Miten sinun lapsuudessasi virvottiin?
Minä olin virpomisiässä 80-luvun lopussa Itä-Suomessa, ja miellä virvottiin:
"Virvon varvon, tuoreeks terveeks,
rikkaaks rakkaaks, tulevaks vuodeks,
vitsa sulle, palkka mulle,
annatko munan vai kanan?"
Tärkeää oli myös kysyä asukkaalta ensin: saako virpoa? Palkaksi saimme pieniä suklaamunia ja kolikoita, yleensä yksi isompi muna tuli joltain läheiseltä perhetutulta. Miten sinun lapsuudessasi? :)
Kommentit (14)
Ei täällä päin ole virvottu lapsuudessa, eikä tosin vielä tänäkään päivänä (Länsi-Suomi). Sen sijaan Nuutin-päivänä kierrettiin ovelta ovelle laulamassa laulu ja saatiin palkaksi karkkia. Asiaan kuului toki jonkinlaiset nuuttipukki-puvut, kuten ilmeisesti virpojatkin pukeutuvat noidiksi tms?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:58"]Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle.
[/quote]
näin meilläkin! ja silloin kävellen kierrettiin naapuritalot! nykyään vanhemmat kuskaavat autolla ovien eteen..
Viroon vartoon, anna huora pillun, liukkahasti tulen, kuivakaksi raiskaanhan sinut.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 16:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:58"]Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle. [/quote] näin meilläkin! ja silloin kävellen kierrettiin naapuritalot! nykyään vanhemmat kuskaavat autolla ovien eteen..
[/quote]
ei kai sentään, kamalaa :D
Mun lapsuudessa käytiin virpomassa vain ystävien ja sukulaisten luona. Tietysyi normaaleissa vaatteissa, kauniisti koristeltujen oksien kanssa. Ja tuo " virvon, varvon...". Osassa paikoissa palkan sai tulla hakemaan pääsiäisenä, siis ei silloin saatu mukaan.
Meillä mentiin ovelta ovelle hassusti pukeutuneena, lausuttiin loru ja heilutettiin oksaa, kerättiin rahat ja lahjat ja sitten mentiin himaan herkuttelemaan ja jakamaan saalis. Mites se sitten menee nykyään?
70 luvun puolessa välissä ,kun olin lapsi kävin parin kaverin kanssa virpomassa.Loru oli sama kuin ap:llä.Noidiksi pukeuduttiin ja vitsat koristeltiin.Ennen Klo:11 ei menty ovikelloja soittelemaan.Kysyttiin saadaanko virpoa.Palkkioksi tuli pikku kolikoita,karkkia, hedelmiä, keksiä ja harvoin suklaa munia.
2000- luvulla, "saako virpoa... Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle".
- 19v.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 19:23"]2000- luvulla, "saako virpoa... Virvon varvon tuoreeks terveeks, tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle".
- 19v.
[/quote]
+ pk-seutu
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:54"]
pohjanmaalla 80 luvulla noitien ei ollut sopivaa virpoa joten pukeuduimme eläimiksi. en muista enää mitä sanottiin tarkasti
[/quote]Noidat ovat trulleja, jotka kiertävät lankalauantaina eli pääsiäisviikon lauantaina. Virpojat ovat eri asia, ne kiertävät palmusunnuntaina eikä niillä ole noitien kanssa mitään tekemistä.
pohjanmaalla 80 luvulla noitien ei ollut sopivaa virpoa joten pukeuduimme eläimiksi. en muista enää mitä sanottiin tarkasti
Me hutkittiin nokkosella rollaattorimummoja manaten samalla pääsiäispupua. Palkaksi saatiin munaa.
Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks, vitsa sulle, palkka mulle.