Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Äiti siivoo kotona ja isi korjaa autoa"!

Vierailija
25.03.2015 |

Ai saakeli kun korpeaa. Mä teen aamusta iltaan kotityöt, eli siivoan, laitan ruokaa 4-5 kertaa päivässä, keittiön hoidan lattiasta kattoon, MYÖS NE TISKIT, hoidan pyykit, laitan lasten jutut aina (eväät, vaatteet ym), ja mies KEHTAA verrata sitä auton korjaamiseen. Joo on se hienoa että osaa itse korjata ja puunata autoa mutta miten ihmeessä sitä voi verrata mun 24h/7 hommiin? Auton laittoon menee varmaan 2h kuukaudessa. Sitä paitsi saa senkin tehdä ihan rauhassa yksinään, mulla pyörii kaikki jaloissa.
Ja jos viitsin sanoa hänelle kun hän puhuu lapsille että juu äiti siivoaa ja isi korjaa autoa, että no eipä noita voi verrata, vetää herneet nenään ja valittaa kuinka vähättelen hänen panostaan.
Aaarrgghhh!!!!

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytätpä hyvää esimerkkiä lapsillesi. Haluaisitko, että tyttäresi joskus alkaa jonkun miehen kotiorjaksi ajatellen, että se on ihan normaalia? Tai että poikasi saa sellaisen kuvan, ettei hänen tarvitse tehdä kotitöitä, kun on naisia sitä varten?

Otsikko on erittäin huolestuttavan kuuloinen ja ikinä en moista shaibaa sanoisi lapsilleni. Antaa sellaisen kuvan, että vanhemmat ovat sitä mieltä, että naiset ja miehet ovat perustavalla tavalla erilaisia: ei voi olla esim. autoista kiinnostuneita tyttöjä tai ompelusta kiinnostuneita poikia.

Nyt korjaatte heti käytöstänne kotona ja toimitte lapsillenne hyvänä esimerkkinä.

Vierailija
2/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on selvä työnjako. Mies siivoaa vessan ja mä huolehdin pölyjen pyyhinnän. Loput kotityöt tehdään vuorotellen. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:11"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:05"]Onko sinulla ap joku syy siihen miksi alistut vanhanaikaiseen kyökkipiian ja kotiäidin rooliin? En oikeasti ymmärrä mikä aikuisella ihmisellä on että pitää passata toista täysissä ruumiin ja sielun voimissa olevaa ihmistä ja sitten valittaa siitä? Vai onko tämä nyt joku uusi käytösmalli miehelläsi? Oletko opettanut hänet tuollaiseksi alusta asti passaamalla? Selitä, ihan oikeasti tahson vain tietää?
[/quote]

No hmm. Ainakin siksi että olen kotona lasten kanssa ja mies töissä, mun mielestä kotityöt kuuluu mulle, vaikken niitä tosiaankaan kokoajan haluaisikaan tehdä. Pointti oli siinä että mies vertaa noita kahta juttua keskenään, ei tajua kuinka järjetön homma tässä huushollin pyörittämisessä on.
Ap
[/quote]
Anna sen kokeilla. Lähdet yksin vaikka viikonlopuksi johonkin, eiköhän se mies siinä vaiheessa ala tajuta.

Vierailija
4/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä miksi ihmiset ei osaa jakaa perheen töitä niin että molemmat on tyytyväisiä ja tuntevat että ne on jaettu tasapuolisesti. Ei mun mielestä se automaattisesti mene niin että kotona oleva hoitaa kaikki kotityöt. Esim tilanne jossa perheessä on pieni vauva joka valvottaa öisin ja lisäksi pari vanhempaa jotka tarvitsevat huomiota päivisin. Äiti lasten kanssa kotona. Mies töissä siistissä sisätyössä klo 8-16. Onko silloin oikein että äiti valvoo vauvan kanssa yöt, hoitaa lapsia päivät ja vielä lisäksi tekee kaikki kotityöt. Mies kun tulee kotiin, on hänellä loppuilta omaa aikaa koska äiti hoitaa edelleen lapset ja siivoaa jäljet. Ehkä osa kotitöistäkin on jäänyt iltaan koska päivällä ei ole ehtinyt.
Mielestäni työt tulee jakaa niin, että otetaan huomioon aivan kaikki (myös se palkkatyö) ja jos kotitöitä ja lastenhoitoa on enemmän kuin palkkatyötä, niin se palkkatyötä tekevä tekee niistä "ylijäävistä" osansa.
Ongelmaa voi tietysti tulla sitten sen määrittelemisestä miten palkkatyötä ja kotityötä verrataan niin että molemmat on samaa mieltä niiden vaatimasta ajasta ja rankkuudesta.

Vierailija
5/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen vähän erimieltä siitä, että kotiäiti ottaa kaiken vastuun kodin hoidosta ha mies käy töissä. Äiti ottaa täyden vastuun lapsista, miehen työpäivän ajaksi, mutta kotityöt ovat silti yhteisiä. Luonnollisesti kotona olija ehtii samalla pyörittää pyykkikonetta ja korjata vähän jälkiään, mutta jos yhtään panostaa lapsiin, on läsnä, leikkii, ulkoilee ja vie retkille/kerhoon/harrastuksiin/kyläilee, niin ei sitä kyllä mitään suursiivousta ehdi tekemään! Meillä minä yritin ylläpitää jotain järjestystä, täyttää tiskikonetta ja pestä pyykkiä, mutta kyllä imuroimiset ja vessanpesut hoidettiin silti miehen kanssa yhdessä! Kävin usein myös päivällä ruokakaupassa lasten kanssa ja mies laittoi meille päivällistä töiden jälkeen. Podin joskus huonoa omatuntoa, ettei ruokaa aina ollut valmiina, hänen tullessa töistä, mutta miehellä tämä järjestely sopi hyvin. Hän koki helppoja sitä, ettei hänen tarvinnut töistä poiketa vielä ruokaostoksilla, vaan itse ruoan valmistaminen oli hänelle tervetullutta vaihtelua työpäivän päätteeksi. Minulle se ei ollut vaihtelua, kun olin kuitenkin laittanut jo aamupalan, välipalat ja lounaan. Ja silloin, kun miehellä pitkiä päiviä töissä tai työmatkalla, niin jouduin tietenkin vastaamaan yksin kaikesta. Miksi mies ei siis auttaisi niinä päivinä, kun pystyy?

Vierailija
6/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee lista kaikista tekemistäsi töistä niihin kuluvine aikoineen ja pyydä miestä tekemään sama. Hän saa vähentää palkkatyöhön kuluvan ajan. Katsokaa mikä on saldo viikon jälkeen ja keskustelkaa.

Vierailija
7/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen listan mukaan määritellään, minkä töiden teko on tarpeellista, kuinka usein ja millä tavalla?

Esim. toinen tykkää, että koti pitää imuroida vintiltä kellariin kerran päivässä, jonka jälkeen kaikkien lattioiden kuuraus ja lattialistojen läpikäynti hammasharjalla, kun toiselle riittäisi kerran viikossakin ja keskittyen niihin kohteisiin jotka tuossa ajassa likaantuvat.

Moni osallistuminen hyytynyt juurikin siihen, että toisen mielestä toinen "ei osaa/opi tekemään oikealla tavalla". Kumma kun ne oppimattomat kuitenkin selviävät yksinään asuessaan ihan yhtälailla niistä hommista, vaikka "tyyli-tuomari" ei olekaan suoritukselle teknisiä pisteitä jakamassa.

Vierailija
8/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:23"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:18"][quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 16:13"]Tällaiset aloitukset tekee mut surulliseksi. Miksi ihmeessä nykypäivän nainen suostuu tuollaiseen elämään? Meillä on kaikki tieto ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämäämme, olemme itsenäisiä ja tasa-arvoisia ja riippumattomia, miksi niin monet edelleen valitsevat kotiorjan roolin? Mun on vaikea ymmärtää edes sitä, miten tuollaisia miehiä on edelleen olemassa, mutta ilmeisesti niitä on. Se on kyllä nyt naisen tehtävä näyttää niille idioottimiehille, että ikivanhat roolimallit on aika heittää romukoppaan, ja olisi pitänyt heittää jo ajat sitten. Tuolla toiminnalla sä ap hyväksyt miehesi mallin, ja opetat myös lapsillesi että se on oikein. Tässä on taas hyvä esimerkki siitä, että sillä paljon parjatulla feminismillä on suomalaisessakin yhteiskunnassa vielä paljon tehtävää.
[/quote]

Sä olet siis sitä mieltä että vaikka mä olen kotona lasten kanssa niin meidän kuuluisi silti hoitaa kotityöt puoliksi? Kai mä olen sitten vanhanaikainen, mutta mielestäni niin kauan kun olen kotona, hoidan myös kotia. Raskasta se kyllä on, _varsinkaan kun se mies ei sitä tajua_
Ap
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä kodinhoidosta mutta miksi miehen täytyisi kiittää siitää? Kiitätkö sinä kun hän käy töissä? Mun mielestä nämä on rinnastettavia asioita, toinen käy töissä ja toinen hoitaa kodin.
[/quote]

En mä hoida yksin kotia vaikka mies käy töissä. Aika paljon niitä hommia on iltoihin silloinkin kun molemmat käy töissä. Mulle maksetaan kotihoidontukea, ei kodinhoidontukea. Hoidan lapset, teen ruuat, siivoan ja pyykkään, mutta en todellakaan niin ettei mitään jäisi iltaan. Kyllä kotia hoitaa molemmat aikuiset ja lapset ikätason mukaan.

Sanoit että kun mies ei ymmärrä miten paljon vaivaa kodinhoidossa on. Ei tietenkään ymmärrä jos ei ikinä tarvi sitä tehdä.

Vierailija
9/36 |
26.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro miehellesi kokemuksesi, pusuttele ja läppäise leikillisesti pyllylle. Kyllä se siitä

Vierailija
10/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:53"]

Ai saakeli kun korpeaa. Mä teen aamusta iltaan kotityöt, eli siivoan, laitan ruokaa 4-5 kertaa päivässä, keittiön hoidan lattiasta kattoon, MYÖS NE TISKIT, hoidan pyykit, laitan lasten jutut aina (eväät, vaatteet ym), ja mies KEHTAA verrata sitä auton korjaamiseen. Joo on se hienoa että osaa itse korjata ja puunata autoa mutta miten ihmeessä sitä voi verrata mun 24h/7 hommiin? Auton laittoon menee varmaan 2h kuukaudessa. Sitä paitsi saa senkin tehdä ihan rauhassa yksinään, mulla pyörii kaikki jaloissa. Ja jos viitsin sanoa hänelle kun hän puhuu lapsille että juu äiti siivoaa ja isi korjaa autoa, että no eipä noita voi verrata, vetää herneet nenään ja valittaa kuinka vähättelen hänen panostaan. Aaarrgghhh!!!!

[/quote]

Kuulostaa ruoanlaitto määrästä päätellen siltä että olet päivät kotona lasten kanssa? Mies kenties töissä eikö näissä tapauksissa ole ihan kohtuullista että kotona oleva osapuoli tekee enemmän kotitöitä kuin 40-50h/vko töitä tekevä osapuoli?

Vierailija
11/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mee hoitoon.

Vierailija
12/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kans mies vetoaa noihin autoon liittyviin hommiin. Kyllä kelpais mullekin pari kolme hommaa vuodessa jos sillä saa vapautuksen kotitöistä :D

Vierailija
13/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakee

Vierailija
14/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule nyt, toi on ihan oma valintasi. Kenenkään ei ole pakko olla miehensä piika. Äläkä nyt tuu lässyttää että kuka ne sitten tekee jos en minä ja että en halua elää paskassa ja plaaplaaplaa. Äijä pellolle jos ei työnjako onnistu.

Vierailija
15/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä itse määrittelet sen, miten annat muiden ihmisten sinua kohdella. Ei tähän oikeen muuta voi sanoa. Te olette miehenne kanssa näiden 'roolienne' alla kaksi tasavertaista homo sapiensia, joten mikset elä omaa elämääsi niinkuin tahdot?

Vierailija
16/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:59"]Sinä itse määrittelet sen, miten annat muiden ihmisten sinua kohdella. Ei tähän oikeen muuta voi sanoa. Te olette miehenne kanssa näiden 'roolienne' alla kaksi tasavertaista homo sapiensia, joten mikset elä omaa elämääsi niinkuin tahdot?
[/quote]

Juuri näin AP! Tee asialle jotain.

Vierailija
17/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:56"]Kuule nyt, toi on ihan oma valintasi. Kenenkään ei ole pakko olla miehensä piika. Äläkä nyt tuu lässyttää että kuka ne sitten tekee jos en minä ja että en halua elää paskassa ja plaaplaaplaa. Äijä pellolle jos ei työnjako onnistu.
[/quote]
Tämä.

Vierailija
18/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ap joku syy siihen miksi alistut vanhanaikaiseen kyökkipiian ja kotiäidin rooliin? En oikeasti ymmärrä mikä aikuisella ihmisellä on että pitää passata toista täysissä ruumiin ja sielun voimissa olevaa ihmistä ja sitten valittaa siitä? Vai onko tämä nyt joku uusi käytösmalli miehelläsi? Oletko opettanut hänet tuollaiseksi alusta asti passaamalla? Selitä, ihan oikeasti tahson vain tietää?

Vierailija
19/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sä noin monta kertaa laitat ruokaa? Tee kerran päivässä ja lämmitä samaa muilla aterioilla?

Vierailija
20/36 |
25.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.03.2015 klo 15:59"]Sinä itse määrittelet sen, miten annat muiden ihmisten sinua kohdella. Ei tähän oikeen muuta voi sanoa. Te olette miehenne kanssa näiden 'roolienne' alla kaksi tasavertaista homo sapiensia, joten mikset elä omaa elämääsi niinkuin tahdot?
[/quote]

Mulle olisi kyllä ihan ok tehdä noi kotityöt jos mies tajuaisi ettei se ole todellakaan sama asia kuin autohommat. Sulla meni nyt vähän ohi mun avautuminen. Saan kyllä mennä ja tulla miten haluan!
Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yhdeksän