Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ja "uusperheen" joulu

Vierailija
17.12.2021 |

Mitä pitäisi tehdä, kun teini mököttää ja itkee, kun meille olisi tulossa tapaninpäivänä miesystäväni ja hänen lapsensa kylään? Tapaamme aina joskus miesystävääni ja hänen lapsiaan viikonloppuisin ja loma-aikoina, ja teini käyttäytyy aivan kuin olisin ottanut jonkun hirveän alkoholisti-isäpuolen ja kamalan kakaralauman meidän katon alle pilaamaan hänen elämäänsä. Miesystäväni on ihan mukava ja tavallinen ihminen, samoin hänen lapsensa, ja teinillä on aina oikeus olla omassa huoneessa, jos he ovat meillä kylässä. Kyläilyjä on siis ehkä kerran pari kuukaudessa. Tuntuu että teini kiristää minua jotenkin henkisesti. Ymmärrän hänen tunteitaan, mutta ei kai minun tarvitse koko elämääni viettää hänen pillinsä mukaan? Teini ei käy juuri isälläänkään, joten minulla on hyvin vähän omaa aikaa ja yritän pitää seurustelusuhdetta silti elossa mieheen. Rakastan häntä syvästi ja toivon hänen kanssaan yhteistä tulevaisuutta. Ymmärrän teinin tunteita, ja hänellä on selvästi oikeasti paha olla, kun hän itkeekin, mutta tämä tuntuu ihan kauhealta. En tiedä miten selittäisin miesystävällenikään, että joulusuunnitelmat on peruutettu eikä hän lapsineen tervetullut. En tiedä missä rajat menevät? Itselle on tässä vaiheessa ihan v:n sama miten se joulu menee, pelkään vain että joku pahoittaa mielensä, mies tai teini.

Kommentit (848)

Vierailija
261/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

..voit sanoa lapselle, että niin pitkään kun elätät häntä, niin ei ole sananvaltaa sinun suhteissasi. Mitä tätä yhteiskuntaa vaivaa, kun penskat päättävät miten vanhemmat elävät elämäänsä, vaikka olisikin murkkuikä, niin ei oikeuta säätelemään vanhemman yksityiselämää. Jos teinillä on toinen vanhempi olemassa, niin voit pyytää siirtymään hänen kortteeriinsa, jos ei muu kelpaa. Jos olet maksanut hänelle puhelimet yms. viihdevälineet, niin voit nuo ottaa haltuusi. Sinun ei tarvitse maksella kiukuttelevan kakaran puhelinliittymiä tai vermeitä, jotka eivät ole elämälle niin oleellisia. Ainoastaan tarpeellisia on normaali ylläpito; ruoka, vaatteet ja katto pään päällä. 

Sitten on mummelin turha kitistä perään myöhemminkään. Tai kysellä lapsenlapsia.

..taisi osua ja upota. Olet näköjään näitä "teinejä", ei varmaan kauheasti vanhempaa kiinnostakaan sellaisen penskan kitinä, jossa yritetään roikkua napanuorassa kiinni loppuelämä. Kannattaisi aikuistua ja itsenäistyä, eikä kitistä täällä palstalla...

Tuo on hyvä neuvo. Mikset noudata sitä?

-eri

Vierailija
262/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi teiniä, jotka asuvat kanssani vuoroviikoin. Minulla on ollut myös jo vuosia uusi kumppani, mutta mekään emme asu yhdessä. Emme kauheasti vietä aikaa yhdessä "uusperheenä", silloin tällöin toki, mutta kumppanini on jäänyt lapsilleni vielä vieraaksi. Silti meillä ei ole koskaan ollut sellaista tilannetta, että lapseni mököttäisivät ja itkisivät minulle, kuinka eivät halua istua saman pöydän ääreen kumppanini kanssa yhden aterian ajaksi. Jonkinlaiselta vallankäytöltä tuollainen käyttäytyminen kuulostaa. Työssäni näen kyllä jatkuvasti näitä teinejä, jotka kuvittelevat koko maapallon pyörivän heidän napansa ympärillä. Epämiellyttäviä tyyppejä, pakko sanoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset eivät määrää perheen eikä aikuisten elämää.

Heiltä voi kysyä garvittaessa mielipiteensä, ja soveltuvin osin ottaa huomioon.

Jos teini nyt esimerkiksi terrorisoi hyvän alkaneen suhteen, josta äidille voi muodostua kymmenien vuosien lopun elämän kestävä hyvä suhde ja teini häipyy muutaman vuoden kuluttua joka tapauksessa pois (ainakin pitäisi) niin väärinhän se on.

Oppikoot käyttäytymään ihmisiksi eikä olemaan itsekäs

Vierailija
264/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne. Mutta nyt lähden siitä, että teidän kotisi on myös sinun koti AP. Sinulla on oikeus kutsua ketä haluat kylään ja muut pitää olla kohteliaita. Eihän sinun miesystävä ole sinne muuttamassa, vaan viettämään aikaa.

Teinin pitää hyväksyä, että sinulla on ystäviä josta sinä välität. Niin kuin hänellä on ja tulee olemaan ystäviä josta sinä et välttämättä tykkää. Jokainen  perhesuhteessa tulee tapamaan jonkun jonka kanssa ei ihan nappiin mene. On ikäviä anoppeja, appiukkoja, vävyjä jne. Kuitenkin semmoisen ihmisen kanssa voi viettää aikaa, koska se läheinen välittää juuri siitä ihmisestä.

Ymmärisin kuitenkin, että teillä on etäsuhde ja nyt haluat viettää joulua koko porukka yhdessä. Kerro teinille, että sinä tulisit iloiseksi ja haluathan että äitikin on iloinen? Kerro kuinka paljon haluat että hänkin on onnellinen, ja yhdessä voitte tehdä mahtavan joulun kaikille. Neuvottele, mikä olisi hänen mielestä on tärkeä jouluna? Olisiko yhteinen rauhallinen aamu. Mutta tee selväksi, että sinun ystävät tulee, mutta anna hänen päättää esimerkiksi jostain herkusta jonka hän valmistaa. Varmista että miesystävä sitä kehu. 

ota teini mukaan suunnitteluun, anna hänelle mahdollisuus vaikuttaa. Tee kuitenkin selväksi, että he tulevat jouluun ja yhdessä teette joulun heille.

Teille muille joka tätä nyt kommentoi pahasti. Olette ilkeitä ihmisiä ja AP ja hänen miesystävä vaikuttaa fiksulta kun eivät ole muuttaneet yhteen juuri lasten vuoksi. Tässä on oikeasti lapsia ajateltu. Teinin on myös otettava vastuu omasta käytöksestä, ja kohteliasuus vieraille on todella tärkeä taito.

Kovasti vaivaa panemisen valmistelua varten. Eihän se kuulu lapsille ja teinille.

Sinulla on kyllä joku pakkomielle ”panemisesta ja nussimisesta”, käyttääkseni samantasoista sanastoa kuin sinä. Vaikka seksi aikuisten parisuhteeseen kuuluukin, ei koko elämä pyöri panemisen ja siihen valmistautumusen ympärillä. Taidat itse olla hormonihuuruinen teini, jonka ajatusmaailmaan ei mahdu muuta kuin seksi (josta sinulla vielä ei ole kokemusta).

Vierailija
265/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko per...sä armoton kutina,että pitää väkisin joku vieras äijä ujuttaa kylään.Teinille vaan rohkeutta

vastustaa moista ja pidä vaan oma pääsi tunkeilijan suhteen.

Kauanko pitää seurustella, ennen kuin kyseessä ei ole enää vieras äijä? Jos "vuosia" ei riitä, niin ehkä kymmeniä vuosia?

Teinille se on aina vieras äijä. Ei mitään sukua tai lukua, koskaan. Se että äijä panee äitiä, ei tee äijää teinille läheiseksi ja tutuksi.

Mutta ei ole pakko olla, jos teini antaa siihen mahdollisuuden. Ei vanhemman uuden puolison tarvitse olla vihollinen, todennäköisesti se on oikeasti ihan mukava ja hyvä tyyppi joka tekee vanhemman onnelliseksi. Teinikin voi sen ymmärtää jos pääsee yli tuosta angstista, pelosta, ahdistuksesta ym negatiivisista tunteista mitä hän nyt kokee.

Vierailija
266/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysyisin teiniltä miltä hänestä tuntuisi, jos sinä käyttäytyisit samoin hänen tyttö tai poikaystävää kohtaan. Että miltä se tuntuisi.

Sitten teini voisi kysyä ap:lta, haluaisiko tämä että teini tuo tyttö/poikaystävän vanhempineen kylään jouluna. Sama asia.

Jos äidistä on ok, että oma miesystävä tulee lapsineen, voisi teini vastaavalla logiikalla kutsua oman kullan vanhempineen.

Ainakin minä äitinä oikein mieluusti tutustuisin teinin seurustelukumppaniin ja tämän vanhempiin ja vaikka sisaruksiinkin, oikein kiva olisi jos tulisivat tapanina käymään.

Vierailija
267/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea tilanne. Mutta nyt lähden siitä, että teidän kotisi on myös sinun koti AP. Sinulla on oikeus kutsua ketä haluat kylään ja muut pitää olla kohteliaita. Eihän sinun miesystävä ole sinne muuttamassa, vaan viettämään aikaa.

Teinin pitää hyväksyä, että sinulla on ystäviä josta sinä välität. Niin kuin hänellä on ja tulee olemaan ystäviä josta sinä et välttämättä tykkää. Jokainen  perhesuhteessa tulee tapamaan jonkun jonka kanssa ei ihan nappiin mene. On ikäviä anoppeja, appiukkoja, vävyjä jne. Kuitenkin semmoisen ihmisen kanssa voi viettää aikaa, koska se läheinen välittää juuri siitä ihmisestä.

Ymmärisin kuitenkin, että teillä on etäsuhde ja nyt haluat viettää joulua koko porukka yhdessä. Kerro teinille, että sinä tulisit iloiseksi ja haluathan että äitikin on iloinen? Kerro kuinka paljon haluat että hänkin on onnellinen, ja yhdessä voitte tehdä mahtavan joulun kaikille. Neuvottele, mikä olisi hänen mielestä on tärkeä jouluna? Olisiko yhteinen rauhallinen aamu. Mutta tee selväksi, että sinun ystävät tulee, mutta anna hänen päättää esimerkiksi jostain herkusta jonka hän valmistaa. Varmista että miesystävä sitä kehu. 

ota teini mukaan suunnitteluun, anna hänelle mahdollisuus vaikuttaa. Tee kuitenkin selväksi, että he tulevat jouluun ja yhdessä teette joulun heille.

Teille muille joka tätä nyt kommentoi pahasti. Olette ilkeitä ihmisiä ja AP ja hänen miesystävä vaikuttaa fiksulta kun eivät ole muuttaneet yhteen juuri lasten vuoksi. Tässä on oikeasti lapsia ajateltu. Teinin on myös otettava vastuu omasta käytöksestä, ja kohteliasuus vieraille on todella tärkeä taito.

Kovasti vaivaa panemisen valmistelua varten. Eihän se kuulu lapsille ja teinille.

Sinulla on kyllä joku pakkomielle ”panemisesta ja nussimisesta”, käyttääkseni samantasoista sanastoa kuin sinä. Vaikka seksi aikuisten parisuhteeseen kuuluukin, ei koko elämä pyöri panemisen ja siihen valmistautumusen ympärillä. Taidat itse olla hormonihuuruinen teini, jonka ajatusmaailmaan ei mahdu muuta kuin seksi (josta sinulla vielä ei ole kokemusta).

Ilmeisesti kuuluu, koska kaikki pyörii sen ympärillä. Äitihän jo ilmoitteli olevansa kiimainen. Jos mies olisi impotentti, olisiko hän ”äidin ystävä”? Vastaus on ei, koska melaa siinä hingutaan mekkoon. Olen keski-ikäinen, joka on nähnyt miten pahoin teinit voivat, kun äitejä ja isiä alapäät vie. Yläpäässä vain tuuli käy.

Vierailija
268/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullakin olisi tarina aivan ensi alkuun suorastaan karmea uusioperhe, mutta teinit kasvoi ja meillä vanhemmilla oli kärsivällisyyttä, vaikka hrrr.. monet vitutuskayrät kävi korkealla. 

Olemme molemmat vanhemmat adoptoineet toisten lapset, joten he perivät meidät tasapuolisesti.

Siksi on niin mukava nähdä, miten he tulevat toimeen keskenään tästä huolimatta. Ihan aitoja sisaria ja veljiä. 

Miniät ja vävyt on suljettu pois testamentista. Se saattaa olla katkera yllätys, kun varsinkin yksi heistä on hyvinkin ahneen oloinen käytökseltään. Kaikki muut ovat niin ihania.

Vierailija
269/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu teinin kanssa vielä. Sanoita ääneen, että hän on kaikkein tärkeintä ja rakkainta, vaikka uusi mies onkin kuvioissa. Voit sanoa, että hänen ei tarvitse tykätä miehestä ja saa jopa inhotakin, että jokaisella meistä on oikeus tuntea juuri sitä, miltä tuntuu. MUTTA silti pitää käyttäytyä asiallisesti.

Olen itse eroperheestä ja muistan, kuinka kirpaisi, kun isä löysi uuden perheen. Aikuisena tunnistan jo, että olin mustasukkainen ja pelkäsin menettäväni isäni, sillä hän näytti aina niin onnelliselta uuden perheen kanssa ja minä olin vain tylsä vanha minä. Kunpa hän olisi silloin sanonut, että olen maailman tärkein. Nyt aikuisena sen tiedän, mutta nuorena olin sekaisin pelosta ja huonoitsetuntoinen.

Olen myös eroperheestä. Minullekaan ei koskaan sanottu, että olen maailman tärkein tai rakkain, koska en sitä selvästikään ollut. Molemmat vanhempani perustivat uudet perheet, ja minä kasvoin niiden välissä, ilman omaa kotia ja perhettä. 

Nyt aikuisena en ole vanhempieni kanssa tekemisissä. 

Vierailija
270/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustele sen teinin kanssa. Miksi hän kokee noin? Olethan kuitenkin suurimman osan ajasta vain hänen kanssaan vai hiertääkö se oma isäsuhde taustalla jos nyt kokee menettävänsä sinut tälle suhteelle ja hänen lapsilleen.

Teini kuulostaisi nyt kokevan ulkopuolisuutta.

Teinit haluavat olla jossainmäärin ulkopuolisia, se on luonnonlaki joka edistää nuoren itsenäistymistä vanhemistaan.

Kunnioitusta vanhempia kohtaan ja hyviä käytöstapoja voi ja pitääkin lapselta vaatia, jos vanhempi ei näin tee, tekee hän karhunpalveluksen lapselleen.

Toki jos näitä vaatimuksia esitetään ensikertaa vasta kun lapsi on jo teini-ikäinen niin lopputulos ei ole paras mahdollinen.

Jos teini saa suosikki videopelin tms. joululahjaksi se saattaa pelastaa tilanteen kun teini uppoutuu viihteeseen.

Vierailija
271/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin olisi tarina aivan ensi alkuun suorastaan karmea uusioperhe, mutta teinit kasvoi ja meillä vanhemmilla oli kärsivällisyyttä, vaikka hrrr.. monet vitutuskayrät kävi korkealla. 

Olemme molemmat vanhemmat adoptoineet toisten lapset, joten he perivät meidät tasapuolisesti.

Siksi on niin mukava nähdä, miten he tulevat toimeen keskenään tästä huolimatta. Ihan aitoja sisaria ja veljiä. 

Miniät ja vävyt on suljettu pois testamentista. Se saattaa olla katkera yllätys, kun varsinkin yksi heistä on hyvinkin ahneen oloinen käytökseltään. Kaikki muut ovat niin ihania.

Lapsiraukat.

Vierailija
272/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti kuuluu, koska kaikki pyörii sen ympärillä. Äitihän jo ilmoitteli olevansa kiimainen. Jos mies olisi impotentti, olisiko hän ”äidin ystävä”? Vastaus on ei, koska melaa siinä hingutaan mekkoon. Olen keski-ikäinen, joka on nähnyt miten pahoin teinit voivat, kun äitejä ja isiä alapäät vie. Yläpäässä vain tuuli käy.

Oletko nyt ihan tosissaan sitä mieltä, ettei eronnut vanhempi saa koskaan alkaa seurustella, ainakaan ennen kuin lapset muuttaa kotoa? Koska jotkut vanhemmat käyttäytyy hölmösti, ei kukaan saisi alkaa seurustelemaan? Ja jos nyt kyse olisi pelkästä seksistä niin ap varmaan saisi sitä muutenkin kuin alkamalla useamman vuoden kestäneeseen suhteeseen pienten lasten isän kanssa, ja jotain satunnaisia seksi kumppaneita ei varmaan tarvitsisi esitelläkään. Kyllä se on ihan muut syyt kuin pelkkä seksi tässä nyt taustalla.

Vierailija
273/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko nyt ihan tosissaan sitä mieltä, ettei eronnut vanhempi saa koskaan alkaa seurustella, ainakaan ennen kuin lapset muuttaa kotoa? Koska jotkut vanhemmat käyttäytyy hölmösti, ei kukaan saisi alkaa seurustelemaan? Ja jos nyt kyse olisi pelkästä seksistä niin ap varmaan saisi sitä muutenkin kuin alkamalla useamman vuoden kestäneeseen suhteeseen pienten lasten isän kanssa, ja jotain satunnaisia seksi kumppaneita ei varmaan tarvitsisi esitelläkään. Kyllä se on ihan muut syyt kuin pelkkä seksi tässä nyt taustalla.

Olen. Itse en tekisi niin veemäistä temppua lapsilleni, mutta vanhempia on joka lähtöön. Valitettavasti. Itsekkäitä ja vähemmän itsekkäitä. Seksin pystyy hoitamaan niin ettei lapset saa edes koskaan tietää siitä, saati että pitäisi tavata näitä seksikumppaneita.

Vierailija
274/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot teinille, että ymmärrät hänen ahdistuksensa eikä tarvi teeskennellä, että tilanne olisi hänelle luonnollinen. Sano, että ole omassa huoneessa tai ulkoile jos siltä tuntuu ja saa syödä myöhemmin jos niin on parempi. Sano, että toivot häntä mukaan syömään ja yhteiseen olemiseen, mutta pakkoa ei ole. Sano, että pyydät kohteliasta käytöstä ja sietämistä, mutta tilanteesta ei tarvi pitää ja nauttia jos siltä ei tunnu.

Nimim. sekä äidin että isän uusia ystäviä kuin virtahepoa olohuoneessa teininä ahdistuneena kestänyt.

Vierailija
275/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen. Itse en tekisi niin veemäistä temppua lapsilleni, mutta vanhempia on joka lähtöön. Valitettavasti. Itsekkäitä ja vähemmän itsekkäitä. Seksin pystyy hoitamaan niin ettei lapset saa edes koskaan tietää siitä, saati että pitäisi tavata näitä seksikumppaneita.

Lapsiakin on moneen lähtöön. Omani kovasti toivoivat minun löytävän elämääni uuden rakkauden. He eivät kokeneet sitä lainkaan veemäisenä.

Vierailija
276/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miksi parisuhde on joku aikuisen "oikeus" tai yleinen käyttäytymissääntö tai pakollinen elämäntapa.

Miksi? Miksi nainen ei voi olla sinkkuäiti, asua lapsen/lasten kanssa? Mikäs sen leppoisampaa?

Olen ylpeä naisista, jotka eivät hakemalla hae uutta miestä perheeseen, joka on mennyt rikki. Elin itse lapsuutta eroperheessä ja elämä olisi ollut jännempää ja kivempaa ilman sitä äidin uutta miestä. Varsinkin teini-iässä. Siihen aikaan ei lapsilla ollut mielipiteitä, jos oli, ne tallottiin nopeasti.

Niin upeaa miestä ei maa päällään kanna, että rikkoisin ihanan kotirauhan ja luopuisin hassuttelusta mitä saadaan kotona vapaasti harrastaa. Kukaan ei tuomitse eikä ihmettele, kukaan ei häiriinny, kukaan ei häiritse. Paras ympäristö teinin kasvaa omaksi itsekseen. Rauha ja vapaus!

Vierailija
277/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkyttäviä nää uusperhekuviot, jossa viattomimmat eli ne toisen osapuolen lapset on aina suurimpia kärsijöitä. Yleensä jompikumpi uusperheen vanhempi syyllistyy eriarvoistamaan lapsia, ja tietenkin sen kumppaninsa lapsia. Pitäisi olla joku laki näillekin, että lapset saavat jonkunlakipykälän turvaamaan heidän oikeuksia, jos kokevat, että heitä kohdellaan uuspeheessä huonosti. Tsemppiä kaikille lapsille ja nuorille jotka tahtomattanne joudutte vanhempienne suhdesoppien kärsijöiksi.

Vierailija
278/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkyttäviä nää uusperhekuviot, jossa viattomimmat eli ne toisen osapuolen lapset on aina suurimpia kärsijöitä. Yleensä jompikumpi uusperheen vanhempi syyllistyy eriarvoistamaan lapsia, ja tietenkin sen kumppaninsa lapsia. Pitäisi olla joku laki näillekin, että lapset saavat jonkunlakipykälän turvaamaan heidän oikeuksia, jos kokevat, että heitä kohdellaan uuspeheessä huonosti. Tsemppiä kaikille lapsille ja nuorille jotka tahtomattanne joudutte vanhempienne suhdesoppien kärsijöiksi.

❤️

Vierailija
279/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se tosiaan traumaattista, jos joutuu syömään tapaninpäivän aterian äidin monivuotisen kumppanin kanssa.

Vierailija
280/848 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskustele sen teinin kanssa. Miksi hän kokee noin? Olethan kuitenkin suurimman osan ajasta vain hänen kanssaan vai hiertääkö se oma isäsuhde taustalla jos nyt kokee menettävänsä sinut tälle suhteelle ja hänen lapsilleen.

Teini kuulostaisi nyt kokevan ulkopuolisuutta.

Teinit haluavat olla jossainmäärin ulkopuolisia, se on luonnonlaki joka edistää nuoren itsenäistymistä vanhemistaan.

Kunnioitusta vanhempia kohtaan ja hyviä käytöstapoja voi ja pitääkin lapselta vaatia, jos vanhempi ei näin tee, tekee hän karhunpalveluksen lapselleen.

Toki jos näitä vaatimuksia esitetään ensikertaa vasta kun lapsi on jo teini-ikäinen niin lopputulos ei ole paras mahdollinen.

Jos teini saa suosikki videopelin tms. joululahjaksi se saattaa pelastaa tilanteen kun teini uppoutuu viihteeseen.

On eri asia kasvaa ja itse irrottautua kuin tuntea itsensä ulkopuoliseksi ja perheestään irrotetuksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kaksi