Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikkein pahin turn off on se kun mies käyttää naisesta sanaa "emäntä"

Vierailija
16.12.2021 |

Niin kuin olisin joku maitoa lypsävä vanha nainen. Opetelkaa puhumaan naisille ja naisista kauniisti!

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ensimmäinen poikaystäväni raivosi minulle että minun pitää kieltää isääni haukkumasta häntä. Isäni oli käyttänyt hänestä niinkin kauheaa nimitystä kuin ylkä. Poikaystävä ei tiennyt sanan merkitystä, hänelle tuli mielikuva että se on jotain haukkumista ja suuttui. Joo, oli kaupunkilainen ja minä maalta. Suuttui sitten siitäkin kun yritin selittää mitä se tarkoittaa, hän oli nyt päättänyt sen tarkoittavan haukkumanimitystä.

Arvaatte varmaan ettei kihloihin asti menty.

Emäntä sanasta loukkaantuville suosittelen Loviisa - Niskavuoren nuori emäntä -elokuvaa. Niitä mielikuviaankin voi muokata niin elämä helpottuu kun ei tarvitse jatkossa olla loukkaantunut.

Vierailija
82/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pohjanmaalla pojilla oli tapana puhua tyttöystävistään, että äitiä ikävä.  En tiedä, onko enää nykyään.  Ikäviä insestivivahteita tässä.

Eikös se pohjalainen kosi tähän tyyliin: "Lähtisitkö minulle emännäksi kun äiteekään ei oikein enää jaksa pestä pyykkiä kun se on jo niin vanha?" (Ei taivu murre valitettavasti joten kirjoitin ymmärrettävään muotoon).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kutsun vaimoa hoidoksi. Alkuun vähän kiukutteli, nyt on jo tottunut.

Vierailija
84/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli yksi reilu parikymppinen kaveri,joka käytti puolisostaan nimitystä "meidän mamma".

Joo,oli heillä lapsi,mutta ei se puolison mamma ollut.

Aina särähti korvaan. No erosivatkin sitten ja mies oli uskoton ties miten monta kertaa. Ei kuulemma ollut "seksuaalista" vetovoimaa.

Sinänsä varattu saa olla vaikka miten "turnoff".

Vierailija
85/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kutsun vaimoa hoidoksi. Alkuun vähän kiukutteli, nyt on jo tottunut.

On sitten sylihoitoa, käsihoitoa, suuhoitoa jne...

Vierailija
86/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feministit on ainakin noita-akkoja, muut ovat vain pirttihirmuja. Emäntä-sana on tarpeeton.

Vierailija
87/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Intersektionaalinen feminismi huomaa sortamisen, mikroagressiot ja tässä tapauksessa representaation. Jos vaimoa nimitellään emännäksi, se on kuin paluu patriatkaaiseen maatalouskulttuuriin.

Vierailija
88/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan emäntä oli hnyvä arvonimi. Talon emäntä hoiti taloa ja ihmisiä. Hyvän emännän huomassa talo voi hyvin.

Mammani oli maatalon emäntä. Kasvatti viisi lasta, lypsi lehmät, teki paljon työtä, laittoi ruokaa oman talon väelle ja muutamalle piialle ja rengille. Minuutilleen aikataulussa.

Ruokaa oli koska tehtiin paljon työtä, koulutti vieläpä viisi lasta. Isovanhempani eivät olleet mitään perillisiä, vaan pappani otti lainaa ja perusti kuljetusyrityksen. Sen myytyään sai ostettua oman maatalon.

Jos emäntä on huono arvonimi, miltä piika sitten kuulostaa?

Emäntä osasi kaikkea karjanhoidosta ruoanlaittoon ja lastenkasvatukseen. Emäntä oli moniosaaja. Maatalon emäntä oli ammatti ja elämäntapa. Hyvää emäntää myös arvostettiin. Mammallani oli paljon tuttuja, eläkkeelläkin oli aktiivinen marttakerholainen.

Minun juureni ovat maaseudulla, joten koen emännän hyväksi nimeksi.

Minun juuret on myös maaseudulla ja minusta on todella junttimaista käyttää emäntä-nimitystä tyttöystävästä tai edes vaimosta, jos ei ole sitä maatilaa (tai edes taloa maalla).

Vierailija
89/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMW kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täh? Ihan normaali nimitys.

Onko tää joku maaseudun juttu?

Kyllä siinä mielessä että emäntä nimitys  on kuulunut vain  tilan  emännälle, alunperin karjatilan emännnälle. Tila, jossa naispuoleinen puoliso on tilan ulkopuolella töissä, eikä  tilalla ole karjaa, on rouva.

Suurtalousemäntä on sitten eri asia, samoin emännöistsijä

Ja saisi edelleen pysyä se nimitys siellä maatiloilla, muualla sitten rouva, vaimo, tyttöystävä, avokki, puoliso tms.

Vierailija
90/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity parisuhteeseen, mutta naisvaltaisella työpaikalla kerron aina olevani kukko tässä kanalassa. Ja sitten kun naiset alkavat ohjeistamaan ja komentamaan niin totean vain että tämä kukko ei käskien laula. Aina menevät yhtä hämilleen, ovat varmaan tottuneet komentelemaan kuohittuja isäntiään kotona :D

Vierailija
91/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä-nimitystä käyttävästä miehestä tulee mieleen semmoinen, joka etsii itselleen ruuan laittajaa, taloudenhoitajaa ja lastenkasvattajaa. Semmoista kunnon emäntää joka hoitaa kaikki talon ja perheen asiat että mies saa keskittyä omiin juttuihinsa (koska sille isännölle on kaupunkiasunnossa melko vähän talon töitä tehtävänä).

Vierailija
92/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Haluan olla arvostettu vaimo, enkä mikään läski ja vanha keittiöemäntä. Tulee mieleen Justiina tuosta nimityksestä.

N28

Vierailija
93/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä oli yksi reilu parikymppinen kaveri,joka käytti puolisostaan nimitystä "meidän mamma".

Joo,oli heillä lapsi,mutta ei se puolison mamma ollut.

Aina särähti korvaan. No erosivatkin sitten ja mies oli uskoton ties miten monta kertaa. Ei kuulemma ollut "seksuaalista" vetovoimaa.

Sinänsä varattu saa olla vaikka miten "turnoff".

Meillä mies viittaa minuun usein sanalla mamma. Hän on ruotsinkielinen ja olen siis lapsillemme mamma. Olen myös koirallemme mamma, joten mieskin käyttää sanaa usein. Ei häiritse yhtään. Ei hän sentään toisesta huoneesta huutele mammaa, vaan kyllä käyttää ihan nimeäni. 

Vierailija
94/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaali nimitys ja mun nainen on ihan oikea emäntä. Omistamme tilan

Vierailija
95/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäpä muuta voi odottaa talonpoikaisjunttikansalta. Läskejä ja paskaisia maaseudun emäntiä ja isäntiä.

Vierailija
96/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savossa sanotaan myös akaksi sekö miellyttäisi enemmän? Nuohan on niitä hellittelynimiä älkää olko niin tosikkoja.

Vierailija
97/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä. Haluan olla arvostettu vaimo, enkä mikään läski ja vanha keittiöemäntä. Tulee mieleen Justiina tuosta nimityksestä.

N28

Sinulla on vain väärä tuntuma sanaan. Jos ajatellaan emäntää, hänhän on pomo ja tekijä ja käskijä, jolla on arvovaltaa sanoissaan. Esim jos sanotaan talon emäntä tai talon rouva, emäntä sanassa on paljon enemmän osaamisen ja tekemisen tuntua. Siinä on ihminen, joa osaa, tekee ja käskee. 

Vierailija
98/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä ja Isäntä, Herra ja Rouva, molemmat käy.

Vierailija
99/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä muuta voi odottaa talonpoikaisjunttikansalta. Läskejä ja paskaisia maaseudun emäntiä ja isäntiä.

Mitä junttia on maanviljelijän työssä? Ilman heitä ei kukaan söisi mitään. 

Vierailija
100/128 |
17.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Savossa sanotaan myös akaksi sekö miellyttäisi enemmän? Nuohan on niitä hellittelynimiä älkää olko niin tosikkoja.

Sano se intersektionaaliselle feministille, älä oo niin tosikko😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kahdeksan