Silmässä välkkyy sahalaita
Alkoi äsken kun silitin pyykkiä ihan äkisti.
Sitten tuntui koko silmä ihan oudolta.
Nyt noin 30min myöhemmin välkytys on hävinnyt, mutta jotenkin vieläkin silmässä outo olo.
Voiko olla joku aivoverenkiertohäiriö?
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole päänsärkyä joten tuskin migreeni?
Mulla tutkitaan myös muisti ja rytmihäiriöitä.. joskin sydämen jumputtelua ollut jo 4vuotta, mutta muisti hävinnyt lähes kokonaan.
En tiedä ainakaan sairastaneeni koronaa?
Mistä lähtien nämä uudet oireet on ilmenneet? Milloin sait rokotteen/-t tai oletko rokottamaton ja tietämättäsi long covid? Rokotteiden jälkeen on yllättävän monelle tullut pahempia oireita. Mutta myös long covidin jälkeen.
Olen aina ihmetellyt mitä tuo sahalaita on mistä puhutaan, miten se ilmenee?
Mulle tuli näitä kun olin 2 viikkoa käsi kantositeessä ja niskat meni niin totaalijumiin että alkoi siis kirjaimellisesti silmissä vilistä. Meni ohi kun sain käden vapaaksi ja niskat auki.
Vierailija kirjoitti:
Jos välkkyminen tapahtuu näkökentän laidalla ja silmissä 'leijuu hahtuvia', niin kyseessä on todennäköisesti lasiaisen irtauma, joka on yleensä ihan vaaraton ja tulee iän myötä varsinkin likinäköisille.
Lasiaisen irtauma ei useinkaan ole täysin vaaraton,vaan juuri likinäköisillä on melkoinen riski verkkokalvon repeämiseen/irtoamiseen.
Ap, jos huomaat näkösi heikentyneen toisessa silmässä, tai näkökentässä on kuin harsoa edessä, mene päivystykseen.
Verkkokalvon vauriot on hoidettava pikaisesti.
Nimim. kokemusta on
Minulle ovat tuttuja sekä sahalaidat että verkkokalvon irtoamisen aiheuttamat valoilmiöt.
Kivuttoman aurallisen migreenin oire minun tapauksessani on pikkuruinen, valoisa sahalaitakuvio, joka muistuttaa kuvaputkitelevision välähdystä suljettaessa. Sahalaita näkyy noin varttitunnin. Valoilmiöön liittyy myös tunkkainen tunne aivoissa ja parin päivän tolkuton uupumus. Mitään kipua ei tunnu.
Verkkokalvon irtauman aiheuttamat valoilmiöt ovat eräänlaisia liikkuvia valokuplia. Ne eivät poistu itsestään.
Suosittelen joka tapauksessa lääkärillä käymistä.
Vierailija kirjoitti:
Sahalaitakuvion näkeminen on sitä, että näkökenttään tulee siksak-kuvioinen näköhäiriö, joka on kirkas, värikäs ja välkkyvä ja estää kunnollisen näkemisen sen aikana. Minulla tuossa ilmiössä sahanterä-kuvio koostuu monesta värillisestä viivasta päällekkäin, jotka välkkyvät. Kuvio ilmestyy ensin silmänurkkaan molempiin silmiin ja laajenee yli koko näkökentän ja häviää lopulta. Sen jälkeen alkaa kova päänsärky. Muina oireina on myös sanojen häviäminen muistista ja muutenkin vähän pökkelö olo.
Vierailija kirjoitti:
Ei migreeniin aina liity päänsärky, paha sellainen varsinkaan. Voi olla pelkkä auraoire ilman muuta.
Vierailija kirjoitti:
Itse huomasin aikanaan ekan siitä, että lukunäkö ei ollut normaali vaan ikään kuin jokin väreili ilmassa. Peitin toisen silmän ja katsoin yhdellä silmällä vuoron perään, väreilyä oli vain toisessa silmässä. Sitten katsoin ihan valkoista seinää tai paperia (en enää muista kumpaa) ja erotin ympyrän, joka pyöri. Reuna ei ollut tasainen, vaan siinä oli ikään kuin käsisahan terän tapaisia lovia. Kyllä sen tunnistaa, jos näkee. Mulla nää on yleensä värittömiä, olen ymmärtänyt että monilla värillisiä. Mulla siis aikuisiällä tullut, hyvin lievät oireet, päänsärkyä tulee vain jos ei ole heti Buranaa saatavilla. Ei varsinaista diagnoosia.
Eli tällainen kuvaus lievästä oireesta, oikeasti vaikeasti migreeniä sairastavat saavat varmaan vahvemmat aurat.
Toivottavasti vain aurallinen migreeni.
Se selvinnee kun pitää kohtauksen aikana vuorotellen silmiä kiinni. Jos kuvion näkee silmät kiinnikin, johtuu vaiva aivoista eikä silmästä (näin minulle kerrottiin päivystyksessä kun pelkäsin ekalla kerralla jotain aivolaakia).
Tein jännän huomion omasta oireilustani, joka siis alkoi 2016.
Sain aurakuvioita n. kerran kuukaudessa ja kovasti ihmettelin asiaa, vähän tyhäm kun olen. Vuoden ajan merkitsin aurakohtaukset kalenteriin. Lisäksi pidin tarkkaa kirjaa kuukautiskierrosta ja älysin viimein laskea 1+1. Aurallinen migreenini ajoittui aina ovulaatiopäivälle.
2016 minulla oli kohtutulehdus, jonka seurauksena kohtuni on "kallistunut" taaksepäin. Myös toinen munasarjani on kutistunut ja munanjohtimet arpeutuneet. Nyt kuukautiset olleet aivan sekaisin (3vko vuotoa 1ilman) pari vuotta. Pari vuotta auraoireetkin ovat tulleet ja menneet ihan miten sattuu.
Pointtini on siis se, että en tiennyt että hormonit voivat vaikuttaa niin kokonaisvaltaisesti naiseen ja aiheuttaa migreeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitä sormenpäihisi ledivalot ja vapisuta sormia kymmenen sentin päässä silmästä. Itse asiassa ilman valojakin voi saada aikaan saman fiiliksen, silloin sormien pitää vain olla lähempänä.
Vähän kuin kirkkaaseen valoon, etenkin hehkulamppuun katsomisesta seuraava jälkikuva, joka haittaa näkemistä. Mutta sitten se alkaa väristä ja laajeta, ja ainakin minulla se on myös värikäs, samaan tapaan kuin jotkut neonputket. Vähitellen se liikkuu kohti näkökentän reunaa ja katoaa sinne.
Mulla on ollut kaksi tai kolme kertaa elämässäni migreenipäänsärky, jossa oli pakko olla pimeässä ja sahalaita kiersi koko pään ja kesti muutamia tunteja. Mutta migreeni ei ole jäänyt pysyväksi. Samoin joskus näkyy pientä sahalaitaa näkökentässä, mutta ei ole aina yltynyt päänsäryksi asti.
31 täsmentää, se sahalaita tosiaan on minullakin kaareva. Ja yleensä ei seuraa pahaa päänsärkyä, vaan sellainen, joka tuntuu vain esim. yskiessä tai muuten jos päässä tuntuu painetta. Ja sitä kestää kolme päivää. Fyysisesti rankat hommat ei onnistu, mutta kevyt istumatyö kyllä, sitten kun aura on ohi. Yleensä auran aikaan pyrin lepäämään hämärässä ja vähentämään kaikki aistiärsykkeen minimiin, mutta aina se ei ole mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Minun aurani on suurin piirtein kuvassa näkyvän kaltainen, mutta aivan näkökentän vasemmassa laidassa. Välillä se on ihan pieni, välillä tuollainen isompi kaari, ja joskus siinä on kirkkaita värejä. Ensimmäinen oire on aina se, että lukemastani tekstistä katoaa pari kolme kirjainta, enkä pysty kohdistamaan katsettani. Jos katson televisiota, kuvassa näkyviltä ihmisiltä saattaa kadota esimerkiksi leuka. Koska mitään ei pysty tekemään, kannattaa ottaa puolen tunnin nokoset ja odottaa, että häiriö katoaa.
Jollet halua avata linkkiä, hakusanoilla "migraine aura" löydät kuvahausta monenlaisia esimerkkejä.
https://cpb-eu-w2.wpmucdn.com/blogs.brighton.ac.uk/dist/1/1984/files/20…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tutkitaan myös muisti ja rytmihäiriöitä.. joskin sydämen jumputtelua ollut jo 4vuotta, mutta muisti hävinnyt lähes kokonaan.
En tiedä ainakaan sairastaneeni koronaa?Minkä ikäinen olet? Voi olla silti migreeni vaikka ei ole särkyä. Minulla on aurallisia säryttömiä migreenikohtauksia. Verenkiertohäiriö ja tukostaipumus taustalla. Jokaisen auran jälkeen on uusi tukos päässä.
Toki syöt verenohennuslääkkeitä.
Kyllä, mutta ei siltikään kokonaan auta. Samaan aikaan tulee myös vuotoja. Aina ei löydy oikeaa lääkettä tai annosta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuo tuli kerran joulun aikaan. Istuin keittiön pöydän ääressä läppärillä ja sitten tuntui, kuin joku olisi ravistellut hopeanväristä kuusennauhaa pään vieressä. Valo oli niin kirkas, että nostin käden ohimolle varjoksi, mutta ylläri eihän se auttanut. Puolisen tuntia kesti ja häipyi, en muista, että siitä olisi mitään jäänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnitä sormenpäihisi ledivalot ja vapisuta sormia kymmenen sentin päässä silmästä. Itse asiassa ilman valojakin voi saada aikaan saman fiiliksen, silloin sormien pitää vain olla lähempänä.
Vähän kuin kirkkaaseen valoon, etenkin hehkulamppuun katsomisesta seuraava jälkikuva, joka haittaa näkemistä. Mutta sitten se alkaa väristä ja laajeta, ja ainakin minulla se on myös värikäs, samaan tapaan kuin jotkut neonputket. Vähitellen se liikkuu kohti näkökentän reunaa ja katoaa sinne.
Aikalailla noin on minullakin, värillinen, vähän kuin ledit tai salama sateenkaaren väreissä. Heiluu ja värisee. Mulla menee reunoilta keskelle ja lopulta peittää koko näkökentän, enkä näe mitään sen aikana. Sitten en muista sanoja ja puhe on ihan puuroa. Särkyä ei tule. Muutaman tunnin kestää kokonaisuudessaan ja jäljelle jää höntti olo.
Migreenissä näkö katoaa sahalaitoja näkyy, voi olla pääkipu.
Kerran ollut. Pelottava muttei uusinut. Syynä lienee ollut stressi.
Kävin päivystyksessä.
Lääkäri sanoi, että vaaraton mutta kiusallinen vaiva. Johtuu jostain aivojen päällimmäisen kuoren sähkö-jutuista — eli se aurallinen migreeni.
Hänellä itsellä on ollut sama muutaman kerran.
Jos jatkuu tunteja tai joka päivä niin tutkitaan ja pää kuvataan.
Ap
Mulla alkoi tämmöinen yhtäkkiä tuossa puoli tuntia sitten. Puolikaaren muotoinen hopeisena välkehtivä kuvio, heilui ensin holtittomasti, nyt pysähtyi näkökentän vasempaan reunaan. Missä vaiheessa lääkäriin vai oottelenko vaan että menee ohitse?
Ei päänsärkyä eikä muuta. Marevan-lääkitys on, en vaan ole varmaan kuukauteen niitä syönyt.
Mulla oli kanssa pari päivää sitten sahalaita aura. Sairastan migreeniä. Yhtään rokotusta ei ole.