Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lapsen menkat pysäyttää?

Vierailija
27.03.2015 |

Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?

Kommentit (148)

Vierailija
1/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe kuukautisten alkamista minään aikuisuuden merkkinä tai lapsuuden loppumisena.

Itse olin 11v:nä alipainoinen tikku, ehkä pienet rinnanalut havaittavissa, karvoitusta ei lainkaan. Silti ne kuukautiset vaan sieltä alkoivat. Mistä lie johtuu.

Tamponeja aloin heti käyttää urheiluharrastuksen vuoksi, pari vuotta riittivät onneksi ihan ne mini-kokoiset. En ymmärrä AP:n ajatusmaailmaa.

Vierailija
2/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvettiä? :D ihan normaalia, luuletsä et lapsen menkat on sun haluamisesta kiinni? totu ajatukseen et lapset kasvaa. t. zombi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

11 v lienee nykyään keskimääräinen alkamisikä, kehitys on aikaistunut. 

minitampooneja voi kyllä lapsi käyttää. On urheilevalle ja liikkuvalle lapselle paljon miellyttävämpi kuin haisevat siteet. Itse ainakin käytin alusta lähtien, menkat alkoivat juurikin 11 vuotiaana. Aikuinen tai edes vähän aikuismainen minusta tuli joskus 20 vuoden tienoilla. 

Vierailija
4/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuukautiset tulee jollekin 3-4-vuotiaalle, niin silloin kyllä käytetään hormonihoitoa. Mutta 11-vuotias on jo murrosiässä ja kuukautiset kuuluvat ihan normaaliin kehityksen kulkuun.

Se on totta, että tuon ikäinen on vielä lapsi. Mutta kyllä hän oppii toimimaan kuukautisten kanssa harjoittelun myötä. Verisiä vaatteita voi joutua alkuun pesemään, mutta kyllä se siitä pikku hiljaa alkaa sujua.

Vierailija
5/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]

Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään? Ap

[/quote]

Mun tyttö käytti siteitä ensin, mutta sitten kun koulussa tuli uintia, alkoi käyttää kuukautissieniä niinä päivinä. Kuukautissieni on paljon helpompi kuin tamponi, siis asettamisen kannalta. Alkuun voi olla immenkalvon kanssa ongelmia, mutta niinhän se on tamponinkin kanssa. 

Täytettyään 12 tyttö alkoi jo käyttää kuukautiskuppia ja on käyttänyt siitä lähtien. Ylivuotosuojana on käytössä kestositeet. 

Vierailija
6/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään?
Ap
[/quote]kokeile ja kerro sitten miten sujui.

Vierailija
7/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi 10-v, olin kyllä ennemminkin laiha tai normaalipainoinen, minkäs niille mahtoi. Ja olivat heti alusta säännölliset ja kivuliaat.

Vierailija
8/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:52"]

Provoilija osaa vetää muijia oikeasta narust,sellanen aihe ,että paljon tulee kommentteja.

[/quote]

...tampoonin narusta...

Vierailija
9/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 18:49"]

11 v lienee nykyään keskimääräinen alkamisikä, kehitys on aikaistunut. 

minitampooneja voi kyllä lapsi käyttää. On urheilevalle ja liikkuvalle lapselle paljon miellyttävämpi kuin haisevat siteet. Itse ainakin käytin alusta lähtien, menkat alkoivat juurikin 11 vuotiaana. Aikuinen tai edes vähän aikuismainen minusta tuli joskus 20 vuoden tienoilla. 

[/quote]

Sen verran korjausta, että ainoastaan kertakäyttöiset siteet haisee. Kangassiteet eivät haise.

Vierailija
10/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en haluaisi että lapsi joutuu kokemaan sen tamponirumban ja ohivuodot. Mahtuuko tamponi edes noin nuoren sisään? Ap

[/quote]

No eihän sitä tamponia nyt ole pakko käyttää. Itse en ainakaan ole koskaan käyttänyt tamponia.

Vierailija
11/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:20"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]En ymmärrä miksi yleensäkin kuukautiset alkaa jo lapsilla, siis lähinnä ihmettelen nuorena alkavien kuukautisten hyötyä? Miksi lapsilla alkaa kuukautiset, ei mitään järkeä.
[/quote]
Kannattaa vaikka googlesta tutkia miksi näin nykyään on. Miettikää mitä lapsillenne syötätte, siinä syy hyvin pitkälti. Toki muitakin syitä on mutta kyllä se paska mitä nykylapset syö on se joka näitä hormonihäiriöitä lapsille aiheuttaa.
[/quote]
Turha alapeukuttaa koska näin asia on. Ennenaikainen murrosikä on yleisempää ylipainoisilla lapsilla ja se liittyy insuliinin tuotantoon. Myös keskosilla adrenarke on yleisempää koska näitä vauvoja kasvatetaan vauhdilla tietynlaisella ravinnolla. Oman keskoseni luustoikä oli 8 vuotiaana puolivuotta ikäisiään edellä ja adrenarke todettiin. Lisämunuainen oli alkanut tuottamaan mieshormooneja tavallista aikaisemmin. Paras hoito tähän ei ole lääkkeet vaan liikunta. Siis näillä ylipainoisilla tytöillä joilla alkaa murrosiän merkkejä ilmaantumaan.
[/quote]
Voitaisiin sanoa, että n. alle 12v lapsilla murrosiän alku johtuu yleensä ylipainosta.
[/quote]
Ei vaan tässä nyt tarkoitin kyllä näitä 8-9 vuotiaita ja alle. Ja kirjoitin että adrenarke on YLEISEMPÄÄ ylipainoisilla kuin normaalipainoisilla lapsilla.

Vierailija
12/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkat eivät ole loppujen lopuksi kovin iso juttu. Nykyisin siteet ovat niin kivan ohuitakin että eihän niitä edes oikein tunne kun ne ovat pikkuhousuissa. Eri asia oli ennen: valtavia paksuja siteitä, joita naiset kiinnittivät nauhojen avulla vyötäröllä olleeseen kuukautisvyöhön. 

Ei siis pidä tehdä kuukautisista ongelmaa. Ne ovat osa naisen ja tytön elämää. 11v. on aika nuori, mutta ei poikkeuksellisen nuori, aika monella tytöllä kuukautiset alkavat jo tuossa iässä. Äidin pitää olla empaattinen ja antaa tukea jos sitä tarvitaan. Kokemustahan äidillä on jo vuosikymmenien ajalta, joten ohje pitäisi löytyä asiaan kuin asiaan menkkoihin liittyen. 

Vierailija
13/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:51"]

[/quote]

No eihän sitä tamponia nyt ole pakko käyttää. Itse en ainakaan ole koskaan käyttänyt tamponia.

[/quote]

En minäkään ole koskaan käyttänyt ja olen 25v. :) Siteillä olen pärjännyt ihan hyvin. Ehkäpä tulee joskus vielä kokeiltua.

Vierailija
14/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:15"]

Normaali ikä menkkojen alkamiseen, ei ole perusteita estää sillä ettei äiti ole henkistä napanuoraa vielä katkaissut.

[/quote]

No ei se kyllä "normaali" ole. Aika varhainen. Tuon ikäisen on vielä hankalaa huolehtia kuukautisistaan. Mutta eipä sille kai mitään voi... jotenkin pitäisi pärjäillä. Sillä ei varmaan napanuoran ja äidin kanssa ole mitään tekemistä, ei siitä lapsesta sen aikuisempi tule kun kuukautiset alkaa. 11-vuotias tarvitsee äitiään ja vanhempiaan ihan yhtä paljon kuukautisista huolimatta, ja vielä paljon isompikin. Sulla on lievä asenneongelma...

Toivon niin, että omalla tyttärelläni alkaisi menkat ennen kuin joskus yläasteella... ei se niin kivaa ole niitten kanssa elellä.
[/quote]

On se ihan normaali ikä. Mullakin alkoi menkat 11-vuotiaana ja selvisin niiden kanssa oikein hyvin, vaikka en edes kertonut äidilleni niiden alkaneen! Nyt valoja

Vierailija
15/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:20"]

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:18"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:02"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:47"]En ymmärrä miksi yleensäkin kuukautiset alkaa jo lapsilla, siis lähinnä ihmettelen nuorena alkavien kuukautisten hyötyä? Miksi lapsilla alkaa kuukautiset, ei mitään järkeä. [/quote] Kannattaa vaikka googlesta tutkia miksi näin nykyään on. Miettikää mitä lapsillenne syötätte, siinä syy hyvin pitkälti. Toki muitakin syitä on mutta kyllä se paska mitä nykylapset syö on se joka näitä hormonihäiriöitä lapsille aiheuttaa. [/quote] Turha alapeukuttaa koska näin asia on. Ennenaikainen murrosikä on yleisempää ylipainoisilla lapsilla ja se liittyy insuliinin tuotantoon. Myös keskosilla adrenarke on yleisempää koska näitä vauvoja kasvatetaan vauhdilla tietynlaisella ravinnolla. Oman keskoseni luustoikä oli 8 vuotiaana puolivuotta ikäisiään edellä ja adrenarke todettiin. Lisämunuainen oli alkanut tuottamaan mieshormooneja tavallista aikaisemmin. Paras hoito tähän ei ole lääkkeet vaan liikunta. Siis näillä ylipainoisilla tytöillä joilla alkaa murrosiän merkkejä ilmaantumaan. [/quote] Voitaisiin sanoa, että n. alle 12v lapsilla murrosiän alku johtuu yleensä ylipainosta.

[/quote] Pötyä. Itse olin pikemmin ali- kuin ylipainoinen, ja aktiiviurheilija. Ja kuukautiset alkoivat 11-vuotiaana. Ei mitään ongelmaa hoitaa niitä itsenäisesti, äiti taisi kerran näyttää, miten side asetetaan. Tamponin laiton opettelin ihan itse, kun huomasin miten hankala side (sellainen paksu, 80-luvun alussa kun ei ohutsiteitä vielä ollut) oli urheillessa.

Vierailija
16/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:14"]

Musta tämä on vähän surullista myös. Ei tuon ikäinen osaa kuukautisiaan hoitaa. Minusta sopiva ikä kuukautisten alkamiselle olisi 13v ja siitä sitten ylöspäin.

[/quote]

Miksi tälle alapeukku?

Omilla tytöilläni ei onneksi vielä ole alkaneet, ovat 14- ja 13-vuotiaita. Itselläni alkoi 16-vuotiaana ja olen vain ja ainoastaan onnellinen siitä. Just sopiva ikä, ei olis tarttenu tulla silloinkaan.

Eihän sille mitään voi jos aikaisin alkaa, mutta kyllä se minusta olisi ollut harmillista ja hankalaa  jos 8-9 -vuotiaalla olisi menkat. Meillä myös molemmat tytöt ovat kilpavoimistelijoita, ei kisoja eikä oikein harkkojakaan pysty hoitamaan vaippa housussa.

En ymmärrä miksi vastauksia, joissa kysytään mitä hyötyä, saati iloa on siitä, että lapsella on kuukautiset. Kukaan ei kuitenkaan vastaa, että mikä on se hyöty, että 9-vuotias joutuu siihen rumbaan. Paitsi että se "lähentää äitiä ja tytärtä kun on yhteistä puhuttavaa". Jestas. Minulla on erittäin läheiset välit äitini kanssa, mutta kuukautiset ei ole kyllä koskaan kuuluneet yhteisiin, meitä lähentäviin puheenaiheisiin. Yksityisasia.

Vierailija
17/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei 12-vuotiaana kyllä pieninkään tamponi mahtunut, ja äiti osti vain pikkuhousunsuojia, mutta ne eivät riittäneet. En kehdannut pyytää muutakaan.

Vierailija
18/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:21"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:15"]

Normaali ikä menkkojen alkamiseen, ei ole perusteita estää sillä ettei äiti ole henkistä napanuoraa vielä katkaissut.

[/quote]

No ei se kyllä "normaali" ole. Aika varhainen. Tuon ikäisen on vielä hankalaa huolehtia kuukautisistaan. Mutta eipä sille kai mitään voi... jotenkin pitäisi pärjäillä. Sillä ei varmaan napanuoran ja äidin kanssa ole mitään tekemistä, ei siitä lapsesta sen aikuisempi tule kun kuukautiset alkaa. 11-vuotias tarvitsee äitiään ja vanhempiaan ihan yhtä paljon kuukautisista huolimatta, ja vielä paljon isompikin. Sulla on lievä asenneongelma...

Toivon niin, että omalla tyttärelläni alkaisi menkat ennen kuin joskus yläasteella... ei se niin kivaa ole niitten kanssa elellä.
[/quote]
Mulla alkoi menkat 11- vuotiaana. Olin niin onnellinen. Monilla luokan tytöillä oli jo alkeelliset rinnat, mä olisin ihan hyvin mahtunut vielä 2 cm oviaukosta. Kun menkat alkoivat, tunsin olevani enemmän samalla viivalla muiden kanssa, vaikken koulussa tästä merkkipaalusta tiedottanutkaan.

Kaverillani alkoi vasta 15-vuotiaana, ja kerkesi purnata monet kerrat, että tuntuu niin lapselta vielä kun eivät ole alkaneet. No, sittemmin kuukautiskierto menetti hohtonsa, mutta oli se hienoa silloin alkuun.

Vierailija
19/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Omat kuukautiseni alkoivat myös kun olin 11-vuotias ja jo toisien menkkojen aikana kokeilin minikokoisia tamponeja. Oli kesä ja halusin uimaan.

Vierailija
20/148 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:14"]

Tyttärelläni 11v alkoi menkat. Hän on kuitenkin ihan lapsi vielä enkä haluaisi hänen siirtyvän aikuisten asioihin näin pian. Voiko menkat siis estää?

[/quote]

ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi