Teen uudenvuodenlupauksen että käytän ensi vuonna vain käteistä
Kommentit (221)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko harjoittaa elämänhallintaa jotenkin toisin? Käteisellä maksaminen on ihan idioottitouhua tässä ajassa monella tavalla. V***u sitä lompsan kaivelua ja kolikoilla räpeltämistä kassalla tukkeena. Paskamaista myös kassalle pakottaa kontaktiin korona-aikana. Ja kyllä, vuosi 2022 on edelleen koronavuosi, jos et sitä tiennyt.
Annetaan mummoille tämä käteisvaihtoehto. Jos et ole yli 80 niin mieti kuinka idiootti haluat v 2022 olla.
Apua... Ihan tuntee itsensä rikolliseksi! Olen opiskelija ja käytän usein käteistä koska se on minulle kätevää. Ei minulla ainakaan kestä sen kauempaa maksaa kuin kortillakaan. En ole edes ajatellut että se on jotenkin paha tai hyvä asia, kuitenkin aivan tavallinen laillinen maksuväline.
Sinulla ei ehkä kestäkään, mutta monilla kestää. Varsinkin näillä hörhöillä, jotka eivät osaa laskea.
Ei minusta ole kovin suuri synti, jos maksaa käteisellä, mutta en ymmärrä, mitä pahaa siinä korttimaksussa nähdään. Enkä totta puhuen ymmärrä, miten käteisen käyttäminen nykyaikana on kätevää, kun enää ei tarvitse allekirjoittaa pankkikorttikuitteja eikä edes näppäillä pin-koodia.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko harjoittaa elämänhallintaa jotenkin toisin? Käteisellä maksaminen on ihan idioottitouhua tässä ajassa monella tavalla. V***u sitä lompsan kaivelua ja kolikoilla räpeltämistä kassalla tukkeena. Paskamaista myös kassalle pakottaa kontaktiin korona-aikana. Ja kyllä, vuosi 2022 on edelleen koronavuosi, jos et sitä tiennyt.
Annetaan mummoille tämä käteisvaihtoehto. Jos et ole yli 80 niin mieti kuinka idiootti haluat v 2022 olla.
Kassatyöntekijät ovat vapaita vaihtamaan alaa, ellei vakaumuksellisilla syistä pysty työtehtäviään suorittamaan. Niin se on joka alalla.
Tämä vain vahvistaa sitä miten pelleä porukkaa te käteismaksuissa roikkujat olette. Luulitko todella, että viestin kirjoitti kassatyöntekijä?!
Mistä niin päättelet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko nyt niin, että tärkein perustelu asiassa on kohdennettu mainonta ja "kyllä mä saan tehdä eri lailla kuin muut!"?
Mitkä muut? Ei tarvita mitään perusteluja. Osalle voi olla hyvä säästökeino, osa ei halua kerryttää ostohistoriastaan dataa, osa ei luota kuin käteiseen jne.
No yleensä sitä olettaa, että ihminen hankaloittaa elämäänsä vain saadakseen siitä jonkun toisen hyödyn ja niistä olisin tässä nyt halunnut keskustella. Minusta on nyt vain omituista sanoa, että joku ei luota pankkikortteihin, mutta siitä ei saa sitten kysyä mitään jatkokysymyksiä vaan pitää vain nyökytellä, että juu juu.
En käytä käteistä ikinä, ellei ole pakko.
Kortti on huomattavasti hygieenisempi, käytän itse applepaytä, enkä edes muista milloin olisin joutunut koskemaan maksupäätteeseen naputtelemassa tunnusluvun. Kaikki maksaminen toimii ilman kontakteja.
Käteinen taas liikkuu pöpökäsistä toisiin.
Jos jotain kiinnostaa seurata ostoksiani, niin siitä sitten vaan seuraamaan.
Miksi teette tällaisia aloituksia, jos ette osaa tai halua sitten kertoa motiivejanne tällaiselle uudenvuodenlupaukselle tai ylipäätään keskustella asiasta enempää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli onko nyt niin, että tärkein perustelu asiassa on kohdennettu mainonta ja "kyllä mä saan tehdä eri lailla kuin muut!"?
Mitkä muut? Ei tarvita mitään perusteluja. Osalle voi olla hyvä säästökeino, osa ei halua kerryttää ostohistoriastaan dataa, osa ei luota kuin käteiseen jne.
No yleensä sitä olettaa, että ihminen hankaloittaa elämäänsä vain saadakseen siitä jonkun toisen hyödyn ja niistä olisin tässä nyt halunnut keskustella. Minusta on nyt vain omituista sanoa, että joku ei luota pankkikortteihin, mutta siitä ei saa sitten kysyä mitään jatkokysymyksiä vaan pitää vain nyökytellä, että juu juu.
Saahan sitä kysyä, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta vastata. Vastaus taas riippuu aina siitä, keneltä kysytään. Jos joku ei luota pankkikortteihin, hän ei luota. Saattaa olla persoonallisuushäiriö, huonoja kokemuksia tai vaan epävarmuutta ”uutta” teknologiaa kohtaan.
Joku kokee että hän saa paremmin säästöön rahaa kun se kulkee konkreettisesti hänen käsiensä kautta. Miksikö? No, jollain voi olka vaikka oppimisvaikeuksia, toiselle se voi olla vain opittu tapa josta ei halua luopua jne.
En nyt suoraan sanottuna oikein ymmärrä, miksi kukaan olisi tilivelvollinen kenellekään siitä, että haluaa käyttää syystä x vain käteistä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä käteistä ikinä, ellei ole pakko.
Kortti on huomattavasti hygieenisempi, käytän itse applepaytä, enkä edes muista milloin olisin joutunut koskemaan maksupäätteeseen naputtelemassa tunnusluvun. Kaikki maksaminen toimii ilman kontakteja.
Käteinen taas liikkuu pöpökäsistä toisiin.
Jos jotain kiinnostaa seurata ostoksiani, niin siitä sitten vaan seuraamaan.
Niinpä. En kuvittele elämääni niin mielenkiintoiseksi, että kukaan sitä jaksaisi niitä kaupallisia algoritmeja enempää lähteä vakoilemaan. Kerran tuli pienen pieni ahdistus kun tilasin netistä erään kyseenalaisen hörhökoulutuksen ja toivoin, että tiliote ei tule koskaan kenellekään näkyville. Mutta eiköhän maailmasta löydy paljon sekopäisempääkin maksuliikennettä, joten en nyt jaksa tuosta ottaa stressiä saati sitten jostain prismasta ostetusta maitopurkista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi teette tällaisia aloituksia, jos ette osaa tai halua sitten kertoa motiivejanne tällaiselle uudenvuodenlupaukselle tai ylipäätään keskustella asiasta enempää?
En ole aloittaja, mutta minun motiivini on se, että käteisen käytöstä ei jää jälkiä. Elämä on köyhänä niin paljon helpompaa. Ymmärrät varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä kysyä, mutta kenelläkään ei ole velvollisuutta vastata. Vastaus taas riippuu aina siitä, keneltä kysytään. Jos joku ei luota pankkikortteihin, hän ei luota. Saattaa olla persoonallisuushäiriö, huonoja kokemuksia tai vaan epävarmuutta ”uutta” teknologiaa kohtaan.
Joku kokee että hän saa paremmin säästöön rahaa kun se kulkee konkreettisesti hänen käsiensä kautta. Miksikö? No, jollain voi olka vaikka oppimisvaikeuksia, toiselle se voi olla vain opittu tapa josta ei halua luopua jne.
En nyt suoraan sanottuna oikein ymmärrä, miksi kukaan olisi tilivelvollinen kenellekään siitä, että haluaa käyttää syystä x vain käteistä.
No esimerkiksi siksi, että tekee aiheesta aloituksen KESKUSTELUpalstalle. Eikö tosiaan tule mieleen, että joku saattaa esittää aiheesta jonkun miksi-kysymyksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole aloittaja, mutta minun motiivini on se, että käteisen käytöstä ei jää jälkiä. Elämä on köyhänä niin paljon helpompaa. Ymmärrät varmaan.
Miten ymmärtäisin, kun aiheesta on näköjään kiellettyä kysyä? Tarkoitatko, että esimerkiksi toimeentulotukea hakiessa ei saa näkyä kyseenalaisia menoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt suoraan sanottuna oikein ymmärrä, miksi kukaan olisi tilivelvollinen kenellekään siitä, että haluaa käyttää syystä x vain käteistä.No esimerkiksi siksi, että tekee aiheesta aloituksen KESKUSTELUpalstalle. Eikö tosiaan tule mieleen, että joku saattaa esittää aiheesta jonkun miksi-kysymyksen?
Ei, vaan MITEN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt suoraan sanottuna oikein ymmärrä, miksi kukaan olisi tilivelvollinen kenellekään siitä, että haluaa käyttää syystä x vain käteistä.No esimerkiksi siksi, että tekee aiheesta aloituksen KESKUSTELUpalstalle. Eikö tosiaan tule mieleen, että joku saattaa esittää aiheesta jonkun miksi-kysymyksen?
Ei, vaan MITEN.
Miksi kukaan kysyisi miten, kun jokainen tietää, miten käteisellä maksetaan?
Eli aloittaja toivoi, että tämä keskustelu etenee näin:
- Käytän ensi vuonna vain käteistä enkä pankkikorttia lainkaan
- Vau, minäkin haluaisin. Miten ihmeessä aiot sen tehdä?
- Minä nostan rahat pankkitililtä ja annan aina kaupassa vain käteistä.
- Oho, eipä ole tullut mieleenikään. Miksi kukaan ei ole kertonut, että noinkin voi tehdä?! Minunkin pitää miettiä, uskaltaisinko minäkin yrittää..
Itse käytän lähinnä käteistä. Voin maksaa kortilla, jos unohtuu nostaa käteistä.
Näin saan pidettyä osteluni suunnittelmissani rajoissa. Nostan vaikka satasen, niin voi katsoa, paljonko on jäljellä käyttöön.
En myöskään pidä siitä, että pankkitilin kuukausikuitti on monta sivua pitkä. En välitä tietää, että miten paljon ostin mistäkin kaupasta pankin kuitista, kun tiedän kyllä itse, missä kaupoissa käyn ja mitä sieltä ostin.
Tämäkin keskustelu meni näköjään yhden hullun pakonomaiseksi vänkäämiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupassa monet ei enää katso edes mitä ruoat maksoivat, pakkaavat tavaroita kassiin ja viuhauttavat korttia eikä mitään kontrollia kulutukseen.
Työkave tekee näin ja hänelle kuluukin aivan järjettömästi rahaa ruokakauppaan, siis jos minuun vertaa ja minä en tee noin ja maksan käteisellä.
Ei kyllä todellakaan kiinnosta alkaa kaupassa sähläämään minkään käteisen kanssa, kun ostaa perheelle viikoksi ruuat. Toki olen tehnyt kauppalistan ja jo siinä vaiheessa valitsen listalle myös edullisia ruoka-aineita, mutta enhän minä pääse sieltä ikinä pois, jos alan arpoa joka tuotteen kohdalla, että tarvitaanko nyt oikeasti.
En ole ymmärtänyt koskaan, miksi ihmiset pitävät tavallista käteismaksua jonain "sähläyksenä". Jos ostat perheelle viikoksi ruuat, niin eipä siitä paljoa sähläystä tule, kun annat kassalle seteleitä ja saat vaihtorahat takaisin. Monesti jopa nopeampaa kuin korttimaksu, eikä ole altis häiriöille.
Ensin lasketaan mitä siellä kukkarossa on. Sitten lähdetään nostamaan rahaa (ja ei en säilytä isoja käteismääriä kotona, aivan liian iso riski). Jos kassalla maksaa aina seteleillä, niin kohta on kilo kolikoita kassissa. Jos taas maksaa kolikoilla, niin kestää iän kaiken laskea niitä kassalla. Ei todellakaan ole nopeampaa kuin kortin käyttö. Ja sitten on se, että rahaa täytyy varata reilusti extraa, koska hyödynnän myös tarjouksia, jos sattuu hyviä (esim 30% alennuslihaa ostan pakkaseen reilumminkin, jos on sopivia tarjolla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apua... Ihan tuntee itsensä rikolliseksi! Olen opiskelija ja käytän usein käteistä koska se on minulle kätevää. Ei minulla ainakaan kestä sen kauempaa maksaa kuin kortillakaan. En ole edes ajatellut että se on jotenkin paha tai hyvä asia, kuitenkin aivan tavallinen laillinen maksuväline.
Sinulla ei ehkä kestäkään, mutta monilla kestää. Varsinkin näillä hörhöillä, jotka eivät osaa laskea.
eri
Sinä ehkä osaat laskea, mutta joudut kuitenkin välillä venkslaamaan korttiasi lukijaan useamman kerran, kun se ei jostain syystä tunnista sitä. Ja muut odottavat, koska maksamisesi on hidasta.
Tää on hyvä idea. Mullakin on jääny paljon enemmän säästöön silloin kun nostan tililtä ison summan rahaa ja makselen sit vaan niillä enkä korteilla. Pysyy paljon paremmin kärryillä rahanmenosta.
Voisin itekin tehä tällaisen uuden vuoden lupauksen. Mul on toinen lupaus mietinnässä, mut en viitti montaa asiaa luvata, joko tää tai se🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onnea vain esimerkiksi puhelin- ja sähkölaskun kanssa.
Tuskinpa aloittaja tarkoittu laskujen maksua.
No minun rahaliikenteeni muodostuu suurimmaksi osaksi nimenomaan laskuista. En ymmärrä, miten korttimaksut olisivat yhtään sen vaarallisempi asia. Aika monista asioista muutenkin nykyään maksetaan jonkilaisella laskulla. Verkkokaupat, suoratoistopalvelut, pysäköintimaksut ovat omalta kannaltani tavallaan laskuja, mutta niissä kuitenkin laskutustiedoissa on pankkikorttini numero. En näe, mikä ero siinä olisi, meneekö maksu suoraan pankkitililtäni vain tuleeko näistä lasku verkkopankkiini. Siksi tämä korttimaksujen vältteleminenkin on vähän erikoista, jos laskut kuitenkin kelpaavat.
Korttimaksuista näkee suoran missä liikut ja mihin kellonaikaan. Parhaimmillaan voi päiväkohtaisesti selvittää missä ole ollut. Missä kahvilassa kävit ja kenen kanssa samaan aikaan. Alkaa ihan foliohattua kiristämään kun tätä ajattelee.
Mutta pankkiautomaatilla asioidessako ei näy näitä samoja asioita? Eikä puhelimestasi tai kauppojen valvontakameroista? Ja mitä haittaa sinulle on tähän päivään mennessä aiheutunut siitä, että joku s-ryhmän koodaaja näkee, että kävit ostamassa maitoa kannelmäen prismassa torstaina kello 17.34?
Näkeehän tuon toki pankkiautomaatillakin tai vaikka konttorissa, mutta jos käyt vaikka nostamassa automaatilta tai tiskiltä 2000 euroa ja käytät sen ostoksiin, niin aika paljon vähemmän informaatiota siitä jää kenellekään verrattuna siihen, jos tekisit nuo samat kahdentonnin ostokset maksukortilla.
Vastaistko myös viimeiseen kysymykseen?
Ihmiselle, kuten sinä, joka ei välitä omasta yksityisyydestään paskan vertaa, tällä ei olekaan mitään väliä. Siksi suosittelenkin sinun jatkamaan korttimaksamista ja luovuttamaan sijaintitietosi ilmaiseksi näille koodareille ym. tahoille, jotka voivat näppärästi käyttää niitä vaikkapa mainostamiseen tai asiakasprofilointiin.
Oma elämäni on ainakin niin tylsää, etten todellakaan jaksa ruveta pelaamaan käteisen kanssa jonkun yksityisyyden suojan takia. Jos käy kerran viikossa Prismassa ja ostaa ruokaa, niin eipä siitä paljon iloa kenellekään ole. Tosin ottaisin mielelläni juuri minulle sopivia tarjouksia, mutta ei ole sellaisia näkynyt vaikka vuosikausia on luvattu.
Tämä vain vahvistaa sitä miten pelleä porukkaa te käteismaksuissa roikkujat olette. Luulitko todella, että viestin kirjoitti kassatyöntekijä?!