Onko Suomessa Alfa-naaraita?
Ja pliis, ei mitään Martinaa tai niitä muita **roperseit*. Vaan oikeita naisia, joissa on voimaa ja valtaa, haluttavuutta, ei mitään halpoja tatuoituja pampuloita. Sellaisia naisia, jotka vetoavat miehiin eivätkä poikiin?
Olen pitkään miettinyt, eikä tule oikein ketään mieleen. Ehkä Kike Elomaa, tai tuo Kiinteistö-Kaisa. Kokoomuksella voi olla jotain nuorehkoja naisia. Mutta alfa-naaras vaatii sitä naisellisuutta, sitä on vähän hankala löytää varsinkin noista nuoremmista ja niistä, ketkä ovat jossain seiskoissa sun muissa pokelehdissä.
Asiallista keskustelua ja vastauksia toivoo aapee
Kommentit (85)
Lenita Airisto, Kirsti Paakkanen, Aira Samulin, Anne Kukkohovi, Tanja Karpela, Elisabeth Rehn, Satu Silvo, Paula Koivuniemi, Karita Mattila. Joku näistä? :)
Jenni Vartiainen, Paula Vesala, Krista Kosonen, Iina Kuustonen, Pihla Viitala, Sofi Oksanen, Viivi Avellan, Sanni, Elli Haloo, Li Andersson.
Kiinteistö-Kaisa, Super-Marjo, Jutta Gustafsberg, Mummomafian daamit, Jenni Pääskysaari, Anna Perho, Vappu Pimiä, Tiina Jylhä ;)
On, esim. minä. Olen hyvä työssäni ja vastuunkantaja ja aloitteentekijä monessa tilanteessa.
Julkisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa (ap viittaa Aitolehteen). Alfanaaras ei hae itselleen vahvistusta julkisuuden kautta, koska ei tarvitse sitä. Jos työ tai muut saavutukset tuovat julkisuutta se hoidetaan asiallisesti. Kotia, ihmissuhteita yms. ei heilutella julkisuudessa. Ei tarvitse.
Monet suomalaiset klassikkokirjailijat olivat alfanaaraita ja kirjoittivat heistä: Minna Canth, Maria Jotuni, Marja-Liisa Vartio. Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon Elizabeth Bennet en mun mielestä alfanaaras. Kannattaa lukea!
Telkkarin saippuasarjojen paras alfanaaras on mun mielestä Holby Cityn sairaalan kirurgi Connie Beauchamp. :)
avmammat haluaa uskotella palstalla niin, mutta todellisuudessa pyykkävät kotona, koska mies tuo kotiin rahat.
Jos palstan "paremmin tienaavat mammat" olisivat todellisuutta , niin suomi olisi verovapaa maa ja kukaan ei kyselisi palstalla elareista : )
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 04:37"]
Kiinteistö-Kaisa, Super-Marjo, Jutta Gustafsberg, Mummomafian daamit, Jenni Pääskysaari, Anna Perho, Vappu Pimiä, Tiina Jylhä ;)
[/quote]
Kiinteistö-Kaisa =???? Super-Marjo????? Jutta Gustafsberg???? Mummomafian daamit,??? Jenni Pääskysaari?? Anna Perho,???? Vappu Pimiä,???? Tiina Jylhä???? ;)
Tyrkkyjä tyrkkyjä tyrkkyjä. Ainoa jolla omat meriitit on Anna perho ja mummomafiastakin vain Siitosen Rouva.
Muut enemmän tai vähemmän tyrkkyjä tai miehensä siivellä julkisuuteen tulleita. Vappukin oli alkeelisen chatin-juontaja, jos on jollain unohtunut.
Kaisat ja Tiinat liisaa ja häärää. Juttakin on vähän niin ja näin. Toisaalta onnistunut tuotteistamaaan itsensä, mutta olisiko sitä ilman ex-miestään? Marjo, nooooooooh. En haukkuisi, mutta en sanoisi ALFA-naaraaksikaan : )
On, esim. minä. Olen hyvä työssäni ja vastuunkantaja ja aloitteentekijä monessa tilanteessa.
Julkisuudella ei ole mitään tekemistä asian kanssa (ap viittaa Aitolehteen). Alfanaaras ei hae itselleen vahvistusta julkisuuden kautta, koska ei tarvitse sitä. Jos työ tai muut saavutukset tuovat julkisuutta se hoidetaan asiallisesti. Kotia, ihmissuhteita yms. ei heilutella julkisuudessa. Ei tarvitse.
Monet suomalaiset klassikkokirjailijat olivat alfanaaraita ja kirjoittivat heistä: Minna Canth, Maria Jotuni, Marja-Liisa Vartio. Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon Elizabeth Bennet en mun mielestä alfanaaras. Kannattaa lukea!
Telkkarin saippuasarjojen paras alfanaaras on mun mielestä Holby Cityn sairaalan kirurgi Connie Beauchamp. :)
[/quote]
suomen alfanaaraat menee saippuasarjoihin ja vanhoihin romaaneihin? just.
milloin tulee se naisten perustama supercell?
patriarkaatti ei ole selitys, tietokonepelejä ei ollut sata vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="26.03.2015 klo 05:03"]
[/quote]
suomen alfanaaraat menee saippuasarjoihin ja vanhoihin romaaneihin? just.
milloin tulee se naisten perustama supercell?
patriarkaatti ei ole selitys, tietokonepelejä ei ollut sata vuotta sitten.
[/quote]
En oikein saa kiinni ajatuksestasi. Mielestäni Canth, Jotuni tai Austen eivät ole vanhoja, tai ainakaan vanhentuneita, vaan he ja heidän luomansa henkilöt kelpaavat roolimalleiksi tänäänkin. Siksi he ovat klassikoita. Saippuasarjat taas ovat monelle rakasta viihdettä. Plokkasin esimerkit omasta maailmastani, joka on lähempänä kulttuuria kuin bisnestä.
Sinä mainitsit Supercellin. Sen ja muiden innovaatioiden arvo punnitaan sitten, kun ne ovat eläneet ja puhutelleet ihmisiä yhtä kauan kuin esim Minna Canthin tai Jane Austenin työ. Olosuhteet, joissa nuo naiset loivat uransa olivat naisille paljon, paljon hankalampia kuin meidän mahdollisuudet nykyisin. Silti he tekivät mitä tekivät. Sanon uudestaan: kannattaa lukea!
Mammat eivät ehkä ole lukeneet Jane Austenia, mutta ovat varmaan nähneet leffoja ja tv-sarjoja, jotka on tehty hänen 1820- ja -30-luvulla kirjoitettujen romaaniensa pohjalta (Järki ja tunteet, Ylpeys ja ennakkoluulo, Emma jne). Ne siis elävät edelleen - Jane A. oli siis aikamoinen alfanaaras. Bridget Jonesin Darcy on alunp. Austenin luoma hahmo.
Saippuasarjat ivat kulttuuria siinä missä muuksin hengenviljely ja saippuasarjojen käsikirjoittajat osaavat asiansa paremmin kuin monet muut. Saippuasarjassa pitää aina olla alfa-uros ja -naaras, muuten se ei toimi. He ovat eräänlaisia telttapaaluja, joiden ympärillä muut henkilöt pyörivät ja vaihtuvat, hoitavat oman tehtävänsä tarinan kuljetuksessa.
Suomalaisessa julkisuudessa pyörivistä nuoremmista naisista mun mielestä Paula Vesala on erinomainen esimerkki alfanaaraasta: monilahjakas ja julkisuutta hyvin hallitseva, älykkään oloinen nainen.
12
Lenita? Sanoi valkoisista sukista joskus jotain ? Mitä merkittävää Lenita onkaan tehnyt Suomen talouden eteen?
Sanoisin että alfanaaraita suomessa on kirsti paakkkanen , tarja halonen, sirkka hämäläinen.
ja suurin alfanaaras suomessa on koskaan ollut SUVI KOPONEN!
epävarma, teini nosti itsensä miljonääriksi ihan omilla avuillaan, suomen mallikouluohjelma sitä vain hiukan edesauttoi. Loput hän on tehnyt itse.
Homomies
Minä.