Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

***ELOISAT loppuviikkoon (pe-su)***

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vielä kaikille tsempittelijöille ja onnittelijoille!! Toistan vielä kysymykseni, että onko Villasta vielä kuulunut mitään??? Niin tarkkaan en nyt näitä pinoja ole ehtinyt lukemaan, että olisin vauvauutisia huomannut.

Me käytiin eilen ekan kerran neuvolassa. Painoa oli tullut 95 grammaa lisää maanantaisesta sairaalasta lähdöstä eli siis neljässä päivässä. Nyt neidillä siis painoa 3650g, muita mittoja ei otettu. Pari viimeistä yötä on mennyt ihan hyvin muutamalla syötöllä. Tisseillä olisi yöllä tarvetta tyhjentymiseen useamminkin, sillä päivällä tulee tisuteltua tiheämpään ja nyt on ruvennut maitoa tulemaan. Rintapumppua en omista ja tuo käsinlypsykin on aika vaikeaa.

Pitää yrittää nyt taas ehtiä lukemaankin pinoja. Kaikille hauskaa viikonloppua. Viileämpää ainakin näin aamusta täällä Vantaalla.

Teippi ja neiti tasan viikon ikäinen (n.tunnin päästä)

Vierailija
22/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Kävin aamutuimaan kampaajalla, ja nyt on piristynyt olo, vaikkakin yöunta on jälleen takana aika vähän. Onneksi poitsu juo reippaasti pullosta, niin ei ole ongelmia jättää häntä välillä iskänkin kanssa.

UNISTA: edelleen mennään aika huonoilla unilla. Alkuyöstä poika nukkuu kyllä noin kolmen (ehkä reilunkin) tunnin pätkän, mutta loppuyö menee heräillessä noin tunnin välein. Aina ei syö, mutta vähintään kylkeä täytyy kääntää, jotta pierut pääsee ulos. Vatsavaivoja siis on edelleen. Meillä on Rela-tipat käytössä, mutta Cuplatonta en ole aloittanut. Tytölle niistä ei ollut hyötyä, mutta ehkäpä tilanne olisi pojan kanssa toinen..

SYÖMISESTÄ: Poika syö kuin hevonen. Jatkuvasti tissillä. Ja kasvaa myös silmissä. Ihan pelottaa viedä häntä 6 viikkoisena neuvolaan ja puntarille ;) Pistävät varmaan laihikselle.. Meillä jää 4 viikon neuvolakäynti väliin, koska terkkari totesi ekassa tarkastuksessa, että tämä kaveri kasvaa niin hyvin, ettei ole välttämätöntä tulla ennen kuuden viikon lääkärintarkastusta. Tiedän, että syöttövälejä olisi hyvä pidentää, koska se todennäköisesti helpottaisi vatsakipujakin, mutta syöttövälien pidennykset ei ole vielä kovin hyvin onnistuneet, koska jos hän ei pääse tissille silloin, kun haluaa, niin alkaa ihan kamala huuto, mihin ei auta mikään (siis muu kuin maidon antaminen). Minkäämoinen tutti ei kelpaa. Yritetty on.

Mitä mieltä olette tuosta tiheästä syömisestä? Tulisiko yrittää pidentää välejä (miten ihmeessä)? Vai syöttää aina kun toinen sitä haluaa? Ja meillä ei siis tosiaan ole kyse siitä, etteikö saisi kokoonsa nähden riittävästi ruokaa, koska painoa tulee yllin kyllin. Voiko siis rintaruokittu vauva ylensyödä itseään?!

Pate06

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta!

Onpas viluinen aamu. Tuntuu, että kun tultiin alakertaan, varpaat jääty saman tien! Vauvallekin sai pukea kunnolla sisävaatteita päälle, ettei palellu sitterissä. Täytyy kaiketi pistää vähän lämmitystä päälle taloon.

Isäntä lähti sitten eilen aamulla pohjoseen, palailee reilun viikon päästä. Itelle iski sillä silmänräpäyksellä huuleen hillitön stressi-herpes! Hieno juttu, kun puoli suuta on turvoksissa¿ Eiköhän tästä tulevasta viikosta kuitenkin hengissä selvitä. Onneksi on paljon apuja lähellä, jos tarvitsen.

Papuna; Ei todellakaan mene vielä vanhat vaatteet päälle! Kaappi on täynnä 36/38 koon vaatteita, tällä hetkellä koko neljäkymmentäkin puristaa¿ Viis kiloa jos sais pois, niin alkais osa housuista mennä päälle. Ja loput paidat kunhan tissit tästä vähän kutistuu ;o) Millään ei viittis ostaa uusia isoja vaatteita. Vaikkakin meidän kuusivuotiaskin on jo huomautellut, että meinaatko äiti kulkea noissa ¿kotiverkkareissa¿ vielä pitkäänkin¿

Hanneli; Myös täällä tämä ¿tissi-tutin-korvikkeena¿ alkaa jo painamaan hermoa. En uskalla edes isompaan kauppaan mennä, kun en saa neitiä hiljaseks jos päättää pistää pystyy karjumis-konsertin! Tätä ongelmaa ei todellakaan ollut isommilla tytöillä. MITEN SEN TUTIN SAA PYSYMÄÄN SIELLÄ SUUSSA???

Nyt on pakko luovuttaa kone vaativien neitosten käyttöön. Ovat keksineet uuden leikin ja kirjoittelevat tietokoneella omia tarinoitaan (=siansaksaa) joita sitten tulostavat ja laittavat omiin kansioihinsa.

Kirppu

Vierailija
24/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

yö nukuttu hyvin,mitä pikkanen nyt raivos tolle tuttikoululle :D hyvin se luputtaa,mutta kun käsi viuhtoo tutin pois niin kauhee huuto..aikas tempperamenttinen likka.

eilen neuvolan kotikäynti ja paino oli noussu 4,5kg :O lähtöpaino oli 4210g ja kotiin ku lähettiin sairaalasta niin 4080g muistaakseni oli paino.nyt on pelkällä rinnalla koska tulee niin paljon että se pärjää sillä. reloja ollaan annettu ja kyllä nr on pikkasen masua autanu. nyt pitää se tutti vaan opettaa niin ei koko aikaa tartte kätinää kuunnella. koska neukusta sano et osa kätinää on vaan ku se haluu imee..ja jos tissii antaa ni se pulauttelee ulos tavaraa ja venkoilee..:)

eikähän tää tästä. esikoisella on synde kemut (täytti 14pvä) 6-vuotta. tänää tulee muutama kaveri ja huomena sukulaiset..

nyt menox vielä kun kerki syyä ennen vaavi herää..;)

k.h.p ja pallero 10pvä

Vierailija
25/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle neuvolasta sanottiin et tunnista eteenpäin ois hyvä väli,et kannattaa koklaa erimallisii tutteja ja hyssyttää sylissä ja pitää siit tutista,mekin eilen ja huutoa se aluksi on ennen kun se tajuaa sen jujun ;) muutamat yö raivarit otti ku laitoin tutin suuhun ku oli irrottanu tissistä eka ite ja nukahti hetkeks ja säpsähti hereille niin lako venkoilee,pidin vaan tuttii suussa se huus mut rauhottu ain vähäks aikaa. sit 1 kerran otin syliin ja hyssytin ni rauhottu ja nukkukin hyvin.

ylen syönnistä,ei vaavit sillai voi ylisyödä,nehän pulautta ulos liiat..

Vierailija
26/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän tutut elokuiset jatkaa samaa aktiivista kirjoittelua! Minä en ole vauvan syntymän jälkeen käynyt näitä sivuja lukemassa, eli 7 viikkoon!

olen ihan pihalla teidän jutuista, mutta yritän taas päästä kärryille.

Meillä alku on lähtenyt sujumaan hienosti, tosin pienen alkukangertelun jälkeen. Minulla oli synnytyksessä vuotoa niin paljon, että hemoglobiini laski reilusti alle 80. Se teki oman voinnin heikoksi ja maidon tulo ei lähtenyt käyntiin. Jouduin olemaan sairaalassa pari ylimääräistä päivää. Kotiuduimme rautakuurin kanssa. Maidontulo lähtikin sitten hyvin käyntiin ja oma jaksaminen parani päivä päivältä. Aluksi en jaksanut edes ulkona käydä, saati vaunulenkeillä, joista olin niin haaveillut.

Rautalääkkeet tekivät kaikenlaista mahavaivaa minulle ja olo oli heikko. Vauva kuitenkin on ollut tyytyväinen ja hyväuninen. D-vitamiinien jälkeen alkoivat hänelläkin mahavaivat. Kakka tulee kerran viikossa ja se varmaankin kipristelee mahaa etenkin iltaisin. Cuplatonit aloitettiin parin viikon ja relatipat n. kuukauden iässä. cuplatonista oli kylä selvästi apua kamaliin pieruihin, mutta relatipoista en huomannut merkittävää.

Vauva nukkuu 6-7 tunnin yöunia! Mieletöntä! Iltaisin tankkaa pari tuntia. Iltapäivällä nukkuu vielä yhdet pitkän unet ja päivän mittaan parit lyhyet nokoset.

Minun olisi pitänyt jatkaa rautakuuria vielä melkein 2 kuukautta, mutta sain onneksi luvan lopettaa kun kävivät niin kovin omaan mahaan ja miksei tietysti vauvankin. HB oli noussut jo 133, mutta rautavarastojen kerryttämisen takia olisi ollut hyväksi vielä syödä.

nyt pieni mies heräilee, heippa kaikille

Vierailija
27/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa, kun sai nukkua! Vimpula söi kahteen otteeseen yöllä ja ähisi hiukan vatsaansa, mutta nukahti aika pian taas takaisin. Kolmonen ja nelonen vetelivät tirsaa kiitettävästi.

Tutista...Meillä ei tutti kelpaa, yritin eilen pahuuttani tarjota ja poika mulkoili minua sen näköisenä, että mitähän tuo äiti oikein sekoilee. Tuttipullo on myös silkkaa hepreaa pojalle, ei osaa syödä siitä mitään. Eli tissien varassa ollaan. Kampaajalle ei siis kannata haaveilla menevänsä ainakaan ihan heti. Täytyy toivoa, että ennen kastejuhlaa pääsisi sentään siistimään kuontaloaan. Samalla kerralla ei voi laittaa väriä ja leikata, täytyy käydä kahteen otteeseen.

Meille on tulossa huomenna nelosen synttärivieraita. Minä en ole tehnyt tikkua ristiin, mies lähti juuri ostamaan kakkua ja lupasi laittaa loput tarjottavat. Meillä suku on huono syömään makeaa, joten suolaiset herkut tekevät kauppansa. Kastejuhlaankin laitetaan pääasiassa suolaista ja sitten kakkua ja peruspullaa sekä suklaakonvehteja. Ne ovat uponneet parhaiten edellisillä kerroilla, kuivakakut ja makeat piirakat ovat jääneet lähes syömättä.

Meillä on edessä autotalliremontti...Eilen pihalla pyöri kaivinkone ja ensi viikolla alkaa työt. Evakkoon täytyy poikien kanssa välillä varmaan lähteä, siinä metelissä ei nuku kukaan...

Jaaha, sitten on lähdettävä lounaan laittoon. Vimpula tirsaa pihalla vielä toistaiseksi. Ihanaa päivää teille kaikille!

Opemamma ja Vimpula (muutamaa päivää vajaa kolme viikkoa)

Vierailija
28/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenta päivää,

opemamma: Minä menen kampaajalle ihan vauvan kanssa. Katsotaan mitä siitä tulee siis ensi viikolla. Tosiaan väriä en kyllä laita vaan pelkästään hiusten leikkausta. Soittelen sitten varmaan miestä hätiin jos menee ihan vaikeaksi. Yleensä vauva ei päivisin kovasti itke niin luulisi että voisi onnistuakin se reissu. No kyseessä on tuttu kampaaja kaveri. Pitää saada itsensä johonkin kuosiin ristiäisiä varten!

Niin ja nyt tällä viikolla on sitten lyhyt laihdutuskuuri ensi viikkoa varten. Ei namuja ja jätskiä niin varmaan vaikuttaa jotenkin niin että omat housut sopisi pikkasen paremmin vyötäröstä jalkaan. Vaikea vaan muistaa tuota ei herkkuja linjaa kun kaapissa on iso boksi fazerin sinisiä konvehteja ja mä olen koko ajan kotosalla ;)

Ja sitten eikun viikonlopun kauppareissulle mars...

Vipukka: Relatipoistakin sanoi meidän neuvolatäti että vaikutuksen alkaminen voisi kestää 2 viikkoa...

Pia

Vierailija
29/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teipille onnittelut neidin johdosta :)

Kyllä tämä vertaistuki on ihanaa. En olekaan sitten ainoa äiti jolta hermot menee! Meillä poika on keksinyt että kunhan kesken matkaa istuu maahan niin siinä ollaan, äiti kun ei saa nostaa. Onneksi tuli hankittua nuo tuplarattaat.

Pate kyseli syottöväleistä. Mä olen yrittänyt nyt pitää sitä tunnin tai enemän väliä neidin syötöillä ja suht hyvin on onnistunut. Tuttia tyttö syö vaihtelevasti. Tuntuu että syöttöväli on aika lapsikohtaista. esikoinen oli kova syömään ja hän söi tiuhaan mutta toisaalta hän oli iso vauvakin (sen 5 kiloa ja 57 senttiä) joten energian tarvekin oli ihan omaa luokkaansa. Mun mielestä vauvat ei voi olla lihavia. toiset ovat vaan vähän pyöreämpiä kuin toiset. Kunhan liikkeelle lähtevät sulaa vauvan pyöreyskin pois.

Kirppu mä olen taituroinut vaikka mitä viritelmiä jotta tutti pysyisi suussa. Hetkeksi kun imu hellittää niin tutti lopsahtaa pois suusta ja tyttö on hereillä.

Eilen en kerinnytkään koneelle kun oli niin kiire tuhlata miehen lomarahat ;) Nyt on sitten hankittu lapsille vaatteita syksyyn ja pojalle toppahaalarikin. Kastevaatteet tuli myös hankittua lapsille. Itselleni ostin vaan paidan ja vanhoilla housuilla ajattelin pärjätä, miehellä on onneksi tumma puku. ihanaa oli käydä ostoksilla kun mummu ja pappa tulivat pojan seuraksi ja me lähdimme tytön ja miehen kanssa ostoksille. Kerrankun kunnolla pääsee ostoksille niin saapi kaikki hankittua. nyt on ainakin vaate stressi helpottanut. Mies kyllä tuumasi:" Tili tuli, tili meni."

pubu ja Anni melkein 3viikkoa (eilen tuli ostettua ensimmäinen mekko)

Vierailija
30/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla kanssa hemppari lski synnytyksen jälkeen 77 ja oli 130 ennen.

nyt syön rautaa ja eilen neuvola täti sano että seurataan mun hempparia koska oon kuulema nyt vieläkin kalpee..:S nyt tuli vierailta joten pitää mennä..moi :)

Vierailija
31/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittelemaan en oo ehtinyt, mutta lukemaan kylläkin.. Aluksi onnittelut kaikille niille, ketä en oo muistanut onnitella; Pubulle, K.P.H:lle, Teipille ja Villalle ainaski. Jäi varmaan vielä monia nimiä mainitsematta, mutta lopuillekin tasapuolisesti.

MAHAVAIVOISTA olis mullakin kysyttävää, tosin omista. Nimittäin aiheuttaako imetys mahan vajaatoimintaa tai jotain? Meinaan mun vatsa ei toimi ollenkaan, on kyllä kamalan raskas olo, mutta mitään ei tuu ulos. Oon semmosen 3-4 päivän välein saanut jotain aikaseks vessassa ja sekin työn ja tuskan takana. Oon vetänyt ruispuuroo ja muuta kuituruokaa, mutta mikään ei auta ja oon jo ihan helisemässä. Onneksi vauvan vatsa kuitenkin toimii paremmin, ainakaan ei valita vatsavaivojaan, vaikka silläkin välillä näyttää olevan ongelmia kakan teon kanssa mutta pari kertaa päivässä tulee kunnon lasti.

IMETYKSESTÄ: Kaipaisin myös tähän asiaan tukea. Mulla alkoi tosi hyvin imetys, mutta nyt tuntuu että rinnat jatkuvasti tyhjänä. Poika ottaa jo niin isoja annoksia (yli 40 ml) että rinnat ei ehi täyttyä syöttöväleillä ja eilen jouduin jo antamaan korviketta, kun jätkä huusi nälkäänsä ja mitään ei irronnut. Oon kyllä tietonen, että maidontuotanto lisääntyy kun tilauskin lisääntyy, mutta liekkö tressillä osuutta asiaan... Neuvolassa sanottiin että vauva ottaa tarvitsemansa maidon n. puolessa tunnissa ja mikäli ei sieltä sitä siihen mennessä saa, niin tunnin imetyksestä ei oo mitään apua. Eli miten tuota maidontuloa sais lisättyä?

Nyt rupes sängystä kuuluun kitinä. pitää mennä

Ikarus, ja poika, 2 vko

Vierailija
32/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Jamssa vikeistä nuhanenällemme, onneksi nuha näyttäisi jo hieman helpottavan.

Ja Pumpulille kiitos kastajaisruokavinkeistä.

Meillä tyttö nukkui juuri neljän tunnin päikkärit. Kävin ensimmäisen tunnin aikana ruokakaupassa ja yritin olla nopea, kun jännitin miten kotona menee ja tyttö vaan nukkua porskutti.

Oletko opemamma muuten ope? Minä olen ja ajattelin vaan kysyä, että onko sinulla koskaan ikävä töihin? Minä sain nyt vasta esikoisen eli tähän asti oppilaat ovat olleet ainoita lapsiani ja kieltämättä omat viime vuoden ekaluokkalaiset käyvät välillä ajatuksissani, vaikka en kyllä mistään hinnasta lähtisi vielä töihin. On ihanaa olla oman pienen kanssa kotona. Mutta jossakin taka-alalla on kuitenkin pieni mustasukkaisuus sijaistani kohtaan, joka nyt vie paikkani oppilailtani...hassua eikös?! No toisaalta se kertoo, että pidän ammatistani. Ja ehkä suhtautumiseni nyt hieman muuttuu, kun on omakin lapsi.

Pukeutumisesta muuten sen verran, että on vaikea pukea lasta ulkoillessa näin syksyisin, kun lämpötila laskee niin kovasti iltaa kohden. Eilen iltapäikkäreille mennessä lämmintä oli 19 (auringossa lähes hellelukemat) ja lopuksi 12...

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!

Vierailija
33/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai nin olihan minulla vähän huoliakin. Siis vauvani (kohta 6vko) silmät karsastavat melko pahasti siis harittavat välillä eri suuntiin. Näin oli jo laitoksellla ja lääkäri sainoi, että se on normaalia puoleen vuoteen saakka. Onko? Karsastaako muiden silmät? Se on jotenkin niin säälittävän näköistä...Toivottavasti menee pian ohi. Kyllähän sen saa aikoinaan ainakin laseilla korjattua, mutta sitä en toki toivoisi.

Vierailija
34/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä kerkiää tännekin kirjotella, kun mies lasten kanssa riehuu:)

On tullut jo meidänkin päiviin rutiinia, ja vauvalla melko sama rytmi löytynyt. Tuntuu että ihan muutamassa päivässä kuukauden iän hujakoilla tapahtunut selvä muutos isommaksi vauvaksi, eli on enemmän hereillä ja seurustelee kovasti omalla kielellään. Ja itsekin tietty osaa jo paremmin lukea oman vauvansa itkuja, että onko uni-itkua vai nälkäitkusta kyse.

Tuttia on meilläkin harjoteltu syömään, ja vaihtelevalla menestyksellä kelpaa ja pysyy aina hetken suussa. Tyytymättömän kuulosta nurinaa poitsu kyllä yleensä pitää vähän aikaa kun tuttia suuhun laittaa. Mutta monesti on nopeuttanut nukahtamista, ei tarvi rinnalla imeä ja raivota kun maitoa tulee vaikkei välittäis. On se vaan hyvä keksintö tuo tutti, vaikka kolikon kääntöpuoli onkin sitten se vierottaminen... Meidän ens kuussa kaksi täyttävä tyttö kun söisi välillä päivälläkin tuttia, ja saa raivareita kun ei tuttia anneta, yöllä vielä saa syödä ja päiväunilla. On se kova paikka kun siitä joutuu kokonaan joku päivä luopumaan... Siinä saatetaan muutama yö valvoa sen asian takia!!

Meillä yöt menee saman kaavan mukaan: unille alkaa siinä seitsemän-puol kasin maissa, (rintareppuun nukahtaa josta lasken sitten sängylle) syö kymmenen maissa ja jatkaa unia. Sitte syö ja jatkaa unia en tiedä monelta kun en kelloa katso kun jatketaan samantien unia. Kahen maissa myös syö, neljältä syö ja vaihdetaan vaippaa ja ollaan hereillä viiteen asti. Taas nukutaan ja herää siinä seitsemän-puol kasin aikaan syömään ja valveille. Eli syö melko taajaan, parin tunnin välein yölläkin niinkuin päivällä.

Neuvolassa käytiin, kuukausi kun tuli torstaina täyteen, ja poitsu oli kasvanut syntymäpituudestaan viisi ja puoli senttiä ja painoakin oli kilo lisää! Nyt siis painoi 5550g ja pituus 58 cm.

Miehistä; Oli jossain vaiheessa viikolla puhetta et kun miehet valittaa vaikka pieni flunssa vaan vaivais, ni tänään mun mies kans lohkas vähän saman tyyppistä, kun kantoi poitsua rintarepussa sen aikaa kun minä imuroin ja käveli samalla ympäri huoneita että poika nukahtais, ni otti kovasti jalkoihin hänellä kuulemma ja totes että nyt hän tietää miltä se odotusaikana tuntuu naisesta...Minä siihen että joo, mut mieti siihen päälle vielä häpyliitoskivut, selkäsäryt yms. kivut ni sitten ehkä voit olla melko lähellä odotusolotilaa;D Voi niitä miehiä ja heidän kipukynnyksiään!!:)

Tänään olis muokkaus- tunti johon ajattelin mennä, mut nyt kyllä väsyttää niin vietävästi ja viinerikahvitkin houkuttais... Makee maistuis tosi paljon ja pitäs painosta saada pois 10Kg, miten ihmeessä saan itsestäni irti ja lähdettyä johki jumppaan??!!Jotenki sitä palkitsee itseään herkuin joka päivä tyyliin; kun nyt jaksoit tämänkin päivän näin hyvin ni syöhän jotain hyvää...Miksei palkitsis mieluummin liikunnalla!!

Puoli tuntia aikaa muokkaus tunnin alkuun, menenpä tästä keskustelemaan itseni kanssa kumpi, viinerikahvit vai liikunta...

Mukavaa viikonlopunjatkoa kaikille eloisille!!

Vierailija
35/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tosiaan paljon ehdi näitä mammuttipinoja lukemaan, joten sori, jos en kommentoi kaikkea...

TUTEISTA on monella ilmeisesti ongelmaa eli ettei kelpaa. Meillä sama juttu, oli jo esikoisen aikaan ja nytkin auttoi sama ratkaisu: NUK:n tutti. Kokeiltiin nytkin kaikki mallit anatomisesta silikoniseen ja kaikki siltä väliltä, mutta poika vaan yökkäsi niitä ulos; olivat tosi isoja pieneen suuhun. Sitten haettiin NUK:n pienin luonnonkuminen tutti ja kas vain, poika lupsuttaa sitä onnessaan, jos sattuu tutinhimo iskemään. Jos ei iske, niin ei suostu edes avaamaan suutaan... Esikoisen kohdalla oli ihan sama juttu. Luonnonkuminen on paljon pehmeämpi mitä silikoninen ja koossakin on uskomattomia eroja, verratkaapa huvikseen!

MAITOMÄÄRISTÄ tein oman aloituksenkin, mutta kukaan ei ole siihen vastannut eli kysytäänpä täältäkin. Muistaakseni eloisissakin oli muutamia, jotka ovat osittaisimetyksellä tai pullolla pelkästään, muistanko oikein? Minua siis kiinnostaisi tietää, paljonko vauvelinne syövät kerralla maitoa /imetyksen päälle pullosta? Meidän poju kun vetelee 80-110ml kerralla ja se tuntuu 1kk:n ikäiselle aika suurelle määrälle, mutta eipä vaan vähempään tyydy... Imetän myös, mutta joka kerralle ei ehdi omaa maitoa kertyä tarpeeksi, joten silloin saa pelkästään pullosta (olikos se ikaruksella sama homma?). Muuten imetän ensin ja loput syö pullosta Nania ja määrät ovat tosiaan noin hirmuisia! Ei sitä omaa maitoa taida järin hirveästi tulla vaikka mitä tässä tekisi, näin on käynyt kerran aikaisemminkin, valitettavasti =0(((

SISARKATEUDESTA, onko muilla ilmassa? Meillä esikoinen 2v5kk huutaa yöt äitiä milloin mihinkin palvelukseen (vettä, pissattaa, peittoa, ovi kiinni /auki, paha mieli jne) Päivisin on järkyttäviä huutokohtauksia, kun uhittelee väliin kaikesta. Välillä on sitten oikea päivänpaiste. Yritän antaa jakamatonta huomiota aina vauvan nukkuessa ja mies touhuaa tytön kanssa hirveästi, mutta mikään ei tunnu riittävän. Vauvaa tyttö hoitaa innoissaan ja nätisti, ei tartte koko aikaa olla silmät selässäkin. Eikä kuulemma saa viedä takaisin sairaalaan tai antaa kellekään mukaan, se on meidän vauva!!!

RYTMIÄ on tullut jo päiviin jollakinlailla: yöt nukkuu klo 22-07 yhdellä syötöllä ja jatkaa usein vielä " aamupalan" jälkeen pikkutorkuilla klo 8-9 asti. Klo 10 maissa menee ulos pitkille unille (4-5h) ja iltapäivästä ottaa vielä toiset unet, usein vaunuissa nekin, kun itsekin ollaan ulkona iltaisin. Nukkuisi sitten koko illan mieluusti, mutta on vähän herätelty valvomaan ettei kupuaisi puoleen yöhön asti virkkuna.

ENSIHYMYT on saanut isosisko; isille ja äidille näytetään totista, ryppyotsaista naamaa ja lopulta pillahtaa itkuun!

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Neeuska ja poju tasan 1kk tänään

Vierailija
36/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen monesti tukenut tuttia suuhun harsolla, joka on rullattu pitkänomaiseksi rullaksi. Vaunuissakin se toimii hyvin, kun laittaa sen kulkemaan olkapäältä rinnan yli vastakkaiseen kylkeen. Vauva saa kuitenkin sylkäistyä tutin pois halutessaan, mutta tutti ei tipahda ihan niin herkästi kuin ilman mitään tukea. Öisin harso on sängyssäkin vähän niinkuin uniharsona ja sielläkin tuen tuttia tarvittaessa.

Vierailija
37/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika syntyi piitkän ja tosi kivuliaan supistelun jälkeen imukupin avulla ja pahasti repesin sekä leikattiin. Olin aika heikossa kunnossa ja pahin pelkoni toteutui maanantaina, kun vauva jouduttiinkin yllättäen siirtämään lastenosastolle antibioottikuurin takia, crp:t kohosi, syytä ei tiedetä. :( Tänään kotiuduimme viimein, poika ja minä hyvässä kunnossa, kirjoitan myöhemmin lisää.

Niin, poika 4300g painava ja pituus oli synttärinä 54 sekä lähtöpäivänä 55,5cm, eli aika iso poitsu, pipo oli 36.

Onnea k.h.p ja Teippi!!!!!! :)

Villa ja kultapoju 6pv

Vierailija
38/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ONNEA VILLA! Kuulosta hurjalta synnytys ja tuo vauvan lääkitseminen.

TUTISTA: me ollaan nyt tosiaan muutama päivä saatu tuo tytsy syömään tuttia. Se kyllä ei kelpaa kovin usein, eikä todellakaan silloin jos on nälkä. Salaisuus piileekin salakavalassa ujuttamisessa uneliaalle vauvalle ;D Mä olen onnistunut nyt saamaan tämän imemään tuttia siten, että koputan sitä tutin " päätä" samalla kun annan sen vauvan suuhun. Silloin useimmiten ottaa sen hyvin.

SYÖTTÖVÄLIT: Mä yritän myös pitää sellaista tunnin väliä syötöillä, mutta joskus tyttö syö useamminkin. Erityisesti illalla ja välillä myös päivällä, jos sattuu nukahtamaan kesken syönnin ja sitten kun vaihdetaan vaippa ja pissatetaan niin sitten voi vielä aloittaa uudelleen syömisen. Välillä myös kun jää syönnin jälkeen hereille esim. puoleksitoista tunniksi niin silloin annan kyllä uudelleenkin maitoa, koska muuten käy niin, että tyttö nukkuu vain hätäseen tunnin ja sitten on jo uudelleen nälkä.

Hui kun teillä monilla on isoja ja hurjasti kasvavia vauvoja. Meidän tyttö oli kasvanut 3,5 viikon ikäiseksi mennessä pituutta vain 1cm:n ja painoa oli tullut 580g. Ja silti terveydenhoitaja oli sitä mieltä, että kasvaa nopeasti. Että kuulemma normaalisti vauva saavuttaa syntymäpainonsakin 2viikon iässä! Mutta täällä kun lukee juttuja, niin monilla vauva on kasvanut jopa yli kilonkin kuukaudessa! Hurjaa. Mutta hyvähän se vain on.

LIIKUNNASTA: mulla alkoi tänään tanssitunnit, mutta jätin nyt ainakin ekan kerran väliin. Ei jotenkin inspiroinut.

Ja lisäksi lähdettiin ostamaan vauvalle ristiäismekkoa. Sellainen onneksi löydettiinkin. Nyt pitäis alkaa miettiä itsellekin jotain päälle pantavaa. APUA!

Kai sitä pitää alkaa siivota ja laittaa pyykkiä kun vauveli vielä nukkuu...

Jamssa kera tytsyn (4vk1pv)

Vierailija
39/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

NEEUSKA, meillä oli samanlaista pari kuukautta sitten. Pojalla oli aina nukkumaan mennessä jotakin, pissatti, kakatti tai muuta mitä mainitsit. Nyt on suurinpiirtein mennyt ohitse, yöllä herää kyllä pissalle mutta menee onneksi kiltisti takaisin nukkumaan samantien. Poika siis 2 v 7 kk nyt.

Ja samalla tavalla olen tukenut vauvan tuttia harsolla kuten sinäkin.

Annan tälle uudellekin tulokkaalle maitoa pullosta, omista varastoista ei tosiaankaan irtoa kun lohdutus- ja nukahdustipat¿Vajaa kolmiviikkoisena poika tankkasi yöllä kaksi kertaa, molemmilla kerroilla meni sen 200 ml¿Nyt huomenna 4 viikkoa täyttävä syö yleisemmin 130-150 ml kerralla, saattaa vielä tunnin päästä ottaa lisää sen 40-60 ml. Poika kyllä aika isokokoinen (2 vko vanhana 59 cm, 4680g, tiistaina mennään taasen neuvolaan ja saadaan uudet mitat). Ja syö noin 3,5 tunnin välein päivin öin¿Illalla tosin tankkailee, parin tunnin aikana syö sen kolme kertaa. En ota mitään stressiä siitä ettei maitoa riitä, tarjoan kyllä ennen ruokailua tissiä (paitsi yöllä, menee muuten koko yö sitten siihen kun tuppaan nukahtamaan¿) ja esikoisestakin on kasvanut reipas nuoriherra ihan korvikkeen voimalla eikä ole sairastellut sen kummemmin, korvatulehdus on ollut tasan kerran, sekin rakkulana tärykalvossa.

Silikoninen tutti ei ole kestänyt kummankaan pojan suussa, luonnonkuminen on taasenkin käytössä.

Mekin ollaan saatu jo ensimmäiset hymyt, ihanaa! Yks päivä kuulin pöristelyä kopasta, poika ¿puhalteli¿ pärinän kera kuplia suusta¿ ;)

Nautiskelen tässä päivästä vauvan kanssa, esikoinen on isin kanssa koko päivän metsässä, saa nähdä miten väsynyt isoveikka kotia tulee¿

Hyvää viikonloppua kaikille, nautiskellaan vielä syksyn aurinkoisista päivistä!

Muumu ja pikku-ukko

Vierailija
40/58 |
16.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ensiksi: Onnittelut Villa!!

Esikoinen päiväunilla ja mies nukahti vauvan kanssa sohvalle. Minä nautin hiljaisuudesta ja juon kupin kahvia tässä koneen ääressä. Voi miten sitä nauttiikaan näistä pienistä hetkistä ns. omaa aikaa.

Arki pyörii ihan hyvin, mutta töitä kyllä riittää. Esikoinen on välillä näyttänyt merkkejä mustasukkaisuuden noususta. Tänään esimerkiksi itki ja kiemurteli lattialla, kun ei päässyt syliin: äiti imetti pikkuveliä. Tyttö huusi, että " tuo pois, isille" . Isän syli ei kelvannut, vaan ehdotus vain pahensi huutoa. Täytyy kyllä antaa miehelle miinusta siitä, että ei ole oikein riittävästä puuhaillut tytön kanssa ja näin ollen vielä enemmän lapsi minussa kiinni. Olisi kiva, että mies oma-aloitteisesti lähtisi esim. ulos tytön kanssa tai tekisi jotain muuta kivaa. Voisivat vaikka käydä kahdestaan pesemässä auton tai vastaavaa. Eilen tein illalla pitsaa ja oli tarkoitus, että tehdään tytön kanssa ja mies katsoo vauvaa. Kiikutti kuitenkin hetken päästä vauvan sitterissä keittiöön ja sanoi, että menee varmaan tuossa sivussa. No, menihän se, mutta esikoinen olisi kyllä tarvinnut edes sen hetken ajan äidin jakamattoman huomion. Pikkuveli kun vielä vähän väliä itkeskeli.

TUTISTA: Meillä kelpaa tutti, mikä on suuri helpotus. Pojalla on sellaiset imuhalut. Imi ekalla viikolla kädestään ihon rikki. Itsellä oli aluksi huono omatunto, kun annettiin tutti jo alta viikon ikäiselle. Nyt en enää niin ajattele. Poika syö tutista huolimatta noin tunnin välein ja sylkee kyllä tutin, jos on nälissään. Muuten taas tyytyy imuttelemaan tuttia. Eli ei ole vaikea tulkita onko kysymys nälästä vai imuttelutarpeesta.

RYTMISTÄ: Meillä tuo rytmi tulee väkisin esikoisen mukaan. Aamulla herätään aikaisin. Ulkoillaan pari tuntia, jolloin vauva nukkuu ekat pitkät unet vaunuissa. Sitten nukkuu esikoinen päiväunet ja vauva seurustelee/torkkuu sen ajan. Iltapäivällä taas ulkoilua ja vauvan toiset vaunu-unet. Sitten onkin hereillä parikin tuntia putkeen ja nukahtaa yöunille joskus klo 20 kieppeillä. Nukkuu yhden pitkän pätkän alkuyöstä (4-5h) ja loppuyön tissittelee noin 1-2 tunnin välein. Yhteensä syöttöjä tulee joku 3-4 kertaa. Eli minusta aivan loistavasti. Toivottavasti jatkuukin näin hyvänä.

PULLOSTA: En ole kokeillut pullon kelpaamista. Ei ole vielä esiintynyt tarvetta. Voisin kuvitella, että pullokin kelpaisi, kun kerran tuttikin. Voin toki olla väärässä. Esikoinen söi pullosta pari kertaa joskus 1 kk:n ikäisenä, kun oltiin itse häissä. Seuraavan kerran pulloon tartuttiin 9 kk:n iässä, kun lopetin imetyksen. Tuolloin pullo ei tahtonut aluksi kelvata, mutta taistelun jälkeen siinäkin onnistuttiin. Minua ei ainakaan vielä ahdista, että vauva on pelkästään tissillä. Luulen, että näin saa ollakin. Pääsen kuitenkin lenkille ja tunnin-pari voin olla poissa kotoa, varsinkin, kun syöttöväli varmasti hiukan ajan kanssa pitenee. Muistan, että esikoisen kohdalla päästiin jossakin vaiheessa 3 tunnin syöttöväliin, vaikka oli täysimetetty 6 kk:n ikään. Sittenhän tulevatkin jo kiinteät kuvioihin ja se tuo lisää joustoa. Taidan olla melkoinen kotihiiri, hih ;)

Tänään lähden huolehtimaan kunnostani reippaalle kävelylenkille. Koitan 4-5 krt viikossa kävellä sellaisen tunnin hikilenkin. Nyt on ulkona ihana kirpakka syyskeli.

Kirjoittelin edellisessä pinossa alakerran vaivoista. Ostin tänään apteekista sellaiset treenipallot lantionpohjalihaksia varten. Olin ajatellut, että treenaan vähän ennen jälkitarkastusta. Luin käyttöohjeen ja siinä käyttöä ei suositeltu laskumavaivaisille. Ehkä odotan jälkitarkastukseen, niin saan tietää, uskallanko treenata palloilla.

Velho78