Miksi kuvaatte lapsianne huonoilla kameroilla?
Miksi ihmeessä kuvailette lapsianne halvimmilla kameoilla tai jopa vain kännykällä? Kyllä lapsenne ansaitsevat sen, että niistä olisi sellaisia kuvia josta saa selvää ja joita on kiva katsella.
Kommentit (76)
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:20"]
1) Aha. Miksi sitten ammattilaiset käyttää järjestelmäkameroita? Miksi ammattilaiset ei kuvaa pokkarilla jos ero tulee käyttäjästä?
[/quote]
En ole tuo jolle kysymysken esitit, mutta ammattilaiset tuskin käyttävät 400€ järkkäriä jossa on kittilinssi. Sitähän täällä on verrattu 400€ pokkariin lähikuvia otettaessa. Tuskin kukaan luulee, pokkarilla saa yhtä hyviä kuvia missään olosuhteissa/valossa/matkalla kun 10000€ järkkärillä joita ammattilaiset käyttää.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:13"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 12:20"]
1) Aha. Miksi sitten ammattilaiset käyttää järjestelmäkameroita? Miksi ammattilaiset ei kuvaa pokkarilla jos ero tulee käyttäjästä?
[/quote]
En ole tuo jolle kysymysken esitit, mutta ammattilaiset tuskin käyttävät 400€ järkkäriä jossa on kittilinssi. Sitähän täällä on verrattu 400€ pokkariin lähikuvia otettaessa. Tuskin kukaan luulee, pokkarilla saa yhtä hyviä kuvia missään olosuhteissa/valossa/matkalla kun 10000€ järkkärillä joita ammattilaiset käyttää.
[/quote]
Eikä sillä pokkarilla saa yhtä hyvää kuvaa kuin 400€ järkkäri. Lisäksi minä puhun pokkarista noin 200€ kamerana joka on selvästi se yleisin luokka mitä ihmiset ostaa "kun en viitsi panostaa kameraan enkä osaa käyttää ja järkkärin automaatilla tulee ihan paskaa blaa blaa".
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]
Eikä sillä pokkarilla saa yhtä hyvää kuvaa kuin 400€ järkkäri.
[/quote]
Ammattikuvaaja ottaa sinun penskan naamasta paremman lähikuvan vaikka perunalla, kun sinä sillä 400€ Prismasta ostetulla järkkärilläsi.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:13"] Tuskin kukaan luulee, pokkarilla saa yhtä hyviä kuvia missään olosuhteissa/valossa/matkalla kun 10000€ järkkärillä joita ammattilaiset käyttää.[/quote]
Jos kuvasta tehdään 15x10 cm vedos perhealbumiin, eroa ei välttämättä huomaa, jos kuva on valaistu hyvin. Kuvatiedostoja tietokoneen ruudulla pikseli pikseliltä tarkasteltuna ero on selvä, mutta jos kuvien käyttötarkoitus on perheen muistokuvaaminen, 10 k€:n välineet menevät hukkaan.
Edullinen peilijärkkäri eroaa pokkareista ja peilittömistä selvimmin liikkuvien lasten kuvaamisessa. Tarkennus osuu paljon paremmin. Mutta mielenkiintoisten kuvien ottaminen liikkuvasta lapsesta vaatii aika tavalla suunnittelua ja yrityksiä. Se, joka räpsii point and shoot -taktiikalla automaattiasetuksilla ei vaivaudu sellaiseen, joten hänen on turha haaskata rahojaan teknisen mahdollisuuden ostamiseen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:04"]
Se, joka räpsii point and shoot -taktiikalla automaattiasetuksilla ei vaivaudu sellaiseen, joten hänen on turha haaskata rahojaan teknisen mahdollisuuden ostamiseen.
[/quote]
Eli sellaiselle riittäisi tälläinen aivan mainoisti... http://www.rajalacamera.fi/canon-powershot-s120-kompaktikamera.html
Ja tuolla otettua kuvaa ei perhealbumista erota vrt. halvin järkkäri?
Paras kamera on mukana oleva kamera!
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 13:19"]
Eikä sillä pokkarilla saa yhtä hyvää kuvaa kuin 400€ järkkäri.
[/quote]
Ammattikuvaaja ottaa sinun penskan naamasta paremman lähikuvan vaikka perunalla, kun sinä sillä 400€ Prismasta ostetulla järkkärilläsi.
[/quote]
Ei kyllä ota ;)
kun argumentaatio loppuu, alkaa peeloilu.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:09"]Ja tuolla otettua kuvaa ei perhealbumista erota vrt. halvin järkkäri?[/quote]
Se riippuu monista asioista. Tuo on pokkarin kannalta optimitilanne mutta ei se aina niin ole. Järkkäri antaa anteeksi hieman enemmän kuvaajan osaamattomuutta tai vaativia oloja (hämärä, liike, suuri dynamiikka). Hyvän kuvan saaminen millä tahansa kalustolla vaatii osaamista, esimerkiksi valaisun suhteen. Pitää osata katsoa mistä valo tulee ja mieluumin hallita valaistusta. Hyvä kuvaaja ymmärtää kaluston rajat ja osaa ottaa kuvat niin, ettei huonous pistä silmään. Yritin sanoa ennen kaikkea sitä, että pelkkä järkkärin ostaminen ei tee huonon kuvaajan kuvista hyviä mutta se voi tehdä hyvän kuvaajan kuvista vielä parempia tai avata hyvälle kuvaajalle mahdollisuuksia kuvata aiheita ja oloissa, joissa pokkari ei tuota tyydyttävää jälkeä. Järkkäri voi myös antaa motivaatiota itse kuvaamisen opetteluun, kun kuvaaja tietää, että sillä on enemmän mahdollisuuksia.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 14:04"]
Se, joka räpsii point and shoot -taktiikalla automaattiasetuksilla ei vaivaudu sellaiseen, joten hänen on turha haaskata rahojaan teknisen mahdollisuuden ostamiseen.
[/quote]
Eli sellaiselle riittäisi tälläinen aivan mainoisti... http://www.rajalacamera.fi/canon-powershot-s120-kompaktikamera.html
Ja tuolla otettua kuvaa ei perhealbumista erota vrt. halvin järkkäri?
[/quote]
Aivan varmasti erottaa useissa tilanteissa.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:52"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:26"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:18"] [quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 08:44"]Lähipiirissä useampikin perhe on ostanut viime aikoina järkkärin, juuri siksi että saisi parempia kuvia lapsista. Mutta kenelläkään ei ole kiinnostusta eikä ymmärrystä ottaa selvää miten se kamera toimii ja miten siitä saisi hyödyn irti. Sitten kuvataan automaattiasetuksilla salaman kanssa ja kuvat on sellaisia perus pokkarikameran tasoisia. Se ärsyttää mua! Ei se pelkkä järkkäri tee sitä, että sillä tulee kenen tahansa kuvaajan käsissä täydellisiä, studiotasoisia kuvia sisätiloissa. Pitäisi ehkä hieman perehtyä siihen toimintaan. [/quote] Just näin! Mulla olis ollut varaa järkkäriin, mutta kun 2 edellistäkin jäi käyttämättä monimutkaisten asetusten ja hienouksien takia, niin päädyin vihdoin ihan perus pokkariin. Ai että olen tyytyväinen! Mahtuu laukkuun eikä paina mitään, ei itketä vaikka lapsi saisi sen käsiinsä ja linssi hajoaisi. Nyt tulee oikeasti kuvattua lasta. Järkkärin jätin aina kotiin, koska oli ärsyttävä raahata sitä. Kuvat olivat yhtä suttua, kun ei mulla riittänyt motivaatio niiden eri toimintojen tutkimiseen. Varmaan meidän lapsi arvostaa eniten sitä, että hänestä ylipäätään on otettu kuvia - ja muuallakin kuin kotisohvalla tarkassa valaistuksessa. [/quote] Yksi sana: automaattitoiminto Milloin te opitte, että myös järkkärissä on aivan sama automaattiasetus kuin pokkarissa? [/quote] Niin? Tässä keskustelussa jo moni muukin totesi, että sillä automaatilla kuvista tulee pääsääntösesti aika paskoja. Miks mä ostaisin tonnin järkkärin TAAS vaan sitä varten, että kuvaisin automaatilla? Voi helvetti. Jos haluaa laadukkaita kuvia, ostaa järkkärin ja opettelee käyttämään siitä muitakin toimintoja kuin vaan sitä automaattia. Ja jos haluaa kuvia, ostaa kameran. Simple. Mun lapsuudessa ei kuvattu järkkäreillä ja ihania kuvia on jäänyt muistoksi! :)
[/quote]
Moni totesi? Uskoakseni ilman kokomusta.
Fakta on, että 400€ järkkäri pesee 100-0 kuvan laadussa kaikki pokkarit ja kännykät vaikka sillä automaattiasetuksella.
Mikä ihmeen luulotauti tää on, että automaattiasento = paska kuva. Tolla logiikalla kukaan ei saa pokkarilla hyviä kuvia koska niissä ei edes ole käsisäätöjä.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:56"]Fakta on, että 400€ järkkäri pesee 100-0 kuvan laadussa kaikki pokkarit ja kännykät vaikka sillä automaattiasetuksella.[/quote]
Se pesee vain, jos osaa kuvata. Silloinkin ero on merkittävä vain vähän vaikeammissa olosuhteissa. Valokuvaaminen on kaikkea muuta kuin kameratekniikkaa. Se on ennen kaikkea visuaalista näkemystä ja valaisua. Sen voi opetella ihan hyvin pokkarillakin. Sellainen tyyppi, jolle kirjat, käyttäjänoppaat tai tarkoituksellinen harjoittelu on myrkkyä, ei hyödy mitenkään vaihtamalla kännykän järjestelmäkameraan.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:04"]
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 09:56"]Fakta on, että 400€ järkkäri pesee 100-0 kuvan laadussa kaikki pokkarit ja kännykät vaikka sillä automaattiasetuksella.[/quote]
Se pesee vain, jos osaa kuvata. Silloinkin ero on merkittävä vain vähän vaikeammissa olosuhteissa. Valokuvaaminen on kaikkea muuta kuin kameratekniikkaa. Se on ennen kaikkea visuaalista näkemystä ja valaisua. Sen voi opetella ihan hyvin pokkarillakin. Sellainen tyyppi, jolle kirjat, käyttäjänoppaat tai tarkoituksellinen harjoittelu on myrkkyä, ei hyödy mitenkään vaihtamalla kännykän järjestelmäkameraan.
[/quote]
Länkyti lää. Järkkäri pesee pienet kamerat 100-0 mm. värin toistossa ja kirkkaassakin valossa. Palstamamma tosi ymmärtää vain sen ettei kuva tärähdä ja sen kuinka äkkiä kuvan saa faceen.
[quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:06"][quote author="Vierailija" time="27.03.2015 klo 10:04"]
[/quote]
Länkyti lää. Järkkäri pesee pienet kamerat 100-0 mm. värin toistossa ja kirkkaassakin valossa. Palstamamma tosi ymmärtää vain sen ettei kuva tärähdä ja sen kuinka äkkiä kuvan saa faceen.
[/quote]
Länkyti itelles. Mikä ongelma sulla on siinä, millasia kuvia kuvaan? En edes laita niitä nettiin, joten kenenkään ulkopuolisen ei tarvi niitä kauhistella.
Kyllä mun järkkäri-Canonilla tuli ihan outoja kuvia. Pikselit olivat paremmat, mutta muuten. Usein (automaatilla tai ilman) naama paloi jos käytin salamaa, ilman salamaa taas sain aikaan pimeitä kuvia. Yritin säädellä valaistusta ym. En osannut.
Mulla hajoaa kännykköjäkin 1 per vuosi, vaikka mielestäni ihan normaalisti niitä käytän. Ja olen 21 v., en tajua mitään edes Instagramista. Facebookista tulin pois, kun jatkuvasti siellä sähläsin.
Olen tyhmä, mitä tulee tekniikkaan. En vaan osaa. En aja autolla, koska päädyn aina pihan ensimmäiseen tolppaan. En käytä ipadia, koska rikon aina sen laturin pään. En kuvaa järkkärillä, koska ohjekirja ei auta mua ymmärtämään sitä.
Osaan maalata ja piirtää. Ne tulee luonnostaan. Periaatteessa mulla ois silmää myös valokuvaamiselle. Mutta vittu kun en osaa käyttää kameraa. Väänsinkö nyt tarpeeksi rautalangasta? Jos rikon kamerat joka tapauksessa, eikö oo ihan sama ostaa halpa pokkari..
Fujifilm xf1 on mainio.
Pokkarin koko ja järkkärin säädöt.
Suosittelen.
.