Yksityisten välinen kauppa, ostaja haluaa palauttaa tuotteen
Myin pari viikkoa sitten facebookissa lasten tavaroita. Ostaja tarkasti tavarat ja maksoi ne. Muistaakseni 4 päivää tämän jälkeen hän ilmoitti että haluaa palauttaa ne kun hänen mielestään haisevat pahalle. Kukaan aiempi ostaja ei ole valittanut, eikä meillä pitäisi haista mikään.
Suostuin kuitenkin tähän, koska kaupat tehtiin facebookissa. Tavarat ovat kuitenkin vieläkin ostajalla, koska aikataulut eivät ole käyneet yksiin, eikä hän halua itse niitä tuoda takaisin. Olenkin miettinyt, että en haluaisi tavaroita takaisin ottaa, koska erittäin suurella todennäköisyydellä niissä ei mitään vikaa ole ja hän kuitenkin ne tarkasti ennen ostopäätöstä. Ja tuli vasta nyt mieleeni, että hän on voinut säilyttää niitä ulkona tämän pari viikkoa, jos hänen mielestään kerran haisevat, jolloin tavarat tietysti ovat pilalla.
Mitä te tekisitte tällaisessa tilanteessa? Ja onkohan minulla mitään mahdollisuutta huomata tavaroista, jos niitä tosiaan on säilytetty ulkona, koska silloin en tietenkään niitä ota takaisin?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Oliko ostaja nainen Vantaalta?
Mulla kävi samoin.
Tavara oli niin halpa, että sanoin ämmälle, että pidä hyvänäsi.
Palautin hänelle sen mitättömän summan.
Tori.fi oli kyseessä.
Niin ja oli nainen kyseessä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaupan purkuoikeus on myös yksityisten välisessä kaupassa, vaikka kuinka joku väittäisi ettei ole, mutta se koskee vain tiettyjä virhetilanteita, esimerkiksi että tavara ei vastaa sitä mitä myyjä on luvannut.
Kauppakaaresta löytyy, se on siis laki.
Ostaja tarkasti tavarat ja maksoi ne.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaupan purkuoikeus on myös yksityisten välisessä kaupassa, vaikka kuinka joku väittäisi ettei ole, mutta se koskee vain tiettyjä virhetilanteita, esimerkiksi että tavara ei vastaa sitä mitä myyjä on luvannut.
Kauppakaaresta löytyy, se on siis laki.
Toisaalta tässä tapauksessa ostaja on tarkastanut tavaran ennen kaupan sopimista eli oli hyväksynyt tuotteet. Jälkeenpäin voi katua, mutta tuotteissa ei ollut piilevää virhettä.. Myös mahd haju on ollut havaittavissa silloin.
Noilla kirppareilla pyörii paljon tyyppejä, jotka kärsii ostohimosta ja ihan muuten vaan ostelee kaikenlaista. Sitten huomaavat, että ovat PA ja sitten miettivät miten saada rahaa ja hirveän hankalia kuvioita, mitä tehdään ja missä järjestyksessä.
Et nyt vain suostu. Olet liian kiltti ap.
Sanot, että "tarkistit tavarat ennen ja maksoit, joten olen tullut siihen lopputulokseen, että palautus ei ole tässä kohtaa oikea tapa toimia".
Jos alkaa nilittää, niin estät facessa. Jos mustamaalaa sinua, niin mitä sitten? Voithan kirjoittaa, että ostaja tarkisti tavarat ensin. Ei pidä pelätä muiden aggressioita.
Ihan hyvin olet toiminut. Lupaat että saa palauttaa, mutta palauttaminen osoittautuu niin hankalaksi että se ei toteudu. Joten mitään valittamista ei pitäisi ostajalla olla.
Nyt voit hyvillä mielin unohtaa koko asian.
Ostajasta ei ole kuulunut mitään, joten taitaa itsekin tietää että valitti turhasta.
Tänään vain kävi aika mielenkiintoinen juttu kun juttelin asiasta kaverini kanssa. Hän nimittäin sattuu tuntemaan tämän ostajan perheensä kautta ja on kuulemma koko ikänsä asunut täällä 🤔 eli ilmeisesti "muuton" takia tekemänsä varaus oli vain varmistus, että saisi tavaran johonkin tarkoitukseen, vaikka reissulle ja sitten saisi palauttaa sen. Kyllä ihmiset osaakin olla törkeitä. Tästä viisastuneena suostun varaamaan tavaraa vain maksusta, jonka sitten pidän jos kauppa peruuntuu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ostajasta ei ole kuulunut mitään, joten taitaa itsekin tietää että valitti turhasta.
Tänään vain kävi aika mielenkiintoinen juttu kun juttelin asiasta kaverini kanssa. Hän nimittäin sattuu tuntemaan tämän ostajan perheensä kautta ja on kuulemma koko ikänsä asunut täällä 🤔 eli ilmeisesti "muuton" takia tekemänsä varaus oli vain varmistus, että saisi tavaran johonkin tarkoitukseen, vaikka reissulle ja sitten saisi palauttaa sen. Kyllä ihmiset osaakin olla törkeitä. Tästä viisastuneena suostun varaamaan tavaraa vain maksusta, jonka sitten pidän jos kauppa peruuntuu.
Ap
Hävytön eukko. Todennäkösesti on itse säilyttänyt kaksi viikkoa vaunuja ulkona. Et todellakaan anna rahoja takas
On kyllä hävytöntä touhua ostajalta, laittaisin hänelle eston.
Sattuiko tämä tapahtumaan vaasassa? Itse asun vaasassa ja minulta joku nainen varasi vuoden alussa juhlamekon ja kengät reiluksi viikoksi. Suostuin varaamaan ja hän haki sovitusti tavarat, tarkasti, vaikutti oikein ilahtuneelta, maksoi ja lähti. Kysyin vielä olisiko halunnut sovittaa kenkiä mutta ei halunnut.
Siitä meni 3 päivää ja valitti että mekko haisee niin vahvasti hajuvedeltä ettei voi sitä käyttää ja kengät kuulemma eivät vastanneet kokoa vaan tuntuivat huomattavasti pienemmiltä.
En ikinä käytä hajuvesiä ja olin ostanut mekon uutena joten aivan perätön väite, olin tietysti vielä pessyt mekon ennen myyntiin laittamista hajusteettomalla pesuaineella. Käytin myös mekkoa ja kenkiä vain kerran ristiäisissä muutaman tunnin ajan. Ja kengistä en voi tietenkään varmaksi sanoa kun ihmisten jalat ovat erilaisia, mutta itse käytän kokoa 39 jota myös kengät olivat ja olivat aivan sopivat ja vastasivat kokoaan.
Ilmoitin että en ole kauppa jonne voi palauttaa tavarat tuosta noin vaan, kerroin myös ettei mekko voi haista kun en hajuvesiä käytä. Luki viestin eikä koskaan vastannut.
Kuulosti vain niin tutulta että pakko kysyä 😄
Sä voit ihan vaikka vaan ghostata sen. Mitään pahaa ei siitä tapahdu. Älä suostu öykkäreiden vaatimuksiin, silloin ne vaan jatkaa niitä.
voit palauttaa mut saatko rahoja takas niin se on eri juttu!
Vierailija kirjoitti:
Sattuiko tämä tapahtumaan vaasassa? Itse asun vaasassa ja minulta joku nainen varasi vuoden alussa juhlamekon ja kengät reiluksi viikoksi. Suostuin varaamaan ja hän haki sovitusti tavarat, tarkasti, vaikutti oikein ilahtuneelta, maksoi ja lähti. Kysyin vielä olisiko halunnut sovittaa kenkiä mutta ei halunnut.
Siitä meni 3 päivää ja valitti että mekko haisee niin vahvasti hajuvedeltä ettei voi sitä käyttää ja kengät kuulemma eivät vastanneet kokoa vaan tuntuivat huomattavasti pienemmiltä.
En ikinä käytä hajuvesiä ja olin ostanut mekon uutena joten aivan perätön väite, olin tietysti vielä pessyt mekon ennen myyntiin laittamista hajusteettomalla pesuaineella. Käytin myös mekkoa ja kenkiä vain kerran ristiäisissä muutaman tunnin ajan. Ja kengistä en voi tietenkään varmaksi sanoa kun ihmisten jalat ovat erilaisia, mutta itse käytän kokoa 39 jota myös kengät olivat ja olivat aivan sopivat ja vastasivat kokoaan.
Ilmoitin että en ole kauppa jonne voi palauttaa tavarat tuosta noin vaan, kerroin myös ettei mekko voi haista kun en hajuvesiä käytä. Luki viestin eikä koskaan vastannut.
Kuulosti vain niin tutulta että pakko kysyä 😄
Tämä on aika uskomatonta, mutta tapahtui Vaasassa! Kuulostaa kieltämättä tutulta, varatessaan tavarat vakuutti olevansa kyllä ihan tosimielellä ostamassa, tai jollain vastaavalla sanalla kuvasi. Voisikohan olla sama tyyppi kyseessä 🤔
Ap
Vierailija kirjoitti:
Asun hiukan syrjemmässä, niin ostaja ei halua niitä tuoda kun ei ole kulkua tänne kuulemma, en tiedä onko hänellä autoa, sovittiin tapaaminen kauppareissulleni kaupunkiin.
Tällaiset tilanteet ovat minulle vaikeita kun olen niin kiltti ihminen ja jostain syystä pelkään kauheasti sitä, jos alkaakin kiukuspäissään mustamaalaamaan minua, kun olen todella tarkka myymistäni tavaroista ja kuvaukseni niistä ovat aina tarkkoja ja kerron rehellisesti, jos on jotain aivan pientäkin vikaa.
Ja tiedän kyllä että palautus pätee näissä silloin jos myyty tavara ei vastaa kuvausta, mutta hän sai tarkistaa tavarat ennen ostamista, joten ei nyt kyllä voi siihen vedota.
Ap
No sehän on ostajan ongelma sitten hommata se kulku sun luo. Jos ei onnistu niin voi voi harmi ei oo sun ongelma millään tasolla ja sit ei onnistu palautus.
Jos on tarkastanut ne jo ostaessaan, niin asia on sillä selvä.
Olet myynyt ne sen kuntoisina kuin olivat ja hän hyväksynyt kaupan.
Olisi kamalan väärin jos kauppa pitäisi perua.
Mahdollisesti sama henkilö hänen nimikirjaimensa olivat L.S
Suosikaa Facebookin sijaan huuto.nettiä, koska siellä on palautejärjestelmä.
En tiedä oliko Vantaalta, sanoi muuttavansa tänne, mutta en tiedä mistä. Tämä tapahtui kyllä pohjoisempana. Kovin asiallisen oloinen kyllä oli ja vaikutti ostohalukkaalta, että en tätä kyllä arvannut. Ja osti tavarat facebookin kautta.
Ap