Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tokaluokkalaisen varusteista... onko jo heijastinvaljaat vai vielä heijastinliivi? Entä onko vielä haalarit? Ulkohousut vain vai myös kuriks...

Vierailija
16.12.2021 |

Käsineinä sormikkaita vai rukkasia?
Talvikenkinä kuomat vai lenkkarityyppisiä? Kumpparit myös?
Kypärämyssy vielä vai ei?

Kyselee maalainen pienen ison lapsen äiti

Kommentit (126)

Vierailija
41/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tämä tiellä jokin tietoinen sääntö, että lapset eivät saa liikkua pimeällä?[/quote]

Ei ole, mutta asutaan lähiössä jossa on vilkasliikenteisiä teitä joka puolella, asujamisto sellaista ettei uskalla päästää lapsia ulos omin päin pyörimään ja pihassa ei ole leikkialuetta tai metsää. Olen itse maalta ja tämä harmittaa.

Vierailija
42/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain tehdasalueella, jossa liikkuu pari trukkia siellä täällä ei kokeneet isot ukot saa olla sekuntiakaan ilman liiviä, mutta pikkuruinen ekaluokkalainen saa ajella valottomalla pyörällään mustissa vaatteissaan syksyisessä kaupunkivilinässä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On tämä tiellä jokin tietoinen sääntö, että lapset eivät saa liikkua pimeällä?

Ei ole, mutta asutaan lähiössä jossa on vilkasliikenteisiä teitä joka puolella, asujamisto sellaista ettei uskalla päästää lapsia ulos omin päin pyörimään ja pihassa ei ole leikkialuetta tai metsää. Olen itse maalta ja tämä harmittaa.

Voi, kuulostaa aika kurjalta, jos vaan sisällä pitää illat olla.

Vierailija
44/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole, mutta asutaan lähiössä jossa on vilkasliikenteisiä teitä joka puolella, asujamisto sellaista ettei uskalla päästää lapsia ulos omin päin pyörimään ja pihassa ei ole leikkialuetta tai metsää. Olen itse maalta ja tämä harmittaa.[/quote]

Voi, kuulostaa aika kurjalta, jos vaan sisällä pitää illat olla.[/quote]

Koulupäivät ovat pitkiä, kun lähdetään ennen puoli kahdeksaa, iltapäiväkerhosta haetaan puoli viideltä ja kotona ollaan ruuhkasta riippuen kolmen vartin päästä. Pimeään talviaikaan lapsetkaan eivät halua enää illalla ulos. Mutta kohta päivä pitenee! Silloin ollaan ulkona paljon.

Vierailija
45/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulupäivät ovat pitkiä, kun lähdetään ennen puoli kahdeksaa, iltapäiväkerhosta haetaan puoli viideltä ja kotona ollaan ruuhkasta riippuen kolmen vartin päästä. Pimeään talviaikaan lapsetkaan eivät halua enää illalla ulos. Mutta kohta päivä pitenee! Silloin ollaan ulkona paljon.

Joo, onhan se pitkä päivä. Mutta iltapäiväkerhossa sitten ilmeisesti ulkoilevat päivittäin?

Vierailija
46/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapäiväkerhosta tuli mieleen, että on teidän muiden iltapäiväkerhoissa mitään erityisiä ohjeita vaattteista? Kun meillä lapsi ei muuten mun mielestä tarvitsisi kurahousuja, mutta ne vaatii ne siellä iltapäiväkerhossa, ja mun mielestä vähän hankalaa aina kuljetella niitä koulurepussa sinne. Tai ei hankalaa, mutta lisämuistamista kuitenkin.

Vierailija
47/126 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltapäiväkerhosta tuli mieleen, että on teidän muiden iltapäiväkerhoissa mitään erityisiä ohjeita vaattteista? Kun meillä lapsi ei muuten mun mielestä tarvitsisi kurahousuja, mutta ne vaatii ne siellä iltapäiväkerhossa, ja mun mielestä vähän hankalaa aina kuljetella niitä koulurepussa sinne. Tai ei hankalaa, mutta lisämuistamista kuitenkin.

Meillä on toivoneet sieltä kerhosta niitä, mutta ei varsinaisesti vaatineet. Mutta olen kyllä laittanut mukaan, koska käytetään niitä kotonakin.

Vierailija
48/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole haalaria eikä kypärämyssyä, isomman tytön talvikengät, mutta myös veljen vanhat Vikingit. Hanskoissa sekä toppaa että neulosta. Ulkohousut tietenkin, ja talvella toppaisena.

Mies on tosi tarkka heijastinliivistä, eikä hyväksy valjaita. On lahjonut tytön käyttämään koulumatkalla (myös valoisalla) maksamalla joka koulupäivän käytöstä 50 senttiä.

Onko teillä noin yleisesti ottaen samat sävelet miehen kanssa siitä, mitä lapselle puetaan? Mua ainakin ottaa joskus päähän, jos mies joustaa jostain, mistä on sovittu. Esimerkiksi eilen illalla minulla oli kiire lähteä omille asioille ja mies jäi tekemään lähtöä lapsen (8v) kanssa pihalle ja sanoin selvästi molempien kuullen, että kurahousut päälle ja otin ne vielä valmiiksi eteisen lattialle. Kun tulin takaisin, lapsi on ulkona ilman niitä ja kun kysyin miksi, niin isä oli sanonut, että ei tarvitse laittaa! Ja siis ei tietenkään ole maailmanloppu, jos housut yhden kerran likaantuu, mutta se ei ole ihan reilua, että ohitetaan se, mitä minä olen sanonut. Ja ihan samaa on tapahtunut joissain muissakin asioissa, joissa minä olen sitten se "tiukkapipo".

Vierailija
49/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole haalaria eikä kypärämyssyä, isomman tytön talvikengät, mutta myös veljen vanhat Vikingit. Hanskoissa sekä toppaa että neulosta. Ulkohousut tietenkin, ja talvella toppaisena.

Mies on tosi tarkka heijastinliivistä, eikä hyväksy valjaita. On lahjonut tytön käyttämään koulumatkalla (myös valoisalla) maksamalla joka koulupäivän käytöstä 50 senttiä.

Onko teillä noin yleisesti ottaen samat sävelet miehen kanssa siitä, mitä lapselle puetaan? Mua ainakin ottaa joskus päähän, jos mies joustaa jostain, mistä on sovittu. Esimerkiksi eilen illalla minulla oli kiire lähteä omille asioille ja mies jäi tekemään lähtöä lapsen (8v) kanssa pihalle ja sanoin selvästi molempien kuullen, että kurahousut päälle ja otin ne vielä valmiiksi eteisen lattialle. Kun tulin takaisin, lapsi on ulkona ilman niitä ja kun kysyin miksi, niin isä oli sanonut, että ei tarvitse laittaa! Ja siis ei tietenkään ole maailmanloppu, jos housut yhden kerran likaantuu, mutta se ei ole ihan reilua, että ohitetaan se, mitä minä olen sanonut. Ja ihan samaa on tapahtunut joissain muissakin asioissa, joissa minä olen sitten se "tiukkapipo".

Samaa mieltä, että ei saisi tehdä noin. Jos mies on eri mieltä, pitäisi puhua siitä suoraan sinun kanssa.

Mutta olen ymmärtänyt, että erityisesti eroperheissä saatetaan tehdä tätä, että isän luona ei säännöt enää pädekään ja saadaan äiti näyttämään tyhmältä tyhmine sääntöineen.

Vierailija
50/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokaluokkalainen tyttö, hänellä koulussa ollut vähän pidempi  karvakauluksellinen toppatakki ja mustat toppahousut, näistä on kovasti tykännyt. Kotona kun ulkoilee pidempään, toppahaalari on vielä kätevä kylmällä, samoin  kurahousut silloin, kun on kovasti märkää.

Heijastinliivi koulumatkalla.

Lapaset on suosikki, mutta paksummat rukkaset myös.

Vierailija
51/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä toimii yhteispeli hyvin tai oikeastaan mies ennemminkin varmistaa minulta, jos on epäselvää, pitikö pukea jotain vai ei.

Vierailija
52/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiaikana oli helppoa, kun oli aika tarkat ohjeet vaatteista ja varusteista. Koululaisen kohdalla pitää paljon enemmän pähkäillä! :)

Vierailija
53/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiaikana oli helppoa, kun oli aika tarkat ohjeet vaatteista ja varusteista. Koululaisen kohdalla pitää paljon enemmän pähkäillä! :)

Toisaalta koululainen myös herkästi sanoo sen, jos on eri tavalla puettu kuin kaverit. Ainakin koulussa. Pihavaatteet tietysti eri juttu.

Vierailija
54/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on joskus hassua, kun jotkut vanhemmat ei itse voi näyttää yhtään esimerkkiä. Esim yksi kymmenvuotias tyttö, jolle äitinsä kyllä vaatii valjaat päälle, mutta äidillä itsellään ei edes tavallista heijastinta. Ja pyöräilykypärät vaaditaan lapsille, mutta vanhemmat ei itse käytä!

Vierailija
55/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on joskus hassua, kun jotkut vanhemmat ei itse voi näyttää yhtään esimerkkiä. Esim yksi kymmenvuotias tyttö, jolle äitinsä kyllä vaatii valjaat päälle, mutta äidillä itsellään ei edes tavallista heijastinta. Ja pyöräilykypärät vaaditaan lapsille, mutta vanhemmat ei itse käytä!

Itse nimenomaan lasten myötä olen itsekin ruvennut pukeutumaan järkevämmin ja käyttämään kypärää ja heijastinvaljaita, koska en vaan kehtaa sanoa yhtä ja tehdä itse toista.

Vierailija
56/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse nimenomaan lasten myötä olen itsekin ruvennut pukeutumaan järkevämmin ja käyttämään kypärää ja heijastinvaljaita, koska en vaan kehtaa sanoa yhtä ja tehdä itse toista.

Minua vähän hymyilytti, kun talon hiekkalaatikolla oli äiti taaperonsa kanssa hiekkakakkuja tekemässä ja sillä äidilläkin oli sellaiset lasten malliset kurarukkaset käsissä. Ilmeisesti pienet kädet hänellä.

Vierailija
57/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää aloitus on jotenkin tosi surullinen. Ja en tarkoita ap:ta vaan kyseistä ilmiötä.

Vierailija
58/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää aloitus on jotenkin tosi surullinen. Ja en tarkoita ap:ta vaan kyseistä ilmiötä.

Mitä ilmiötä?

Vierailija
59/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ilmiötä?

Että pitää pukeutua jonkun pukeutumiskoodin mukaan eikä pelkästään sääolosuhteiden mukaisesti.  

Lapsille toitotetaan ettei saa kiusata ja kaikki pitää hyväksyä sellaisina kuin ovat, mutta samalla tuo mitätöidään tällaisilla pukeutumissäännöillä yms. Pelätään, että lasta aletaan kiusata, jos ei noudata näitä "sääntöjä".  Eikö tuo nimenomaan ruoki kiusaamista? Sanoma on: Jos joku pukeutuu erilailla, häntä saa kiusata, koska hän ei noudattanut sääntöjä, hänen oma syy, tai äidin syy.

Vierailija
60/126 |
18.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ilmiötä?

Että pitää pukeutua jonkun pukeutumiskoodin mukaan eikä pelkästään sääolosuhteiden mukaisesti.  

Lapsille toitotetaan ettei saa kiusata ja kaikki pitää hyväksyä sellaisina kuin ovat, mutta samalla tuo mitätöidään tällaisilla pukeutumissäännöillä yms. Pelätään, että lasta aletaan kiusata, jos ei noudata näitä "sääntöjä".  Eikö tuo nimenomaan ruoki kiusaamista? Sanoma on: Jos joku pukeutuu erilailla, häntä saa kiusata, koska hän ei noudattanut sääntöjä, hänen oma syy, tai äidin syy.

No hei, eihän sille mitään voi, että lapsille on tärkeää, että kuuluu joukkoon, eikä ole kovin erilailaista kuin muilla. Tämä on ihan luonnollista ja vaikka kuinka olisi ideaalista ajatella, että ei kiusata ja hyväksytään kaikki, niin reaalimaailma on aina vähän erilainen. Ei kukaan halua, että lasta kiusataan. Ja jos kiusaamisen voi jossain tilanteessa välttää vaatevalinnalla, joka on käytänössä yhtä "hyvä", esim takki ja housut eikä haalaria, niin miksipä ei niin tekisi.

Vaikka itse todella vähän ajattelen, että mitä muut ajattelee, myönnän, että itsekin alkusyksystä mietin sitä, että ostanko enää edes pihahommiin kuriksia 2. luokan aloittaneelle vai olisiko ne "lapselliset". Kysyin parilta tuttavaäidiltä, miten ne tekee, ja kun sieltä sain "vihreää valo" oli helpompi ostaa ne.