Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko Suomessa Alfa-naaraita?

Vierailija
26.03.2015 |

Ja pliis, ei mitään Martinaa tai niitä muita **roperseit*. Vaan oikeita naisia, joissa on voimaa ja valtaa, haluttavuutta, ei mitään halpoja tatuoituja pampuloita. Sellaisia naisia, jotka vetoavat miehiin eivätkä poikiin?

Olen pitkään miettinyt, eikä tule oikein ketään mieleen. Ehkä Kike Elomaa, tai tuo Kiinteistö-Kaisa. Kokoomuksella voi olla jotain nuorehkoja naisia. Mutta alfa-naaras vaatii sitä naisellisuutta, sitä on vähän hankala löytää varsinkin noista nuoremmista ja niistä, ketkä ovat jossain seiskoissa sun muissa pokelehdissä.

Asiallista keskustelua ja vastauksia toivoo aapee

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 05:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 05:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 04:37"]

On, esim. minä. Olen hyvä työssäni ja vastuunkantaja ja aloitteentekijä monessa tilanteessa. 

Julkisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa (ap viittaa Aitolehteen). Alfanaaras ei hae itselleen vahvistusta julkisuuden kautta, koska ei tarvitse sitä. Jos työ tai muut saavutukset tuovat julkisuutta se hoidetaan asiallisesti. Kotia, ihmissuhteita yms. ei heilutella julkisuudessa. Ei tarvitse. 

Monet suomalaiset klassikkokirjailijat olivat alfanaaraita ja kirjoittivat heistä: Minna Canth, Maria Jotuni, Marja-Liisa Vartio. Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon Elizabeth Bennet en mun mielestä alfanaaras. Kannattaa lukea! 

Telkkarin saippuasarjojen paras alfanaaras on mun mielestä Holby Cityn sairaalan kirurgi Connie Beauchamp. :)

[/quote]

suomen alfanaaraat menee saippuasarjoihin ja vanhoihin romaaneihin? just.

milloin tulee se naisten perustama supercell?

patriarkaatti ei ole selitys, tietokonepelejä ei ollut sata vuotta sitten. 

[/quote]

En oikein saa kiinni ajatuksestasi. Mielestäni Canth, Jotuni tai Austen eivät ole vanhoja, tai ainakaan vanhentuneita, vaan he ja heidän luomansa henkilöt kelpaavat roolimalleiksi tänäänkin. Siksi he ovat klassikoita. Saippuasarjat taas ovat monelle rakasta viihdettä. Plokkasin esimerkit omasta maailmastani, joka on lähempänä kulttuuria kuin bisnestä.

Sinä mainitsit Supercellin. Sen ja muiden innovaatioiden arvo punnitaan sitten, kun ne ovat eläneet ja puhutelleet ihmisiä yhtä kauan kuin esim Minna Canthin tai Jane Austenin työ. Olosuhteet, joissa nuo naiset loivat uransa olivat naisille paljon, paljon hankalampia kuin meidän mahdollisuudet nykyisin. Silti he tekivät mitä tekivät. Sanon uudestaan: kannattaa lukea!

Mammat eivät ehkä ole lukeneet Jane Austenia, mutta ovat varmaan nähneet leffoja ja tv-sarjoja, jotka on tehty hänen 1820- ja -30-luvulla kirjoitettujen romaaniensa pohjalta (Järki ja tunteet, Ylpeys ja ennakkoluulo, Emma jne). Ne siis elävät edelleen - Jane A. oli siis aikamoinen alfanaaras. Bridget Jonesin Darcy on alunp. Austenin luoma hahmo.

Saippuasarjat ivat kulttuuria siinä missä muuksin hengenviljely ja saippuasarjojen käsikirjoittajat osaavat asiansa paremmin kuin monet muut. Saippuasarjassa pitää aina olla alfa-uros ja -naaras, muuten se ei toimi. He ovat eräänlaisia telttapaaluja, joiden ympärillä muut henkilöt pyörivät ja vaihtuvat, hoitavat oman tehtävänsä tarinan kuljetuksessa.

Suomalaisessa julkisuudessa pyörivistä nuoremmista naisista mun mielestä Paula Vesala on erinomainen esimerkki alfanaaraasta: monilahjakas ja julkisuutta hyvin hallitseva, älykkään oloinen nainen. 

12

[/quote]

Paula vesala, ulkolaiset kirjahahmot. Supercell.

Ketkä tekikään miljonäärejä Suomeen?

Tiedän useita kultalusikka suussa syntyneitä, taidat kuulua siihen joukkooon?

Minulla on enemmän kuin hyvä ennakkokäsitys siitä , millaisen ihmisen kanssa puhun =)

Vierailija
22/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaa Kike Elomaa :D

Mun ääni menis kans Satu Silvolle. Panisin jos oisin mies.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 06:09"]

Ei ainakaa Kike Elomaa :D Mun ääni menis kans Satu Silvolle. Panisin jos oisin mies.

[/quote]

satu silvo on hot mutta mulkku

Vierailija
24/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jenni Vartiainen on todellinen alffa naaras. Biseksuaali nainen joka ei välitä tämänkään palstan solvaajista vaan tekee omaa juttuaan edelleen.

Vierailija
25/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 16:45"]

Salkkarien Monica.

Mies

[/quote]

Salkkareista jos on pakko niin varmaan marianna koska se on riittävän hullu tekemään kaikenlaista ja sitä pelätään sen takia. 

Vierailija
26/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketju on aika hiljainen, missä ne alfanaaraat luuraa? niitä kun EI OLE!!!!!!!!!!!!!!!!

Vierailija
27/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuustosen iinalle ääni

Vierailija
28/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Mira Kasslin vaikuttaa minusta ainakin aika alfanaaraalta. Ilmeisen menestyvä yrittäjä, entinen kilpaurheilija, roteva tahtonainen.

Vierailija
29/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri

Vierailija
30/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tietenkin, mutta ethän sinä ja moni muukaan niitä tiedä kun eivät esiinny viihdeuutisissa monestikaan.

Vierailija
31/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tässä ketjussa mainitut on ihan surkeita! eivät ole alfoja, vaan beetoja. Aito "alfa naaras" on Päivi Räsänen! hänen edelle ei pääse kukaan.

Vierailija
32/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 03:33"]

Ja pliis, ei mitään Martinaa tai niitä muita **roperseit*. Vaan oikeita naisia, joissa on voimaa ja valtaa, haluttavuutta, ei mitään halpoja tatuoituja pampuloita. Sellaisia naisia, jotka vetoavat miehiin eivätkä poikiin?

Olen pitkään miettinyt, eikä tule oikein ketään mieleen. Ehkä Kike Elomaa, tai tuo Kiinteistö-Kaisa. Kokoomuksella voi olla jotain nuorehkoja naisia. Mutta alfa-naaras vaatii sitä naisellisuutta, sitä on vähän hankala löytää varsinkin noista nuoremmista ja niistä, ketkä ovat jossain seiskoissa sun muissa pokelehdissä.

[/quote]

Vetoavat miehiin??? Mitä vittua miehillä oo mitään tekemistä asian kanssa. Alfa on aina se kaikkein vahvin muija jota muut pelkää. Alfa haastaa minkä tahansa miehen koska tahansa ja voittaa aina. 

Vierailija
33/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on varmasti, mutta miksi olisivat automaattisesti julkisuudenhenkilöitä?

Vierailija
34/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:47"]

[/quote]

Vetoavat miehiin??? Mitä vittua miehillä oo mitään tekemistä asian kanssa. Alfa on aina se kaikkein vahvin muija jota muut pelkää. Alfa haastaa minkä tahansa miehen koska tahansa ja voittaa aina. 

[/quote]eli  Päivi Räsänen

Vierailija
35/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:49"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 11:47"]

[/quote]

[/quote]eli  Päivi Räsänen

[/quote]

Sen nyt pudottaa teinitkin.

Vierailija
36/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 05:26"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 05:21"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 05:03"]

[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 04:37"]

On, esim. minä. Olen hyvä työssäni ja vastuunkantaja ja aloitteentekijä monessa tilanteessa. 

Julkisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa (ap viittaa Aitolehteen). Alfanaaras ei hae itselleen vahvistusta julkisuuden kautta, koska ei tarvitse sitä. Jos työ tai muut saavutukset tuovat julkisuutta se hoidetaan asiallisesti. Kotia, ihmissuhteita yms. ei heilutella julkisuudessa. Ei tarvitse. 

Monet suomalaiset klassikkokirjailijat olivat alfanaaraita ja kirjoittivat heistä: Minna Canth, Maria Jotuni, Marja-Liisa Vartio. Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon Elizabeth Bennet en mun mielestä alfanaaras. Kannattaa lukea! 

Telkkarin saippuasarjojen paras alfanaaras on mun mielestä Holby Cityn sairaalan kirurgi Connie Beauchamp. :)

[/quote]

suomen alfanaaraat menee saippuasarjoihin ja vanhoihin romaaneihin? just.

milloin tulee se naisten perustama supercell?

patriarkaatti ei ole selitys, tietokonepelejä ei ollut sata vuotta sitten. 

[/quote]

En oikein saa kiinni ajatuksestasi. Mielestäni Canth, Jotuni tai Austen eivät ole vanhoja, tai ainakaan vanhentuneita, vaan he ja heidän luomansa henkilöt kelpaavat roolimalleiksi tänäänkin. Siksi he ovat klassikoita. Saippuasarjat taas ovat monelle rakasta viihdettä. Plokkasin esimerkit omasta maailmastani, joka on lähempänä kulttuuria kuin bisnestä.

Sinä mainitsit Supercellin. Sen ja muiden innovaatioiden arvo punnitaan sitten, kun ne ovat eläneet ja puhutelleet ihmisiä yhtä kauan kuin esim Minna Canthin tai Jane Austenin työ. Olosuhteet, joissa nuo naiset loivat uransa olivat naisille paljon, paljon hankalampia kuin meidän mahdollisuudet nykyisin. Silti he tekivät mitä tekivät. Sanon uudestaan: kannattaa lukea!

Mammat eivät ehkä ole lukeneet Jane Austenia, mutta ovat varmaan nähneet leffoja ja tv-sarjoja, jotka on tehty hänen 1820- ja -30-luvulla kirjoitettujen romaaniensa pohjalta (Järki ja tunteet, Ylpeys ja ennakkoluulo, Emma jne). Ne siis elävät edelleen - Jane A. oli siis aikamoinen alfanaaras. Bridget Jonesin Darcy on alunp. Austenin luoma hahmo.

Saippuasarjat ivat kulttuuria siinä missä muuksin hengenviljely ja saippuasarjojen käsikirjoittajat osaavat asiansa paremmin kuin monet muut. Saippuasarjassa pitää aina olla alfa-uros ja -naaras, muuten se ei toimi. He ovat eräänlaisia telttapaaluja, joiden ympärillä muut henkilöt pyörivät ja vaihtuvat, hoitavat oman tehtävänsä tarinan kuljetuksessa.

Suomalaisessa julkisuudessa pyörivistä nuoremmista naisista mun mielestä Paula Vesala on erinomainen esimerkki alfanaaraasta: monilahjakas ja julkisuutta hyvin hallitseva, älykkään oloinen nainen. 

12

[/quote]

Paula vesala, ulkolaiset kirjahahmot. Supercell.

Ketkä tekikään miljonäärejä Suomeen?

Tiedän useita kultalusikka suussa syntyneitä, taidat kuulua siihen joukkooon?

Minulla on enemmän kuin hyvä ennakkokäsitys siitä , millaisen ihmisen kanssa puhun =)

[/quote]

Ymmärrämme varmaan alfanaaraat (ja -urokset) eri lailla. Minulle sillä ei ole mitään tekemistä rahan kanssa, vaan ominaisuus perustuu henkiseen johtajuuteen, rohkeuteen ja uskoon omiin voimiin. Lyhytkestoinen menestys, ulkonäkö, tunnettuisuus eivät esitä asiassa mitään osaa minulle. 

Jos kultalusikka suussa syntyminen tarkoittaa kolmilapsiseen, vähävaraiseen yh-perheeseen syntymistä, niin kultalusikka suussa ollaan! Taloudellisesti tiukka lapsuus ei estä sivistymästä kuitenkaan. :)

12

Vierailija
37/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Alfa-" uroksissa korostuu ihaillummat miehiset ominaisuudet. 1) Näistä me muut urokset olemme kateellisia. 2) Nämä ominaisuudet vetävät naisia puoleensa ja antavat suurta etua pariutumismarkkinoilla.

Mutta mikä olisi "alfa-" naaras?

Jos "alfa-" naaras määritellään naiseksi, jossa korostuvat ihaillummat miehiset ominaisuudet, niin tuskin tälläisiä naisia kovin moni miehistä haluaisi puolisokseen? Naiset voisivat ihailla johtajana, ja varmaan lesbot olisivat kiinnostuneita myös parittelukumppanina.

Jos "alfa-" naaras määritellään naiseksi, jossa korostuvat ihaillummat naiselliset ominaisuudet, niin mitäköhän ne ovat?

Miehet ihailevat naissa nuoruutta, hedelmällisyyttä, ulkonäköä... ja tietysti lopulta älykkyyttä ja riittävässä määrin miehisiä arvoja. Naiset varmaan ihailevat naisissa naisellisiakin ominaisuuksia (kuten sosiaaliset taidot), mutta mitä sellaisia "naisellisia" ominaisuuksia on, jota naiset eivät edellytä alfa-miehiltä?

Eikö alfa-miehiltäkin naiset odota tunteita ja sosiaalisia taitoja?

Jos ajatellaan että "alfa" tarkoittaisi fyysisten ja henkisten ominaisuuksien täydellisyyttä, ja henkilö olisi "beta" jos edes toisessa olisi erityisen lahjakas, niin...

Esimerkiksi Tarja Hallonen tai joku muu politiikassa/johtamisessa menestynyt nainen, joka ei ole erityisen haluttava esteettisesti, olisi parhaimmillaankin "beta".  Karita Tuomola, joka taas on varsinkin parikymppisenä ollut mielestäni (ja muiden) todella haluttava, olisi silti "beta", koska ei omaa/omannut hyvin huomattavia poliittisia/johtamiseen liittyviä parhaita ominaisuuksia. "Alfa" olisi kun nämä kaksi osuisi samaan naiseen, samaan aikaan (eli ei koskaan).

41v m

Vierailija
38/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, kiitoksia tähänastisista vastauksista, aika hyviäkin vaihtoehtoja on joukkoon mahtunut. Aloitetaanpa kommentointi seuraavasti.

Tarja Halonen ei ole millään mittarilla nainen ja vielä vähemmän alfa. Hän on joku feministinen hybridi, joka ei päinvastoin ajaa asiaa, joka tuhoaa sekä suomalaisen naisen sekä miehen identiteetin. Hän on presidenttinä ja 'arvojohtajana' surkein tapaus, mitä Suomi on nähnyt.

Joku sanoi Paula Vesalan. Harvoin kehtaan edes ottaa kantaa tuohon aikuispissikseen, mutta kommentoinpa nyt hieman. Hän on varmaan betojen keskuudessa alfa, mutta ei alfojen. Uskomaton tekotaiteellinen 'publicity addict', aivan turha tapaus.

Jutta Urpilainen. Hmm, vaikka en itse pidäkään hänestä yhtään, niin kaipa hänessä jotain sinnepäin voisi olla...

Anne Kukonhovi, ei minään päivänä. Voi olla jonkun mielestä kaunis nainen, mutta ei naisellinen, ei omaa itsekunnioitusta yms.

Satu Silvo, nyt alkaa jo lämmetä. En ajatellutkaan tapausta, mutta heti kun joku hänet mainitsi, niin alkoi soittamaan kelloa. Erittäin kaunis, erittäin naisellinen. Mutta, ei alfaa pidä pelätä, häntä täytyy kunnoittaa, arvostaa ja tykätä, todellakin naisten keskuudessa.

Joku sanoi, että mitä vittua miehillä asian kanssa on tekemistä. No kyllä alfa-naisesta tulisi jonkun verran miehenkin pitää, koska ilman miehiä tässä yhteiskunnassa naisella ei ole mitään asiaa tai sanaa. Vaikkakin harmillisesti mies on kehittänyt yhteiskunnan pisteeseen, että hän on samalla ajanut itsensä olos toiminnasta. Nyt yhteiskunta korvaa monelle naiselle 'miehen'. Nainen voi vaan ottaa miehen kun miehen silloin kun haluaa, hetkeksi.

Mutta mutta, yksi on  ylitse muiden. Kyllä, Kirsti Paakkanen. Väittäisin, että hän on Suomen kovin alfa-naaras. Muistan, kun olin raksahommissa Etelä-Esplanadilla, niin Kirsti ajoi V-12 Jaguaarillaan siihen kynsiä laitattamaaan. On kunnianhimoa, on tyyliä, glamouria, varmasti aikoinaan ulkonäköäkin...

Vaikka en itse kokoomuksesta piittaakaan, niin Susanna Koski on hyvää vauhtia kehittymässä alfa-naaraaksi. Kunhan vähän aikuistuu ja naisellistuu, nuo tytöt on vähän aina asia erikseen...

Sitten jos ajatellaan Euroopan tasolla Alfa-naaraita, niin ensimmäisenä tulee mieleen Marine Le Pen, sitten Julija Timoshenko ja mahdollisesti Unkarin Jobbikin Kriszina Morvai...

Alfan tunnistaa katseesta, habituksesta, siitä kuinka kantaa itseään, ottaa vallan mutta on myös arvostettu ja kunnoitettu.

Vierailija
39/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alfa naaras on sellainen joka pahoinpitelee miestänsä ja pitää tossun alla.

Vierailija
40/85 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun käsitys alfanaaraasta on et se on myös kymmenen pistettä ulkonäöstä mitä esim jutta urpilainen tai kiinteistö-kaisa ei saavuta.... tiettäkö sellainen solakka tyylikäs, naisellinen nainen mallia herttuatar catherine, prinsessa victoria..nämä molemmat tietenkin äitejä. Eli alfanaaras ei ole tunnekylmä kovien arvojen businesshirviö. Ammattina tietysti voi olla mikä vaan korkean tai akateemisen tutkinnon vaativa työ tai joku pikkujohtajan asema muttei fyysisesti raskaat työt. alfanaaraalle julkisuus ei ole mikään arvo, mutta maine on tärkeä. Siksi ehkä julkisuudesta on vaikea bongata alfanaarasta, mutta kuitenkin jokainen tuntee tai tietää jonkun.