***ELOISAT loppuviikkoon (pe-su)***
Kommentit (58)
Pikku-ukko nukkuikin alku yöstä vähän pidemmän pätkän ja loppu yön heräilikin sitten tiuhemmalla tahdilla. Ainoo vaan että vitonen kitisi alku yön. En tiedä mikä oli mutta äitiä huusi niin että kämppä raikui. Voipi olla sekin että mies oli eilen iltavuorossa ja mä oli ekaluokkalaisen vanhempain illassa pikku-ukon kanssa ja mun äiti oli muita katsomassa täällä sen aikaa. Mä tulin just kotiin kun olivat sänkyihin menneet. vitonen istui sylissä pitkän aikaa. Kai se tarkisti ettei äiti nyt sitten yön aikana vaan karkaa mihinkään. Vaikka illalla jäi äitini kanssa nätisti.
Täytyy kohta lähteä viemään eskarilainen eskariin ja siitä suoraa kauppaan. Mies on aamuvuoron ja iltavuoron töissä. 6-22 +plus matkat. Onneks jätti mulle auton ja meni polkupyörällä töihin. Voi olla että oon illalla aikas puhki. Onnesk on huomenna viikonloppu ja miehelläkin on huominen vapaa ja sunnutainakin menee vasta yövuoroon.
Ristiäis asiat etenevät hyvää vauhtia. Eilen saatiin sovittua päivä 21.10 ja saatiin haluamamme pappi. Joka on myöskin kastanut meijän nelosen ja vitosen. Tarjottavat ovatvielä auki mutta onneks on vielä aikaa. Niin ja nimi pitäisi päättää. Aitini oli lasten kanssa eilen jutellut niin lapset olivat kertoneen että vauvasta tulee Kasperi. Ei taida tulla ei nimessä mitään vikaa ole mutta mun makuun liian pitkä kun sukunimi on jo pitkä.
opemamma teillä olikin hurjan kuuloinen yö niitä sattuu kaikillle aina joskus. Meillä kun vitonen huusi äitiä viime yön niin pikku-ukko ei siihen onneks herännyt.
jaahas nyt on mentävä vaipojen vaihtoon. Hoitotyttö tuli tohon haiseen ja pikku-ukko vaippa täytyy kans vaihtaa. Täytyy etsiä vielä vähän paksumpia hattuja ja sormikkaita koko porukalle että tarkenevat kun olikin vähän vilpoisempi aamu.
puuhis ja pikku-ukko 17pv
Tänään kohti mummolaa, mukava viikonloppu siis tulossa;))
Poitsu on tänään tasan 4 vkoa, kylläpä aika menee nopeasti! Me pistettiin heti syntymän jälkeen tohinaksi, ristiäiset pidettiin kun poitsu oli 1 vko!! Olipa siinä härdelli kun piti saada pikapikaa pappi ja jopa nimi päätetyksi. Ja kummit! Kaikille tuli aikamoinen pikahälytys, onneks kuitenkin lähes kaikki läheiset pääsivät paikalle. Syy pikajärjestämiseen oli maailmallle lähtevä sylikummi, jolle mahdollistui ristiäisissä paikallaolo kun poitsu syntyi viikon etuajassa.
Onneksi olin itse niin hyvässä kunnossa että ei ollut kipuja yms. Pappikin sanoi, että ei ole niin pientä koskaan urallaan kastanut. Oli upea päivä, kastetoimitus pidettiin kotikoivumme alla ulkona. Onneksi saa kaiken tilattua nykyään valmiina siivousta myöten ja onneks mummut auttoi leipomisessa. Suurin haaste oli vaatetus, kävin sitte n. 5 pvää synnytyksestä ostamassa itelleni ja lapsille ristiäisvaatteet - hyvät kyllä tuli reilun puolentunnin shoppailulla. Itselle kun piti saada jotain mikä mahtuu...Ja mielellään sinistä kaikille. Että tsemppiä vaan teille kaikille joilla ne kaikki järjestelyt vielä edessä.
Poitsu kasvaa kovaa vauhtia, nyt on jo vähän rytmiä havaittavissa. Nukkuu päivällä pitkät päikkärit 4-5h ja illalla yhdet tsemppiunet. Yöunet on n. 22-10 jona aikana syö 2-4 kertaa. Viime yö oli ihan huippu, heräs vaan kolmelta ja seiskalta ja nukkuu vielä. Voi kun alkais oleen näin nämä yöt! Esikoinen vähän herättelee meitäkin kyllä öisin, näkee kai vähän pahoja unia ja pissahätä on vaivannut viime öinä. Mutta unta saadaan nyt kuitenkin paljon enempi kun ekoina päivinä. Hormoninäpyt ovat ilmestyneet myös poitsulle, yleensähän ne ristiäisten aikaan tulee just valtoimenaan päälle. Vaunuissa nukkuminenkin onnistuu nykyään ihan hyvin, alkupäivinä vaan kitisi siellä. Hommattiin kaksosten rattaat joten molempien nukuttaminen yhtäaikaa onnistuu vaikka olis yksinkin kotona.
Paljon ei olla vielä ihmisten ilmoilla oltu poitsun kanssa, eilen esikoisen muskarissa oikeastaan ekaa kertaa. Paljon meillä on kyllä kotona käynyt vieraita - nyt vähän trafiikki hellittänyt. Ekoina viikkoina joka ilta oli melkein joku, huh. Eipä toisaalta käy aika pitkäksi. Mites te, joko olette liikkuneet vauvan kanssa kaupassa tms?
Mites teidän palautuminen, joko vanhat vaatteet menee päälle? Mulla vaaka näyttää samaa kun raskauden alkaessa, mutta mahanahka on kyllä ihan löysä ja paistaa vaatteiden alta kumpuraisena. Mahtaako tosin mennäkään kasaan, esikoisestakin jäi aikamoinen lörppö. Ja ennen raskauttakin oli ylikiloja ainakin 3-5kg, nehän ne on vaikeimmat saada pois kun pitäis elämänmuutos tehdä...Kai sitä pitäis alkaa jumppaamaan, jokos niitä vatsalihaksia saa tehdä? Kai ne lantiopohjan lihakset pitäis saada ekaks kuntoon ja sitten maha? Mulla on armoton makeanhimo, joten se ei oikeen auta tähän laihdutus/palautumishankkeeseen.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Papuna ja poitsu 4 vkoa
Edellinen pino lukematta, joten suonette anteeksi kun en nyt kommentoi :), vai ettekö suo? :)
Meillä ei kyllä tohon vauvan mahaan tunnu mikään auttavan. Huutaa aamusta iltaan aina hereillä ollessa, nukkus vaan miun sylissä... Viimekin yönä sen maha oikeen rolis! Pieruja tulee kyllä ihan kiitettävästi (ja pahan hajusia) ja kakkaa aina parin päivän välein oikein kunnon satsi. En mie tiedä, voisko olla koliikkia? Kuitenki välillä on päiviä ettei huuda, ja eikös koliikki kuitenki ole jatkuvaa? vai? Kellään kokemusta?
Eilen käytiin esikoisen ja vauvan kanssa seurakunnan perhekerhossa, meni oikein mallikkaasti se reissu, vauva nukku koko ajan liinassa ja sai paljon ihastelua osakseen ja esikoinen leikki oikein tyytyväisenä kun oli muutakin seuraa kun vaan mamma.
Sitten pääsin sinne jumppaankin eilen, ja sain todeta ettei mulla mitään lantionpohjan lihaksia ole olemassakaan! Siis apua, ne liikkeet oli ihan tuskaa suorittaa kun sain jännitettyy alaosastoo vain muutaman hetken ja minä kun luulin et ne on ihan hyväs kunnos. Muut äidit naureskeli et olenkohan mie nyt olleskaan oikeessa paikassa kun olen niin hoikassa kunnossa ja synnytyksestä vasta 4viikkoo :). OMAT VAATTEET menee ja ei mene päälle, riippuu vaatteista. Aikas hyvin kuteski, sen kyl olen huomannu et tää raskaus on levittäny lantioo ihan kunnolla, mutta jospas sekin alkas palautuu pikkuhiljaa.
YÖT on meillä edelleen arpapeliä, yleensä 2 tai 3 syöttöä, ja ainakin 3tunnin valvomisjakso siihen sisältyy. TUTTINA toimii äitin tissi, ihan oikeesti.... alkaa jo raivostuttamaan kun ei tutti kelpaa. Tuttia vauva syö liinassa ollessa ja satunnaisesti hereillä ollessa, mutta tissiä tai nyrkkiään ei suostu tuttiin vaihtamaan. Saa nähä suostuuko tää olleskaan tuttiin. Esikko oppi aikanaan parissa viikossa.
D-VITAMIINIT aloitin sitten taas tänään uusiks. Aattelin et samalla huudollahan tuo menee kun niitä mahavaivoja on jo muutenki.
KAKSOSTEN ÄITEILLE toivottelee tää jaksuja! Kyllä teillä on iso työ, mutta palkintokin lienee kaksinkertainen!
Hanneli ja natikka huomenna 1kk!!!!!! (enää 11kk ekoihin synttäreihin ;))
Papuna...kivoilta kuullosti teidän ristiäiset, onnittelut pikkuiselle =)
CUPLATON
kävin eilen ostamassa cuplatonia ja annettiin sitä illalla. Tuntui ehkä auttavankin jo! Tänään olen antanut kerran. Hankalaa kun pitäisi maitoon sekoittaa. Pikkulusikkaan kun ei oikein mahdu sekä maitoa että 4 tippaa cuplatonia. Ehkä se lääkekuppi olis paras ratkaisu.
Vai voiko tippaa antaa suoraan suuhun? Mihin sekoitus nesteeseen perustuu?
Tyttö ei enää itke niin herkästi, mutta syötön jälkeen väntelehtii epämukavasta olosta ja haluaa tietysti olla sylissä.
Mahtava syyspäivä, leppoisaa viikonloppua!
petraelena ja kirppu 7,5 vkoa
Aloitin antamaan tälle kuopukselle Cuplatonia 10 pv ikäisenä ja ihan lusikalla tai sitten jos itkee niin tiputan tipat suoraan suuhun. Perustuisko tuo nesteeseen sekottaminen vaan siihen että saa paremmin irti lusikasta? Tuo suuhun tiputtaminen sopii minusta kaikista parhaiten kun kuitenkin nälkäänsä itkee...
VUODATUSTA: Kakkonen sai sellaisen uhmahuudon heti aamusta, että oksat pois. Sen jälkeen ei kelvannut mikään syötävä aamupalaksi, vaatteita ei saanut laittaa päälle jne. Tietenkin meillä oli heti aamulla menoa, joten asiat oli saatava sujumaan, että päästäisiin matkaan. Menin sitten suutuksissani vielä laukaisemaan jotain niin typerää kuin että " Kohta äitin täytyy lähteä iso- ja pikkuveljen kanssa ja sinä et ehdi mukaan" . Ja siitäkös toisen huuto yltyi, kun äiti vielä uhkaili jättää kotiin. Mulla on ollu niin paha mieli tuosta lausahduksestani ja soimaan itseäni moisesta lapsuksesta. Voitte vaan arvata, että määränpäässämmekin uhmis kiukkuili ja näytti kaikki kurjimmat temppunsa ja pisteenä iin päälle huusi koko kotimatkan ihan raivohuutoa, koska ei tietenkään olis halunnut lähteä kotiin.VOI IHANAA! Nyt on koko sakki unilla ja toivotaan, että uhmiskin herää oikealla jalalla ja loppupäivä menisi paremmin.
Mutta näkyy sitä uhmaikäiset muissakin perheissä osaavan, Opemammalle, Puuhikselle ja muille vaan sympatiat. Opemamma, päättyykö vauva nimi I vai O? Oon veikkaillu nimeä eikä noita ihan hirmuisesti vaihtoehtoja olekaan, kun alkukirjaimen muistan.
Jaahas, nyt pitääkin jo mennä antamaan Eelille tissi suuhun.
Pumpuli ja kööri
Hei,
Olen 15.8.06 syntyneen poikavauvan äiti. Pääsen huonosti nettiin mutta olen seuraillut keskusteluja mahdollisuuksien mukaan ja nyt oli pakko ottaa osaa keskusteluun. Meillä kun tuskaillaan myös mahavaivojen sekä " närästyksen" kanssa ja kaikki hyvät neuvot ovat tervetulleita ja jos meidän kokemuksista on teille apuja, niin hienoa.
Kävimme asian vuoksi jo myös lastenlääkärillä, joka sanoi että vatsa on kyllä ihan pinkeänä täynnä ilmaa ja myös, että oikeastaan meillä on jo koko " arsenaali" käytössä... Meillä on käytössä rela tipat aamuisin ja muuten aina ruokailun yhteydessä otetaan cuplatonta. Olen myös karsinut omaa ruokavaliotani, poistaen maitotuotteet sekä vinon pinon tuotteita jotka voisivat aiheuttaa närästystä tai ilmavaivoja (kahvi, tee tuoreet leivät, herne, papu, sipuli jne)... Lypsän myös enimmät maidot pois ennen syöttöä, koska maidon tuotanto on tosi runsasta ja tissit suorastaan suihkuavat maitoa, niin että poika meinaa tukehtua ilman lypsämistä. Viimeisin ohje jonka sain neuvolasta, on syöttää aina pystyasennossa ja niin, että poika lähestulkoon istuu sylissäni. Jumppailemme ja hieromme vatsaa useasti päivässä ja pylly poriseekin tosi ahkerasti. Röyhtäysten saaminen ruokailun jälkeen on myös aina työn takana, mutta helpottavat.
Meillä myös käytettiin tissejä huvitutina ja sen vuoksi neuvolasta ohjattiin opettamaan poikaa huvitutin käyttöön ja hiukan heikosti se meilläkin otetaan vastaan. Joku neuvoi kokeilemaan erilaisia tutteja, koska jotkut lapset ottavat helpommin vastaan jonkun tietyn mallin. Itse en alun alkaenkaan ollut tutin käytöstä kovin innostunut ja niinpä olen tyytyväinen tapaan jolla juniori sitä nyt syö, siis vain " imemisen tarpeeseen" .
Meillä vuorokausirytmi on kuitenkin tosi " tiukka" , eli jos poika nukkuu enemmän kuin kaksi tuntia yhteen menoon, niin se on jo tosi hyvin. Päivisin kahdenkin tunnin unet ovat ylellisyyttä äidille. Joten kateellisena täällä lueskelen viestejä joissa nukutaan jo useita tunteja ja öisinkin heräillään satunnaisesti. Jospa meilläkin päästäisiin siihen joku päivä.
Tässä siis omaa napaa ja nyt juniori kutsuu, joten on juostava avaamaan " maitobaari" ; )
Voi kääks! Arvaa Pumpuli onko meillä tuo uhkailu " äiti lähteekin yksin ulos" tai " jäätkö sitten yksin kotiin" tms sanonnat miltei joka päivä käytössä. Meidän tyttö kun tykkää leikkiä enempi sisällä ja pistää ranttaliksi, kun ollaan ulos lähdössä. Tai etenkin jos on aikataulun mukaan mentävä, on pakko ottaa tuo uhkailu kehiin tai muuten ei ehdittäisi mihinkään. Nopeasti saa sen kinttuihin liikettä, kun sanoo, että itse on jo lähdössä... Ei tästä ole onneksi tullut mitään pelkoa tytölle (silloin ei tietysti noin puhuttaisikaan), mutta kaipa se sitten vasta havahtuu, että noi vanhemmat on oikeasti jo menossa.
Meidän pojun nenän tukkoisuus vaan jatkuu. Onneksi sain nukuttua klo 21-01, kun mies otti pikkumiehen yläkertaan nukkumaan. Sitten valvoinkin pienin torkuin yhdestä kuuteen, mutta aamusta sain taas unta pari tuntia. Sitkeää toi flunssa, mutta ihme homma, että nuhaa on enemmän aina yöllä???
Ei muuta tällä erää, tsemppiä masuvaivojen kanssa kamppaileville!
Kerttukasperi ja Onni kohta 3 viikkoa
Minä olen itse ollut flunsassa muutaman päivän ja eilen se iski pikkuneitiinkin (ikää 5vko4vrk). Säälittää, kun toinen on ihan tukkoinen rohisee kuin pieni sika. Mies kävi ostamassa eilen suolaliuosta ja Nenäfrida-niistäjän. Niistäjä on tosi hyvä, sen avulla saa rään pois pienestä nenästä kivuttomasti ja hetken hengitys kulkee paremmin. Tyttö on täysimetyksessä eli eikös sillä pitäis olla suht hyvä vastustuskyky tauteihin? Mutta tuli vaan kipeäksi...
Meillä yöt menee kolmella/neljällä imetyksellä nykyään, joka on meille hyvä suoritus. Onneksi tyttö nukahtaa melko hyvin imetyksen jälkeen kehtoon eikä yövalvomisia ole nyt ollut. Ihmeen hyvin tyttö nukkuu nuhasta ja kovasta rohinasta huolimatta. Minä itse en oikein uskaltanut kunnolla nukkua, kun kuuntelin toista, kun välillä vinkuikin. Nyt hän on vetänyt neljän tunnin päikkärit! Nukkuisipa joskus yöllä samanlaisen pätkän!
Kastajaiset meillä on viikon päästä. pappi kävi vierailemassa ja hän oli tosi mukava ja rento...Kastajaismenusta otan hieman paineita. Suurin osa vieraista tulee Savosta tänne ruuhkasuomeen, joten ruoka on tarjottava ja suunnitelmani ovat ehkä vähän liian vaativat pienen vauvan äidille! Mies on töissä pitkää päivää, mutta onneksi vapaalla perjantain ennen lauantaina olevia kastajaisia.
Nimi meillä on lyöty lukkoon, kun eilen teimme Hesariin ilmoitulksen. Miten se muuten voi olla niin turkasen kallis? Ilman logoakin maksoi 60e järkyttävä hinta! 60 mummonmarkkaa olisi sopivampi.
Synnytyksen jälkeisestä seksistä kirjoitteleitte jossakin vaiheessa. Mekin innostuimme sitä kokeilemaan, mutta todellakin kokeiluksi jäi tai ei päästy edes alkuun, kun sattui niin kovasti...onko normaalia? meneeköhän ajan kanssa ohi?
Lohduttavaa kuulla, että muillakin uhmaillaan...Meillä pistettiin viimeksi parturireissulla parasta. Kitarisat näkyivät varmaan Turun torille asti parturiliikkeestä parin korttelin päästä. Äläkä soimaa itseäsi niin pahasti lausahduksestasi, kuulisitpa tämän mamman rakentavan lausearsenaalin väsähtäneenä...tuo samainen lause sisältyy válikoimaan, samoin: Myyn sinut kohta ukko-mustalaiselle...tunnustan siis julkisesti olevani heikko ihminen, jolta pääsee suusta aina välillä läjä sammakoita. Huono omatunto vaivaa minuakin, mutta yritän muistaa olevani ihminen, en muumimamma, jolla on kuminauhahermot. Tällaista tämä äitinä oleminen on, aina on jostain vähän huono omatunto, pahus soikoon...
Vimpulan nimi muuten päättyy siihen i:hin, sarjakuvasankarin mukaan....
Täältä jaetaan sinne runsain mitoin vertaistukea!
Opemamma ja uinuva Vimpula
NUHASTA. Joku valitteli kolmeviikkoisen nuhasta. Meidän vauvalla alkoi kolmen viikon iässä nenän tukkoisuus. Luulimme nuhaksi, jota oli myös isoilla sisaruksilla. Meni kyllä reilussa viikossa ohi. NenäFriida, suolatipat ja kohotettu sängynpääty auttoivat hyvin. Neuvolatätsä kyllä sanoi, että ei välttämäti nuhaa, vaan muuta. Netistäkin katselin, että pienten vauojen nenän tukkoisuus ei läheskään aina ole nuhaa/flunssaa. Meidänkin vauva oli tosi hyväntuulinen, joten ei varmaan flunssaa ollut. Nyt kohta viisiviikkoisena nenäntukkoisuus on ohi.
YÖT. Meillä vaavi nukkuu pääosin hyvin. Tuntuu, että viikko sitten aloitetut relatipat auttavat iltaähinöihin, joten illatkin ovat helpompia. Yöt (22/23-7/8) on nyt nukkunut yhdellä syötöllä. Syö yleensä noin 21 maissa vikan kerran ja nukahtaa sitten 22-23. Sitten syö 3-4 maissa ja herää aamulla sitten 7-8 maissa. Saa nähdä jatkuuko tätä ihanuutta! Vaikka kokemuksesta tiedän, että aina niitä kaikenmoisia jaksoja ekän vuoden ajalle varsinkin riittää.
Jaksamisia kaikille itkuisten vauvojen äideille ja tietysti myös muille.
Pikkuodessa ja tytsy 5vkoa
Taudit pois kiusaamasta Eloisia, hus-hus!
Opemammatus jälleen...
mä taas tulin piipahtaa..meillä on masuvaivoja ja kun toi haluis tissillä olla kokoaika,neuvolantäti kävi tänään ja sanoi että tunnin välein + siitä eteenpäin ois hyvät syöttövälit. nytteki äsken annoin tunnin tissii ni pulautti ulos aikamoisen määrän,eli imutarvetta tyydyttelee,joteski oon ihan paniikissa et mitä pitää tehä jne.. nyt alotettiin tuttii mut se vaan raivoo..:S kait tää tästä..nyt pitää mennä taas..moikka!
k.h.p ja tyttö 9pv
Vihdoin ehdin kirjoittaa kuulumisia. En juuri ole ehtinyt pinoja lukea, niin paljon tuo ihana esikoistyttö aikaani vie. Tyttö on nyt 13 päivän ikäinen ja imetyksen kanssa taisteltiin ensimmäinen viikko ihan toden teolla. Nyt menee jo paremmin, mutta mulla ei oikeen taida oma maito ihan riittää, hiukka olen korviketta antanut silloin kun tuntuu siltä, että neiti on vielä imettyään tissit tyhjiksi nälkäinen.
Mahavaivoja tuntuu meidänkin vauvalla olevan aina iltaisin. Ruotsista ei saa oikein mitään mahalääkkeitä ilman reseptiä apteekista, mutta onneksi meidän äiti tulee tänään suomesta ensimmäistä lapsenlasta katsomaan ja tuo mukanaan cuplatonia. Saa sitten nähdä jos on mitään helpotusta.
Nyt minä lähden hakemaan äitiä ja siskoa lentokentältä. Hyvää viikonloppua kaikille!
Tähtinova ja tyttö 13vrk
monet on saaneet avun vyöhyketerapiasta. Täällä meilläpäin on ainakin suosittua.
Ai että kun on ihana olo ollut koko päivän. Kuulas syysaamu oli aivan mahtava ja olen saanut NUKKUA koko yön. Mitä nyt pikkuinen veteli maitoa kahden tunnin välein, mutta en joutunut nousemaan sängystä kantamaan tyttöä ja se nukahtikin imetyksen jälkeen melkeistä heti kun sain tutin vain tunkaistua suuhun!!! Ihan on tunne, että olen kuin uusi ihminen. Jo kahden yön suht hyvät unet sai mun olon paranemaan! TUTTI rules!
Jaksoin jopa taas alkaa katsella tuota tutkielmaakin. Kuukauden tauko kyllä sai aikaan sen, että en vielä saanut mitään aikaiseksi, mutta pääsenpähän taas vähän asian syrjään kiinni.
Vauva on nyt nukkunut huimat kaksi tuntia yhteen menoon. Muutenkin on syönyt tänään tosi vähän ja harvoin. Rinnat tuntuu nyt ikävästi pakkautuvan :( Mut ehkäpä se sitten iltasella tankkailee...
PUMPULILLE: me ollaan mietitty sitä riippumattojutskaa. Siitähän oli silloin joskus jo keväällä odotuspuolella juttua. Tekis niin kovin mieli ostaa sellainen, mutta mitä sitten jos vauva ei siitä tykkääkään? Ja toisaalta on ollut ihana nukkua tuo vauva meidän vieressä. Sitten siitä pitäisi luopua.
MAHAVAIVAT: ne on tosi ikäviä. Mä kun olen vielä todella huono röyhtäyttämään. Tai siis laiska, jos totta puhutaan. Onneksi ollaan niiltä vältytty vielä! Meidän kaikki lapset ovat ihan kauheita olleet piereskelemään varsinkin vauvana. Ja aika vähän on ollut mitään mahaongelmia. Voiskohan nekin olla jotenkin lapsikohtaista? Siis että toisilla vaan on niitä masuvaivoja ja toisilla ei?
KOLIIKISTA: Mä luin lääkärikirjasta koliikin määrittelyksi seuraavaa: jos lapsi huutaa vähintään kolme tuntia päivässä ja vähintään kolmena päivänä viikossa ja sitä kestää vähintään kolme viikkoa, silloin voidaan puhua koliikista. Sen ei siis tarvitse olla jokapäiväistä. Mutta pitää myös muistaa, että keskivertovauva (alle parikuinen) itkee noin 2 TUNTIA päivässä. Ja se on siis normaalia. Meillä kun tyttö itki yks ilta joskus vähän yli viikko sitten ilmeisesti mahavaivojaan, niin tuntui se itku kestävän ikuisuuden, ja todellisuudessa tyttö itki kuitenkin alle tunnin yhteen menoon. Se vaan tuntuu juuri sillä hetkellä aivan kammottavalta kun vauva itkee eikä mikään auta!
Nää parin päivän mittaiset pinot tuntuu munkin mielestä tosi hyvälle, jos vaikka ei joka päivä ehtisikään nettiin, niin on suht helppo pysytellä ainakin osittain jutuissa mukana. Eli jatka vain Opemamma samaan tahtiin pinojen pystyttämistä :)
UHKAILU: Mä en osaa ajatella, että tuollainen " jäät yksin jos et nyt tule" -tyyppinen uhkaaminen olis jotenkin paha asia kasvatuksellisesti. Mun mielestä se on aika selvä homma, jonka suhteellisen pienikin ihminen käsittää. Jos ollaan menossa ulos, silloin puetaan reippaasti ja lähdetään tai sitten ei mennä ulos ollenkaan (tai jäädään yksin). Sama juttu kuin ruokapöydässä. Jos pöydästä noustaan tai ei ruoka kelpaa niin sitten se ruokailu on siltä erää ohi ja seuraava ruoka tulee sitten kun on seuraavan ruokailun aika. Mutta sitten tietty ne " uhkaukset" pitää toteuttaa. Me ollaan lähdetty pariin otteeseen ruokakaupasta pois känkkäränkän uhmaikäisen kanssa (karkkihyllydraamaa) ja montakin kertaa jääty kotiin kun ulos lähtemisestä on tehty liian iso ongelma. Seuraavalla kerralla ei sitten ollutkaan pukemisongelmia, kun tyttö muisti, että liiasta tappelusta jää ulkoleikit väliin. Tosin pitäähän sitä samaa hommaa kokeilla monta kertaa, mutta kyllä se sitten joskus iskostuu päähän ;)
OPEMAMMA puhui kuminauhahermoista. Musta tuntuu, että tää raskaus ja nyt tämä eka vauvakuukausikin on saanut mulle aikaan just kuminauhahermot. Lasten kanssa ei meinaa hermot mennä sitten millään. Kerrankin näin päin. Jotenkin kun on kaikki työ- ja opiskelustressi helpottanut, niin jaksaa ihan eri tavalla. Tunnen itseni välillä ihan lehmäksi (eikä vaan imetyksen osalta), kun on vaan sellanen olo, että tässä sitä vaan ollaan ja möllötetään ;D Eikä haittaa vaikka seinät kaatuis päälle.
No niin, tulipahan oikein kirjoitusripuli tällä erää.
Jamssa + tytsy 4vk (apua, eka kuukausi kohta mennyt, pian se menee jo kouluun...)
Mä vannon sipulin (tai valkosipulin) nimeen. Meidän kakkosella oli jatkuvasti nuhaa ekan vuoden ajan ja se meni vielä aina silmiin niin, että sitten tuli silmätulehdus (niitä oli 12 ekan vuoden aikana). Pilkottu sipuli sukkaan ja sukka lapsen sänkyyn, niin meillä se ainakin avasi tytön nenän todella hyvin. Lisäksi käytössä oli tietty kaikki muutkin kotikonstit, suihkussa höyryttely, pyyhkeitä kuivattiin jatkuvasti pinniksen reunoilla ja meillä oli käytössä myös sellainen vanha höyryttäjä. Sängyn pääty tietenkin kannattaa myös nostaa hieman ylös päin (tosin mulle yksi lääkäri sanoi, että sen pitää olla 30 astetta sen kulman ennen kuin siitä on hyötyä). Ainakaan siitä ei ole haittaa kuitenkaan. Joku täällä taisi sanoa, että sipulista ei ollut heillä hyötyä, mutta kannattaa varmaan silti kokeilla. Jos vaan oma nenä kestää. Ja eikös sitä sanota, että sipulissa ja valkosipulissa on luonnon omia antibioottejakin? Tai jotain.
Jamssa again
Uhmis heräsi päikkäreiltään iloisena ja alkoi heti laulamaan Muumi-laulua. Helpotuksen huokaus! Loppupäivä tähän miehen töistätuloon menikin normaalisti, vaikka aamupäivä olikin tähänastisista pahin (ainakin tässää elämässä kolmen lapsen kanssa). Ihana kuulla, etten ole ainoa " uhkailija" ;-) Niin, meillä on kyllä käytössä " Nyt auto lähtee" (jos juokseevat pitkin pihaa eivätkä kiipeä omiin istuimiinsa) ja " Ovi menee kiinni ja lukkoon" (jos sisälle-käskyä ei noteerata vaan pihaleikit jatkuu, mutta olen tietoisesti yrittänyt välttää tuota äiti-jättää-lausetta. Sanoin sen vielä tänään sellaisella äänenpainolla ja ennenkaikkea hetkellä, jolloin uhmis ei enää pystynyt käsittelemään omaa raivotilaansa ja tarvitsi jo rauhoittelijaa (holdingia). Ja mitäpä minä teen, vien häneltä viimeisenkin turvan...se tässä eniten kalvaa..mutta eiköhän asia unohdu viimeistään terapiassa sitten aikuisiällä ;-) Ei vaan, ihan normaalilta tuo nytkin jo vaikuttaa.
JAMSSAlle vielä riippumatosta, että voihan vauva nukkua teidän vieressä yöt, mutta olisi oiva apu esim. iltakantamisten aikaan tai silloin, kun tarvii jotain itse saada tehtyä. Vauvan voi siihen laskea keinuttelemaan hetkeksikin. Minäkin olen yöimetysajat pitänyt vauvojani perhepedissä, mutta tuo kakkonenhan nukkui muut ajat riippumatossa tai ulkona vaunussa.
OPEMAMMALLE vielä, että hieno nimi pojalle tuli! Veikkasin joko sitä, tai sitten toista I-loppuista, josta Kivikin kirjoitti..niin ja tuon O-loppuisenhan varmasti arvasit, kun vaihtoehtoja ei ole kovin monta ;-)
Kukas mietti ristiäistarjoiluihin ruokia? Mulla tuli mieleen, että lohikiusaus hienon/kunnon salaatin kanssa olis ruokaisa ja erittäin helppo tehdä. Sitä saa isot määrät varsin helpolla ja voi jo etukäteen tehdä ruoat valmiiksi ja sitten vain lämmittää. Päälle kakkukahvit ja se on siinä. Ihan vaan ehdotus ;-)
Paljon voimia kaikille mahavaivojen kanssa taisteleville!!
Pumpuli taasen
Taitaa olla tosiaan aika yleisiä nämä masuvaivat pienokaisillamme.
Me oltiin taas reissussa koko päivä. Oletpas Hanneli löytänyt hyvän jumpan sitten joka juuri tällaiseen synnytyksen jälkeiseen kuntoutumiseen sopisi. Munkin pitää ryhdistäytyä ja alkaa heti jumppaamaan. On tänään unohtunut vitamiinitkin antaa vauvalle kun mä vaan olen tukka putkella juossut paikasta toiseen.
Mutta nyt sitten suihkun kautta nukkumaan. Suihkun ääni rauhoittaa vauvaa ja tykkää kuunnella sitä kylppärin lattialla pyyhkeen päällä. Mä taas yksin kotosalla niin kantelen pikkaista mukana että ei jää koirien kanssa yksin.
Pia ja tyttö 1,5 kk
Rikkonainen yö takana...Nelonen huusi yöllä kuin hyeena ja sai Vimpulan hereille ja pikkuinen tankkasi sitten koko loppuyön parin tunnin välein unirytmin mentyä aivan sekaisin. Tunti sitten herättiin ja Nelosen sänky pissassa, kun yövaippa oli falskannut ja Vimpula selkää myöten sonnassa ja unipussi mukavan näköinen, samoin lakana...Että sillä tavalla tänä aamuna...No kolmonen heräsi pari tuntia normaalia liian aikaisin siihen aamuiseen kakka-pissa-tohinaan ja on nyt kiukkuinen kuin pehvaan ammuttu karhu, jippii... Nää on niitä aamuja...you know...
Pinot ovat nykyään ihan kohtuullisen kokoisia, joten pitäydymme toistaiseksi tällaisessa parin-kolmen päivän pinoissa? Tapaamispinon laitan erikseen.
Täällä alkaa aamuhärdelli, aamiaiset ja pukemiset olla käsillä, joten on parasta häipyä hommiin ja palata sitten myöhemmin uudelleen... Päivästä on tulossa viileä, joten villaista niskaan, jotta taudit pysyvät loitolla ja rintatulehdus kaukana...
Opemamma ja Vimpula 18vrk