Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon lapsenne syövät hedelmiä päivässä?

Vierailija
26.03.2015 |

Kysymys kuuluukin jo otsikossa :) Itselläni on sellainen tilanne, että minun vanhempani ovat fruitaristeja, eli minut on kasvatettu... noh, hedelmillä. Itse olen kuitenkin aikuisiällä siirtynyt enemmän sekasyöjäksi, vaikka tiedostan kyllä, että ruokavalioni on siltikin varsin hedelmäpainotteinen. Nyt oma lapseni on aloittanut päiväkodissa ja huomaan jo tosi suuria eroavaisuuksia meidän kotiruokavalion ja päiväkodin suositusruokavalion välillä. Enkä tarkoita tätä nyt sillä tavalla, että hui kamalaa kuinka epäterveellistä moskaa hoidossa, vaan ihan mielenkiinnosta kyselisin ns. "normaalin" perheen hedelmänkulutustottumuksia :) Ei siis tarvi pelätä, että ajattelen olevani jotenkin parempi äiti kun lapseni syö paljon hedelmiä. 

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 15:02"]

1-2 ja marjoja lisäksi. Ei noissa nykyisissä raakana kerätyissä, maailman ääristä kuljetetuissa jalostetuissa hedelmänkaltaisissa tuotteissa ole muuta hyvää kuin maku... eikä aina sekään.

Kotimaisia omenoita saa syödä syksysin niin paljon kuin napa vetää, kunhan ei raakana syö.

[/quote]

Tässä olen kyllä varsin samaa mieltä kanssasi, Suomen hedelmävalikoima on kyllä melkolailla surkea. Joko niitä rahdataan umpisäilöttyinä maahan tai sitten toisessa ääripäässä jo ekana myyntipäivänä hedelmät ovat lähestulkoon mätiä. Tietty kotimaiset hedelmät on sitten kunnollisempia, mutta valikoima on niissäkin tietty varsin rajoitettu. Omenat on syksyllä parasta :) Mutta ihmettelen kyllä, kuinka joku fruitaristi kykenee pitämään ruokavalionsa ns. terveellisenä täällä. Eikä varmaan oikein kykenekään. 

Vierailija
2/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät älyttömästi, 1-2hedelmää ehkä keskimäärin. Tykkäävät enemmän kurkusta, paprikasta, porkkanasta ja marjoista. Kasviksia ja marjoja menee kyllä jokaisella se 5kourallista päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:00"]

Ihan korkeintaan kerran viikossa herkkupäivänä yksi tai kaksi hedelmää. Vihanneksia syödään kyllä paljon.

[/quote]

Herkkupäivä taas on meille tosi vieras ajatus, meillä on herkkupäivä vähän niinkun joka päivä :D Mun mielestä jos jokin ruoka ei ole herkkua, ei se ole syömisen arvoista :)

Vierailija
4/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään 1-2 hedelmää korkeintaan päivässä. Hedelmät on niin sokeripitoisia, että ovat lähinnä "herkkuja"

Vierailija
5/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei paljoa. Mä pidän muiden kasvisten syömistä tärkeämpänä.

Vierailija
6/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilla menee 2-3 hedelmää päivässä. Välipaloina ja jälkkäreinä. Esim. Aamupalalla 1/2 banaani, ruoan jälkeen 1/2 kiwi, välipalaksi mandariini ja iltapalla 1/2 banaani

Vierailija
7/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-3 päivästä riippuen. Montako teillä sitten syyään? :)

Vierailija
8/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:43"]

Lapsilla menee 2-3 hedelmää päivässä. Välipaloina ja jälkkäreinä. Esim. Aamupalalla 1/2 banaani, ruoan jälkeen 1/2 kiwi, välipalaksi mandariini ja iltapalla 1/2 banaani

[/quote]

2-3, esimerkkisi mukaan vain 1,5...

Vierailija
9/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:47"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:43"]

[/quote]

2-3, esimerkkisi mukaan vain 1,5...
[/quote]No kyllä minun laskuoppini mukaan tuosta tulee 2,5.
Meillä 5-vuotiaat kaksoset, jotka syövät 1-2 hedelmää päivässä. Joskus kyllä menee enemmän, riippuu vähän päivän muista syömisistä.

Vierailija
10/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:45"]

[/quote]

Lapsella usein aamupalalla pari hedelmää, päiväkodissa vähintään yksi hedelmä päivän aikana, kotona välipalana pari hedelmää, päivällisellä vähintään yksi ja yleensä iltapalaksikin vielä yksi. Eli keskimäärin varmaan sellainen seitsemisen hedelmää päivässä. Itselläni luku on siinä kahdenkymmenen tienoilla :D 

Vierailija
11/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:52"]

[/quote]

Lapsella usein aamupalalla pari hedelmää, päiväkodissa vähintään yksi hedelmä päivän aikana, kotona välipalana pari hedelmää, päivällisellä vähintään yksi ja yleensä iltapalaksikin vielä yksi. Eli keskimäärin varmaan sellainen seitsemisen hedelmää päivässä. Itselläni luku on siinä kahdenkymmenen tienoilla :D 

[/quote]

ja tämä oli siis ap :)

Vierailija
12/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-5

Vierailija
13/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Älytön määrä!

[/quote]

Vierailija
14/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä paljonko saa hedelmiä päiväkodissa, kotona yleensä 2 x banaani sekä puolikas omena. Sen lisäksi yleensä 2 porkkanaa ja 1/4 kurkkua, kotona pelkkää kasvisruokaa 6 päivänä viikossa, päiväkodissa saa lihaa. Kasvispainotteinen ruokavalio, kesällä sitten enemmän melonia, mansikkaa jne.

Vierailija
15/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskimääräisesti 2. Yleisimmät hedelmät mitä meillä on ovat banaani, omena, päärynä ja viinirypäleet. Sitten syödään joka päivä ainakin yksi smoothie jossa on usein purkki ananasta, pakaste marjoja, kiiwiä ja/tai mangoa.

Vierailija
16/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:54"]

[/quote]

Älytön määrä!

[/quote]

[/quote]

No joo, mutta tuo minun kaksikymmentäkin on vielä pieni määrä verrattuna siihen, mitä söin kun asuin vanhemmillani ja olin käytännössä fruitaristi itsekin :) Kymmenen banaania aamupalalla oli ihan perussetti ;)

Vierailija
17/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan korkeintaan kerran viikossa herkkupäivänä yksi tai kaksi hedelmää. Vihanneksia syödään kyllä paljon.

Vierailija
18/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:54"]

[/quote]

Älytön määrä!

[/quote]

[/quote]

No joo, mutta tuo minun kaksikymmentäkin on vielä pieni määrä verrattuna siihen, mitä söin kun asuin vanhemmillani ja olin käytännössä fruitaristi itsekin :) Kymmenen banaania aamupalalla oli ihan perussetti ;)
[/quote]
Kauheaa. Siis elää pelkällä hirveät määrät jätettä tuottavalla banskulla.

Vierailija
19/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella n. 2 päivässä, kesällä enemmän.

Vierailija
20/30 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 14:02"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:54"] [quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:52"] [quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:45"] 1-3 päivästä riippuen. Montako teillä sitten syyään? :) [/quote] Älytön määrä! Lapsella usein aamupalalla pari hedelmää, päiväkodissa vähintään yksi hedelmä päivän aikana, kotona välipalana pari hedelmää, päivällisellä vähintään yksi ja yleensä iltapalaksikin vielä yksi. Eli keskimäärin varmaan sellainen seitsemisen hedelmää päivässä. Itselläni luku on siinä kahdenkymmenen tienoilla :D  [/quote] [/quote] No joo, mutta tuo minun kaksikymmentäkin on vielä pieni määrä verrattuna siihen, mitä söin kun asuin vanhemmillani ja olin käytännössä fruitaristi itsekin :) Kymmenen banaania aamupalalla oli ihan perussetti ;) [/quote] Kauheaa. Siis elää pelkällä hirveät määrät jätettä tuottavalla banskulla.

[/quote]

Perustelisitko vähän tätä jäteasiaa? :) Sen voin kertoa, että asuin nuoruuteni maassa, jossa kasvatetaan banaaneja eli kuljetuksesta johtuvaa jätettä ei minun banskuni juurikaan aiheuttaneet.