Miksi osa ihmisistä ei pysty/kykene olemaan työelämässä?
Ei kauan, vain muutaman vuoden ja sitten luistetaan? Mikä ongelma on olla töissä?
Kommentit (64)
Huomaa, että täällä on vain laiskoja. Huh, nyt tiedän ketä täällä pyörii. Tämä selvitti, että täällä pyörii laikat ja saamattomat ihmiset. Sen selvitys onnistui hyvin.
Miksi käydä töissä kun saman rahan saa tekemättä mitään?Tyhjän saa pyytämättäkin.
Vierailija kirjoitti:
Liian pakkotahtista ja muiden määräilemät säännöt, palkat, työajat ja tehtävät. Kertakaikkiaan täysin vastenmielistä.
Tämä! Nyt kun olen tuplannut palkan (normihoitsupalkka n. 2500e kk) ja yksityisenä toimijana kaikki turha paska puuttuu (koska en ole kunnalla töissä, olen vain vuokralla) ja esimiehet on normaaleja, niin kummasti jaksaa olla töissä. Aiemmin en jaksanut ikinä: paska palkka, paskat pomot, käsittämättömiä vaatimuksia ja turhia hommia, liian vähän aikaa liian vaativille asiakkaille.
Perusjutuilla saadaan homma pitkälti kuntoon ja töihin on ihan ok mennä.
Lääkitsemätön add mihin ei saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että täällä on vain laiskoja. Huh, nyt tiedän ketä täällä pyörii. Tämä selvitti, että täällä pyörii laikat ja saamattomat ihmiset. Sen selvitys onnistui hyvin.
Ai, jos joku ei haluaisi lähteä aamulla töihin, niin tarkoittaa, että haluaa jäädä kotiin laiskottelemaan? Ei kenties tekemään jotain itselleen mielekästä, kuten vaikkapa tarttua moottorisahaan ja kaataa puita, joista sitten tekee polttopuita liiteriin, sensijaan että menisi istumaan kahdeksaksi tunniksi tietokoneen ääreen työpaikalle?
Oletpas yksinkertainen.
Ovat laiskoja ja loisivat mielummin.
Vierailija kirjoitti:
Kestävyyden/sitkeyden puute on ainakin yksi syy. Toinen ihan yhtä suuri syy on hieman surullisempi, nimittäin tosi moni ei koskaan löydä sitä omaa hommaansa. Sitä mitä haluaa ja jaksaa tehdä. Ehkä puuttuu syy, tarkoitus, täyttymys. Työ, johon lähdetään aina vain palkan perässä ja joka aamu angstataan kun "joutuu" lähtee töihin, ei ole sen arvoista. Jokaisen pitäisi hakeutua sellaisiin hommiin, joita haluaa tehdä. Ei työhön, josta vain "saa" palkkaa, vaan työhön, jota oikeasti HALUAA tehdä.
Mistä tuollaisen muka löytää. Paljon olen kaikkea kokeillut ja ihan samaa paskaa kaikki on
Pullamösöjä laiskiaisia ovat mielestäni.
Suurin osa ns. työelämässä pärjäävistäkin kokee että työelämä on raskasta, välillä sietämättömyyden rajoille asti.
Kannattaa myös muistaa, ettei nykyisen kaltainen järjestelmä ole kauhean mielekäs tai luonteva yksilön kannalta. Olemme kasvaneet ja kehittyneet pienissä yhteisöissä joissa työt olivat mielekkäitän ja liittyivät yhteisön välittömiin tarpeisiin, ja pakollisten askareiden jälkeen jäi vielä paljon aikaa oleiluun. Eri asia puurtaa ja päivystää vuositolkulla yksin jonkun korporaation pussiin 5 päivänä viikossa vain että saa pari rauhallista hetkeä jossain kerrostalokopissa ja vähän ruokaa.
Eniten minusta, tai itsellänk ainakin, vaikuttaa se, kun tiettyyn aikaan pitää mennä töihin. Oli se sitten aamulla kuudelta tai illalla seitsemältä. Sellainen työ, jossa saisi itse päättää, moneltako päivänsä aloittaa, olisi paras. Vielä parempi, jos olisi vaikka vaatimus tehdä töitä 40 tuntia viikossa, niin voit tehdä vaikka kolmessa päivässä nuo tunnit. Tai sitten jakaa seitsemälle päivälle. Voit aloittaa maanantaina töiden teon vaikka illalla kuudelta, ja tiistaina jo neljältä aamuyöllä, ihan kuinka haluat.
Tälläinen ei vain ole mahdollista, vaan joutuu muiden aikatauluja noudattamaan, ja näin jää väliin monta mielekästä asiaa.
Monilla on tuo alkoholismi, tai autistiset piirteet on toinen hankala, esim ADHD, sä et vain saa otetta, että pääsisit alkuun siinä hommassa. Ja sitten, jos et saa sanaa suusta, on aika paha myös ja jotkut oppimisvaikeudet.
Vierailija kirjoitti:
Miksi käydä töissä kun saman rahan saa tekemättä mitään?Tyhjän saa pyytämättäkin.
Vaikea kuvitella, että saisin sosiaalitukena 60 000 eur vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
No minä olen ainakin ihan helvetin laiska. Onneksi laiskuus on hyve.
Kyllä nykyiset 30 tuntia viikossa jaksaa tehdä, kun siitä kuitenkin saa huomattavasti enemmän kuin työttömänä, mutta ei nyt saatana mitään täyttä työaikaa enää koskaan.
Ei naposta. Pelaan ja syön mielummin
Huuteletko ihan oikeista töistä vai suojatyöpaikalta?
Mietin tätä myös aiemmin. Sitten tapasin nykyisin työkaverin. Älkää ymmärtäkö väärin, että nairisisin. Hänellä on paljon hyviä ominaisuuksia, kuten auttamisen halu sekä saada muut onnistumaan. Ne ovat hienoja ominaisuuksia.
Käytännössä kuitenkin, mitä ikinä hän tekee. Hän ei keskity, ei kuuntele ohjeita tai vinkkejä tehdä työ helpommin ja vähemmällä vaivalla, eikä hänelle voi antaa vastuuta. Hän on paljon poissa töistä. Kun hän on töissä, arki vaan menee käytännössä muilta hänen neuvomisen.
Jos häntä opastaa, hänen kanssaan pitää käydä läpi ihan työelämään kuuluvia itsestäänselviä asioita, kuten muut ei tee hänen töitään automaattisesti loppuun. Hän myös jättää töitä kesken, mitä on jo neuvottu. Hänelle tulee myös erikseen sanoa, ettei jokin asia liity häneen mitenkään, jos jollakin on vaikka huono päivä töissä.
Tavallaan hänen läsnäolonsa vaatii muilta enemmän kuin hänen poissaolonsa, jolloin voi rauhassa keskittyä omaan työhön ja saa aikaiseksi enemmän.
Kykenen olemaan hyvin harvassa työssä ja vain lyhyitä työpäiviä. Ranteissa, sormissa ja polvissa on nivelrikkoa, keuhkot ei kestä pölyisiä hommia ja migreeni tulee herkästi jos pitää lukea näytöltä tai paperilta jotain tai on voimakkaita tuoksuja. Onneksi olen oman koloni löytänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kuvitella, että saisin sosiaalitukena 60 000 eur vuodessa.
No, mä en saa kuin puolet tuosta tekemällä työtä, joten miksi tehdä työtä? Palkasta pitää maksaa kaikki itse, mutta työttömälle maksetaan mm. asuminen. Pienipalkkaisena ei työtä kannata tehdä.
Kestävyyden/sitkeyden puute on ainakin yksi syy. Toinen ihan yhtä suuri syy on hieman surullisempi, nimittäin tosi moni ei koskaan löydä sitä omaa hommaansa. Sitä mitä haluaa ja jaksaa tehdä. Ehkä puuttuu syy, tarkoitus, täyttymys. Työ, johon lähdetään aina vain palkan perässä ja joka aamu angstataan kun "joutuu" lähtee töihin, ei ole sen arvoista. Jokaisen pitäisi hakeutua sellaisiin hommiin, joita haluaa tehdä. Ei työhön, josta vain "saa" palkkaa, vaan työhön, jota oikeasti HALUAA tehdä.