***ELOISAT loppuviikkoon (pe-su)***
Kommentit (58)
huh mikä ilta ja päivä eilen! Imetin varmaan 50 krt! Ja joka kerta tytsky söi nätisti ja rauhallisesti elippä tais olla sitä maidonlisäysjaksoa kun huomenna 8 vkoa tulee täyteen..,
Pullostasyömisharjoittelu jatkuu edelleen. Suostuu ottamaan pullosta päivisin ehkä 10 max 20 ml. Mistäköhän ihmeestä sekin johtuu ettei enempää uppoa? Pulloyrityksen jälkeen syö rintaa normaalisti.
Tutti on sentään alkanut maistua melko hyvin. Hauskaa, että sitäkin on nyt harjoiteltu ja muutaman kuukauden päästä varmaan kirjoittelen, että miten pääsis eroon ;)
MAHAVAIVOISTA
Cuplatonia käytetty nyt pari päivää ja tuntuu tepsivän =)
Esikoinen on meillä hieman rauhoittunut alun shokin jälkeen. Tosin varsinainen uhmajakso on vasta tulossa kun ikää vasta muutama viikko vajaa 2v. Tosin tavaroiden heittelyä ja kiljumista kokeillaan päivittän...
Nyt täytyy lähteä ulkoilemaan tuonne mahtavaan syysilmaan =)
petraelena ja kirppu 8 vkoa
selvisit sinäkin..mullakaan ei ollut mikään ihana synnytys...:( laittele kuulumisia kun joudat,meikäkään ei kovin kerkii notkuu koneella..:) on vaativa vaavi..
Isot onnittelut ison pojan johdosta!!! Hurjalta kuulosti synnytys sinulla, kuten myös k.h.p.llä. Mutta nyt ei ehdi tämän enempää!
Teippi ja neiti 7 pv
puppe29: Joo pukeutuminen on tosiaan pikkasen hankalaa kun aamullahan oli meidän mittarissa +4 ja sitten iltapäivällä jotain parikymmentä astetta...
ikarus81: maidontuloa taisi lisätä minun kuulemani mukaan varsinkin yöimetys ja siis tiheä imetys niin että rinnat tyhjenee eli että vauva saa sitä rasvaisempaakin takamaitoa.
Villalle onnittelut ja tervetuloa tälle palstalle ;) Nyt taitaa sitten olla koko jengi koossa.
Täällä on monet muutkin ostaneet ristiäismekkoja tytöille. Minäkin törsäsin sellaiseen ihanaan body ja mekko yhdistelmään joka näyttää sellaiselta ihanan vanhanaikaiselta.
Kukas kyseli ummetuksesta: Mulle ainakin tuotiin sairaalassa sellaista movicol jauhetta jota voi hyvin käyttää imetyksenkin aikana eikä mun mielestä ole niin vahvaa lääkettä kuin vaikka laxoberon. Itse olen onneksi päässyt siitä ummetusongelmasta eroon nyt synnytyksen jälkeen..
Ei sitä paljon muulloin kerkeä täällä koneella pyörimään kun myöhään illalla ,kun muu poppoo on unten mailla. Sain vasta luettua koko pinon läpi, aamulla jäi pahasti kesken.
Onnea Villa ja Teippi!
Meillä tutin kanssa suurin ongelma on, että tyttö yökkää tuttia aina kun saan sen suuhun. Ja kaikki mahdolliset merkit on kokeiltu! Mutta yritys jatkuu edelleen. Lähinnä raivostuttaa, kun ei viitsi lähteä mihinkään isompaan kauppaan ostoksille. Siellä jos neiti kajauttaa konsertin päälle, ei hiljene kun tissillä. Ja ajatus imetyksestä Prisman kassalla ei oikein houkuta... :o) Lähi-kaupasta onkin tullut aika korvaamaton!
Kukas kirjoittelikaan suusta päässeistä " sammakoista" ? Voin sanoa, että tästä suusta pääsee aika isojakin sammakoita melkein päivittäin. Jos on yliväsynyt ja nälkäinen, käy samoin kuin lapsille; känkkäränkkä saapuu taloon. Ja silloin mulla ainakin pimenee päässä, enkä saa hillittyä suutani. Eli monesti on tullut sanottua tosi inhottavasti tytöille. Yritän kyllä selittää syitä käytökselleni ja pyydän anteeksi, mutta eihän neljä- ja kuusivuotiaat näe kun raivoavan äitinsä. Täytyy vaan toivoa, että nämä kurjat hetket jäävät ihanien hetkien alle! Ja eihän tätä väsynyttä oloa loputtomiin jatku.
Mulla on päällä oikein kunnon kriisi näistä ylimääräisistä kiloista! Lähinnä olen itselleni äärettömän vihainen, kun en saa lopetettua tätä hyvän syöntiä. Raskauden loppuajasta olin niin hirveä närästys, että söin vaan kevyitä ruokia. Nyt sitten mätän rasvaa ja sokeria senkin edestä. Ja vyötärö ei kapene milliäkään... Miten saan itseäni niskasta kiinni?!?
Nyt painun nukkumaan, huomiseen!
Kirppu ja typykkä 6 vkoa
Peeveli, laitoin viimeisimpänä listoille vihoviimeisen elokuisen vauvan, jos viitsit päivitä se vielä kerran. ;)
Pistän synnytystarinaa myöhemmin, nyt kutsuu pieni poika isolla äänellä..
Kirjoittelin muutaman kerran tuossa raskauteni loppuvaiheessa ja muuten olen vain laiskana lueskellut teidän toisten kuulumisia!!
Kuitenkin meille syntyi tyttö 15.8. ja vauhdilla maailmaan tuli. Neidillä oli kokoa 48 cm ja painoa 2880 g.
Vauva-arki on meillä alkanut ihan hienosti, parina yönä ollaan valvottu vatsavaivojen takia. Nekin johtuivat siitä, että vauva parka sai liikaa ruokaa ja tuli ylisyöttöä. Neiti on hurmannut kaikki, ihmekös tuo, vauvat ovat yli-ihania!!
Itse olen palautunut synnytyksestä hyvin, farkut meni jalkaan kaksi viikkoa synnytyksestä. Ainut huolena on nuo lantionpohjan lihakset!!! Kysymyksenä, miten te muut niitä jumppaatte kuntoon??? Olisi kiva palautua ennalleen, kun tuppaa, että tuo seksielämä kärsii tuosta alapään kunnosta vähän liikaakin... Mut armoa pitäisi itselleen antaa, mut ku ei malttais odotella!! Kovasti olen ohjeiden mukaan niitä kuntouttanut, mutta pelottaa etten tee oikein!!!
Ristiäisiä vietämme loppukuusta ja pitäisi keksiä sinne tarjottavaakin, ihan hirveästi en viitsisi niistä stressiä ottaa!!!
Oikein paljon onnea kaikille pikku-nyyteistä!!!
eipä tänne taaskaan mitään uutta piti tulla vaan kysymään että mihin te käytätte niitä RELA-tippoja? Onko ne vatsavaivoihin vai vastustuskyvyn parantamiseen? Poikaa odottaessani kovasti neuvola puhui Gefilus-tuotteiden puolesta ja ne kuulema vähentäisivät korvatulehdus kierteen riskiä lapsilla. Nyt ei asiasta puhuttu mitään niin oli tuo Gefilus juttu unohtunut kokonaan.
Toinen kyssäri eli kuinka moni käyttää unipussia? rauhoittaako se vauvan yöunia? meillä öiset ähinät ja puhinat jatkuvat joten ajattelin olisiko tuosta unipussista apua.
Tämä tältä erää
pubu ja vaunuissa nukkuva Anni
Mulla tuli tuosta Villan synnytyskokemuksesta taas mieleen sama juttu, jota aina välillä pyörittelen päässäni, eli kuinka paljon on kiinni KÄTILÖN AMMATTITAIDOSTA, miten paljon repeämiä tms vaurioita tulee. Siis on ymmärrettävää, että jos vaua on superiso, tarjonta on vinksallaan, vauvalla esim. käsi poskella, niin tottakai repeämiä tulee. Mutta kätilöthän antaa neuvoja siinä ponnistaessa, mitä pitää tehdä (ainakin yrittää) jne. Mulla on ollut kahdessa ekassa synnytyksessä sama kätilö ja aivan huippuohjeilla mentiin. Välilihaa venyteltiin ekassa synnytyksessä niin että vauvan päätä käytettiin suulla moneen kertaan, muttei saanut puskea ulos asti. Ei epparia, neljän tikin pieni repeämä jonnekin sinne sisälle. Tokassa synnytyksessä vauva tuli niin supervauhdilla, ettei tuota venyttelyä tehty, mutta en siinäkään saanu ponnistaa yhtään, kun vauva tuli jo itessään niin vauhdilla. Tässä kolmannessa, rauhallisessa synnytyksessä taas vauvaa käytettiin suulla venyttämässä paikkoja ja yksi vaiavinen tikki tuli. Summa summarum, mulla on ollut hirmu hyvät kätilöt auttelemassa ja heidän piikkiin kyllä omissa ajatuksissani laitan paljon tuosta, ettei vaurioita ole tullut, eikä kertaakaan tehty eppariakaan.
KIRPUN kanssa jaan täysin tunteen tuosta kilojen aiheuttamasta tuskasta. Herkut maistuis, mutta tuntuu jo nyt, että tavallisenkin ruoan syömisestä vaan mietin, että ei pitäis näin paljon ottaa jne. Mulla on kohta varmaan joku syömishäiriö. Tosin muistelin, että marraspojumme syntymän jälkeen ostetut normifarkut olivat todella väljät seuraavana kesänä, joten ehkä nämä kilot tälläkin kertaa lähtevät hitaasti mutta varmasti.
PUBUlle UNIPUSSISTA. Meillä se on ollut tuolla kakkosella käytössä ja aikanaan todellakin rauhoitti hänen unensa. Olen ajatellut ottaa vauvallekin käyttöön viimestään talven tullen.
Mies lähtee ens viikolla työmatkalle Köpikseen, ja pieni ärtymys nostaa päätään...se pääsee ja mä en. Äitinikin lähti eilen Maltalle, joten ei ole hänestäkään apua miehen matkan aikana. Hammasta purren vaan.
Nyt päivälevolle!
Pumpuli ja kööri
Ja samalla kaikille muille, joika ehkä olen unohtanut onnitella!! En varmaan Teippiäkään ole vielä onnitellut.
Meillä käytössä myös Disflatyl-niminen tuote. Cuplatoniakin kokeilin, minusta siitä ei isompaa hyötyä, liekö sitten täsätkään, mutta onpahan kaikki keinot sitten koitettu :)
Eria & Jaska 4 kk tasan!
Kauanko teillä kesti tuo pojan iltapompotus? Miten toimit niissä tilanteissa; toteutitko toiveet? Meillä alkaa nimittäin hirmuinen huutokonsertti, jos esim ei tuo sitä vettä ja tyttö juo sitä tasan yhden kulauksen eli mistään janosta ei tosiaan ole kyse!!! Tyttö saa myös ns. kauhukohtauksia 2h nukahtamisen jälkeen ja hyvinä öinä muita herätyksiä ei sitten tulekaan, huonoina öinä jatkaa tasaisesti heräilemistä läpi yön. Hyppää oman ja meidän sängyn väliä ja huutaa omasta sängystä äitiä itkun kans... Vauvan kanssa saisikin nukkua kohtuudella, mutta tämä toinen... Kun on useampi lapsi, niin aina toinen valvottaa ellei sitten molemmat yhtäaikaa; yksi vaihtoehto on jäänyt kokonaan kokematta eli että molemmat nukkuisivat samaan aikaan yöstä!
Onnea taas uusille elomammoille!
Kirppuko se kirjoitteli että ahdistaa lähtemättömät kilot. No niin täälläkin. Oon tosi vihainen itselleni itsekurin puuttumisesta. Mulle on ihan oikeesti iskenyt melkein kokoaikainen nälkä ja makeanhimo. En nyt tietysti syö kokoaikaa mutta mieli tekis ja vähintään 2 tunnin välein on jotakin suuhun saatava niinkuin raskausaikana. Arggh! Ja vaikka imetän melkein koko ajan (tyttö ei huoli tuttia melkein millään) niin minä nyt sitten satun kuulumaan siihen tyyppiin joka ei laihdu imetyksestä. Luulen että tuohon makeanhimoon vaikuttaa vähäinen uni joten yritän nyt ottaa päikkäreitä aina mahdollisuuksien mukaan.
Muuten kaikki on hienosti ja tänään pääsin puistoon vauvan ja keskimmäisen kanssa. Mies lähti esikoisen kanssa elokuviin.
Pyykkikone on pyörinyt meidän perheessä ahkeraan kun olen alkanut kokeilemaan kestovaippoja. Hyvin on sujunut paitsi tänään, tuntuu että tulee pissi koko ajan lahkeesta ulos. Hankalaa kuulemma on tuo kestoilu ihan pienellä vauvalla ja meidän tytöllä on vielä tosi kapoiset jalat...toivottavasti kohta tulee helpommaksi tuo vaippashow. Muuten on ihan helppoa kun on pesukone ja kuivausrumpu.
mukavaa pyhäpäivän jatkoa kaikille!
t.tuuli72
JEE nytkös sitä ollaan kaikki täällä!? Onnea vaan kaikille meille tasapuolisesti!
IKARUSKO valitti kovasta mahasta??? Jos syöt kuitupitosta ruokaa ni muista että myös nestettä pitää nauttii entistä enemmän! Muuten vaan pahennat tilannettasi, kuidut nimittäin myös tukkivat suolta jos ei ole riittävästi nestettä sitä pehmentämässä. Mulla toimi se luumunektari-mehu.. Kannattaa kyllä myös kokeilla esim sitä movicolia tai duphalacia tai mallasuutetta...
RELATIPPOJA meillä käytetään siks jos niistä ois mahavaivaan apua, mutta ei ole ollu. Ihan hyvä vaan jos mahdollisesti suojaisivat korvatulehduksilta, esikollahan on putkitus ja risaleikkaus takana, en tahtos sitä tälle toiselle.
CUPLATON ei tunnu meillä auttavan.. Kikkakolmosista on käyttämättä enää disflatyl, vyöhyketerapia ja oman ruokavalion karsiminen (mitä en kyl aijo ihan helpolla lähtee tekeen..).
PIA: juu tuo jumppa mis mie käyn on ihan suunnattu vasta synnyttäneille äideille. Eli siellä paljon keskitytään jus lantionpohjan lihaksiin. Tosin ehkä ois pitäny odottaa vielä kuukaus pari, koska on oikeesti tosi vaikeeta tehdä niitä liikkeitä kun pitäs osata käytää niitä lihaksia, mutta kun niitä ei kuitenkaan vielä kunnolla tunnista...
LIIKAKILOISTA ei ole stressiä miula, mutta tuosta löysästä nahasta on ja tisseistä myös... Mutta eipä noille mitään voi. Ja ne HERKUT kyllä maistuu, liianki hyvin. Tää loppuvuos on vielä meillä yhtä juhlaa juhlan perään....
hanneli ja natikka
Taitaa melkeinpä meillä kaikilla tämä vastasynnyttäneiden äitien ahdistus omasta ulkonäöstä. Ja tosiaan väsymys tosiaan ei auta siihen laihtumiseen ja kuntoutumiseen vaan väsymys ihan tutkitustikin lisää just sellaista makeiden välipalojen syömistä... ;) ja sehän ei tässä yhtään auta. Mullakaan ei niitä kiloja niin kovin paljoa ole enää mutta masu ja rinnat aargh. Niiden takia ei mikään näytä hyvältä päällä.
Itse ajattelin ensi viikolla tsempata eli verkkarit ja lenkkarit nurkkaan ja kampaaja-aikakin on jo varattu. Jos sitten menisi vaikka työpaikallakin piipahtamaan vauvan kanssa.
Pia
täällä taas pikaseen.vaavi on outo näin iltasin,onkohan normaalii et nukahtaa tisulle mut ei nuku kun 15min ja herää..eikä nukahda kun syliin..
RELA tipoista meille neuvolasta sanottiin että saa antaa 2x sen 5 tippaa päivässä,mitä mieltä ootte? kun paketissa lukee et annostusta ei saa ylittää. oon antanu ja musta se on ollu rauhallinen. tänään ollu stressaava päivä kun on ollu mölyä ja kämpässä kuuma ni vaavikaan ei oikeen tunnu nukkuvan,mut nukku viimeyönä 22-3 sitten söi 30min ja nukahti ja heräs noin 6 aikaan ja taas söi ja nukku puol10 että ihan hyvin..sitte on torkkuillu ja nukku tunnin ku vaunuiltiin mut sen jälkeen ei oikeen ku pikkasii pätkii..nyt marisee et pitää menä..moi
Onpas pinolla mittaa jälleen. Mukavaa :)
KÄTILÖISTÄ: Mä olen miettinyt ihan samaa, että miten paljon kätilön ammattitaito vaikuttaa. Kukas muu sitä oli pohtinut? Äh mikä dementia :o/ Mutta siis sitä kätilöasiaa. Mä en ole aiemmissa synnytyksissä huomannut tätä kun oli epiduraali kuitenkin ollut käytössä, mutta tällä kertaa synnytyksessä huomasin, että kätilö todellakin " venytteli" ja lämmitti välilihaa ja käskytti hyvin tarkkaan milloin saapi ponnistaa ja milloin ei. Tosin en tiedä, että miten paljon vaikutusta oli silläkin, että vauvan nenä ja suu piti imeä puhtaaksi lapsivedestä. Ekassa synnytyksessä mulle tehtiin muutaman tikin eppari ja jännää onkin, että seuraavissa synnytyksissä on se yhden tikin repeämä tullut molemmilla kerroilla ihan samaan kohtaan, jossa se eka eppari oli aikoinaan. Eli ehkäpä on kudokset juuri sillä kohtaa vähän " heikommat" tai ehkä jotenkin se on kiristynyt se kohta sen verran, että siitä sitten repeää jos repeää.
Äh, vauvalta meni hermo.
Jamssa+tytsy
Villalle kilottain onnea vauvan kanssa kotiutumisen johdosta!Kiva kuulla sinusta, Teippikin on sinua jo kysellyt.
Puppe:Olen minä opettaja, eritysluokanopettaja. Töitä on tullut tehtyä vuodesta -91, joten nautin näistä lapsista ja kotona olemisesta täysillä. Pidän työstäni, mutta en kaipaa tällä hetkellä töihin. Minulla on tapana tehdä asiat " sata lasissa" ja nyt tuntuu, etten pystyisi keskittymään töihin niin paljon kuin haluaisin ja puolittainen suoritus ei tyydytä minua.
Jaaha sitten on pakko mennä tsekkaamaan mitä nelonen puuhaa ettei tarvi rempata koko huushollia autotallin lisäksi.
Opemamma