Miksi lihavat antavat laihdutusvinkkejä itseään hoikemmille?
Mua on alkanut himpun verran ärsyttää lähipiirissäni nämä hyvää hyvyyttään annetut ruokavalio ja liikuntavinkit. Tilanne siis se, että olen normaalipainoinen, mutta lihonnut sairastumiseni vuoksi n. 10 kg. Tähän vaikuttaa mm. lääkitykseni. Juu, totta, sen huomaavat muutkin, mutta jotenkin ärsyttää saada "lenkille vaan" ja katso mitä syöt vinkkejä itseäni isommilta ihmisiltä. Eri asia jos niitä pyytäisin. Eräs tarjoutui tekemään kuntosaliohjelman minulle(en voi tällä hetkellä sinne mennä). Taidan olla liian herkkis, mutta minkä sitä luonnolleen mahtaa :) Ps. En syö mitenkään älyttömästi, eli teoriassa kyllä tiedän mitä saa ja mitä ei saa syödä. Lääkitys vain ilmeisesti hankaloittaa tätäkin asiaa.
Kommentit (23)
Miksi AV-mammalla on mielipide joka asiaan, vaikka tietoa ei ole?
Hanki vain laihoja kavereita, puhutte sitten samaa kieltä.
Sinua pienikokoisemmat saisivat sitten kommentoida ulkonäköäsi, siihen et suhtautuisi "herkästi"?
Lihavilla voi hyvinkin olla, kiitos lukuisten laihdutusyritysten, vaikka miten paljon tietoa ruokien energiamääristä, salitreenistä tai vaikka mistä. Ei ihmisen ulkonäkö kerro hänen tietomäärästään mitään. Asia erikseen sitten, pitäisikö minkään kokoisen tai näköisen ihmisen kommentoida toisen ulkonäköä. Itse ainakin pidän sitä henkilökohtaisen rajat ylittävänä.
Läskit nyt vain ovat monesti höpsöjä. Monesti eivät ymmärrä itsekään plösöyttään.
Se voi olla kannustavaksi tarkoitettua, sellaista "meet vaan lenkille, sulla ei oo niin paljoa ylimääräistä että peli ois menetetty". Joskin mun mielestä toisten elämäntapoja ei kyllä tarvitsisi kommentoida lainkaan, eikä painoa. Itse olen sairastanut anoreksiaa yli kymmenen vuotta, enkä koskaan kommentoi kenenkään lihomisia tai lahtumisia (vaikka jälkimmäisiä kuulema pitäisi, ei vain tule multa luonnostaan) ja toivoisin ettei minullekaan kommentoitaisi.
Pointti siis oli se, miksi mennään ylipäätään arvostelemaan toisen painonnousua. Mitäs jos tekisin saman heille? Ei se kivaa ole itsestänikään, mutta juu, tiedostan asian kertomattakin...Ja en siis koskaan menisi antamaan vinkkejä muille painonhallintaan, jos ei joku niitä kysyisi.
Ap.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:36"]Sinua pienikokoisemmat saisivat sitten kommentoida ulkonäköäsi, siihen et suhtautuisi "herkästi"?
Lihavilla voi hyvinkin olla, kiitos lukuisten laihdutusyritysten, vaikka miten paljon tietoa ruokien energiamääristä, salitreenistä tai vaikka mistä. Ei ihmisen ulkonäkö kerro hänen tietomäärästään mitään. Asia erikseen sitten, pitäisikö minkään kokoisen tai näköisen ihmisen kommentoida toisen ulkonäköä. Itse ainakin pidän sitä henkilökohtaisen rajat ylittävänä.
[/quote]
Mitä hyötyä on tiedosta, jota läskit eivät saa edes sovellettua omalle kohdalleen? :D Monesti myös laihdutusvinkeissä on kyse lillukanvarsista, jotka voivat auttaa jos kokonaisuus on muuten hallussa, mutta joista ei ole enää mitään apua jos ruokavalion perusta on huono.
miksei sais?
kyllä mäkin tiedän, että jos juoksisin joka päivä tunnin ja lopettaisin
kaljan juonnin, laihtuisin varmasti.
No eikö me olla vähän kuin asiantuntijoita? Lihavat yleensä tietää kaiken laihdutuksesta, toteutus vain on vähän hakusessa...
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:36"]
Läskit nyt vain ovat monesti höpsöjä. Monesti eivät ymmärrä itsekään plösöyttään.
[/quote]
Jes! AV:n vakio-riemunaihe, "läskit". Mistään muusta ei täällä jakseta ilahtua joka kerta yhtä paljon. Joka ikinen läskialoitus kerää takuuvarmasti tietyn jengin heti kommentoimaan. Tätä aloittaja toki tietoisesti hakikin, tekstin "minua isommat ihmiset kommentoivat" oli suora kutsuhuuto kaikille "onneksi voi aina haukkua läskejä kun oma elämä ei kestä katseita" -tyypeille. Siitä sitten vain jälleen, sana on vapaa, tänne alle vain ne samat virret kuin tuhansiin muihinkin ketjuihin. En kyllä jaksa hakea poppareita, kun ei kukaan kuitenkaan keksi enää aiheesta mitään sellaista, jota ei olisi tuhansia kertoja toistettu.
Sinua pienikokoisemmat saisivat sitten kommentoida ulkonäköäsi, siihen et suhtautuisi "herkästi"?
[/quote]
Siitä ei ole kokemusta. Mutta siis juu, olin pienikokoisen ystäväni kanssa ostamassa itselleni niitä isompia vaatteita ja toki se ahdisti. Tiedän, että hän on tarkka omasta painostaan. Mutta hän sanoi minulle, että näytät kuule oikein hyvältä juuri tuon painoisena. Se sopii sinulle hyvin. Ainoat vinkit ovat tulleet siis ihan eri suunnasta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:38"]
Pointti siis oli se, miksi mennään ylipäätään arvostelemaan toisen painonnousua.
Ap.
[/quote]
Eikä ollut. Jos olisi ollut, otsikkosi olisi kuulunut "miksi ihmiset puuttuvat toisten painonnousuun".
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:36"]Sinua pienikokoisemmat saisivat sitten kommentoida ulkonäköäsi, siihen et suhtautuisi "herkästi"? Lihavilla voi hyvinkin olla, kiitos lukuisten laihdutusyritysten, vaikka miten paljon tietoa ruokien energiamääristä, salitreenistä tai vaikka mistä. Ei ihmisen ulkonäkö kerro hänen tietomäärästään mitään. Asia erikseen sitten, pitäisikö minkään kokoisen tai näköisen ihmisen kommentoida toisen ulkonäköä. Itse ainakin pidän sitä henkilökohtaisen rajat ylittävänä. [/quote] Mitä hyötyä on tiedosta, jota läskit eivät saa edes sovellettua omalle kohdalleen? :D Monesti myös laihdutusvinkeissä on kyse lillukanvarsista, jotka voivat auttaa jos kokonaisuus on muuten hallussa, mutta joista ei ole enää mitään apua jos ruokavalion perusta on huono.
[/quote]
Minulla on paljon tietoa mitä en voi tai halua soveltaa omaan elämääni. Ei se tee tiedosta turhaa. Olen myös läski, mutta olen laihduttanut jo n. 20kg, joten näkisin että läskiydestäni huolimatta osaan soveltaa tietoa ravinnosta ja laihdutuksesta omaan elämääni. En kuitenkaan menisi antamaan vinkkejä elintavoista kenellekään joka ei ole niitä pyytänyt.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:43"]
[/quote]
Jes! AV:n vakio-riemunaihe, "läskit". Mistään muusta ei täällä jakseta ilahtua joka kerta yhtä paljon. Joka ikinen läskialoitus kerää takuuvarmasti tietyn jengin heti kommentoimaan. Tätä aloittaja toki tietoisesti hakikin, tekstin "minua isommat ihmiset kommentoivat" oli suora kutsuhuuto kaikille "onneksi voi aina haukkua läskejä kun oma elämä ei kestä katseita" -tyypeille. Siitä sitten vain jälleen, sana on vapaa, tänne alle vain ne samat virret kuin tuhansiin muihinkin ketjuihin. En kyllä jaksa hakea poppareita, kun ei kukaan kuitenkaan keksi enää aiheesta mitään sellaista, jota ei olisi tuhansia kertoja toistettu.
[/quote]
En muuten hakenut tuota :) En vain ymmärrä miten joku kehtaa arvostella toisen painonnousua tuohon tapaan, jos itsekkin tietää, ettei se kivalle tunnu. Olen aidosti yllättynyt noista kommenteista. Ja kyllä, en menisi heille sanomaan vastaavaa. En nyt enkä koskaan.
ap.
Ihan tästä aiheen vierestä totean, että kyllä laihojakin arvostellaan, ja heille tuputetaan ties mitä anoreksia-läppää yms..
Samaten teiniäitejä, yh-äitejä ja/tai koiranomistajia ollaan neuvomassa. En ainakaan itse enää jaksa kaikkea henkilökohtaisesti ottaa.
Läski on ihan yhtä uskottava asiantuntija laihdutusasioissa, mitä kynäniskat saliasioissa. Lähinnä naurattaa tällaiset. :D
Kyllähän sitä kuuntelee kätilöäkin, vaikkei tämä olisi itse synnyttänyt.
Yksikään urheiluvalmentaja tuskin pystyisi samoihin suorituksiin kuin valmennettavansa jne...
Lihava voi tietää ravitsemuksesta ja ylipäänsä oikeista elintavoista enemmän kuin moni hoikka. Eli mikä tässä nyt niin outoa on, että tukee ystäväänsä? Neuvot, jotka tietää vääriksi tietysti voivat ärsyttää.
Lihavathan ei saa antaa mitään vinkkejä mihinkään, koska jos olet lihava olet huono ihminen. Oikeasti lihomista, laihdutusta ja kaikkea siihen liittyvää ymmärtää parhaiten ne, jotka sen painon kanssa oikeasti taistelevat.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:31"]
Mua on alkanut himpun verran ärsyttää lähipiirissäni nämä hyvää hyvyyttään annetut ruokavalio ja liikuntavinkit. Tilanne siis se, että olen normaalipainoinen, mutta lihonnut sairastumiseni vuoksi n. 10 kg. Tähän vaikuttaa mm. lääkitykseni. Juu, totta, sen huomaavat muutkin, mutta jotenkin ärsyttää saada "lenkille vaan" ja katso mitä syöt vinkkejä itseäni isommilta ihmisiltä. Eri asia jos niitä pyytäisin. Eräs tarjoutui tekemään kuntosaliohjelman minulle(en voi tällä hetkellä sinne mennä). Taidan olla liian herkkis, mutta minkä sitä luonnolleen mahtaa :) Ps. En syö mitenkään älyttömästi, eli teoriassa kyllä tiedän mitä saa ja mitä ei saa syödä. Lääkitys vain ilmeisesti hankaloittaa tätäkin asiaa.
[/quote]
No mutta susta on tullut klassinen läski, jopa siinä määrin, että selittelet lihavuuttasi ulkoisilla syillä. totta kai syy on lääkitys tai aineenvahidunta, näin läski voi ylläpitää itsekunnioitustaan ajattelemalla, ettei ole "oikea" läski kun hänen läskeihinsä on "syy".
jatka vaan selittelyä, niin ne muutkin läskit tekevät.
Onnea, olet virallinen läski ajatusmaailmaasi myöden :D
Ajatella että haluavat olla avuksi.