Aikuisuuteen kuuluu yhteiskuntavastuu.
Psykologisesti, se on yksi aikuisuuden kehitystehtävä. Silloin kun tapaa ihmisen, joka uhoaa, ettei äänestä, ei vaikuta, ei osallistu, ei ole kiinnostunut mistään muusta kuin itsestään, sitä miettii, että millä tasolla tuo tyyppi on henkisesti.
Kommentit (53)
Te, jotka ette äänestä, kertokaa, miten päätökset olisi parempi tehdä kuin demokraattisesti äänestämällä? Antakaa nyt jumalauta sitten parempia ideoita. Haluatteko, että joka kunnassa kokoonnutaan torille huutamaan ja mölyämään oikeiden päätösten puolesta? Haluatteko että viranomaiset kullakin luukulla päättävät itse, myönnetäänkö teille rahaa vai ei?
Hävettää. Annetaan helmiä sioille. Taistellaan kaikille yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, monissa maissa naiset eivät edes saa käyttää äänivaltaa. Täällä koko ajatukselle viitataan kintaalla ja vitsaillaan työpaikan lounastunnilla vauva-palstalla Aku Ankoista.
Ottaa oikeasti päähän, yksinkertaisuus ja näköalattomuus. OIkeasti esim 10 kommentointi on silkkaa anarkiaa, ollaan vain vastaan koko järjestelmää mutta mitään ei ole ehdottaa tilalle.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:47"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:42"] Siis antakaa nyt joku oikeasti hyvät perustelut siihen miksi pitäisi äänestää. Ei selitykseksi riitä "Siksi kun mä sanon niin" , "Siksi kun sä et oo aikuinen muuten" , "Siksi kun sun nyt vaan kuuluu äänestää ja olla kiinnostunu asioista". Mikä on se perustelu siihen, miksi pitäisi äänestää? Jos ei löydy ketään ketä haluaa äänestää niin miksi mennä äänestämään Aku Ankkaa? Antakaa nyt joku ihan oikeasti hyvä selitys asialle. [/quote] kirjoitin myös viestin no. 9, eli en todellakaan ole pakottamassa ketään äänestämään tai osallistumaan mihinkään itselle vastenmieliseen tai vääräksi kokemaansa systeemiin. kuitenkin, äänestämättömyys hyödyttää eniten porvaripuolueita, eli tavallaan iso joukko äänestämättömiä kannattaa (ymmärtämättään?) oikeistoa. Vaaleissa, mitä alhaisempi äänestysprosentti, sen paremmin oikeistopuolueet pärjäävät. selitys: äänestämättä jätetään useammin matalan sosioekonomisen aseman piireissä, porvarit lähtevät joka tapauksessa uurnille. He uskovat vaikuttamisen voimaan enemmän kuin "huonomman lähiön" masentuneet ja syrjäytyneet. Tämä on yleistys, mutta tilastollisesti paikkaansa pitävä. [/quote] Eli sinun silmissäsi olen masentunut ja syrjäytynyt kun ei vaan politiikka kiinnosta? Kumma, ettei lääkärit ole tuota masennustesteihin mukaan ottaneet.
[/quote]
en väitä että olet masentunut tai syrjäytynyt, et juuri sinä, vaan kyseessä on tilastollinen todennäköisyys sille, että potentiaaliset porvarit käyvät enemmän vaaliuurnilla, heillä menee hyvin ja he haluavat että heille menee jatkossakin hyvin. Systeemi palvelee heitä, tarjoaa heille jotain hyvää ja uskoa vaikuttamisen mahdollisuuksiin ja huomiseen. Sen sijaan monet jo paremman toivosta luopuneet, kyyniset ihmiset jättävät useammin äänestämättä. Ihminen, joka ajattelee että "ihan sama, ei mulle kuitenkaan mitään hyvää tule, herrat vaan rellestää siellä eduskunnassa ja mä en saa kuitenkaan mitään"
Vaikuttaminen voi olla myös
- työskenteleminen ammatissa, jossa auttaa yhteisön jäseniä
- vapaaehtoistyö
- vapaaehtoistyötä tekevien järjestöjen tukeminen
jne.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:39"]
En ymmärrä mitään politiikasta. Lisäksi olen DI-opsikelija ei niin työllistävällä alalla; mistä minä tiedän kannattaako minun ajaa keskiluokan (joka olen valmistuttuani jos saan töitä) vai työttömien (jos en saa) asioita?
[/quote]
Tai mitä jos otat pään pois perseestä ja äänestät sitä puoluetta, joka hoitaa maan ja yhteiskunnan asiat parhaiten? t. toinen DI-opiskelija
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:39"]
En ymmärrä mitään politiikasta. Lisäksi olen DI-opsikelija ei niin työllistävällä alalla; mistä minä tiedän kannattaako minun ajaa keskiluokan (joka olen valmistuttuani jos saan töitä) vai työttömien (jos en saa) asioita?
[/quote]
No se keskiluokka kustantaa sen työttömän tuet, että päättele siitä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:56"]
Te, jotka ette äänestä, kertokaa, miten päätökset olisi parempi tehdä kuin demokraattisesti äänestämällä? Antakaa nyt jumalauta sitten parempia ideoita. Haluatteko, että joka kunnassa kokoonnutaan torille huutamaan ja mölyämään oikeiden päätösten puolesta? Haluatteko että viranomaiset kullakin luukulla päättävät itse, myönnetäänkö teille rahaa vai ei?
Hävettää. Annetaan helmiä sioille. Taistellaan kaikille yleinen ja yhtäläinen äänioikeus, monissa maissa naiset eivät edes saa käyttää äänivaltaa. Täällä koko ajatukselle viitataan kintaalla ja vitsaillaan työpaikan lounastunnilla vauva-palstalla Aku Ankoista.
Ottaa oikeasti päähän, yksinkertaisuus ja näköalattomuus. OIkeasti esim 10 kommentointi on silkkaa anarkiaa, ollaan vain vastaan koko järjestelmää mutta mitään ei ole ehdottaa tilalle.
[/quote]
Minä pidän huolta vain perheestäni ja läheisistäni. Kyllä, olen niin itsekäs. Politiikka liikkuu aina massan mukana ja minun mielipiteeni saattaa radikaalisti erota siitä toisinaan, joten parhainta on elää tarvittaessa joustavasti. Jos taas Suomi yhtäkkiä muuttuukin Natsi-Saksan tyyppiseksi paikaksi niin silloin olen jo lähtöasemissa ulkomaille. En ole niin isänmaallinen että antaisin tunkea kaikkea kurkustani alas.
En ikinä KEHTAISI myöntää ääneen missään, että en ymmärrä politiikan ideaa.
No, vaikutatteko muulla tavoin? Siis puhun teille, jotka ette äänestä. Millä tavoin tuette hyvinvointia Suomessa/yhteisössänne?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:12"]
Psykologisesti, se on yksi aikuisuuden kehitystehtävä.
[/quote]Olet toki oikeutettu mielipiteeseesi, mutta älä viitsi perustella itä tällaisilla huuhaaväitteillä. Tätä palstaa lukee myös ihmisiä, joille kehityspsykologia on tuttua.
Äänestäisin ehdokasta, joka ajaisi Lapin autonomiaa.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:04"]
No, vaikutatteko muulla tavoin? Siis puhun teille, jotka ette äänestä. Millä tavoin tuette hyvinvointia Suomessa/yhteisössänne?
[/quote]
Suomessa - maksamalla veroja. Pitäisikö jotain muutakin tehdä?
Pitäisi, 35. Veroja on pakko maksaa eikä se kerro mitään sinun pyrkimyksistäsi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:10"]
Pitäisi, 35. Veroja on pakko maksaa eikä se kerro mitään sinun pyrkimyksistäsi.
[/quote]
No pitäisikö sitten pyrkiä johonkin? Ja mihin tarkalleen ottaen? Eikö riitä että elää elämäänsä parhaaksi näkemällään tavalla eikä häiritse muita.
En hyväksy nykyistä yhteiskuntajärjestystä, ja äänestäminen olisi sen oikeuttamista.
Mielestäni meidän, erittäin etuoikeutettujen länsimaalaisten, on tärkeää pyrkiä katsomaan oman napansa ulkopuolelle sen verran, että kannamme kortemme kekoon auttaaksemme muitakin kuin oman pienen piirimme ihmisiä. Voi osallistua joskus talkoisiin, voi äänestää, voi osallistua mielipidekyselyihin, voi olla yhdistystoiminnassa tai ulkoiluttaa dementoitunutta mummoa. Jotain. Ei ole oikein, että me, jotka saamme koko ajan yhteiskunnalta niin paljon kaikenlaista tukea, emme katso olevamme velvollisia (moraalisesti) antamaan yhtään_mitään_takaisinpäin.
38, anna parempi vaihtoehto? jään odottamaan vastaustasi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:18"]
Mielestäni meidän, erittäin etuoikeutettujen länsimaalaisten, on tärkeää pyrkiä katsomaan oman napansa ulkopuolelle sen verran, että kannamme kortemme kekoon auttaaksemme muitakin kuin oman pienen piirimme ihmisiä. Voi osallistua joskus talkoisiin, voi äänestää, voi osallistua mielipidekyselyihin, voi olla yhdistystoiminnassa tai ulkoiluttaa dementoitunutta mummoa. Jotain. Ei ole oikein, että me, jotka saamme koko ajan yhteiskunnalta niin paljon kaikenlaista tukea, emme katso olevamme velvollisia (moraalisesti) antamaan yhtään_mitään_takaisinpäin.
[/quote]
Jos kokee saaneensa jotain elämäänsä hyödyttävää niin silloin tietenkin ok. Mutta siinä ei ole ideaa että on saanut jotain, joka on heikentänyt sitä ja sen jälkeen pitäisi vielä antaa jotain niin se ei ole ok. Eri asiat vaikuttavat eri tavalla ihmisiin.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:46"]
On täydellinen illuusio ajatella, että elämme täällä yksin ja vain itseämme varten. Lähdetään vaikka siitä, että kaikki ympärillämme on yhteistoiminnan tulosta. Ruoka, vaatteet, talot, koulutusjärjestelmät, kaikki. Olisit syntynyt metsään, jos eläisimme jotain muuta kuin yhteisöllistä arkea.
Siksi on tarpeen tuntea yhteiskuntavastuuta. Osallistua yhteisen hyvän tukemiseen, tavalla tai toisella. Se tulee ihan itsestään se tunne, iän ja kasvun myötä.
Masennus tai psykiatriset ongelmat voivat toki estää tämän kehitysvaiheen toteutumisen.
[/quote]
Ihmisiltä on näemmä kadonnut ymmärrys siitä mihin aikuinen terve ihminen voi tarvittaessa pystyä. Ensinnäkin mikä ongelma siinä on että syntyisi keskelle metsää. Varmasti terveempää kuin saasteisiin syntyminen. Sen lisäksi ihmiset tukeutuisivat omiin pieniin perheyhteisöihin, jossa yhteistyö ja tieto kulkevat paremmin kuin sosialistisessa valtiossamme, jossa vastuu on aina jonkun toisen jossain kaukaisessa toimistossa. Periaatteessa se mitä valtion voi tarjota, on todella pieni, joten sen pitää luoda illuusioita siitä että se on tarpeellinen, vaikka se ei sitä olekaan. Sen jälkeen ihmiset passivoivat itsensä uskomaan että he riippuvaisia tästä ja tuosta ja sitä kautta saadan surullisen kuuluisa lammaslauma.