"Syrjäytynyt", uusi nimitys laiskalle
http://www.hs.fi/m/elama/a1361944620534?jako=eb48f19d9a126726af9651eef1875073&ref=fb-share
Vai mitä ajatuksia teissä herättää tekstin Mira? Laiskahan tuo on, kun ei viitsinyt opiskella. Sosiaalitoimisto maksaa asunnon ja taistelulajiharrastuksen ja KELA kotihoidontuen, lapsilisät ja elarit. Miran mielestä hänellä on oikeus saada rahaa valtiolta, eikä häntä hävetä. Miksi helvetin takia näiltä ei voida katkaista rahahanoja, jos asenne on se että mitään ei tarvitse itse tehdä?
Mikähän se otsikon mainitsema yksi virhe on? Ei tekstissä kyllä käynyt ilmi. Ei se ainakaan kannabis voi olla. Miran tapauksessahan kysymys ei ollut mistään yhdestä kertakokeilusta. Toisaalta, olen minäkin nuorena jäänyt poliisille kiinni kannabiksen käytöstä eikä se ole estänyt minua hakeutumasta hyvään ammattiin.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 10:54"]
Teillä kaikilla on tilaisuus ja mahdollisuus toimia samoin ja jäädä pois töistä. Ei se ole kuin valinnasta kiinni.
[/quote]
Minä kunnioitan itseäni liikaa heittäytäkseni muiden elätettäväksi. Se etten tee sitä, ei tarkoita ettenkö voisi halveksia elämäntapaelättiä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:34"]
Teillä kaikilla on tilaisuus ja mahdollisuus toimia samoin ja jäädä pois töistä. Ei se ole kuin valinnasta kiinni.
[/quote]tämä
[/quote]
Mikä niin tämä?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:13"]Nuoria haukkuvat unohtavat usein sen, että nykyajan työt vaativat usein ihan erilailla kykyjä kuin entisajan ojankaivuu. Haluaisitko todella että joku sellainen "syrjäytynyt", jota et missään tapauksessa haluaisi naapuriksesi, hoitaisi kuitenkin vanhoja, hoitajastaan täysin riippuvaisia vanhempiasi? [/quote] Höpö höpö. Itse olen vain muutaman vuoden Miraa vanhempi, joten tiedän kyllä tämän ajan ongelmat. Elämäni ei muuten eroa Miran elämästä kuin että mä menin sinne kouluun, vaikka ei ehkä olisi huvittanutkaan. Kelpuuttaisin kyllä Miran hoitamaan vamhempiani. Onhan hänellä kykyjä hoitaa vauvaakin. Ap
[/quote]
No jos sä sinne kouluun menet, niin sulla ei ole Miran ongelmia. Ja siinä on iso ero teidän kahden elämän välillä.
Pari asiaa tuli mieleen.
Miran harrastuksen rahoittaminen tulee tod. näk. yhteiskunnalle halvemmaksi kuin hänen kalliit mielenterveyspalvelunsa myöhemmin. Harrastus pitää ihmisen henkisesti ja fyysiesti liikkeessä.
Ja mitä sosiaalisten tilanteiden pelkoon taas tulee ... Tässä kaiken sairaudeksi määrittelevässä nykykulttuurissa ei aina tiedä mikä on mitä. Mutta kannattaa muistaa, kun siihen vielä on tilaisuus, että vanhempien velvollisuus on kasvattaa lapsensa, tukea ja kannustaa heitä niin, että he uskaltavat olla oma itsensä eivätkä pelkää muita ihmisiä, näe heitä vihollisina.
Tämä on nyt vähän off-topic, mutta kuitenkin tuli mieleen. Kerran kun olin Norjassa, ja mulla ois ollu työkkärin aika, yritin perua sen koska oli niin rankkaa lumimyrskyä että ihmisiä oli kuollut liikenteessä, ja koin paremmaksi että lykkään lähtöä jokusen päivän. Soitin työkkäriin tutulle virkailijalle, ei sopinut ja karenssihan siitä tuli. Mutta, sitten mun exä, elämäntapatyötön raikuli, oli ollut juomassa edeltävän päivän, ja soitti työkkäriin ja kertoili jotain satuja (tapansa mukaan) että miksei pääse paikalle, niin hänellepä annettiin uusi aika tuon ajan tilalle. Reilua vai? Joku sanoi että näitä sossun pitkäaikaisasiakkaita yms hyysätään olan takaa, niin kyllä todellakin!
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:28"]
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:13"]Nuoria haukkuvat unohtavat usein sen, että nykyajan työt vaativat usein ihan erilailla kykyjä kuin entisajan ojankaivuu. Haluaisitko todella että joku sellainen "syrjäytynyt", jota et missään tapauksessa haluaisi naapuriksesi, hoitaisi kuitenkin vanhoja, hoitajastaan täysin riippuvaisia vanhempiasi? [/quote] Höpö höpö. Itse olen vain muutaman vuoden Miraa vanhempi, joten tiedän kyllä tämän ajan ongelmat. Elämäni ei muuten eroa Miran elämästä kuin että mä menin sinne kouluun, vaikka ei ehkä olisi huvittanutkaan. Kelpuuttaisin kyllä Miran hoitamaan vamhempiani. Onhan hänellä kykyjä hoitaa vauvaakin. Ap
[/quote]
No jos sä sinne kouluun menet, niin sulla ei ole Miran ongelmia. Ja siinä on iso ero teidän kahden elämän välillä.
[/quote]
Toinen oli niin tyhmä, että ei tajunnut käyttää hyväksi Suomessa tarjottavia koulutusmahdollisuuksia?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
Ok. Ehkä näin sitten. Meidän elämillä on eroa. Minä hankin koulutuksen ja työpaikan. Mira ei.
Sitä en ymmärrä, miksi meidän muiden pitää elättää Mira? Miksi Mira ei voisi toimia esim. prostituoituna? Siihen ei vaadita koulutusta?
Ap
Syrjäytymisessä ei ole kyse mistään laiskuudesta vaikka kokomuus pellet niin väittääkin. Itse olen syrjäytynyt nuori ja oma syy syrjäytymiseeni ja siihen miksi en ole saanut ammattikoulua käytyä loppuun ovat masennus ja paniikkihäiriö. En yksinkertasesti vaan pysty opiskelemaan. Ja en ole saanut tarpeeksi apua mielenterveysongelmiin vaikka apua hakenut olenkin monesti. Lääkkeitä vaan tyrkytetää mistä ole mitään helvetin apua. Helppo terveyden ihmisten tulla haukkumaan ja tuomitsemaan syrjäytyneitä mutta erittäin harvoin kukaan valitsee että hei minäpä syrjäytyneeksi.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:49"]Pari asiaa tuli mieleen.
Miran harrastuksen rahoittaminen tulee tod. näk. yhteiskunnalle halvemmaksi kuin hänen kalliit mielenterveyspalvelunsa myöhemmin. Harrastus pitää ihmisen henkisesti ja fyysiesti liikkeessä.
[/quote]
Kyllä, olet oikeassa, mutta miksi Miran ei tarvitse maksaa harrastustaan toimeentulotuen perusosasta, kuten muiden ihmisten? Miksi siihen myönnetään tukea erikseen?
Törkeää eriarvoistamista!
Ap
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:24"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:41"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:28"]
[/quote]
[/quote]
Ok. Ehkä näin sitten. Meidän elämillä on eroa. Minä hankin koulutuksen ja työpaikan. Mira ei.
Sitä en ymmärrä, miksi meidän muiden pitää elättää Mira? Miksi Mira ei voisi toimia esim. prostituoituna? Siihen ei vaadita koulutusta?
Ap
[/quote]
Painu vaikka sinne afrikkaan tai jonnein muualle missä ei ole sosiaalitukia niin ei tarvitse ketään elättää. :)
Kyllä katse kohdistuu hänen vanhempiinsa. He eivät ole totuttaneet tytärtään tekemiseen. Kyllähän siinä paniikkihäiriö iskee kun yhtäkkiä pitäisi tehdä jotain. Asenne on myös väärä, kaikki on aina muiden vika.
Vähän pelottaa mitä tapahtuu kun vauvasta menee uutuudenviehätys ja se kasvaa isommaksi eikä isommasta lapsesta saa enää sellaista positiivista huomiota kuin vauvasta. Vauvanhankinta on häneltä myös sellainen kokeilu tyyliin jospa kaikki ratkeaa kun on vauva.
Siis jumalauta mitä porukkaa yhteiskunnan tuilla elätetään ja hyysätään!
Hyvinvointiyhteiskunta täytyy purkaa, jos ei nappaa hoitaa asioitaan niin kukaan ei pakota. Mutta sitten ei pidä rahaakaan tulla.
Ihan sama mitä noille tapahtuu, ei kiinnosta.
Kurinpalautusta nuo tarvitsevat eivätkä mitään muuta.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Syrjäytymisessä ei ole kyse mistään laiskuudesta vaikka kokomuus pellet niin väittääkin. Itse olen syrjäytynyt nuori ja oma syy syrjäytymiseeni ja siihen miksi en ole saanut ammattikoulua käytyä loppuun ovat masennus ja paniikkihäiriö. En yksinkertasesti vaan pysty opiskelemaan. Ja en ole saanut tarpeeksi apua mielenterveysongelmiin vaikka apua hakenut olenkin monesti. Lääkkeitä vaan tyrkytetää mistä ole mitään helvetin apua. Helppo terveyden ihmisten tulla haukkumaan ja tuomitsemaan syrjäytyneitä mutta erittäin harvoin kukaan valitsee että hei minäpä syrjäytyneeksi.
[/quote]
Sinä olet sairas, mutta Mira on terve. Jutusta kävi ilmi, että kaikki ammattilaiset olivat sitä mieltä että Mira ei tarvitse hoitoa.
Joten eipäs sekoiteta asioita keskenään. Tässä ei arvosteltu sinunlaisiasi ihmisiä, vaan täysin terveitä, mutta laiskoja ihmisiä.
Ap
Kyllä pitäisi käyttää harkitusti käsitteitä syrjäytynyt (oman toimintansa ja valintojensa seurauksena) ja syrjäytetty. Jälkimmäistä tulisi käyttää sellaisissa tapauksissa, joissa syrjäytyminen ei ole ollut niin omaehtoista. Syrjäytetty on esimerkiksi työpaikkansa menettänyt, sairastunut tai johonkin syrjittyyn vähemmistöön kuuluva, mikä voi pienellä paikkakunnalla tarkoittaa väärää sukunimeä.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Syrjäytymisessä ei ole kyse mistään laiskuudesta vaikka kokomuus pellet niin väittääkin. Itse olen syrjäytynyt nuori ja oma syy syrjäytymiseeni ja siihen miksi en ole saanut ammattikoulua käytyä loppuun ovat masennus ja paniikkihäiriö. En yksinkertasesti vaan pysty opiskelemaan. Ja en ole saanut tarpeeksi apua mielenterveysongelmiin vaikka apua hakenut olenkin monesti. Lääkkeitä vaan tyrkytetää mistä ole mitään helvetin apua. Helppo terveyden ihmisten tulla haukkumaan ja tuomitsemaan syrjäytyneitä mutta erittäin harvoin kukaan valitsee että hei minäpä syrjäytyneeksi.
[/quote]
Mitä sinunlaisille nuorille pitäisi tehdä? Lääkkeet eivät kelpaa eivätkä auta. Et pysty opiskelemaan. Et hakea töitä. Et osaa hakea apua. Et ole valinnut syrjäytymistä. Haukut kokoomuksen, joka ei ymmärrä. ! Miten selviäisit töistä, jos et kykrne efes koulussa käymään?
Kerro millä tukitoimilla sinut saataisiin pois sieltä syrjästä? Jos et kerran ole laiska, niin auta meitä auttamaan sinua. Ahkerana ihmisenä, niin mitä kykenet samaan aikaan, vaikka oletkin sairas? Ihan mitä tahansa voit sanoa?
Näytä se kohta mistä sinä alat ottamaan vastuuta ja missä kohtaa muiden on tehtävä sinunkin tehtäväsi? Kykenetkö pitämään itsesi puhtaana? Oman kotisi puhtaana? Saatko tehtyä ruokaa? Saatko ulkoiltua? Saatko kirjoitettua hakemuksia? Entä soitettua? Etsittyä tietoa netistä? Mikä on se kynnys jonka yli et pääse ja jäät kotiin syrjäytyneeksi?
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Syrjäytymisessä ei ole kyse mistään laiskuudesta vaikka kokomuus pellet niin väittääkin. Itse olen syrjäytynyt nuori ja oma syy syrjäytymiseeni ja siihen miksi en ole saanut ammattikoulua käytyä loppuun ovat masennus ja paniikkihäiriö. En yksinkertasesti vaan pysty opiskelemaan. Ja en ole saanut tarpeeksi apua mielenterveysongelmiin vaikka apua hakenut olenkin monesti. Lääkkeitä vaan tyrkytetää mistä ole mitään helvetin apua. Helppo terveyden ihmisten tulla haukkumaan ja tuomitsemaan syrjäytyneitä mutta erittäin harvoin kukaan valitsee että hei minäpä syrjäytyneeksi.
[/quote]
Mitä sinunlaisille nuorille pitäisi tehdä? Lääkkeet eivät kelpaa eivätkä auta. Et pysty opiskelemaan. Et hakea töitä. Et osaa hakea apua. Et ole valinnut syrjäytymistä. Haukut kokoomuksen, joka ei ymmärrä. ! Miten selviäisit töistä, jos et kykrne efes koulussa käymään?
Kerro millä tukitoimilla sinut saataisiin pois sieltä syrjästä? Jos et kerran ole laiska, niin auta meitä auttamaan sinua. Ahkerana ihmisenä, niin mitä kykenet samaan aikaan, vaikka oletkin sairas? Ihan mitä tahansa voit sanoa?
Näytä se kohta mistä sinä alat ottamaan vastuuta ja missä kohtaa muiden on tehtävä sinunkin tehtäväsi? Kykenetkö pitämään itsesi puhtaana? Oman kotisi puhtaana? Saatko tehtyä ruokaa? Saatko ulkoiltua? Saatko kirjoitettua hakemuksia? Entä soitettua? Etsittyä tietoa netistä? Mikä on se kynnys jonka yli et pääse ja jäät kotiin syrjäytyneeksi?
[/quote]
Jos sais ne eläkepaperit niin siitä olisi apua. Ei tarvitsi käydä missään kuntouttavassa työtoiminnassa ynnämuissa jotka ovat pelkkää orjatyötä. Mutta eipä näin nuori eläkkeelle pääse.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Syrjäytymisessä ei ole kyse mistään laiskuudesta vaikka kokomuus pellet niin väittääkin. Itse olen syrjäytynyt nuori ja oma syy syrjäytymiseeni ja siihen miksi en ole saanut ammattikoulua käytyä loppuun ovat masennus ja paniikkihäiriö. En yksinkertasesti vaan pysty opiskelemaan. Ja en ole saanut tarpeeksi apua mielenterveysongelmiin vaikka apua hakenut olenkin monesti. Lääkkeitä vaan tyrkytetää mistä ole mitään helvetin apua. Helppo terveyden ihmisten tulla haukkumaan ja tuomitsemaan syrjäytyneitä mutta erittäin harvoin kukaan valitsee että hei minäpä syrjäytyneeksi.
[/quote]
[/quote]
Jos sais ne eläkepaperit niin siitä olisi apua. Ei tarvitsi käydä missään kuntouttavassa työtoiminnassa ynnämuissa jotka ovat pelkkää orjatyötä. Mutta eipä näin nuori eläkkeelle pääse.
[/quote]
Ei nuoria millekään pysyvälle eläkkeelle laiteta. Mä olin 25-26-vuotiaana eläkkeellä jonka jälkeen jatkoin opiskelua kuntoutuksen avulla. Tärkeintä yrittää tehdä edes vähän jotain. Ajattelin silloin samalla tavalla kuin sinä mutta nyt olen tajunnut etten pysty tekemään töitä yhtä kovaa kuin yhteiskunta terveiltä vaatii. En pysty suorittamaan 60 opintopistettä vuodessa, vaan pelkästään 20. Mutta laskin nopeasti että se on enemmän kuin 0 ja tekemällä edes jotain mielenterveys kohenee ja itsetunto parantuu.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 17:46"]
Prostituution kannattajat ovat sitä mieltä että ammatin voi valita ja oikean työn ja itsensä etsiminen on tärkeintä ja tärkeämpää, kuin itse työnteko.
Prostituution vastustajat eivät halua että kukaan joutuisi myymään itseään, koska jokainen on velvollinen tekemään mitä töitä tahansa, kunhan ne eivät alenna työntekijää, kuten prostituutio.
Vastustajat ovat tavallaan oikeassa että ei pidä olla liian nirso ja prostituutio ei ole mikään ratkaisu tai ammatti.
Kannattajat elävät jossain ihme Kreikassa, jossa rahaa saadaan seinästä kuten taivaassa. Haluan huomauttaa että prostituution harjoittajat eivät juurikaan koskaan ole valinneet itselleen ammattiaan. He ovat ajautuneet siihen köyhyydestä.
Suomessa ei ole köyhiä.
[/quote]
Vielä.
Tv. Prisman kulmilta kympin varvit
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:23"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 13:19"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:51"][quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 12:27"]Syrjäytymisessä ei ole kyse mistään laiskuudesta vaikka kokomuus pellet niin väittääkin. Itse olen syrjäytynyt nuori ja oma syy syrjäytymiseeni ja siihen miksi en ole saanut ammattikoulua käytyä loppuun ovat masennus ja paniikkihäiriö. En yksinkertasesti vaan pysty opiskelemaan. Ja en ole saanut tarpeeksi apua mielenterveysongelmiin vaikka apua hakenut olenkin monesti. Lääkkeitä vaan tyrkytetää mistä ole mitään helvetin apua. Helppo terveyden ihmisten tulla haukkumaan ja tuomitsemaan syrjäytyneitä mutta erittäin harvoin kukaan valitsee että hei minäpä syrjäytyneeksi.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei nuoria millekään pysyvälle eläkkeelle laiteta. Mä olin 25-26-vuotiaana eläkkeellä jonka jälkeen jatkoin opiskelua kuntoutuksen avulla. Tärkeintä yrittää tehdä edes vähän jotain. Ajattelin silloin samalla tavalla kuin sinä mutta nyt olen tajunnut etten pysty tekemään töitä yhtä kovaa kuin yhteiskunta terveiltä vaatii. En pysty suorittamaan 60 opintopistettä vuodessa, vaan pelkästään 20. Mutta laskin nopeasti että se on enemmän kuin 0 ja tekemällä edes jotain mielenterveys kohenee ja itsetunto parantuu.
[/quote]
Yrittäää edes vähän jotain? No jos menisin uudestaan vaikka ammattikouluun niin pitäisi se 8 tuntia päivässä jaksaa opiskella mihin en pysty. En ole täysin työ ja opiskelukyvytön mutta 8 tuntia on liikaa minulle.
[/quote]tämä