Riittääkö virpojille
Sellaset pääsiäissuklaatikkarit? Ei o kauheesti rahaa ostaa namuja sen enempää. Yleensä oon tehny sellaset kivat namupussukat mis on erilaisia karkkeja ja perus tikkarit. Onko pelkät tikkarit liian vähän? Meil käy paljon ihania pikku virpojia kun asutaan alueella missä paljon lapsia.
Kommentit (24)
Sillä 3,50 €:lla saa vähävarainen tehtyä itselleen kattilallisen hernekeittoa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:18"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:56"]
Riittää vallan hyvin. Minusta pääasia, että kuitenkin huomiot pienet virpojat vaikka rahatilanne ei anna myöte niin kuin aikaisimpina vuosinasi. Lapselle tärkeintä on kun saa palkaksi jotain ja iloisen hymyn.
Ja sinä työtön, joka vetoat rahatilanteesi, ettei ole varaa ostaa palkkaa lapsille: esim prismassa myydään halvimmat pääsiäismunat 0.35€. Jos niitäkin esim 10kpl ostaa niin kokonaissumma ei päätä huimaa. Lapset tykkäävät vaikka ovatkin halvinta sorttia. Lähipiirissäni on työttömiä ja kyllä he voivat oven avata hyvillä mielin virpojille, antaa pienen palkan ja iloisen hymyn. Moni asia on valinnoistasi kiinni. Ei sinun tarvitse avata ovea, jos et halua virpojia, mutta turha vedota työttömyyteen.
[/quote]
3,50 on kuitenkin aika iso raha jollekkin oikeesti köyhällä. Mielummin sen kai laittaa oman perheen hyväksi entä kuin tuntemattomien.
[/quote] "entä kuin" mitä helkuttia! Etkö osaa kirjoittaa!?
Riittää varmasti. Vielä vähempikin riittää, joku sellanen pikkusuklaamunakin on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:48"]Karkkien perässä kulkevat virpojat pilaavat koko perinteen maineen. Onneksi kerrostaloon ei pääse virpojia, mutta mielelläni ottaisin tutun, uskovaisen (tai sillä mielellä liikkuvan) virpojan vastaan, vaikka vähän vanhemmankin, koska tietäisin, että hän tekee sen ilahduttaakseen, eikä karkin toivossa. Voisinpa jopa itse aikuisena käydä virpomassa henkilöitä, jotka tuntisin ja joita tietäisin sen ilahduttavan.
[/quote]
Repesin uskovaiselle virpojalle :) kyllä meidän lapset ihan karkkia siitä toivoo vaikka illan uskova perhe.
Tottakai lapset saa karkkia toivoa vaikka olisivat uskovia.
Ja varmasti on paljon lapsia jotka ihan aidosti haluavat tuoda iloa niillä oksillaan ihan ilman uskoa.
Ärsyttää kun sinun kaltaiset tyypit "pilaa" kaikkien uskovien maineen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:57"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:33"]Olen työtön eikä rahaa ole ylimäärästä. En edes avaa ovea lapsille,kun mitään ei ole antaa. [/quote]Suklaamuna 0,90€. Ei ole millään pariin varaa?
[/quote]Ei välttämättä ihan oikeasti ole.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:48"]Karkkien perässä kulkevat virpojat pilaavat koko perinteen maineen. Onneksi kerrostaloon ei pääse virpojia, mutta mielelläni ottaisin tutun, uskovaisen (tai sillä mielellä liikkuvan) virpojan vastaan, vaikka vähän vanhemmankin, koska tietäisin, että hän tekee sen ilahduttaakseen, eikä karkin toivossa. Voisinpa jopa itse aikuisena käydä virpomassa henkilöitä, jotka tuntisin ja joita tietäisin sen ilahduttavan. [/quote] Repesin uskovaiselle virpojalle :) kyllä meidän lapset ihan karkkia siitä toivoo vaikka illan uskova perhe. Tottakai lapset saa karkkia toivoa vaikka olisivat uskovia. Ja varmasti on paljon lapsia jotka ihan aidosti haluavat tuoda iloa niillä oksillaan ihan ilman uskoa. Ärsyttää kun sinun kaltaiset tyypit "pilaa" kaikkien uskovien maineen.
[/quote]
Minä en edes ole uskovainen, vaan osaan kunnioittaa sen verran heitäkin, jotka ovat. Itse kävin myös virpomassa lapsena ja voin kyllä rehellisesti sanoa, että en todellakaan karkin perässä olisi lähtenyt minnekään sunnuntaiaamuna, sitä sain kyllä tarpeeksi kotoakin. Kyllä se perimmäinen tarkoitus oli käydä tervehtimässä kummia ja paria läheistä naapuria, joilta sain ehkä konvehdin tai muun karkin, mitä sattui olemaan, jos sitäkään. Kummin luona muistan viipyneeni pitempäänkin juttelemassa. Suklaamunia ym. odotin vain vanhemmiltani ja ehkä mummolta, en perheen ulkopuolisilta.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:11"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 21:48"]Karkkien perässä kulkevat virpojat pilaavat koko perinteen maineen. Onneksi kerrostaloon ei pääse virpojia, mutta mielelläni ottaisin tutun, uskovaisen (tai sillä mielellä liikkuvan) virpojan vastaan, vaikka vähän vanhemmankin, koska tietäisin, että hän tekee sen ilahduttaakseen, eikä karkin toivossa. Voisinpa jopa itse aikuisena käydä virpomassa henkilöitä, jotka tuntisin ja joita tietäisin sen ilahduttavan. [/quote] Repesin uskovaiselle virpojalle :) kyllä meidän lapset ihan karkkia siitä toivoo vaikka illan uskova perhe. Tottakai lapset saa karkkia toivoa vaikka olisivat uskovia. Ja varmasti on paljon lapsia jotka ihan aidosti haluavat tuoda iloa niillä oksillaan ihan ilman uskoa. Ärsyttää kun sinun kaltaiset tyypit "pilaa" kaikkien uskovien maineen.
[/quote]
Minä en edes ole uskovainen, vaan osaan kunnioittaa sen verran heitäkin, jotka ovat. Itse kävin myös virpomassa lapsena ja voin kyllä rehellisesti sanoa, että en todellakaan karkin perässä olisi lähtenyt minnekään sunnuntaiaamuna, sitä sain kyllä tarpeeksi kotoakin. Kyllä se perimmäinen tarkoitus oli käydä tervehtimässä kummia ja paria läheistä naapuria, joilta sain ehkä konvehdin tai muun karkin, mitä sattui olemaan, jos sitäkään. Kummin luona muistan viipyneeni pitempäänkin juttelemassa. Suklaamunia ym. odotin vain vanhemmiltani ja ehkä mummolta, en perheen ulkopuolisilta.
[/quote]
Ja tarkoitin uskovalla sitä, että tuntee ja kunnioittaa edes jotenkin kristillistä perinnettä. Ei ole mitään estettä sille, että aikuinenkin käy virpomassa, esimerkiksi vaikka oman kumminsa. Virpomisen perimmäinen tarkoitushan on siunata sen vastaanottajaa ja siunaaminen on pyyteetöntä toimintaa.
"Tapana on, että ”virpomispalkka” maksetaan vasta pääsiäisenä, jolloin paasto päättyy. Tavallisin vastalahja virpomisesta on ollut ylösnousemuksen vertauskuva – pääsiäismuna – koska munan suljetun kuoren sisällä on uuden elämän alku. Kristityille muna on ollut varhaiskirkon ajoista alkaen ylösnousemuksen symboli. Päältä päin muna näyttää kuolleelta kuin Kristuksen hauta ja sen suulla ollut kivi. Sisältä murtautuu kuitenkin uusi elämä: Kristus. Tämä pitäisi lapsille kertoa, sillä nykyisin on tapana antaa kiitokseksi myös muita lahjoja. Virpojan tulisi malttaa odottaa pääsiäiseen asti, ennen kuin syö suklaamunansa vaikka saisikin virpomispalkan jo palmusunnuntaina.
Lapsille opetetaan, ettei virpomaan mennä palkan vuoksi ja että erityisesti virvotaan lähimpiä, kuten perhe, kummit, sukulaiset ja naapurit. Virpominen on siunauksen tuomista, samalla toivotaan myös elämän uudistumista ja vireyttä. Virpomaloruissa korostetaankin hengellisen ja fyysisen uudistumisen merkitystä. Ortodoksinen kirkko on pyrkinyt säilyttämään kirkollisen perinteen alkuperäisen ajatuksen. Tästä syystä virpomaan mennessä ei pukeuduta noidiksi, velhoiksi tai muiksikaan hirvityksiksi, jotka kuvaavat jotain sellaista, joka on toisella puolella kuin Jumala. Karjalassa ja Itä-Suomessa myös luterilaiset lapset virpovat ilman naamiaisasuja.
Perinteisesti on opetettu – ja niin tulee nykyäänkin opettaa – että virpomalorut sisältävät syyn liikkeelläoloon: virpominen tapahtuu Jeesuksen Kristuksen Jerusalemiin ratsastamisen muistoksi. Toinen loruihin sisällytettävä asia on Jumalan siunauksen toivottaminen. Nimenomaan juuri siitä virpomisessa on kysymys. Kahvipannujen kanssa kiertelevät pikkunoidat ovat aivan toisella asialla. Itäiseen perinteeseen tottuneet kokevat tilanteen hämmentävänä ja loukkaavana. Monet eivät halua edes avata ovea, koska pelkäävät lapsilaumojen ”kerjäämistä”, joksi roolileikki on ainakin kaupungeissa muodostunut. Pahuutta ei pidä sotkea hyvyyteen eikä pakanallista noitakulttuuria tule kirkollisissa piireissä suosia. Miksi kristillisten juhlien perinteitä pitäisi vääristää ja köyhdyttää? Ortodoksille virpominen on kirkollisen perinteen opettamista ja eteenpäin siirtämistä."
http://www.ortodoksi.net/index.php/Virpominen
Minun puolestani saatte opettaa lapsille, että palkka on virpomisessa tärkeintä, mutta itse ainakin pidän parempana arvona noita alkuperäisiä. Viikon odottaminen ennen palkan syömistä ei myöskään tekisi kenellekään pahaa.
Itse annan suklaaprotskupatukat, niitä tullut hamstrattua vähän yli oman tarpeen :/
No ainahan on ne "parhaat paikat" oli pienenä mistä sai juuri jonkun pussukan, ja muist ihan perus. Eli siis riittää varsin hyvin
Riittää vallan hyvin. Minusta pääasia, että kuitenkin huomiot pienet virpojat vaikka rahatilanne ei anna myöte niin kuin aikaisimpina vuosinasi. Lapselle tärkeintä on kun saa palkaksi jotain ja iloisen hymyn.
Ja sinä työtön, joka vetoat rahatilanteesi, ettei ole varaa ostaa palkkaa lapsille: esim prismassa myydään halvimmat pääsiäismunat 0.35€. Jos niitäkin esim 10kpl ostaa niin kokonaissumma ei päätä huimaa. Lapset tykkäävät vaikka ovatkin halvinta sorttia. Lähipiirissäni on työttömiä ja kyllä he voivat oven avata hyvillä mielin virpojille, antaa pienen palkan ja iloisen hymyn. Moni asia on valinnoistasi kiinni. Ei sinun tarvitse avata ovea, jos et halua virpojia, mutta turha vedota työttömyyteen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:33"]Olen työtön eikä rahaa ole ylimäärästä. En edes avaa ovea lapsille,kun mitään ei ole antaa.
[/quote]Suklaamuna 0,90€. Ei ole millään pariin varaa?
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:57"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:33"]Olen työtön eikä rahaa ole ylimäärästä. En edes avaa ovea lapsille,kun mitään ei ole antaa.
[/quote]Suklaamuna 0,90€. Ei ole millään pariin varaa?
[/quote]
Olet kyllä idiootti :D
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:56"]
Riittää vallan hyvin. Minusta pääasia, että kuitenkin huomiot pienet virpojat vaikka rahatilanne ei anna myöte niin kuin aikaisimpina vuosinasi. Lapselle tärkeintä on kun saa palkaksi jotain ja iloisen hymyn.
Ja sinä työtön, joka vetoat rahatilanteesi, ettei ole varaa ostaa palkkaa lapsille: esim prismassa myydään halvimmat pääsiäismunat 0.35€. Jos niitäkin esim 10kpl ostaa niin kokonaissumma ei päätä huimaa. Lapset tykkäävät vaikka ovatkin halvinta sorttia. Lähipiirissäni on työttömiä ja kyllä he voivat oven avata hyvillä mielin virpojille, antaa pienen palkan ja iloisen hymyn. Moni asia on valinnoistasi kiinni. Ei sinun tarvitse avata ovea, jos et halua virpojia, mutta turha vedota työttömyyteen.
[/quote]
Minä olen töissä ja silti en avaa ovea. Täällä käy ainakin kymmenkunta ryhmää (enemmänkin) ja jokaisessa ryhmässä 3-6 lasta
En todellakaan satsaa rahaa edes 35 sentin edestä 60 lapselle+muutamalle lisälle, jos sattuukin enemmän. Jos teillä ei ole itsellä varaa ostaa karkkia, niin älkää panko niitä pentujanne kerjäämään
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:56"]Riittää vallan hyvin. Minusta pääasia, että kuitenkin huomiot pienet virpojat vaikka rahatilanne ei anna myöte niin kuin aikaisimpina vuosinasi. Lapselle tärkeintä on kun saa palkaksi jotain ja iloisen hymyn.
Ja sinä työtön, joka vetoat rahatilanteesi, ettei ole varaa ostaa palkkaa lapsille: esim prismassa myydään halvimmat pääsiäismunat 0.35€. Jos niitäkin esim 10kpl ostaa niin kokonaissumma ei päätä huimaa. Lapset tykkäävät vaikka ovatkin halvinta sorttia. Lähipiirissäni on työttömiä ja kyllä he voivat oven avata hyvillä mielin virpojille, antaa pienen palkan ja iloisen hymyn. Moni asia on valinnoistasi kiinni. Ei sinun tarvitse avata ovea, jos et halua virpojia, mutta turha vedota työttömyyteen.
[/quote]
Täällä toinen työtön ja kyllä vetoan työttömyyden aiheuttamaan rahapulaan. Kun käytettävissä on n. 40e viikon ruokiin + muihin tarvikkeisiin, niin ei siitä ylimääräisiä ostella ja toki huomioin oman lapseni ensiksi, että hän saa viikonloppu naminsa. Minä otan ainakin ovikellon pois ja en huomioi virpojia, näin ei ärsytä se pimpottelu.
Jos osais lukea niin sanoinkin, että ei tarvitse avata ovea jos ei halua. Mutta ei se ole kenelläkään syynä, ettei olisi rahaa. Ja joo, vielä lisäksi minun lapseni eivät ole lähdössä virpomaan. Vaikka menisivätkin niin ostaisin heille silti omat karkit. Ihme niuhotusta, jokainen tekee omat valintansa, toinen ilahtuu virpojista ja toinen ilahtuu jostain muusta. Järkevä toimiikin juuri kun edellä oleva, ottaa kellon pois ja ei häiriinny.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 15:11"]
Mutta ei se ole kenelläkään syynä, ettei olisi rahaa.
[/quote]
Onhan. Pitäisikö omista syömisistä karsia, jotta kaikki 30 kakaraa saavat kerjuukarkkinsa eikä kenellekään tulisi paha mieli? Joo ei.
Ei riitä! Saavat kotoa niin paljon karkkia kun haluavat. Anna 20e seteleitä.
Karkkien perässä kulkevat virpojat pilaavat koko perinteen maineen. Onneksi kerrostaloon ei pääse virpojia, mutta mielelläni ottaisin tutun, uskovaisen (tai sillä mielellä liikkuvan) virpojan vastaan, vaikka vähän vanhemmankin, koska tietäisin, että hän tekee sen ilahduttaakseen, eikä karkin toivossa. Voisinpa jopa itse aikuisena käydä virpomassa henkilöitä, jotka tuntisin ja joita tietäisin sen ilahduttavan.