Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitäpä kotiäidin pitäisi ennättää tekemään?

Vierailija
27.03.2015 |

taas luin lehdestä, miten kotirouvana ollut nainen huolehti, että talo on siisti ja ruoka pöydässä, kun mies tulee töistä klo 17. 

oikeasti: meillä on ihan kamala kaaos koko ajan, pesukoneet ja pyykkikoneet pyörii, imuri heiluu, mutta silti. 

taidan olla ihan superhuono organisoimaan asioitani ja jään ajatuksiini liikaa.. kaapit ei kiillä, tavaraa on liikaa, remontit roikkuu. olen siis epäonnistunut kotiäitinä. 

harmittaa. miten voisin oppia paremmaksi kotiäidiksi, kun tätä elämää on nyt ainakin kolme-neljävuotta vielä jäljellä?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä lapset täytyy hoitaa ensisijaisesti (tottakai), sitten koti täytyy olla siisti (pyykit, tiskit, siivous ym.), ruoka valmiina tai ainakin lähes valmiina, kauppakäynnit kuuluu kotiäidille. Mun mielestä kaikki kodin hoitamiseen kuuluvat asiat kuuluvat kotiäidille (tai -isälle), koska puoliso tuo kuitenkin rahaa kotiin.

Vierailija
2/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehtia lapsesta/lapsista ja itsestään. Mieluusti laittaa ruokaa enemmän kuin mitä kotona syövät, niin että jääkaapissa olisi jotain mitä voisin sitten illalla lämmittää.

Tietty naisen tulisi peseytyä, pukeutua naisellisesti, laittaa ehkä kevyt meikkaus ja vaihtaa sänkyy puhtaat lakanat.

Minä voin sitten kotimatkalla käydä kaupassa ja siivota/järjestellä kotia illalla. Viikonloppuna voisi auttaa kodin siivoamisessa, vaatteiden pesemisessä etc. Jos on pieniä lapsia niin varmaan on pakko pestä vaatteita viikollakin, mutta voin kyllä ripustella vaatteita kuivumaan kun saavun kotiin.

41v m

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäiti joitaa normaaliarjen lastenhoidon, ruuat ja ylläpidon. Pyykit myös. Yhdessä iltahommat ja viikkosiivous.

Vierailija
4/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap palaa jälleen ruudun ääreen, kävin välillä hoitamassa pyykkejä ja imuroimassa.

9: mies minun makuun =) Osallistuu vaikka toinen olisi "vain" kotona 

10: tämä olisi minun makuun myös =) 

meillä mies harrastaa myös iltaisin eli minä hoidan taloutta 24/7. Lisäksi pesen myös miehen työ/ vapaa-ajan ja treenivaatteet. Pyykkiä meille tulee n.2-3 koneellista keskimäärin päivässä. Olen kokeillut harrastaa itsekin, mutta vaatii vielä parempaa organisointia ja jaksan tätä 2-3 viikkoa ja apua mummolasta yleensä jossain lasten osalta.

Meillä ei ole sekaista, mutta koskaan ei voi hengähtää siivoamisesta. En kykene niin hyvään siivoukseen, että paikat pysyisi kunnossa, sillä lapset todellakin sotkevat perässä ja aina on joku leikki kesken keskellä lattiaakin. Vastaus nro 8 tuntuu tutulta! 

Mutta jos esim. siivoan komeroita, pienimmät lapset ei ulkoile. Isä ei vie heitä koskaan ulos illalla eli homma on minulla jossain vaiheessa päivää tai ei ole ollenkaan. Koululaisia sitten taas pitää koulumatkojen takia osittain kuljettaa ja harrastuksiin taas uudelleen kuljettaa. Aika repalaisia päiviä, kun ei ole kaikki samanikäisiä lapsia, joilla olisi sama rytmi. 

Oisko vinkkejä organisointiin? Eli pitäisikö kirjoittaa itselle viikkolista/ kk-lista siivoukseen.. ruokalistat valmiiksi vai miten saisi niitä kuuluisia minuutteja. Vai käydä ikeassa hankkimassa tilantekijöitä kuten mainoksessa, niin olisi aikaa vaikka joogata aamuisin =)

Vierailija
5/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakea töitä.

Vierailija
6/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:48"]

taas luin lehdestä, miten kotirouvana ollut nainen huolehti, että talo on siisti ja ruoka pöydässä, kun mies tulee töistä klo 17. 

oikeasti: meillä on ihan kamala kaaos koko ajan, pesukoneet ja pyykkikoneet pyörii, imuri heiluu, mutta silti. 

taidan olla ihan superhuono organisoimaan asioitani ja jään ajatuksiini liikaa.. kaapit ei kiillä, tavaraa on liikaa, remontit roikkuu. olen siis epäonnistunut kotiäitinä. 

harmittaa. miten voisin oppia paremmaksi kotiäidiksi, kun tätä elämää on nyt ainakin kolme-neljävuotta vielä jäljellä?

[/quote]Oletko unohtanut myös miehesi kunnossapidon ? Häntäkin pitää helliä tietyistä kohdista, jotta jaksaa taas huomenna tehdä töitä.

http://www.iltalehti.fi/rakkausjaseksi/2014102318774790_lz.shtml

Vierailija
7/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi loisia vielä kolme vuotta kotona? Mene töihin!

Vierailija
8/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisilla lehtijuttujen kotirouvilla voi olla se tilanne, että lapset on vähintää koulussa päivät tai jopa muuttaneet jo pois kotoa. Eli eivät vaadi enää sellaista hoitoa kuin taaperot.

Vierailija
9/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:10"]Mä siivoon ku hullu vimmainen eukko aamusta iltaan. Lapset rePii tavaraa lattialle sitä mukaan kun niukin niitä ylös. Pesukone pyörii ja kuivuri myös. Imuri huutaa hoosiannaa hiekan määrästä, mitä kantautuu joka puistoreissulta. Joka paikka tuntuu olevan täynnä klähmäsiä kädenjälkiä, vaikka pyyhin niitä joka päivä. Tavaran määrä on karsittu minimiin. Leluja nyt ehkä vähän liikaa. Lihakset on jumissa ja pinna kireenä.

Mut tätä tää on, lapsiperhearkea.
[/quote]Kyulostaa ihan meidän arjelta lisättynä 4kissaa ja kaks lasta.Imuroin joka päivä,joskus jopa kahdesti päivässä ja silti 2 allle 3v. Saa aikaan pommin.Ikkunat ja olkkarin pöydän pyyhin aika usein mutta en joka päivä,muuten menisi järki...ei ne klähmäset käden jäljet kivoja ole mutta eipä nuo niitä muutaman vuoden päästä lääpi enää.

Vierailija
10/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi äiti ei saa mitään aikaiseksi :)

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1427350683295.html?ref=emailshare

Vierailija
11/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso ongelma teillä näyttää olevan pyykin määrä. Miten voi olla mahdollista, että pyykkiä tulee 2-3 koneellista joka päivä? Johon tuohon saa jo yksistään kulumaan aikaa aivan mielettömästi.

Vierailija
12/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo rennon mukanaa. Esikoinen vähän päälle 4-vuotias ja kuopus 2,5-vuotias. Tänään herättiin kuudelta pätkittäisen yön jäljiltä kun kuopukselle pukkaa flunssaa. Oli tarkoitus lähteä sukuloimaan viikonlopuksi, mutta peruttiin kun herkästi nostaa korkean kuumeen kuopukselle. Pientä lämpöä hänellä onkin tällä hetkellä. Aamu meni sisäleikeissä ja pistettiin porkkanasämpylätaikina kohoamaan. Pistin muutaman vaatteen myyntiin fb-kirpulle ja laitoin ruoan. Nyt on lapset päikkäreillä ja sen jälkeen on pakko lähteä piipahtamaan postissa ja ruokakaupassa. Iltapäivällä taas ruoanlaittoa ja leivotaan sämpylät ennen kuin isä tulee töistä... illasta ajattelin tehdä vielä kinderkakun kun kinuskikissan sivuilta hoksasin äsken herkullisen ohjeen. Mies käy tytön kanssa hakemassa pajunoksia. 

Tiskikone ja kuivausrumpu pyörii tällä hetkellä.. minä imuiroin eilen, joten tänään en viitsi. Harmittaa miehen puolesta kun hänellä olisi ollut tämä viikonloppu yksinäistä kotiaikaa, jos kuopus ei olisi sairastunut. Välillä tekee hyvää olla ihan yksin kotona pari päivää.. ehkä sitten ensi viikonloppuna. 

Minusta tämä aamu on mennyt rennosti. Nytkin meikkaan ja juon kahvia samalla kun surffailen netissä. Kohta lapset herää ja sitten lähdetään liikenteeseen autolla.

Vierailija
13/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

nrolle 18: kaksi lasta ja mies harrastavat joka päivä hikiliikuntaa. siihen päälle sitten normaali pyykki. sitten kerran viikossa kaikki lakanat, miehen työvaatteet ja jotkut aremmat vaatteet omilla ohjelmillaan. että joskus pyörii enemmänkin. 

nro 19 ei ilmeisesti sitten pyöritä pyykkirumbaa ja imurirumbaa vaan leivontarumbaa =) lapset ei ilmeisesti ulkoile ja korjaavat itse hiljaiset leikinsä?  heh, turhautuneena vaan luen, kun ei itsellä onnistu noin.. 

t. ap

Vierailija
14/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen taaplaa tyylillään, eikä kannata ressata muitten tekemisistä, vaan yrittää luoda oma elämä tyydyttäväksi. Siivoa/heitä pois/kierrättä kaikki ylimääräinen erityisesti vaatteet ja kengät.
Päivittäin pesen pari koneellista pyykkiä, sijaan vuoteet, teen ruoat, pyyhin jokaisen välipalankin jälkeen pöydät. Korjaa aina kaikki tavarat ja tiskit heti pois. Siivoa joka päivä joku kohde esim. pyyhi pölyt tai pese vessat. Näin toimimalla ei tarvitse tehdä suursiivouksia, ellei halua.

Vierailija
15/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaihdat lakanat joka viikko?
Kotitöitä riittää ihan niin paljon kuin vain haluaa tehdä. Jos ei halua, voi joistain asioista joustaa ja laskea rimaa.

Vierailija
16/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lasten ollessa pienempiä miehen työpäivän aikana 

-ulkoilin lasten kanssa

-kerhoiltiin pari kertaa viikossa

-pidin kodin puhtaana ja tein ruoan

Toki kotia joutuu siivoamaan päivittäin ja illallakin on järjestelyä, mutta päivän aikana hoidin imuroinnit, viikkosiivoukset ym. 

Nyt lasten ollessa jo koululaisia ja odottaessani vauvaa, hoidan kotityöt ja niihin on nyt toki enemmän aikaa. Toki myös lapset osallistuu. 

Vierailija
17/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään ole koti koskaan kiiltänyt.
Mun mielestä kotiäiti hoitaa kotiaskareet ja tekee ruuan arkisin. Kaiken ei tarvitse olla koko ajan tiptop.
Meillä tuo systeemi on toiminut. Mies tuo rahaa ja mä pyöritän huushollia. Lasten ollessa pieniä (3 alle 4 vuotiasta) pääsin iltaisin harrastamaan ja mies jäi lasten kanssa kotiin.
Ei tullut mieleenkään pyytää, että mies alkaa työpäivän jälkeen siivoamaan meidän sotkuja tai tekemään meille ruokaa.
Mun sairastaessa asiat ovat toisin. Silloin mies käy kaupassa, tekee ruokaa jne. Ja jos lapsi alkaa oksentamaan yöllä, niin molemmat nousevat ylös hoitamaan asiaa, vaikka mitään yöheräämisiä ei töissä olevan tarvitse normaalisti hoitaa.

Vierailija
18/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse tässä just palstailen, tiskit on laitettu jo aamulla koneeseen, pyykkit kohta. Vauva nukkuu joten en voi tehdä muuta( herää heti, on ollut aina vähän hankalampi kuin esikoinen ).
Kun vauva herää, siivoamme talon(vauvani ryömii perässä ja katselee :D). Imurointi ja joinakin päivinä lattian pesu.
Sitten laitan ruokaa ja kohta mies ja esikoinen tulevat. Sitten vielä tietysti pikku siivoilua illan mittaan. Minulle paras tyyli on että teen lähes koko päivän jotakin aina kun nousen, ei kerkeä tulla sitä pahaa siivoa

Vierailija
19/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja meillä mies käy kaupassa töiden jälkeen. T. 4

Vierailija
20/22 |
27.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän päivän aikana ehtii vaikka mitä.
Oman mieheni työpäivä + matkat kesti noin 9 tuntia.
Siinä ajassa hoidin lapset, kodin, pyykit, ulkoilin ja leikin lasten kanssa, kuljetin kerhoon/ eskariin jne.
Aamu alkoi tietysti suihkulla ja hesarilla, päiväuniaikaan tv/ netti tms. "omaa aikaa".
Olen hyvä organisoimaan. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan