Lapsi ei saanut laulaa Jouluyötä
Tänään oli lapseni (tyttö, 11v) luokalla ollut joululaulutunti, jossa lapset saivat toivoa, mitä joululauluja laulettiin. Tyttöni oli toivonut Jouluyö, juhlayötä, kun ovat sitä mummonsa kanssa laulaneet. Opettaja oli kuitenkin sanonut, että laulu oli "liian uskonnollinen", kun paikalla oli myös ET-oppilaita ja muiden uskontokuntien edustajia.
Minusta on tärkeää ja hyvä, että erilaiset ihmiset tarpeineen otetaan huomioon, mutta siitä en pidä, että omaa kulttuuria aletaan sensuroimaan koulussakin. Kirjoitin tietysti opettajalle. Mielenkiinnolla odotan vastausta.
Kommentit (224)
Vierailija kirjoitti:
Uskonto ei ole kulttuuria.
Kaikki vasemmistolainen toiminta taas on.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on niin naurettavaa. Me asuttiin muutama vuosi sitten muslimimaassa ja siellä ei todellakaan piilotettu joulua tai mitään muutakaan uskonnollista juhlaa. Possuosastot oli toki kaupoissa erikseen, mutta se on täysin ymmärrettävää. Paikallisessa koulussa juhlittiin joulua ihan normaalisti vaikka muslimilapsia oli kuinka paljon.
En ymmärrä suomalaisten halua piilottaa kristinusko kouluissa.
Varsinkin kun näistä ET opiskelijoista Suomessa vähintään puolet on ihan suomalaisia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on.
Ei kristinusko ole kaikkien suomalaisten kulttuuria!
Ei minua häiritse, jos koulussa lauletaan virsiä, jos lapseni ei tarvitse niitä laulaa. Mutta viime keväänä lapsi pakotettiin laulamaan suvivirttä ja hän koki sen itse ahdistavaksi. Voisi kuunnella, mutta olla laulamatta.
Ei kukaan halua joutua pakolla laulamaan uskonnollisia lauluja, jos ei usko niihin.
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on. Hyvin moni taideteos, musiikkikappale yms. kulttuurinen tuotos olisi jäänyt syntymättä ilman uskontoa. Lisäksi kun huomioidaan, että kulttuuri tarkoittaa käytännössä kaikkea ihmisten saavuttamaa ja tuottamaa, uskonto on väistämättä osa sitä halusit tai et.
Vierailija kirjoitti:
Ei minua häiritse, jos koulussa lauletaan virsiä, jos lapseni ei tarvitse niitä laulaa. Mutta viime keväänä lapsi pakotettiin laulamaan suvivirttä ja hän koki sen itse ahdistavaksi. Voisi kuunnella, mutta olla laulamatta.
Ei kukaan halua joutua pakolla laulamaan uskonnollisia lauluja, jos ei usko niihin.
Lapsi ei ajattele suvivirren olevan uskonnollinen laulu ellei vanhemmat sitä hänelle sellaisena syötä. Ja miten se uskooko, liittyy laulujen laulamiseen? Toivottavasti lopetatte lapsenne aivopesun ja annatte hänen muodostaa oman käsityksensä niin uskonnosta kuin muistakin asioista. Mitä sä luulet lapsellesi tapahtuvan, jos hän laulaa suvivirttä tai sanoo sanan Jeesus? Tietenkään ketään ei saa pakottaa laulamaan yhtään mitään, mutta rajansa sentään kaikella.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet kasvattanut lapsesi noin ahdasmieliseksi? Eihän Suvivirressä ole minkäänlaista uskonnollisuutta ellei itse siihen sitä liitä. Muutoinhan se kertoo vain kevään tulosta ja luonnon puhkeamisesta kukkaan. Jumala siinä toki mainitaan, mutta hänet nyt voi ajatella vain samanlaiseksi satuhahmoksi kuin joulupukki tai pääsiäisnoita. Vai onko teillä kiellettyä niistäkin puhua?
Vierailija kirjoitti:
Tätä woke-meininkiä se nykyään tuppaa olemaan...
Nämä woke-porukat on kyllä täysiä tosielämän tonttuja.
Vierailija kirjoitti:
Uskooko hän tonttuihin? Uskooko hän joulupukkiin? Mites, saako hän laulaa jonkun muun maan kansallislaulua kun hän on kuitenkin suomalainen? Mites Suomen kansallislaulu, liian kantaaottava?
Joulu on pakanallinen juhla johon ympätty uskonnollista sisältöä.
Vierailija kirjoitti:
No kai nyt ahdistaa, kun mamma vauhkoaa päivät pitkät että uskonto on saatanasta. Ei lapsi itsekseen sitä keksi, että Suvivirsi on uskonnollinen laulu tai varsinkaan pakottamista. Sinä sen ajatuksen olet hänelle syöttänyt.
t. ei kirkkoon kuuluvasta perheestä oleva lapsi, joka kasvatettiin suvaitsevaiseksi
Opettajan täytyy kuulua suureen oikofobien laumaan, jotka kuvittelevat muunuskoisten ja muualta tulleiden loukkaantuvan suomalaisen kulttuurin harjoittamisesta tavalla tai toisella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joulurituaalit saiskin poistua koulusta , sillä täytyy koululaitoksen kunnioittaa kaikkia uskontokuntia eikä suosia vain yksiä.
Samalla voi sitten poistaa myös joululoman, jos ei kerran kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
"Jo joutui armas aika ja suvi suloinen. Kauniisti joka paikkaa koristaa kukkanen."
Mikä tuossa on niin ahdistaa? Sekö kun tulee kevät ja on kaunista? Pitäisikö ennemmin olla:
"Jo joutui taasen marraskuu ja loska paskainen. Ei missään ole valoa tai edes kasveja"
En tosiaan jaksanut lukea keskustelua läpi, mutta millainen palikka lähettelee opettajalle yhden laulun takia viestejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei ajattele suvivirren olevan uskonnollinen laulu ellei vanhemmat sitä hänelle sellaisena syötä. Ja miten se uskooko, liittyy laulujen laulamiseen? Toivottavasti lopetatte lapsenne aivopesun ja annatte hänen muodostaa oman käsityksensä niin uskonnosta kuin muistakin asioista. Mitä sä luulet lapsellesi tapahtuvan, jos hän laulaa suvivirttä tai sanoo sanan Jeesus? Tietenkään ketään ei saa pakottaa laulamaan yhtään mitään, mutta rajansa sentään kaikella.
Meillä ei itseasiassa oteta kantaa uskontoon suuntaan tai toiseen. Ainoastaan olemme yleisellä tasolla kertoneet esim. joulun, pääsiäisen ja juhannuksen alkuperän, koska niitä nyt vietetään Suomessa. Lapsella on huonoja kokemuksia kavereista, joiden perheessä ollaan oltu tiukan uskovaisia. On siis muodostanut käsityksenä ihan itse uskovaisten kanssa olemisen perusteella.
Kun Suomi kumminkin mainitaan kovaksi kiusaajamaaksi, niin missä välissä täällä ollaan näin äärimmäisen herkän hienotunteisiksi muututtu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei saa harjoittaa omaa kulttuuriaan omassa kotimaassa?
Sinä tuskin käyt kirkossa muuten kuin häissä tai hautajaisissa. Siinä on sinun uskontoon liittyvä "oman kulttuurin harjoittaminen".
Joululaulujen laulaminen voi kyllä olla kulttuurin harjoittamista, mutta ei uskonnon harjoittamista. Olen ateisti ja käyn mielelläni kuuntelemassa kauneimpia joululauluja. Juu, ihan kirkossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei itseasiassa oteta kantaa uskontoon suuntaan tai toiseen. Ainoastaan olemme yleisellä tasolla kertoneet esim. joulun, pääsiäisen ja juhannuksen alkuperän, koska niitä nyt vietetään Suomessa. Lapsella on huonoja kokemuksia kavereista, joiden perheessä ollaan oltu tiukan uskovaisia. On siis muodostanut käsityksenä ihan itse uskovaisten kanssa olemisen perusteella.
Eihän tiukat uskovaiset kodit liity mitenkään Suvivirteen. Vai jätitkö kertomatta, että sekin on osa suomalaista perinnettä ja sitä on laulettu kouluissa jo vuosikymmeniä?
Tällä kertaa kyseessä on intersektionaalinen marxilainen feminismi.