Mikä auttaa yöheräilyyn?
Minä nukahdan helposti, mutta herään aamuyöllä klo 2-4 aikaan enkä saa nukuttua sen jälkeen. Mikä siihen auttaa? En haluaisi mennä lääkäriin ja kysyä unilääkereseptiä.
Kommentit (26)
Onko mitään selvää syytä miksi heräät? WC? jano?
Ainakin makkarin hyvä olla täyspimeä, mahdollinen luuri toisessa huoneessa. Illalla "riittävä" proteiinipitoinen ravinto. D-vitamiini päiväsaikaan. Eikä suffeeta tai muutakaan kofeiinia.
Eikö kenelläkään ole tästä kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Onko mitään selvää syytä miksi heräät? WC? jano?
Ainakin makkarin hyvä olla täyspimeä, mahdollinen luuri toisessa huoneessa. Illalla "riittävä" proteiinipitoinen ravinto. D-vitamiini päiväsaikaan. Eikä suffeeta tai muutakaan kofeiinia.
Herään siihen, että tuntuu kuin sydän muljahtelisi rinnassa. En juo kahvia enkä juo energiajuomia tai limua. Asun yksiössä eli puhelin on pakko pitää asunnossa. D-vitamiinia otan purkista.
Minkä ikäinen olet? Eikö vaihdevuosioireisiin kuulu heräily öisin?
Mä yöheräilen jos:
1) on liikaa stressiä/murheita
2) en ole harrastanut raskasta liikuntaa hetkeen
3) olen juonut kahvia aamupäivän jälkeen
Liikuntaa ehdottomasti suosittelen, koska se auttaa vaikka olisi stressiäkin jonkin verran.
Maksa on se joka herättää ihmisen (sanoi täälläkin kerran eräs sairaanhoitaja, joten ei mutua). Ja silloin maksa on vailla sokeria. Syö ennen nukkumaanmenoa kunnolla hiilihydraattia, esim. kaurapuuroa tai koita vaikka yhtenä iltana jäätelöä (jotta saat testattua, eihän sitä tavaksi tarttee ottaa. Jos tämä hiilihydraattipommi pitää sut nukuksissa koko yön aamuun asti, kyse oli tästä. Muitakin syitä aina on, esim. stressi, mutta kun et ottanut sitä esiin, luulen että sullakin on toi, että veressä liian vähän sokeria. Ja tää ihan oikeasti toimii, olen itse testannut.
Itse sairastuin vaikeaan masennukseen ja en kyennyt nukkumaan sain unilääkettä mutta sitä kuuluisi käyttää lyhytaikaisesti mä olen käyttäny viisivuotta aiemmin sen vaikutus pisti viiraamaan jos en mennyt heti nukkumaan nyt sen otan sängyssä ja nukahdan vaikka luulen en nukahda joskus känny löytyy altani tai kirja pudonnut lattialle.
Ilman tuota lääkettä valvoisin koko yön ja päivän ja muuttuisin äkkii zombiksi.
Älä stressaa asioista, ota rennommin. Lisäksi ruokavalio ja -rytmi kuntoon ja päivittäinen ulkoilu/ liikunta.
Puolikas kannabiskeksi ennen nukkumaanmenoa. Pieni määrä riittää. Olen kuullut että ei-päihdyttävä CBD-öljy ajaisi saman asian, mutta sitä ei saa Suomesta koska laitonta, joten ei auta kuin pärjätä tällä päihdyttävällä.
kaatokänni joka ilta ni nukkuu, huonosti mut nukkuu kuiteski!
Melatoniini iltaisin. Se pitkävaikutteinen versio. Lidlin on tehokas, olen montaa erilaista kokeillut.
Kalsium, magnesium, suola, kalium -saanti riittävää ravinnosta?
Rentoutumista/joogaa tms.
Sydämen hakkaamisen lisäksi olen hikinen. Hiukset ovat ainakin päänahasta hiestä märät.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen olet? Eikö vaihdevuosioireisiin kuulu heräily öisin?
19-vuotias.
Reseptimelatoniini. Se normaali juurikin herättää aamuyöstä.
Vierailija kirjoitti:
Sydämen hakkaamisen lisäksi olen hikinen. Hiukset ovat ainakin päänahasta hiestä märät.
Onko tämä ap:n kirjoittama? Sulla voi olla kilpirauhasessa ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Selvä vaihdevuosien oire. Itse olen herännyt aamuöisin koko elämäni, ja nyt vv pahentaa tilannetta. Sydämen muljahtelu, yöhikoilu ja yöherääminen ovat kaikki vv oireita. Mene lääkäriin, ehkä verikokeet ja korvaushoito.
No tuskin täältä saat reseptiä?