lapun "ei virpojia kiitos!". Omat mukulat ovat pelireissuissaan sunnuntaina ja päätettiin miehen kanssa vaan kölliä ja nauttia leffoista. Otan ovikellon pois päältäkin ja jos vielä joku koputtelee, niin sehän on vaan mukavaa äänimatskua leffalle.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:01"]
Ja mm. Etelä-Pohjanmaalla virvotaan seuraavana lauantaina, se on lankalauantai eli se virpomispäivä.
[/quote]
[/quote]
Kaksi perinnettä yhdistynyt toisiinsa. Virpojat ovat noitia, noidat ovat virpojia. Tälleen ne on aika monet muutkin juhlat syntyneet. Jopa joulu. Pakanallinen ja kristillinen traditio kietoutuvat toisiinsa tai pikemminkin niin, että entisille kansanuskon juhlille piti antaa kristillinen sisältö. Esim. keskikesän juhla juhannus väännettiin Johannes Kastajan "syntymäpäiväksi".
[/quote]
No tässä kuitenkin sekoitetaan kaksi eri päivääkin, mitä en ole koskaan ymmärtänyt. Onko se nyt niin vaikeaa av-mammoille ymmärtää, että siunausta toivotetaan virpomalla palmusunnuntaina pyhävaatteissa ja trullit liikkuvat tekemässä pahojaan lankalauantaina, kun Jeesus on kuollut eikä vielä noussut kuolleista? Sitten ihmetellään, kun kaikki eivätkään halua leikkiä pikkukerjääjien kanssa, jotka vielä ovat olevinaan pahan voimien asialla... Alkuperäinen virpomisperinne ei loukkaa ketään, tämä nykyinen sillisalaatti voi hyvinkin häiritä ja loukata tuntemattomia, joiden ovilla rampataan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:40"]
Kannatetaan! Itse pidän virpojista ja harmittaa kun niitä käy niin vähän. Isommissa kaupungeissa taidetaan käydä vain tuttujen luona. Aina varaudun virpojiin ja lopulta suklaat jää itselle syötäväksi :(
[/quote]
Laita se oksa tänä vuonna oveen niin ehkä joku siitä hoksaa että täällä tykätään virpomisesta!
Hyvä idea aloittajalta, eikähän sen merkin ole mikään pakko olla oikea koristeltu oksa jos ei ehdi, jaksa, halua tai pysty sellaista järjestämään. Varmasti kiva kuva oksasta (vaikka netistä tulostettu, lehdestä leikattu tai värikynillä piirretty) ajaa ihan saman asian =)
Just näin 30. Ihmiset tuntee tosi huonosti nää perinteet. Ja eivät usein edes halua tietää.
Sovitaanko vielä, että ennen klo 12 ei käydä kenenkään oven takana?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:17"]
Just näin 30. Ihmiset tuntee tosi huonosti nää perinteet. Ja eivät usein edes halua tietää.
[/quote]
Ei tietenkään, sehän vaatisi ihan toisten ihmisten huomioon ottamista ja omien lasten kasvattamista sellaiseen. Minusta vain kerjääminen ei ole mitenkään erityisen hieno tapa ja sitten vielä vaaditaan moiselle ymmärrystä toisilta ja välillä vielä sitäkin, että virpovat lapset "panostavat" pukeutumiseensa, eli tavalliset vaatteet eivät riitä.
Voisko valtakunnallisesti tehdä sellaisen käytännön, että ne, joilla ei saa virpoa, eivät avaa oveaan ja ne, joilla saa, avaavat? Eikun hetkinen, sehän olisi aivan liian yksinkertaista.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:19"]
Sovitaanko vielä, että ennen klo 12 ei käydä kenenkään oven takana?
[/quote]
Minusta tämä on itsestäänselvyys. Sunnuntaisin on ihmisten pitkäännukkumisaika. Meilläkin, vaikka virpomaan lapset lähtevätkin.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:25"]
Voisko valtakunnallisesti tehdä sellaisen käytännön, että ne, joilla ei saa virpoa, eivät avaa oveaan ja ne, joilla saa, avaavat? Eikun hetkinen, sehän olisi aivan liian yksinkertaista.
[/quote]
Voitaisko tehdä sellainen päätös, että virvotaan vain tuttuja ja sellaisia, joiden tiedetään asiasta pitävän? Ei kun eihän se niin sopisi, jäisi karkkisaalis liian vähäiseksi. Itse en ainakaan tykkää, kun ovikello pirisee vähän väliä.
Yrittäkää nyt tajuta, että ainakin Etelä-Pohjanmaalla virpominen ja trullittelu ovat synonyymeja. Perinteet ovat sekoittuneet toisiinsa. Etelä-Pohjanmaalla ei virvota palmusunnuntaina ollenkaan, vaan trullit kiertävät vasta lankalauantaina virpomassa (ärsyyntykää ihan rauhassa vain).
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 23:31"]
Yrittäkää nyt tajuta, että ainakin Etelä-Pohjanmaalla virpominen ja trullittelu ovat synonyymeja. Perinteet ovat sekoittuneet toisiinsa. Etelä-Pohjanmaalla ei virvota palmusunnuntaina ollenkaan, vaan trullit kiertävät vasta lankalauantaina virpomassa (ärsyyntykää ihan rauhassa vain).
[/quote]
Ovatko kaikki eteläpohjalaiset noin tietämättömiä? Onko se jokin ylpeyden aihe teille?
Asun Helsingissä kerrostaloalueella. Meillä köy aika paljon virpojia. Joka ryhmästä tunnen tai ainakin tiedän yhden lapsen. Luulen, että lapset ovat opastettu, että käyvät vain tutuilla virpomassa.
En tiedä, milloin täällä virvotaan, mutta meillä laitettiin varmuuden vuoksi nyt oveen lappu, jossa lukee "ei virpojia". Jos joku siitä huolimatta soittaa ovikelloa niin saa tulikivenkatkuista tekstiä osakseen.
Joka vtun vuosi tää sama vääntö VIRPOJISTA, ensimmäistä kertaa joku esittää jonkin konkreettisen idean. Ta jotka ette halua virpojia niin ovikello pois päältä, kerrostalojenkin vanhat ovikellon selkämykset voi kiertää ovesta irti. Niin ei tartte krapuloissaan heräillä ovikellon soittoon. Ja sitten ette avaa ovea. mikä saatana siinä voi olla näin vaikeaa?